Har roat(?) mig med att läsa en del av inläggen i ämnet "....öppen hjälm". Jag brukar inte lägga mig så speciellt mycket i hur andra är klädda när de åker hoj, men jag låter mig inte på några villkor imponeras av människor som kör hoj i exempelvis t-tröja och shorts. Har själv syndat för många år sedan, men det skulle aldrig falla mig in att strunta i att ta på mig hjälm för att "ta en liten sväng". Får nog skatta mig lycklig att det inte hände något när det begav sig.
Har haft både öppen och integralhjälm, kört med goretex i några år och köpte i år - efter 7-8 års "uppehåll" ett helt skinnställ i år. Anledningen var att jag börjat åka på kurser i SMC´s regi och även om goretex är skönare NÄR det regnar, upplever jag ett skinnställ som tajtare i positiv bemärkelse när vädret är bra. Visst, det sitter "astajt" när det är nytt om man provat ut rätt, men efter ett tag känns det helt ok.
Kör med löst ryggskydd (Halvarsson´s) eftersom jag anser det är överlägset - om det sitter ordentligt - ett som sitter i jacka.
Det där med klädsel; byxor eller kjol, t-tröja eller skjorta eller vad man nu tycker är skönt får väl vara upp till var och en. Det finns ett stort MEN här, som jag ser det. Händer det en olycka, blir kan man mycket väl bli borta från jobb/studier ett tag. I sämsta fall dör man.
Huvudet är det viktigaste delen att skydda, utan tvekan, och om det nu är så att en del inte vill ha hjälm så borde de slippa det, men helt och hållet på eget ansvar. Och då oavsett vem som är vållande. Att ha en hjälm på huvudet ÄR ett väldigt enkelt sätt att skydda det värdefullaste man har. Och om man nu har familj kan man ju ta sig en funderare på vilket som är det viktigaste; egot och "bekvämligheten" eller om man bryr sig om, i fall man ger sig själv ett vettigt skydd om olyckan skulle vara framme och man kan komma hem igen. Typ; "Ledsen, men er mamma, pappa dog i olyckan för hon/han hade ingen hjälm".
Hur många som har en familj att försörja är beredda att ta det ansvaret?
Har för övrigt för mig att vid de flesta olyckorna där hojåkare är inblandade - i alla fall "singel" - så landar man först på baken/höften eller sidan av ryggen i backen. Jag har själv upplevt hur det är att ha haft ett slitet skinnställ och syntetfiber under, vilket gjorde att fibern brände fast i ändan. Det gjorde ont som fan.
Ska jag tycka synd om någon som kör "lättklädd" för att det är bekvämt om vederbörande går i backen och blir skadad? Personen har ju själv valt att klä sig som han/hon känner för.
Divor finns det litet varstans, som skryter med allt möjligt som "hög smärtgräns" eller med attityden att de "har kört både långt och fort utan problem, iklädda badkläder och solglasögon. Och det gick minsann jättebra".
En "normalsmart" och ansvarstagande människa behöver inte en massa lagar, utan inser själv vad som kan vara lämpligt. Det är min uppfattning.