Till alla er som åker med öppen hjälm.

Diversion

New member
Jag tycker det ibland finns en övertro på skydd men även att man blandar ihop skydd som kan rädda liv och de som inte gör det.

Ta debatten om skinn kontra allväderställ som man ser på många forum. Jag tycker inte att det spelar någon roll. På vissa låter det som om skinnställ skulle kunna rädda ditt liv men det gör det ju inte i dagsläget. I vissa situationer får du färre skrapsår men det är inte livsavgörande. Däremot är hjälm och ryggskydd sådant som påverkar mera vid en olycka helt enkelt för att de skyddar två mycket vital delar av kroppen.
 

-ah

New member
Jag tycker det ibland finns en övertro på skydd men även att man blandar ihop skydd som kan rädda liv och de som inte gör det.

Ta debatten om skinn kontra allväderställ som man ser på många forum. Jag tycker inte att det spelar någon roll. På vissa låter det som om skinnställ skulle kunna rädda ditt liv men det gör det ju inte i dagsläget. I vissa situationer får du färre skrapsår men det är inte livsavgörande. Däremot är hjälm och ryggskydd sådant som påverkar mera vid en olycka helt enkelt för att de skyddar två mycket vital delar av kroppen.



Men skrapsår gör jävligt ont, och är svårläkta.
Det innebär dock inte att det ena uteslutar det andra, utan som tidigare nämnd, man får anpassa sig efter förhållanden..
 

Marie

Banned
Jag tycker det ibland finns en övertro på skydd men även att man blandar ihop skydd som kan rädda liv och de som inte gör det.

Ta debatten om skinn kontra allväderställ som man ser på många forum. Jag tycker inte att det spelar någon roll. På vissa låter det som om skinnställ skulle kunna rädda ditt liv men det gör det ju inte i dagsläget. I vissa situationer får du färre skrapsår men det är inte livsavgörande. Däremot är hjälm och ryggskydd sådant som påverkar mera vid en olycka helt enkelt för att de skyddar två mycket vital delar av kroppen.

Men skrapsår gör jävligt ont, och är svårläkta.
Det innebär dock inte att det ena uteslutar det andra, utan som tidigare nämnd, man får anpassa sig efter förhållanden..

Av de här två sakerna drar jag följande slutsats:

Jag bör trots allt kanske överväga att byta ut mitt allväderställ mot ett rejält skinnställ, och kanske börja använda ryggskyddet alltid i stället för bara vid långresor, men helt sluta använda hjälmen, och övergå till skinnhuva och motorglasögon.

Vid lättare vurpor klara jag mig då tämligen oskadd vad avser sårskador, men kan vara trygg i förvissningen om att slippa överleva en lite värre krasch.
 

Diversion

New member
Men skrapsår gör jävligt ont, och är svårläkta.
Det innebär dock inte att det ena uteslutar det andra, utan som tidigare nämnd, man får anpassa sig efter förhållanden..

Javisst, min poäng var dock att man inte dör av dom det gör man däremot av krossad skalle eller bröstkorg, där spelar det inte någon roll om man har skinn eller Gore Tex. Jag tycker bara att en del skinnförespråkare pratar sig varma för ställen som om de skulle vara Boba Fetts rustning enbart därför att de är gjorda av skinn.
 

P-O Noren

New member
Javisst, min poäng var dock att man inte dör av dom det gör man däremot av krossad skalle eller bröstkorg, där spelar det inte någon roll om man har skinn eller Gore Tex. Jag tycker bara att en del skinnförespråkare pratar sig varma för ställen som om de skulle vara Boba Fetts rustning enbart därför att de är gjorda av skinn.
Det finns idag material som håller samma nivå på nötningsskydd, och inte ovanligt med högre skydd med textil. En nackdel kan dock vara att dessa kläder har ibland weak-spots där man inte har materialet utan en annan form av textil.

Själv tycker jag dock att det är en rimlig kompromiss om man ökar komforten ordentligt. Det är rätt så välkänt var man har högsta risken för skrapning vid olycka. Så de ställen som är mest utsatta är naturligtvis skyddade med slitstarka material.
 

Lelle K

New member
Har roat(?) mig med att läsa en del av inläggen i ämnet "....öppen hjälm". Jag brukar inte lägga mig så speciellt mycket i hur andra är klädda när de åker hoj, men jag låter mig inte på några villkor imponeras av människor som kör hoj i exempelvis t-tröja och shorts. Har själv syndat för många år sedan, men det skulle aldrig falla mig in att strunta i att ta på mig hjälm för att "ta en liten sväng". Får nog skatta mig lycklig att det inte hände något när det begav sig.

