Till alla er som åker med öppen hjälm.

Smedis

New member
öppna hjälmar har mera en töntstämpel över sig.

Undrar varför...? :D
wearing-helmet-backwards.jpg
 

P-O Noren

New member
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3936

Tycker det inte behövs några kommentarer...

Jag tror inte frågan om öppna hjälmar kontra integral är kopplad till kunskap eller risker i trafiken. Det är starkare kopplat till individens egna val och syn på frågan. Vi kommer att se öppna hjälmar i all överskådlig framtid.

Är öppna hjälmar okej?
Jag tror det är bäst att inse att frågan inte kan besvaras med ett svar som faller i kategorin rätt eller fel, ja eller nej.
Frågan är personlig och kan bara besvaras av den som bär hjälmen. Ingen annan kan eller bör fatta beslut eller påstå sig sitta inne med korrekt svar...
 

P-O Noren

New member
Dvs fram tills dess dagens 50+ sitter på senilhemmet. :p

När jag är 50+ är det fullt möjligt att jag känner att jag klarar mig på en öppen hjälm. Så jag tror nog min inställning till öppen hjälm säkert kan förändras. Tycker inte det är så underligt att många älskar att åka i öppen hjälm.

Jag är helt övertygad om att de som kör med öppen hjälm är normalfördelade över skalan med avseende på intelligens dessutom. :)

Det jag har dock har är fördommar om intelligensen hos de som uttalar sig om andra personers intelligens utifrån klädval eller livstil. Där har jag en fördom om att dessa är svagbegåvade och fördömande. Försöker jobba bort denna fördom jag har...;)
 

Molgan

New member
Det jag har dock har är fördommar om intelligensen hos de som uttalar sig om andra personers intelligens utifrån klädval eller livstil. Där har jag en fördom om att dessa är svagbegåvade och fördömande. Försöker jobba bort denna fördom jag har...;)
Nu kanske det är för att jag sitter med influensafebrig hjärna, men jag tror du missuppfattade mig. Läs mina tidigare inlägg så ser du att jag varken fördömmer någon för deras klädval, livsstil eller ifrågasätter någons intelligens utan anser att huvudbonaden är en generationsfråga som kommer att lösa sig själv genom naturlig avgång.
 

Chopperbyggarn

New member
Nu kanske det är för att jag sitter med influensafebrig hjärna, men jag tror du missuppfattade mig. Läs mina tidigare inlägg så ser du att jag varken fördömmer någon för deras klädval, livsstil eller ifrågasätter någons intelligens utan anser att huvudbonaden är en generationsfråga som kommer att lösa sig själv genom naturlig avgång.

Trender kommer och går och en del kommer igen, så jag tror att ingen av oss kan veta hur det ser ut om 10-20-30 år...kanske det är helt ute bland trendkänsliga personer att köra motorcykel om 5-10år vem vet??:)

Anders.J
 

P-O Noren

New member
Nu kanske det är för att jag sitter med influensafebrig hjärna, men jag tror du missuppfattade mig. Läs mina tidigare inlägg så ser du att jag varken fördömmer någon för deras klädval, livsstil eller ifrågasätter någons intelligens utan anser att huvudbonaden är en generationsfråga som kommer att lösa sig själv genom naturlig avgång.

Det var bara det första jag skrev som var svar till dig:
När jag är 50+ är det fullt möjligt att jag känner att jag klarar mig på en öppen hjälm. Så jag tror nog min inställning till öppen hjälm säkert kan förändras. Tycker inte det är så underligt att många älskar att åka i öppen hjälm.

Förlåt om jag var otydlig med det andra det var inte menat till dig, jag menar bara att det är inte en fråga om kunnande eller intelligens med öppen hjälm, bara en fråga om val och livsstil.

På samma sätt som att det är säkrare att köra bil än motorcykel, för hur vi än vrider och vänder på tankegångarna så kommer vi alltid att vara tvungna att förklara vårt val av färdmedel för andra som inte tycker om motorcyklar. Då kan vi i betraktelse av detta ge fasiken att utse hackkycklingar inom mc-kollektivet. Vi behöver inte det. En hojåkare ska fasiken inte behöva ursäkta sig för en annan hojåkare med sitt val av hoj, hjälm eller kläder.

De som väljer att köra hoj i öppen hjälm, skinnjacka och jeans är tacksamma att utse till hackkycklingar och ge förnedrande kommentarer. Men har man den inställningen kan man lika gärna sluta och åka hoj och sätta sig i svenssonbilen, för någon äkta biker är man inte, kommer aldrig att bli det heller. Bara en svensson som tillfälligt kör mc, men fortfarande en sur inåtvänd "klaga på grannen"-svensson...
 

