Till alla er som åker med öppen hjälm.

Chopperbyggarn

New member
svalt intresse för denna infallsvinkel?

Ja, det kan väl kallas för en typ av "säkerhetsaspekt" för föraren att dölja sin identitet bakom integralhjälmen hjälmen med svart visir för att slippa "skaka galler". Tycker ni att det är helt ok??? QUOTE]

Frågan är enkel,det är bara att svara JA eller NEJ

Svalt intresse för denna infallsvinkel i hjälmfrågan? Ska vi tolka detta som att flera av er har ett starkt "intresse" av att polisen inte ska kunna identifiera er...av vad skäl det nu än må vara?? Tystnaden talar som dom säger..
 

CB_Tobbe

New member
Inom Mc-sporten (tävlingsverksamheten) används bara öppna hjälmar i trail där farten är låg. I övriga grener används integralhjälm eller crossintegral. Skulle själv inte komma på tanken att köra med öppen hjälm på en bandag eller sporthojskurs. På BKK/SHK är konstigt nog fortfarande tillåtet att köra utan ryggskydd och med öppen hjälm.
 

mikekop

New member
Svalt intresse för denna infallsvinkel i hjälmfrågan? Ska vi tolka detta som att flera av er har ett starkt "intresse" av att polisen inte ska kunna identifiera er...av vad skäl det nu än må vara?? Tystnaden talar som dom säger..

Egentligen har jag "låtit tystnaden tala" för att jag inte tyckt att din fråga/påstående varit värd att svara på, det känns som om du leker TV-serie-advokat som för att försvara en mördare pekar finger på nån annan stackare som skulle kunna vara mördaren...

Men okey då, för att inte riskera att du ska tolka min anledning tokigt så...
Jag har mörkt visir för att:
  1. Slippa bli bländad av solen
  2. Det är snyggt
  3. Av hänsyn till mina medtrafikanter (se min signatur)
Är det dåligt väder eller risk att jag blir ute på hojen när det skymmer så monterar jag mitt klara visir.
 

Hellman

New member
Vad är det för trams med polisens identifiering? Har väl f-n inget och göra om man kör mörkt visir? (Gör det själv när det behövs).

Polisen har ingen aning om hur du ser ut och identifierar dig (eller MC:n) med regnr. Spelar ingen roll om visiret är svart, spegel eller rosa. Var ligger diskutionen?
 

Chopperbyggarn

New member
"Reaktionen var väntad"

Att det finns kriminella "individer" som "gömmer" sig bakom integralhjälmar med svarta visir trodde jag att alla hojåkare visste? Vad jag själv tycker om detta? Ärligt talat så bryr jag inte..det är något som polisen o kriminella får bråka om.
Att jag överhuvudtaget tog upp detta ämne var för att se hur vissa självutnämda "föredömen" som ägnar sida efter sida på forumet att spy galla över hojåkare som väljer öppna hjälmar och till och med ropar på förbud..skulle reagera...reaktionen var precis som väntat .....den "heliga integralhjälmen" får absolut inte kritiseras på något sätt o vis..inte ens på en enda punkt..sorgligt.

Jag respekterar ert val av hjälm,klädsel och hoj och jag hälsar glatt på er efter vägen.
Jag har kört i öppen hjälm i 28 av mina 29 år som motorcyklist på vägen och jag kommer aldrig att byta tillbaks till integral.

Vi vet inte i förväg vilka av oss som kommer att hamna i en mc-olycka och krossa käken eller bryta nacke, det kan bara framtiden utvisa.

Lite mer ödmjukhet och ömsesidig respekt är väl inte för mycket att begära här få forumet..????
 

SGM

Moderator
Eh?

De flesta åker med tonade visir för att slippa solglasögon under krukan, det är inte alla på dödsmaskinerna som är kriminella...det trodde jag var knytet till amerikanska saker med sjukt låg litereffekt? ;)
 

Chopperbyggarn

New member
Eh?

De flesta åker med tonade visir för att slippa solglasögon under krukan, det är inte alla på dödsmaskinerna som är kriminella...det trodde jag var knytet till amerikanska saker med sjukt låg litereffekt? ;)

Och vad har har dessa på huvudet nuförtiden tillskillnad från förr??
 