Har haft både öppen och integralhjälm, kört med goretex i några år och köpte i år - efter 7-8 års "uppehåll" ett helt skinnställ i år. Anledningen var att jag börjat åka på kurser i SMC´s regi och även om goretex är skönare NÄR det regnar, upplever jag ett skinnställ som tajtare i positiv bemärkelse när vädret är bra. Visst, det sitter "astajt" när det är nytt om man provat ut rätt, men efter ett tag känns det helt ok.

Kör med löst ryggskydd (Halvarsson´s) eftersom jag anser det är överlägset - om det sitter ordentligt - ett som sitter i jacka.

Det där med klädsel; byxor eller kjol, t-tröja eller skjorta eller vad man nu tycker är skönt får väl vara upp till var och en. Det finns ett stort MEN här, som jag ser det. Händer det en olycka, blir kan man mycket väl bli borta från jobb/studier ett tag. I sämsta fall dör man.

Huvudet är det viktigaste delen att skydda, utan tvekan, och om det nu är så att en del inte vill ha hjälm så borde de slippa det, men helt och hållet på eget ansvar. Och då oavsett vem som är vållande. Att ha en hjälm på huvudet ÄR ett väldigt enkelt sätt att skydda det värdefullaste man har. Och om man nu har familj kan man ju ta sig en funderare på vilket som är det viktigaste; egot och "bekvämligheten" eller om man bryr sig om, i fall man ger sig själv ett vettigt skydd om olyckan skulle vara framme och man kan komma hem igen. Typ; "Ledsen, men er mamma, pappa dog i olyckan för hon/han hade ingen hjälm".

Hur många som har en familj att försörja är beredda att ta det ansvaret?

Har för övrigt för mig att vid de flesta olyckorna där hojåkare är inblandade - i alla fall "singel" - så landar man först på baken/höften eller sidan av ryggen i backen. Jag har själv upplevt hur det är att ha haft ett slitet skinnställ och syntetfiber under, vilket gjorde att fibern brände fast i ändan. Det gjorde ont som fan.

Ska jag tycka synd om någon som kör "lättklädd" för att det är bekvämt om vederbörande går i backen och blir skadad? Personen har ju själv valt att klä sig som han/hon känner för.

Divor finns det litet varstans, som skryter med allt möjligt som "hög smärtgräns" eller med attityden att de "har kört både långt och fort utan problem, iklädda badkläder och solglasögon. Och det gick minsann jättebra".

En "normalsmart" och ansvarstagande människa behöver inte en massa lagar, utan inser själv vad som kan vara lämpligt. Det är min uppfattning.
 

eha

New member
@LelleK: Håller med dig i dina resonemang. Men som du skriver att ett "normalsmart" inte behöver lag/regelstyras för att inte ställa till det. Det är ju inte de som är problemet utan de som faller utanför den ramen. De som vi alla får betala för i höjda försäkringspremier för olyckskostnader och skatt för vården.

Maries metodförslag funkar nog inte i praktiken då skadegraden är inte binär {lite sårskrap utan skallskador}, {hårt skalldunk och ovillkorlig död}. Cyanidkapslar bakom tandvallen (kräver tyvärr medvetande efter krasch) eller någon autoinjektor på skyddat ställe på skinnstället som utlöser vid stort blodtrycksfall kanske når ända fram. Eustanasi är ok i Schweiz så man kan kanske skaffa det som behövs där.

Angående materialdebatten: Det finns syntet som är starkare än läder och det finns skinnställ av dåligt skinn och de med dålig sömnad utöver allvädersställ. Bästa nötningsmotstånd idag är mig veterligen Halvarsons Safety level 2. Men den är lite som Boba Fetts dräkt att röra sig i. Men sitter man rakt upp och ner och åker är det inget som stör. Den tunnare Level 1 funkar däremot på bana - men inte är det som ett inkört banställ i smidighet. Tvättbart å andra sidan.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Min erfarenhet från egna och andras vurpor visar att en integtralhjälm är överlägsen en öppen hjälm. Flera av dom vurpade hjälmarna har haft skador på ställen där den öppna varianten inte ger något skydd.
Bortslitet visir och skador på "bågen" är inte ovnliga vare sig det gäller banåkning eller gata. I tävlingssammanhang används den öppna hjälmen enbart i trail numera.
 
Last edited:

Chauffören

New member
Öppen hjälm kontra integral/öppningsbar integral? Var och en blir salig på sin fason, men både jag och min hustru överlevde tack tack vare dessa (båda såg lika illa ut) och övrig bra utrustning. Och sen har vi ansiktena kvar oxå!
 

Thomas-49

New member
Undrar det samma, de där med, utan visir, fick i sommras något, så jag höll på hoppa av cyklen, den hade suttitt klockrent i höger öga, utan visir!!
 

mapa63

New member
Hello!

Många inlägg, uppenbart engagerande ämne...

