Till alla er som åker med öppen hjälm.

-ah

New member
Snacka om paradox!

Du är med i SMC och mot lagstiftning i frågan, majoriteten av dom i SMC som väljer att påverka på årsmötet är emot lagstiftning men du anser att SMC:s styrelse och anställda skall verka för lagstiftning.

Om detta sker bör styrelsen inte beviljas ansvarsfrihet av revisorerna, bytas ut på nästa årsmöte och möjligheterna att avskeda berörda anställda undersökas. SMC är vi, tack och lov inget NTF.


Maria Nordqvist skrev i början av denna tråd:

SMCs årsmöte har avslagit en motion om lagkrav på ryggskydd, men propagerar för användande frivilligt. Vi kommer att bli mer tydliga om detta i våra infoblad.

Om jag förstår det hela rätt är det årsmötet som inte tyckar (Fel; tyckte gjorde mötet uppenbart...) om ryggskydd, inte nödvändigtvis styrelsen.
Det säger kanske mer om de som deltog i årsmötet än medlemmarna generellt.
Dessbättre är det inte förbjudet att använda ryggskydd, och inte heller obligatoriskt att vara medlem i SMC.
 

Catherine

New member
Jag är i sak också emot lagstiftningen.

Vad jag reagerar starkt på är att SMC är det. Om man tar på sig rollen att visa att mc-kollektivet är (eller kan utbildas att bli) ansvarfullt, riskmedvetet osv så kan man inte gå emot ett förslag om att kräva vettiga skydd.

Det blir ett paradoxalt resonemang som leder till ett (i miniatyr, för SÅ farligt är det inte) politiskt självmord i debatten.

Jag håller inte med om att krav på lagreglering är ett måste för att visa ansvar osv. Det är ju lite "standard" i vårt svenska tänk, att storebror ska ta hand om oss och visa hur man ska göra (med t.ex. lagar). Att arbeta för att motivera mc-kollektivet till att själva VÄLJA skydd, tror jag ökar förutsättningar för att skydden faktiskt används.

Apropå den ironiska kommentar att "SÅ farligt är det inte"... Nej, det är det faktiskt inte. Visst, varje människa som dör är en stor förlust. Men i nollvisionens ljus har allt som har med trafik att göra förlorat proportionerna.
- Varje år dör 2000 personer i vanlig influensa (läst i kvällstidningarna i samband med svininfluensan).
- Och hur många dör eller skadas inte inom idrotten? Exempel är ridolyckor som är mycket vanligare än mc-olyckor. Har inte siffrorna framme just nu, men läste i tidningen "Ridsport" att ridning är 20 gånger farligare än att åka mc. Det var också kommentaren jag fick på akuten när jag brutit axeln efter en ridolycka: "Ja, ridning är tom mycket farligare än att åka mc!"

Så som sagt, var är proportionerna? Jag säger inte att vi ska sluta arbeta för förbättringar, men alltså, ytterligare lagregleringar är att gå för långt.
 
Last edited:

Catherine

New member
Ett rätt taffligt resonemang inför debatten med de som är emot MC överlag.

Att dra upp svininfluensan i en argumentation med vägverket känns föga hållbart.

Haha, jo. Hade inte riktigt formulerat mig så i det sammanhanget, men nu var det bara en åsikt på ett forum.
Å svininfluensan var bara en referens till i vilket sammanhang jag läst om antal offer för VANLIG influensa, i brist på bättre referens. Du kanske ändå kan förstå min poäng? Om du vill...
 

CyberCop

New member
Stupid is as stupid does

Och vaför skall man över huvud taget bry sig med att skydda dem från farorna?

Det är väl upp till var och en vilka risker man är beredd att ta, så länge man inte ökar risken för andra? Alltså är bilbälteskrav i framsätet synnerligen tveksamt, liksom krav på hjälm vid mc och mopedkörning.
Jag förstår inte denna säkerhets- och trygghetsnarkomani!

