Till alla er som åker med öppen hjälm.

Chopperbyggarn

New member
Hjälmlagen har nog räddat en och annan som är hjärndöd nog att sätta sig på en mc utan om kravet inte fanns.

Det är som de som envisas med att köra utan bälte - ja, det är ju jäääädrarns så drygt att spänna på sig det, obekvämt är det med... :rolleyes:

Folk i allmänhet är inte värst kluriga. ;)

Skulle vara mycket intressant att se hur en hjärndöd mäniska skulle kunna ta sig ur sängen sätta sig på en mc och köra iväg med eller utan hjälm:D:D:D

Var inte oroliga hjälmlagen lär nog bli kvar mycket länge..kanske längre tid än våra motorcyklar.
I dagens Europa o Sverige så är det nog en "utopi" att tro att det går att avskaffa hjälmlagen..sen har ju varje mäniska rätt att ha sin egen åsikt i ett land med yttrandefrihet utan att utsättas för någon form av trakasseri;)

Att dömma ut allmänhetens intellektuella/praktiska förmåga...ja gå fram till folk i allmänhet titta dom i ögonen och tala om för dom att dom inte är speciellt kluriga....så att dom blir medvetna om detta..:p:p:p

Anders.J
 

Molgan

New member
Visst är det utveckling att man överger 80-talets färgglada skinnställ o hjälmar för att återgå till svarta skinnställ + svarta hjälmar och många svarta motorcyklar och visst kan detta vara utveckling...svart anses ju sedan långt tillbaks i historien vara ondskans färg, en färg som skrämmer mäniskor och det man är rädd för håller man sig ur vägen för...undrar varför svart är en så populär färg bland poliser o mc-poliser på många håll i världen?
Vet inte vad det här har med mitt inlägg att göra, och framför allt, vad har färgen på skinnställ med val av hjälmtyp att göra? :confused: Om det ska vara vitt, rött eller svart är bara trend, och ett bevis på att du inte hänger med i svängarna är det här:

image.php


Inte mycket svart färg som gått åt där. ;)
 

SGM

Moderator
Skulle vara mycket intressant att se hur en hjärndöd mäniska skulle kunna ta sig ur sängen sätta sig på en mc och köra iväg med eller utan hjälm:D:D:D

Var inte oroliga hjälmlagen lär nog bli kvar mycket länge..kanske längre tid än våra motorcyklar.
I dagens Europa o Sverige så är det nog en "utopi" att tro att det går att avskaffa hjälmlagen..sen har ju varje mäniska rätt att ha sin egen åsikt i ett land med yttrandefrihet utan att utsättas för någon form av trakasseri;)

Att dömma ut allmänhetens intellektuella/praktiska förmåga...ja gå fram till folk i allmänhet titta dom i ögonen och tala om för dom att dom inte är speciellt kluriga....så att dom blir medvetna om detta..:p:p:p

Anders.J

Ojdå, det tog visst skruv...

Nej, folk är inte överdrivet kluriga, kanske speciellt när det gäller fordon, hur förklarar du annars alla dessa dumheter i trafiken?

Och att sätta sig på en mc utan hjälm anser jag vara tämligen korkat...men så har jag varit ikull några gånger med (enduro/cross) och fått mig några smällar med..

VI har ju en här som på fullaste allvar förespråkar att han där uppe tar hand om oss, och händer det så händer det, man behöver inte använda skydd...jag lär hamna söderöver, så det är lika illa, jag ser gärna till att skydda mig för att förlänga det besöket. :D
 

Chopperbyggarn

New member
Vet inte vad det här har med mitt inlägg att göra, och framför allt, vad har färgen på skinnställ med val av hjälmtyp att göra? :confused: Om det ska vara vitt, rött eller svart är bara trend, och ett bevis på att du inte hänger med i svängarna är det här:

image.php


Inte mycket svart färg som gått åt där. ;)

Bild från banracing. Säger inte så mycket om hur det ser ut vägarna.

Trender kommer och går och kommer ibland tillbaks i ny eller gammal tappning (som i exemplet med färgerna) så varför skulle inte öppna hjälmar kunna bli "inne" igen i nästa eller näst nästa generation eller en revolution mot hjälmlagen...nya generationer har väl alltid gjort uppror:confused:
Mäniskor följer inte alltid med utvecklingen framåt, ofta blickar man bakåt och plockar upp gamla trender o ideal igen, och ibland moderniserar dessa.

Anders.j
 

SuperRetard

New member
Bild från banracing. Säger inte så mycket om hur det ser ut vägarna.

Trender kommer och går och kommer ibland tillbaks i ny eller gammal tappning (som i exemplet med färgerna) så varför skulle inte öppna hjälmar kunna bli "inne" igen i nästa eller näst nästa generation eller en revolution mot hjälmlagen...nya generationer har väl alltid gjort uppror:confused:
Mäniskor följer inte alltid med utvecklingen framåt, ofta blickar man bakåt och plockar upp gamla trender o ideal igen, och ibland moderniserar dessa.