Lotek

#82 Superbike
Eh?

De flesta åker med tonade visir för att slippa solglasögon under krukan, det är inte alla på dödsmaskinerna som är kriminella...det trodde jag var knytet till amerikanska saker med sjukt låg litereffekt? ;)

Word.

Med ledning av samma resonemang som andra här använt sig av torde alltså alla med öppen hjälm alternativt ingen hjälm och "bakåtlutad" (copyright Uppdrag Granskning) körställning alltså vara kriminella, dock kanske inte i fortkörningssammanhang utan snarare kopplat till utpressning/beskyddarverksamhet, misshandel och annat våld eller hot om våld således?? Liksom alla med plastraket och integral önskar dölja sin identitet och håller 270 km/h? Jag önskar att min hoj gick så fort..alla sporthojar gör ju inte det. Är jag kriminell trots det :confused:

Detta är inget flamebait utan bara en stilla undran...förklara gärna för mig som är mindre vetande. Jag följer nämligen denna oerhört urspårade diskussion med "stort" intresse.

@ Chopperbyggaren..att behöva quota sina egna inlägg därför att ingen är intresserad av att svara dig kanske lämnar lite ledtråd om hur intressanta dina argument är.
Kör ändå försiktigt, med eller utan öppen hjälm, eftersom det är helt valfritt.
Jag har gjort mitt val iaf. Integral.
 

Chopperbyggarn

New member
medges..

Word.

Med ledning av samma resonemang som andra här använt sig av torde alltså alla med öppen hjälm alternativt ingen hjälm och "bakåtlutad" (copyright Uppdrag Granskning) körställning alltså vara kriminella, dock kanske inte i fortkörningssammanhang utan snarare kopplat till utpressning/beskyddarverksamhet, misshandel och annat våld eller hot om våld således?? Liksom alla med plastraket och integral önskar dölja sin identitet och håller 270 km/h? Jag önskar att min hoj gick så fort..alla sporthojar gör ju inte det. Är jag kriminell trots det :confused:

Detta är inget flamebait utan bara en stilla undran...förklara gärna för mig som är mindre vetande. Jag följer nämligen denna oerhört urspårade diskussion med "stort" intresse.

@ Chopperbyggaren..att behöva quota sina egna inlägg därför att ingen är intresserad av att svara dig kanske lämnar lite ledtråd om hur intressanta dina argument är.
Kör ändå försiktigt, med eller utan öppen hjälm, eftersom det är helt valfritt.
Jag har gjort mitt val iaf. Integral.


Medjes att det är dåligt att quota mig själv..ber om ursäkt för detta:(
Du ser nog knappt några utpressare bakåtlutade med öppen hjälm eller utan hjälm nu år 2009..tiderna ändras..nog om detta..vill inte trampa på ömma tår..;)

Ha det så gott!
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Ibland spårer det ut här!

Hursomhälst, har jag åkt mycket med öppet! Jag älsker nämligen fartvinden och den friska luft som känns i ansiktet. Och kanske var det så i ungdommens dagar borta i det främmade land vart jag är fött - att man ibland tog ett sväng utan plastkasketten - men, det var som sagt dengång.

Under årens gång ändras det i attityd och uppfattning! När jag är på internationala möten med MC organisationer från andra länder - t. ex. USA - blev jag i början förvånad över den stärke mottstånd som är till hjälm lagar! Argumenten rör sig om båda personlig frihet, integriditet och värme! I början tyckte jag att dom var 100% fåniga - idag, rör det sig en gnutta tveksamhet i mitt sinne - faktisk.. (Det efter jag har varit där vart är det 50 graders värme i solen - och vist är jag bekant båda med lätta sommar MC hjälmar och forskning som varnar mott hetta!)

Bilden tidigare i tråden med % av vart huvudskador är la jag upp på SMCs ur gamla forum för typ 7 år sedan. Samtidigt hade jag en lite hård landing på landsväg och min hjälm så ut som en som kanad på ansikten över vägbanan.

Sen des har det endast varit integral i mitt garage - och ibland funderar på öppet igen!

