Till alla er som åker med öppen hjälm.

SuperRetard

New member
Bara dina kommentarer visa hur omogen du är gullet:p


Nu kastas det lite sten i glashus va!

Jag berättar om en händelse som närapå renderar i en olycka, där jag körde (i stort sett) lagligt med syfte på att man inte kan lita på folk i trafiken. Ditt svar är att det är lagligt att köra så, vilket är helt irrilevant då det likförbannat är dumt.

Om jag hade kört på dem, men suttit i en Scania. Hade du haft samma syn på det då?


Att du sen börjar slänga dig med antaganden och personangrepp är bara patetiskt. Jag tycker lite synd om dig, kan tänka mig att du saknar dina fornstora dar. På 1900-talet!
 

STP-69

New member
Nu kastas det lite sten i glashus va!

Jag berättar om en händelse som närapå renderar i en olycka, där jag körde (i stort sett) lagligt med syfte på att man inte kan lita på folk i trafiken. Ditt svar är att det är lagligt att köra så, vilket är helt irrilevant då det likförbannat är dumt.

Om jag hade kört på dem, men suttit i en Scania. Hade du haft samma syn på det då?


Att du sen börjar slänga dig med antaganden och personangrepp är bara patetiskt. Jag tycker lite synd om dig, kan tänka mig att du saknar dina fornstora dar. På 1900-talet!

Din beskrivning av din händelse är INTE att du kör 55km "mot" rondellen. Om du hunnit se att bilen åkte "helvarv" så borde du bli lite misstänksam, det skulle jag bli iallafall.

Bara inse fakta! Det är lagligt, men kanske dumt. Men det är lika dumt att tro att alla kör på det viset som man själv gör.
När du kört ett antal år så kommer du oxå upptäcka att man inte bara kan köra åt sig själv.
 
V

vixi

Guest
Jag tycker det är upp till var och en vad de kör i men klart de suger att behöva betala, resten av livet, vårdkostnader för en som inte skyddat sig.

O alla dessa lagar blir man ju tokig på. Fan, folk måste väl tänka lite själva.. suck..

Kanske skulle ges mer information om hur man ser ut efter en olycka i div hastigheter och kläder.

Det ja personligen tycker är riktigt hemskt att se är vuxna människor som bara ska åka en liten sväng med små barn med shorts och t-shirt som passagerare. Det är så ja nästan börjar gråta när man ser en liten naken knäskål som är 4cm bred. Fy fan!!

Förövrigt ha en härlig fortsatt sommar på hojarna! medtrafikanter:)
 

SuperRetard

New member
Din beskrivning av din händelse är INTE att du kör 55km "mot" rondellen. Om du hunnit se att bilen åkte "helvarv" så borde du bli lite misstänksam, det skulle jag bli iallafall.

Bara inse fakta! Det är lagligt, men kanske dumt. Men det är lika dumt att tro att alla kör på det viset som man själv gör.
När du kört ett antal år så kommer du oxå upptäcka att man inte bara kan köra åt sig själv.

Efter ca 40 000 mil, huvudsakligen i Sthlm-trafiken så känns det som att den kommentaren var lite väl pubertal för att jag ska ta den till mig.

Och JAG körde i ca 55, bilen bokstavligen kröp fram. En normal trafikant kan man läsa och förutse vad nästa steg är, blinkers eller ej. Det är när folk som omtalad gör helt oaviserade manövrar som "situationer" uppstår!

Därtill ska sägas att jag de facto hade tillräcklig marginal eftersom jag hann bromsa och väja. Hade race-Pelle, 21, med nytaget kort kommit i 100 blås hade det smällt.


Jävligt tröttsamt att du försöker hänga ut mig som nån trafikidiot i nåt desperat försvar för att du inte kan klä dig vettigt när du åker tjockismoppe!
 

STP-69

New member
"En normal trafikant kan man läsa och förutse vad nästa steg är, blinkers eller ej. Det är när folk som omtalad gör helt oaviserade manövrar som "situationer" uppstår!"


Jävligt tröttsamt att du försöker hänga ut mig som nån trafikidiot i nåt desperat försvar för att du inte kan klä dig vettigt när du åker tjockismoppe!


1. Normal trafikant ..... Du sa det själv!
2. Vänstersväng i en rondell är inte oaviserad, i sverige kör man åt det hållet!
3. Kör för övrigt sporthoj, jag har alltid riktiga kläder på.

Lägg ner!!!!!!!!!!!!
 

Juh@

New member
Intressant att se en tråd om öppna hjälmar som övergår till att handla om körning i cikulationsplats (som det så vackert heter) och pajkastning.

Personligen så kör jag alltid med full utrustning, men jag vill ändå inte ha mer lagar som styr allt i detalj. Livet är ett risktagande som slutar med att alla vi dör. Tyvärr är det så att ju tryggare vi lever desto mer trygghet söker vi också.
 

flex

New member
Och så undrar man varför det är krig i världen, när inte ens samma kategori människor kan enas,när skillnaden bara är vilken typ av mc man kör.:rolleyes:Patetiskt.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
integral med svart visir

Vill vända lite på steken. Det finns mc-förare som väljer integral med svart visir av helt andra skäl än att skydda huvudet..att omöjligen kunna bli identifierade..av olika skäl...vad tycker ni om detta fenomen?? I öppen hjälm (utan snusnäsduk)så finns det hyfsade möjligheter för duktiga experter att identifiera ett ansikte trots svarta solglasögon...