Anders.j


Svarta jeans i ditt gäng (Säffle hellmoppers eller vad ni kan heta) är inte skydd, läderbyxor med fransar är kanske bättre än jeans, men det är inte värdiga skydd!

"Trenden" som ändrats är att folk slutat titta på trender och köper det som är BRA. Street-åkare köper av praktiska skäl. Ljusa ställ för att de syns bättre och inte blir lika varmt som svart, hjälm efter modell pch passform och övrigt efter tycke smak och passform.

Krombåtsåkare kör med reflexväst osv..

Din "svarta trend" är du nog med några få andra ganska ensam om idag.
 

Chopperbyggarn

New member
Svarta jeans i ditt gäng (Säffle hellmoppers eller vad ni kan heta) är inte skydd, läderbyxor med fransar är kanske bättre än jeans, men det är inte värdiga skydd!

"Trenden" som ändrats är att folk slutat titta på trender och köper det som är BRA. Street-åkare köper av praktiska skäl. Ljusa ställ för att de syns bättre och inte blir lika varmt som svart, hjälm efter modell pch passform och övrigt efter tycke smak och passform.

Krombåtsåkare kör med reflexväst osv..

Din "svarta trend" är du nog med några få andra ganska ensam om idag.

Om det är så som du skriver så är ingen gladare än jag då det är betydligt roligare att få vara "udda och själv" om något än att vara en i mängden "Svenssonhojåkare" !!!:D:D:D

Anders.J
 

P-O Noren

New member
Svarta jeans i ditt gäng (Säffle hellmoppers eller vad ni kan heta) är inte skydd, läderbyxor med fransar är kanske bättre än jeans, men det är inte värdiga skydd!

"Trenden" som ändrats är att folk slutat titta på trender och köper det som är BRA. Street-åkare köper av praktiska skäl. Ljusa ställ för att de syns bättre och inte blir lika varmt som svart, hjälm efter modell pch passform och övrigt efter tycke smak och passform.

Krombåtsåkare kör med reflexväst osv..

Din "svarta trend" är du nog med några få andra ganska ensam om idag.

säffle hellmoppers och krombåtsåkare, vart får du allt ifrån?

Ta av dig foliehatten och kolla dig omrking så kommer du få en uppenbarelse...
 

GuzziKungen

New member
När jag är 50+ är det fullt möjligt att jag känner att jag klarar mig på en öppen hjälm. Så jag tror nog min inställning till öppen hjälm säkert kan förändras. Tycker inte det är så underligt att många älskar att åka i öppen hjälm.

Jag är helt övertygad om att de som kör med öppen hjälm är normalfördelade över skalan med avseende på intelligens dessutom. :)

Det jag har dock har är fördommar om intelligensen hos de som uttalar sig om andra personers intelligens utifrån klädval eller livstil. Där har jag en fördom om att dessa är svagbegåvade och fördömande. Försöker jobba bort denna fördom jag har...;)

Och jag kan ha svårt att bli kallad svagbegåvad ,då jag ifrågasätter andras intelligens angående bristfällig eller obefintlig skyddsutrustning.
Hur långt ska vi gå ?
Vi kunde ju i stället säga att folk som struntar i kyddsklädsel har otur när dom tänker.
Folk som klättrar på tak utan säkerhetssele behöver inte vara dumma i huvet av den anledningen men det hjälper säkert till.
Att dom hävdar att det är upp till var och en köper inte jag ,inte så länge anhöriga och andra drabbade får lida av att få t.e.x en anhörig som grönsak liggandes på långvården eller hemskickade till hojhimlen.
Jag ser inte en lagändring om skyddsutrustning som en lösning ,utan jag har mer en våt dröm om att folk ska kunna tänka själva och kanske lite mer även på sina anhöriga.
Så mig får du även i fortsättningen kalla svagbegåvad :rolleyes:
Ha dé
 

P-O Noren

New member
Det som blir riktigt intressant av resonemanget är att andelen mc-förare som skadas svårt eller dör för att de inte har rätt utrustning är mycket få. Några enstaka personer utslaget på helåret. Det finns inga stora vinster att göra med förbud eller regler, statistiken visar på att detta inte är ett stort problem.

Har man levt länge nog att man fortfarande kommer ihåg när datorer var något som fanns på försäkringskassan och mobiltelefoner vägde 20kg så ska man baske mig kunna få välja kläder utan att få skit för det av andra hojåkare.

Visst är det bäst att köra med säker utrustning, men inte fan blir man smartare eller bättre människa för det.

Kan vi inte sluta hacka på de som kör i jeans och skinnjacka eller öppna hjälmar? Det är ju baske mig oförskämt att hålla på och snacka skit om dessa, flera av de som är här på forumet gör ju det varje dag. Vi borde visa respekt för alla andra hojåkare?
 