Jag har kört både och men slutade med öppen hjälm när min kompis inte hann bromsa och körde in i en bil bakifrån. Käken gick av på tre ställen och han fick ha den fixerad med ståltänder och ställning i nästan ett år. Under tiden var all mat via sugrör. Jag kör med visiret öppet och skyddande glasögon i polykarbonatplast. Stänger om det regnar. Älskar vinden i ansiktet och tycker inte att det är så stor skillnad mot upplevelsen i öppen hjälm. Frugan tycker att det är klaustrofobiskt men står ut...

My two cents...
 

mapa63

New member
Just ja, har som värst fått in insekter men det är hanterbart. En humla på halsen gjorde ruggigt ont. En gång krockade jag med en flock måsar men hann få upp vänsterarmen som skydd.... Flyt!
 

GS1000E

New member
Slöa humlor eller dårar på vägen?

De där som kör med solbrillor och öppen hjälm, kör vanligtvis en svart hoj med jättelik V-twin där bensin omvandlas till buller utan att man får motoreffekt som biprodukt.
De typerna kör ju vanligtvis inte fortare än att den slöaste humla lätt hinner flyga ifrån dem, och undkomma riskzonen.....

Om du håller gällande hastighet kommer garanterat de flesta flygfän att köra om dig. Håll hastigheten så behöver du inte klä ut dig till en rymdfarare. Jag säger som Sture, "Att köra hoj det ska vara primitivt".
 

SuperRetard

New member
Om du håller gällande hastighet kommer garanterat de flesta flygfän att köra om dig. Håll hastigheten så behöver du inte klä ut dig till en rymdfarare. Jag säger som Sture, "Att köra hoj det ska vara primitivt".

TV-spelskänslan i att hålla så tighta spår att knäna piskar gräs i varenda kurva innanför curbsen, tunnelseendet som gör att man knappt ser bromsskyltarna och lite styrfladdertendens ut ur hårnålen.. DET är primitivt, DET är att köra hoj! :D


Shitt fransos.. Var i garaget och lekte meck igår. Abstinensen kom på allvar nu :(...
 

bivius

New member
Om du håller gällande hastighet kommer garanterat de flesta flygfän att köra om dig. Håll hastigheten så behöver du inte klä ut dig till en rymdfarare. Jag säger som Sture, "Att köra hoj det ska vara primitivt".

Problemet är ju att man ibland möter flygfäet, en humla känns, en fågel känns ännu mer och rådjur är riktigt jävliga åtminstonde enligt egen erfarenhet i laglish hastighet:D
 

samotdive

New member
Att det numer var ett krav vid uppkörning var nytt för mig. Något som i sak iofs gör det helt patetiskt att SMCs årsmöte avslår förslaget om lagkrav!!!

Att vädja om bandagar, större acceptens för mc i trafiken gällande vajerräcken och tillfälliga (livsfarliga) väglagningar etc och samtidigt avslå ett förslag för det skydd som är nästintill lika viktigt som hjälm är för mig SKANDAL!

Vad är det för idioter som röstar vid årsmötet egentligen? Om bänk-Bengt på sin Virago 250 tror att han är odödlig för att han bara åker runt kvarteret och detta accepteras antar jag att ni borde propagera för att hjälm vore frivilllgt och stödja bilisternas rätt att köra utan bälte om de "anser det lämpligt"!

Det här är första gången jag på allvar ifrågasatt SMCs direktiv så till den grad att jag kan dra tillbaka mitt medlemskap!

Tycker att det låter som en bra idee om du gör det. Du propagerar om integralhjälm o ryggskydd, gnäller på bänk-Bengt att han kör runt kvarteret, tycker att du likt många andra kör som gudar "lite för fort på en kurvig 70-väg" o tänker inte att varken din ryggskena eller din hjälm räddar livet på en unge som har råkat cykla vilse eller är på väg till en kompis på just en kurvig 70 väg där just du o en del andra som kommer lite för fort med fullt godkända hjälmar, ryggskydd o annan klädsel som gör att just ni sitter säkert...
 

Chauffören

New member
När det plötsligt händer, det där som bara händer andra, så gråter man inte över att man kanske varit tönt i vissas ögon som satsat på en bra utrustning. Vi överlevde, bl a tack vare ryggskydd och SHOEIs Multitec hjälmar. Och fortfarande känner vi igen oss när vi tittar i spegeln.
 

GS1000E

New member
Äkta körglädje.

TV-spelskänslan i att hålla så tighta spår att knäna piskar gräs i varenda kurva innanför curbsen, tunnelseendet som gör att man knappt ser bromsskyltarna och lite styrfladdertendens ut ur hårnålen.. DET är primitivt, DET är att köra hoj! :D


Shitt fransos.. Var i garaget och lekte meck igår. Abstinensen kom på allvar nu :(...

När du kan plocka koskit ur innerfickan på skinnpajen, då kan man snacka om att lägga ner hojen.
 
Top