Molgan

New member
Förlåt om jag var otydlig med det andra det var inte menat till dig, jag menar bara att det är inte en fråga om kunnande eller intelligens med öppen hjälm, bara en fråga om val och livsstil.
Då hänger jag med, och håller med till fullo. ;)
Trender kommer och går och en del kommer igen, så jag tror att ingen av oss kan veta hur det ser ut om 10-20-30 år...kanske det är helt ute bland trendkänsliga personer att köra motorcykel om 5-10år vem vet??:)
Det handlar inte om trender utan utveckling, tex sådana här kommentarer..
Jag tänker, men jag kan inte för mitt liv begripa varken den (hjälmlagen) eller bälteslagen.
..får man ytterst sällan höra från någon som är född efter Waterloo (och då menar jag ESC-vinnaren, inte slaget).
 

Kwesen

New member
Jag tänker, men jag kan inte för mitt liv begripa varken den eller bälteslagen.

Nja, inte helt förvånad.
Kolla lite i SMCs historia och vilka förslag, gällande MC, som låg strax innan hjälmlagen kom till.
Jag gissar att vi inte hade varit så många hojåkare i sverige idag om dessa hade gått igenom.
 

Chopperbyggarn

New member
Det handlar inte om trender utan utveckling, tex sådana här kommentarer..

..får man ytterst sällan höra från någon som är född efter Waterloo (och då menar jag ESC-vinnaren, inte slaget).

Visst är det utveckling att man överger 80-talets färgglada skinnställ o hjälmar för att återgå till svarta skinnställ + svarta hjälmar och många svarta motorcyklar och visst kan detta vara utveckling...svart anses ju sedan långt tillbaks i historien vara ondskans färg, en färg som skrämmer mäniskor och det man är rädd för håller man sig ur vägen för...undrar varför svart är en så populär färg bland poliser o mc-poliser på många håll i världen?

Att det finns vuxna och myndiga mäniskor som retar sig på att storebror staten dikterar vad du ska ha på dig i trafiken är väl inte så konstigt...att kränga på sig hjälmen av egen fri vilja skulle väl kännas mycket mer tillfredställande än under tvång , jag tror inte att det är speciellt många mc-åkare som är emot användandet av hjälm i vårt kalla land och som skulle välja att köra utan.:):)

Anders.J
 

SGM

Moderator
Visst är det utveckling att man överger 80-talets färgglada skinnställ o hjälmar för att återgå till svarta skinnställ + svarta hjälmar och många svarta motorcyklar och visst kan detta vara utveckling...svart anses ju sedan långt tillbaks i historien vara ondskans färg, en färg som skrämmer mäniskor och det man är rädd för håller man sig ur vägen för...undrar varför svart är en så populär färg bland poliser o mc-poliser på många håll i världen?

Att det finns vuxna och myndiga mäniskor som retar sig på att storebror staten dikterar vad du ska ha på dig i trafiken är väl inte så konstigt...att kränga på sig hjälmen av egen fri vilja skulle väl kännas mycket mer tillfredställande än under tvång , jag tror inte att det är speciellt många mc-åkare som är emot användandet av hjälm i vårt kalla land och som skulle välja att köra utan.:):)

Anders.J

Hjälmlagen har nog räddat en och annan som är hjärndöd nog att sätta sig på en mc utan om kravet inte fanns.

Det är som de som envisas med att köra utan bälte - ja, det är ju jäääädrarns så drygt att spänna på sig det, obekvämt är det med... :rolleyes:

Folk i allmänhet är inte värst kluriga. ;)
 

-ah

New member
Visst är det utveckling att man överger 80-talets färgglada skinnställ o hjälmar för att återgå till svarta skinnställ + svarta hjälmar och många svarta motorcyklar och visst kan detta vara utveckling...svart anses ju sedan långt tillbaks i historien vara ondskans färg, en färg som skrämmer mäniskor och det man är rädd för håller man sig ur vägen för...undrar varför svart är en så populär färg bland poliser o mc-poliser på många håll i världen?

Att det finns vuxna och myndiga mäniskor som retar sig på att storebror staten dikterar vad du ska ha på dig i trafiken är väl inte så konstigt...att kränga på sig hjälmen av egen fri vilja skulle väl kännas mycket mer tillfredställande än under tvång , jag tror inte att det är speciellt många mc-åkare som är emot användandet av hjälm i vårt kalla land och som skulle välja att köra utan.:):)

Anders.J


Svart hade ju en viss praktisk funktion vid körning på främst engelska motorcyklar fram tills John Bloor tog över.... :D

Jag gillar verkligen den helsvarta framtoningen - med varselväst som glasyr på tårtan. :rolleyes::D
 
Top