Ursäkta mig Petra men detta var det mest korkade uttalande jag hört någon göra i detta forum. Jag arbetar som polis och har gjort så under en hel del år nu och det jag sett av trafikolyckor önskar jag inte ens min värsta fiende. Visst utan bälte och hjälm kanske det bara är du själv som drabbas (förutom anhöriga) men det gäller bara om olyckan har dödlig utgång. Ofta resulterar ju olyckor utan bälte och hjälm att förvandla vederbörande till dregglande grönsak vilken kräver stora vårdresurser under resterande liv. Detta drabbar faktiskt oss alla och inte bara envar. :mad::mad::mad:
 

Catherine

New member
Ursäkta mig Petra men detta var det mest korkade uttalande jag hört någon göra i detta forum. Jag arbetar som polis och har gjort så under en hel del år nu och det jag sett av trafikolyckor önskar jag inte ens min värsta fiende. Visst utan bälte och hjälm kanske det bara är du själv som drabbas (förutom anhöriga) men det gäller bara om olyckan har dödlig utgång. Ofta resulterar ju olyckor utan bälte och hjälm att förvandla vederbörande till dregglande grönsak vilken kräver stora vårdresurser under resterande liv. Detta drabbar faktiskt oss alla och inte bara envar. :mad::mad::mad:

Du skriver "Petra" och citerar Marie...
 

SuperRetard

New member
Ursäkta mig Petra men detta var det mest korkade uttalande jag hört någon göra i detta forum. Jag arbetar som polis och har gjort så under en hel del år nu och det jag sett av trafikolyckor önskar jag inte ens min värsta fiende. Visst utan bälte och hjälm kanske det bara är du själv som drabbas (förutom anhöriga) men det gäller bara om olyckan har dödlig utgång. Ofta resulterar ju olyckor utan bälte och hjälm att förvandla vederbörande till dregglande grönsak vilken kräver stora vårdresurser under resterande liv. Detta drabbar faktiskt oss alla och inte bara envar. :mad::mad::mad:

Jag tycker om dig, trots att du bor på fel kust :p!
 

der Anders

New member
Ursäkta mig Petra men detta var det mest korkade uttalande jag hört någon göra i detta forum. Jag arbetar som polis och har gjort så under en hel del år nu och det jag sett av trafikolyckor önskar jag inte ens min värsta fiende. Visst utan bälte och hjälm kanske det bara är du själv som drabbas (förutom anhöriga) men det gäller bara om olyckan har dödlig utgång. Ofta resulterar ju olyckor utan bälte och hjälm att förvandla vederbörande till dregglande grönsak vilken kräver stora vårdresurser under resterande liv. Detta drabbar faktiskt oss alla och inte bara envar. :mad::mad::mad:

för att inte tala om att det drabbar räddningspersonalen som måste sopa upp nämnda grönsaker. inte trevligt det heller.
men tillbaka till öppen hjälm: de är ju godkända för bruk, så varför skulle man inte använda dem?
 

SuperRetard

New member
för att inte tala om att det drabbar räddningspersonalen som måste sopa upp nämnda grönsaker. inte trevligt det heller.
men tillbaka till öppen hjälm: de är ju godkända för bruk, så varför skulle man inte använda dem?

För att gränsen för vad som är godkänd är alldeles för låg!

Och för att ansiktet är en ganska viktig del av huvudet vilket en hjälm avser skydda!
 

Petra

Super Moderator
Ursäkta mig Petra men detta var det mest korkade uttalande jag hört någon göra i detta forum. Jag arbetar som polis och har gjort så under en hel del år nu och det jag sett av trafikolyckor önskar jag inte ens min värsta fiende. Visst utan bälte och hjälm kanske det bara är du själv som drabbas (förutom anhöriga) men det gäller bara om olyckan har dödlig utgång. Ofta resulterar ju olyckor utan bälte och hjälm att förvandla vederbörande till dregglande grönsak vilken kräver stora vårdresurser under resterande liv. Detta drabbar faktiskt oss alla och inte bara envar. :mad::mad::mad:

Hörrudu CyberCop, läs om och läs rätt!
Kom inte och beskyll mej för korkat uttalande. :mad: Det är inte mej du citerar.

