Inte svart eller vitt...
Hej alla, har följt diskussionen i tråden men inte lagt mig i förrän nu. Allt är inte svart eller vitt. Det måste finnas ett visst (praktiskt, mentalt, juridiskt) utrymme för kompromisser.
Visst, alla borde alltid köra med fulla säkerhetsställ och bästa hjälmen.
Men så finns ju verkligheten med brukskörning, som någon påpekade ovan, som ställer andra krav. Vill vi t ex se fler som väljer bort bilen och arbetspendlar på mc eller scooter - då kan vi inte kräva "fullt skinnställ" av varje person som kör sin hoj till jobbet, via dagis, via ICA osv.
Det finns faktiskt rätt många som bruksåker mc - och inte bara använder sin hoj för en solig tur runt sjön, till glasskisosen eller till touring i Alperna...
[Själv befinner jag mig visserligen i båda lägren - både pendlar och åker landsväg & äter glass (fast inte samtidigt).]
Och realistiskt så funkar det dåligt att köra stadstrafik på sommaren, och kombinera fullt ställ, integralhjälm, stövlar, skyddshandskar med kravet på en någorlunda välstruken skjorta och kavaj. Så i verkligheten blir det tunn mc jacka, tunna handskar, öppen sommarhjälm, vanlig byxa (kevlarjeans i bästa fall) och hyggliga på-jobbet-skor. Kavajen ligger i toppboxen, när jag kommer fram skiftar jag mellan kavaj och jacka.
Inte optimalt, men försök på gå ett möte en sommardag med +22 och mc-byxa och tjocka stövlar.
Så vi kanske måste tillåta oss att kompromissa liiite ibland...