Det där med mörke visir, är oxå en typisk "dum" MC diskussion. Mörke visir, spegel visir är inte för att gömma sig för någon. Det är för att det sparar solglassögon och gör åkningen bättra. Tänk på den uppskov av öppningsbara hjälmer asom har inbyggda nerfällbara solglasögon.. Jag kännar i allafall inga som har behov av att gömma sig - även om det kanske går lite fort ibland på "rullen"

Kör som Du älsker livet - ta inga unödiga risker - akta dig för andra trafikanter - det har varit en del unödiga olyckor senaste veckan. Och glöm inte att vi som kör MC har det som ett gemensamt intresse..
 

Hellman

New member
Kör man motorcykel som man älskar livet tycker jag inte man ens bör överväga öppen hjälm. Precis som man inte ska bortse rätt kläder och ryggskydd.

Har kört 950 mil hittils i år. Har faktikst inte en enda gång tyckt att det varit jobbigt att ta på stället med intergralhjälm.
 

P-O Noren

New member
Kör man motorcykel som man älskar livet tycker jag inte man ens bör överväga öppen hjälm. Precis som man inte ska bortse rätt kläder och ryggskydd.

Har kört 950 mil hittils i år. Har faktikst inte en enda gång tyckt att det varit jobbigt att ta på stället med intergralhjälm.

Vi upplever alla saker olika, det finns dom som tycker det är jobbigt med integralhjälm för att dom känner sig instängda.
Jag tror Galne dansken menar hur vi kör, det är ju där vi kan undvika en olycka.

Själv har jag många gånger i sommar tyckt det varit jobbigt med alla tunga kläder och ryggskydd i värmen. Jag har för det mesta tagit på mig allt, även om det har varit varmt många gånger...
 

P-O Noren

New member
Om man vill känna lite mer av vinden/tugga flugor etc. men ändå vill ha ansiktet kvar vid en marksyning så kan ju Schuberts J1 eventuellt vara något.

http://www.schuberth.com/index.php?id=22&L=0

Helt klart ett alternativ, men priset avskräcker nog en del. Drygt 4.000kr är rätt så häftigt. Men visst är det en lysande idé!

Jag kan ju redan nu föregå alla kommentarer med att det är en "livförsäkring" med att säga att: det må så vara, men någon storsäljare blir det nog inte med det priset...
 

Diversion

New member
Helt klart ett alternativ, men priset avskräcker nog en del. Drygt 4.000kr är rätt så häftigt. Men visst är det en lysande idé!

Jag kan ju redan nu föregå alla kommentarer med att det är en "livförsäkring" med att säga att: det må så vara, men någon storsäljare blir det nog inte med det priset...

Nu förstår jag inte, 4 papp är inte så mycket för en bra hjälm, en vanlig N103 kostar ju drygt 3 och är långtifrån något exklusivt alternativ. Visst om du menar som en andrahjälm så håller jag med.
 

Olle Å

New member
Har själv en Nolanhjälm integral med nerfällbara solglasögon, men där man kan fälla upp hakskyddet. Kan vara bra i tät stadstrafik eftersom man ser mycket bättre åt sidorna. Brukar ofta köra med visiret uppfällt och med solsglasögonen nere då jag åker mycket småvägar. Funkar bra eftersom jag har högt kåpglas på hojen.
Gick omkull på en grusväg för flera år sedan. Hade då en öppen hjälm med nerfällbart stort visir. Jäkla tur att visiret var nere för det blev helt sönderskrapat.
Vill påstå att en helt öppen hjälm inte skyddar ansiktet något vid en marksyn.
 

Molgan

New member
Jag kan ju redan nu föregå alla kommentarer med att det är en "livförsäkring" med att säga att: det må så vara, men någon storsäljare blir det nog inte med det priset...
Knappt 4 lax för en Shuberth tycker jag låter som ett kap?

Tror det här med öppen vs integral kommer att lösa sig med tiden då det till stor del är en generationsfråga. De flesta yngre har inte öppen hjälm som ett alternativ och har inga romantiska idéer om "vinden i ansiktet", öppna hjälmar har mera en töntstämpel över sig. Precis som bälte i bilen är en naturlig sak för majoriteten under 30 idag så kommer förmodligen integral och ryggskydd att sluta vara ett diskussionsämne om några år.
 
Top