Om du inte ids läsa vem som skrivit vad borde du inte heller svara spydigt. Det gör mej ärligt talat förbannad.
 

SuperRetard

New member
Hörrudu CyberCop, läs om och läs rätt!
Kom inte och beskyll mej för korkat uttalande. :mad: Det är inte mej du citerar.

Om du inte ids läsa vem som skrivit vad borde du inte heller svara spydigt. Det gör mej ärligt talat förbannad.

Mjauo.. Vad arg du blev!

Du vet ju själv att han citerade rätt, och skrev fel. Vad är det att bli arg över?
 

Avarage

New member
Suck!

Läser flera olika trådar (denna är inte annorlunda) och blir förvånad över hur kommunikationen fortlöper från att vara städad och ordningssam till ibland övergå till personangrepp (inte nödvändigtvis denna för jag har inte läst mer än kanske 70% av inläggen i denna tråden). Kan inte sluta fundera hur många som egentligen hade fört en exakt lika dan dialog live?

Öppen hjälm:
Välj själv! Jag gillar det inte av säkerhetsskäl och är således förespråkare för täckta hjälmar.

Kan finnas vettiga och hållbara skäl (ur min synvinkel) för att välja öppen hjälm men i största möjliga mån kan jag tycka man bör försöka eftersträva att ha så bra skydd på sig som möjligt.

Trotts detta fördömmer jag ingen som har annorlunda kläder även om det riskerar innebära ökade kostnader för samhället i händelse av olycka (rehab) eftersom de oftast också betalar skatt.

Lag på ryggskydd är naturligtvis lika kontroversiellt idag som förslag på hjälmlag var på 60-talet. Idag finner vi det naturligt och VÄLDIGT få anser att det är fel. Jag är övertygad om att vi skulle kunna finna oss i och lära oss leva med en lag om ryggskydd också!

Frågan är kanske:
- Behövs den eller använder majoriteten av mc-förarna/åkarna det ändå?

Det är, som tur är, mycket vanligare idag än för 25 år sedan så förmodligen behövs ingen lag om det så till vida den största gruppen som idag INTE använder det också står för stora samhällskostnader pga. ådragna ryggskador i samband med mc-olyckor.

Skulle lag om ryggskydd påverka mig?
- Nej, inte ett skit! Jag kör redan 100% av min mc-åkning med ryggskydd oavsett var jag kör hoj!

Mvh!
// Niklas
 

SuperRetard

New member
Suck!

Lag på ryggskydd är naturligtvis lika kontroversiellt idag som förslag på hjälmlag var på 60-talet. Idag finner vi det naturligt och VÄLDIGT få anser att det är fel. Jag är övertygad om att vi skulle kunna finna oss i och lära oss leva med en lag om ryggskydd också!

Frågan är kanske:
- Behövs den eller använder majoriteten av mc-förarna/åkarna det ändå?

Skulle lag om ryggskydd påverka mig?
- Nej, inte ett skit! Jag kör redan 100% av min mc-åkning med ryggskydd oavsett var jag kör hoj!

Mvh!
// Niklas

Ursäkta att jag klippt ned lite här.. But!

Jag tror att det var jag som drog frågan till debatt från urspungsämnet.

Vad jag reagerar på är inte att folk är emot ett lagkrav på skydd. De flesta av oss kör inte mer än KANSKE till närmsta tvätthall utan fulla skydd.

Vad jag reagerar på är att SMC inte lägger fram frågan så att det röstas annorlunda, och om de gjort det, att medlemmarna ÄNDÅ röstar så förbannat idiotiskt.