Last edited:

DearHunter

New member
En och annan borde åka ner till Spanien under juli-augusti. Jag jobbar i Madrid periodvist. Jag uppskattar mellan tummen och stortån att 10% bär skyddsjacka, ännu färre har rejäla byxor :eek:. Så gott som alla bär hjälm.:eek:

Jag hade en diskussion kring detta med en arbetskamrat och han, mfl, förklarade för mig att det är omöjligt att ha ett ställ på sig i 35 -40 gradig värme. Jag tror honom. Skyddstänket är helt annorlunda i större delen av världen. I vissa delstater i USA behöver man väl inte ens ha hjälm. Rätta mig om jag har fel.

Personligen så bär jag bra skyddsutrustning. Är det någon som kommer farandes i badbyxor och rosa turban så får han väl stå sitt kast. Vi är fria människor och sålänge som jag själv inte utsätts för farliga medtrafikanter så låter jag folk sköta sitt. Försäkringssystemet borde ses över så att vi vanliga hojjåkare inte behöver stå för ''onödiga'' kostnader.

Förresten, har ni tänkt på att vanliga skoteråkare i Sverige har oftast bara regnjacka, kostym och hjälm på sig. Är man inte lika utsatt på en skoter som på en mc? :eek:
 

GuzziKungen

New member
P-O Noren.
Du skrev:
"Visst är det bäst att köra med säker utrustning, men inte fan blir man smartare eller bättre människa för det."

Så himla rätt du har , man blir inte smartare utan man är det redan :)
Sätt dig på hojen stillastående och ramla utan skyddsutrustning , för att sedan göra samma sak utan utrustning så har du vetenskapligt provat skillnaden;)
OBS detta är bara visuellt ,rekommenderas ej då hojen sällan bär den skyddsutrustningen som skulle behövas :D
Ha dé
 

jan-olovj

Active member
Jag har en gång vält med en Virago1100 över mig, en smäll i höften där jag även hade skydd, var det enda, jag hade vikten över mig men anars hände inget med mig.
 

P-O Noren

New member
Personligen bär jag rätt så bra utrustning, så själv behöver jag inte övertygas. Det finns väl inget förkunnelsebud där vi ska gå ut i fårflocken och "döpa" de som väljer att köra öppet och med jeans genom att de ska falla med motorcykeln i den utstyrseln.

Bara för att det är många som inte kör mc som ifrågasätter farligheten i hojåkning så ska vi inte acceptera påhopp eller nedvärderande kommentarer över hojbröder och systrar som väljer att gå sin egen väg. Vi klarar oss helt utan sådant på detta forum.

Ödmjukhet är underskattat.

@Dearhunter:
Mycket intressant inlägg. Känner en kille från Israel som har samma inställning till skyddskläder. Ibland får man här i livet möta nya sätt att tänka på, man får ett tråkigt liv om man utgår från att ens egen åsikt alltid är rätt.
 

CB_Tobbe

New member
Kanske dags för en regeländring. Där öppna hjälmar bara är godkända på fordon med max 45 km/h (EU-moppar). ????????
 

-ah

New member
Jag hade en diskussion kring detta med en arbetskamrat och han, mfl, förklarade för mig att det är omöjligt att ha ett ställ på sig i 35 -40 gradig värme. Jag tror honom. Skyddstänket är helt annorlunda i större delen av världen. I vissa delstater i USA behöver man väl inte ens ha hjälm. Rätta mig om jag har fel.


Delvis har du fel, lite beroende på vad du syftar på.
Det finns väldigt bra skyddskläder även för körning i uppemot +50*C.
såsom just amrikanska Cortech/Tourmaster. Dom finns fö även i klara, fina och till och med ljusa färger. Svart blir man inte glad av när det är varmt. ;)
Men dom lär tyvärr inte säljas på denna sida av dammen.
Om någon känner till ett bra alternativ, tar jag tacksamt emot tips.


Jag brukar tillbringa en del av sommaren på hoj runt Medelhavet. Visst är det svettigt att köra i ställ "för nordiska förhållanden", och nog har det hänt att jag har nöjd mig med hjälm, shorts och sandaler på kortare utflykter.
Fast egentligen inte med entusiasm. Dessutom är insekter hårda att frontalkrocka med, även i 50 kmh....
 

DearHunter

New member
@Dearhunter:
Mycket intressant inlägg. Känner en kille från Israel som har samma inställning till skyddskläder. Ibland får man här i livet möta nya sätt att tänka på, man får ett tråkigt liv om man utgår från att ens egen åsikt alltid är rätt.

Ja, och det gäller åt båda hållen. Vi brukar säga att det är lätt att vara efterklok. Jag har en känsla av att man kör bättre utan rejäla skydd i de där länderna än man skulle göra påpälsad med grova skyddskläder. Man blir snabbt uttorkad och okoncentrerad i sådan värme. Det kan ju vara så att marginalen till en olycka ökar om man trivs på motorcyklen, dvs den aktiva säkerheten ökar. Däremot så krymper ju den passiva säkerheten.
Man chansar att inget händer och det gör ju oftast inte det.

Eller med andra ord. Det är nästan omöjligt att köra mc på dagen om man tar på sig stället. Man har helt enkelt inget val om man vill köra mc. Speciellt inte om man trängs i bilköerna och det går relativt sakta.
 
Top