Anders.J
 

flex

New member
Läste en artikel om just att inte kunna se vem som kör fordonet (73% kan ej identifieras),men där stod också att innom snar framtid kommer det att bli i sverige som i många andra eu -länder att det är ägaren o inte föraren som får bötern, oavsett vem som kört fordonet( när det gäller fartkamror), att det kanske skall bli som i holland o england, kunna fotografera när fordonet kört förbi kameran(bakskylten).
 

Chopperbyggarn

New member
Läste en artikel om just att inte kunna se vem som kör fordonet (73% kan ej identifieras),men där stod också att innom snar framtid kommer det att bli i sverige som i många andra eu -länder att det är ägaren o inte föraren som får bötern, oavsett vem som kört fordonet( när det gäller fartkamror), att det kanske skall bli som i holland o england, kunna fotografera när fordonet kört förbi kameran(bakskylten).

Det är inte fartkemeror jag syftar på...utan personer som polisen letar efter av någon anledning....... eller som polisen vill identifiera för mycket grova trafikbrott där ägaren av hojen (om annan än föraren) kanppast kan stå till svars för...
 

Olsson

New member
Vill vända lite på steken. Det finns mc-förare som väljer integral med svart visir av helt andra skäl än att skydda huvudet..att omöjligen kunna bli identifierade..av olika skäl...vad tycker ni om detta fenomen??

Jag tycker det är jättebra om man kan skydda sin identitet med svart visir och integralhjälm. Jag tillhör själv den grupp av individer som verkligen har mycket att förlora på om någon såg vem jag var. Men det gäller inte bara på mc. Jag undviker att bli identifierad även när jag kör bil, åker pendeltåg eller cyklar.

Sedan skyddar naturligtvis hjälm mot huvudskador om något föremål träffar hjälmen, men det är illusoriskt att hävda att hjälm därför skyddar huvudet när du kör mc – oavsett vad avsikten är.
 

CB_Tobbe

New member
Har inte tråden spårat ur rejält nu??
Trådskaparens avsikt var att skapa en debatt om säkerhetsmässiga aspekter med öppen hjälm jämfört med integralhjälmar. Den diskussionen verkar ha avstannat till förmån för allt annat.

Dom personerna som kör 150 ++ på sporthojar har för länge sedan insett att det är integralhjälm och ofta helställ som gäller av bekvämlighets och säkerhetsskäl. Det borde vara den grupp som kan ha störst behov av att skydda sin identitet vid mc-körning.
 
Last edited:

flex

New member
Väljer man att köra öppet är man enligt några en Marlon Brando kopia på bögcykel, men det är väl isåfall mitt val.
 

Chopperbyggarn

New member
Har inte tråden spårat ur rejält nu??
Trådskaparens avsikt var att skapa en debatt om säkerhetsmässiga aspekter med öppen hjälm jämfört med integralhjälmar. Den diskussionen verkar ha avstannat till förmån för allt annat.

Dom personerna som kör 150 ++ på sporthojar har för länge sedan insett att det är integralhjälm och ofta helställ som gäller av bekvämlighets och säkerhetsskäl. Det borde vara den grupp som kan ha störst behov av att skydda sin identitet vid mc-körning.

Ja, det kan väl kallas för en typ av "säkerhetsaspekt" för föraren att dölja sin identitet bakom integralhjälmen hjälmen med svart visir för att slippa "skaka galler". Tycker ni att det är helt ok??? Bara undrar...Olsson vågar ialla fall stå för sin åsikt utan kringsnack.
 

SuperRetard

New member
Ja, det kan väl kallas för en typ av "säkerhetsaspekt" för föraren att dölja sin identitet bakom integralhjälmen hjälmen med svart visir för att slippa "skaka galler". Tycker ni att det är helt ok??? Bara undrar...Olsson vågar ialla fall stå för sin åsikt utan kringsnack.

Dölja sin identitet???

Om man nu kör så fort att man måste gömma sig spelar det ingen roll vilken hjälm man har, då kör man väl ifrån dem!?

Förbannat ignorant att komma med såna argument när olyckor gång på gång visar på hjälmar med kraftigt deformerade käkpartier, hur hade det sett ut i öppen hjälm?
 

Hellman

New member
Mogen diskution f.ö. Kunde lätt vara en tråd på SH.

Jag skulle aldrig sätta på mig ett "vurpollon". PGA:

1. Kör jag omkull vill jag INTE se ut som elefantmannen resten av (förhoppningsvis) livet.
2. Det gör förbannat ONT att vara flugsnappare i trafiken.
3. Säkerheten talar sitt tydliga språk gällande intergral mot öppen hjälm.

Måste jag "köra i 270 km/h" för att komma fram till detta? Absolut inte. Alla som någonsin har cyklat omkull vet väl hur förbannat ont skapsår kan göra, det behövs f-n inte några 270 knutar för att inse det?

Sedan försvara sitt användande av öppen hjälm med att "vissa idioter på plastraketer kör som idioter" tycker inte jag håller. Visst, de utsätter sig för extrema faror som kan anses onödiga, det tycker jag också. Men jag tycker även öppen hjälm gör det.
Visst, kör öppet. Kör med cykelhjälm i vit frigolit om ni vill om ni tycker att ni ska ha den fria viljan att välja. Jag kommer dock aldrig tycka att det är ett smartare val än "sportNisse" som väljer att köra fortare i intergralhjälm.
 
Top