Ska SMC i debatten behålla nån som helst (tro)värdighet så kan man inte kräva och kräva utan att bjuda till med egna initiativ som kostar på vår trivsel också.

VV inför massa "säkerhetsförebyggande åtgärder" som drabbar MC-kollektivet, SMC slåss med näbbar och klor för att bromsa det. Problemet uppstår HÄR. När ett förslag som faktiskt ÄR bra för vår säkerhet röstas ned till förmån för vår bekvämlighets skull.

Antingen lägger SMC sin energi på fikaguider och sporthojskurser, eller så driver man säkerhetsfrågan fullt ut.


Mina 0,50
 

Petra

Super Moderator
Mjauo.. Vad arg du blev!

Du vet ju själv att han citerade rätt, och skrev fel. Vad är det att bli arg över?

Sorry! Jag blev kanske onödigt arg. Det beror på att jag inte har något med uttalandet att göra. Det var visserligen inte det mest korkade jag läst här på forumet, men nog så långt ifrån mina åsikter att jag vill förknippas med det.

Jag är varm förespråkare av integralhjälm, ryggskydd och alla annan MC-utrustning som ger bästa tänkbara skydd, vare sig det är lag eller inte att man ska ha det.

Var rädda om er, för er egen skull, för era nära och käras skull och för alla andras skull. Precis som CyberCop skriver är det inte bara du som drabbas om olyckan är framme.
 

Bajen-Sam

New member
Tycker även jag att skydd är bra. :D

På frågan om Smc:s inställning till ryggskydd så är det vi medlemmar som bestämmer.

Lämna in motioner och gå på årsmötet där har alla medlemmar en röst.
 

Avarage

New member
Ska SMC i debatten behålla nån som helst (tro)värdighet så kan man inte kräva och kräva utan att bjuda till med egna initiativ som kostar på vår trivsel också.

VV inför massa "säkerhetsförebyggande åtgärder" som drabbar MC-kollektivet, SMC slåss med näbbar och klor för att bromsa det. Problemet uppstår HÄR. När ett förslag som faktiskt ÄR bra för vår säkerhet röstas ned till förmån för vår bekvämlighets skull.

Antingen lägger SMC sin energi på fikaguider och sporthojskurser, eller så driver man säkerhetsfrågan fullt ut.


Mina 0,50

Du får ursäkta mig men jag är inte insatt i debatten från början och känner således inte till SMC´s officiella ståndpunkt eller vv. förslag!?

Min kommentar var en högst personlig inställning och som jag skrev är jag på inget sätt emot en lag som jag ändå följer! Det finns ju ett skäl och ett tänk bakom mitt personliga val precis som det finns för alla andra också!

Sedan ÄR detta med säkerhet inte alltid svart eler vitt.
Exempel:
Bra skydd vid vurpa = skinnställ (är än så länge bättre än andra klädesplagg). Skinn är dock dåligt material vid kall väderlek och regn varför en förare kyls ner snabbare än med andra typer av mc-kläder (jag vet det går att trä på överdragsjacka mm men lugna er lite med sådan kommentarer, jag tar här bara upp ett exempel).

En kall förare reagerar långsammare och är därmed farligare än en förare med lagom temperatur på kropp och knopp!

Exemplet ovan är kanske inte det absolut bästa men jag hoppas och tror ni fattar galoppen. I vissa situationer är inte det solklart att det bästa skyddet är en viss utrustning om utrustningen påverkar föraren negativt vilket ökar risken för misstag!


Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

NeonPlasma

New member
Kör inte med öppen hjälm längre. Men när jag gjorde det var det helt underbart.

Briller är ett måste, sen är det bara att gapa, tugga och svälja.
Att ha en buff att dra upp när det regnar kan vara bra för det gör djävligt ont i fejjan när det går 90 i regn.

/Sture
 
Top