Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

Kalledisco

New member
Har en V-Strom DL1000 -03. Nu när jag tvättade den såg det ut som det kommit olja på vänster sida av motorn. Sitter en stor insexbult där, någon som vet vad det kan vara?
 

Kawasaki

New member
Menar du en insexskalle som sitter i mitten av kåpan, om det är den jag tänker på så är det en plugg som man tar bort för att komma åt för att kunna komma åt för att kunna dra runt motorn vid ventiljustering, undet den pluggen borde det sitta en tätningsbricka som kan behövas bytas.
 

marksen

New member
Hej. Är det du som även kontaktat mig på ett annat forum? :)

Dessa "nysningar" beror primärt inte på att den är för snålt ställd. Det är en ofta förekommande missuppfattning som är lätt att ta till som diagnos när man inte vill fördjupa sig.

Följ dessa enkla råd och gör följande så har du hört din sista nysning och har en hoj som går silkeslent på alla varvtal, men helst skulle jag behöva veta om du har primärspjällen kvar eller inte. Om de är kvar d.v.s. orörd hoj så gör följande (för punkt 2 och 3 krävs att du tar bort tanken):

1. Justera tomgången till 1200-1300 varv. Inte lägre, inte högre.
Detta är den första grejen du ska göra!
100-200 varv för lågt och det kan vara utlösande.

2. Kontrollera att insugningsgummina sitter fast på trottelhusen och luftburken. De kan ha åkt loss. Speciellt det främre. Symptom: rå gång och sporadiska "nysningar".

3. Kontrollera att TPS-sensorerna (trottelpositionssensorerna) ger rätt värde.
Du har två stycken, för primär och sekundärspjällen.
-För primär-TPS så kollar du genom att brygga över diagnoskontakten så dess position visas digitalt i klockdisplayen. Markeringen ska ligga i mitten.
-För sekundär-TPS så kollar du först genom att vrida justerskruven så att sekundärspjällen öppnar lika i orört läge. Ca 0.6-0.8 mm. Använd bladmått för att mäta. När detta är klart så lossar du kontakten till TPS:en och mät med multimeter på TPS:ens två nedersta PIN:s. När du helt stänger spjällen för hand ska du då få ett värde på 1100 Kohm. Om inte, justera sensorn genom att lossa den och vrida den någon mm, stäng spjällen för hand och mäta igen.

4. Synkronisering av primärspjällen. Viktigt!
Här krävs det en vacuummätare av ngt slag. Klocka, vätska eller claes ohlsson. Se denna Suzuki originalvideo som ett exempel:

http://wotid.com/tls/content/view/26/49/

Högerklicka på "TL1000S Video" o ladda ner.
Här görs det på en TL1000, men motorn och proceduren är densamma.
Var riktigt noga här och resultatet är förbluffande! :D:D
Skillnaden till v-strom är var justerskruven för synkningen sitter. På stromen ser du den aktuella fjäderförsedda skruven från hojens högra sida, om du kikar in mellan de svarta plastgälarna i kåpan och ramen. Du når att justera skruven med t.ex. en näbbtång om du lossar insexskruvarna som håller kåpan mot tanken, uppe o nere, och den som håller kåpan i kylaren. Då kan man bända ut sidokåpan så pass att man "lätt" når.

Dessa punkter låter kanske svåra men är förvånansvärt enkla att göra, även för en vanlig hojåkare som har 10 tummar.

Puh, nu blev det mycket skrivande, men om du vill testa detta ger jag dig gärna all info som jag inte orkar skriva nu.


Hej!
Trevligt forum!
Är ny ägare av en DL1000 från 2003. Jag har problem med ojämn gång som många har beskrivit i denna tråd. Tänker att det antingen går att fixa enligt beskrivningen ovan eller så kan det vara problemet med kopplingskorgen som också verkar vanligt på 2002-2003 årsmodell.

Är det någon som bor i Västerbotten som skulle kunna hjälpa mig att genomföra de ovan citerade åtgärderna. Har köpt en serivicehandbok och vaccumklockor samt sett en hel det videos kring detta på youtube. Trots detta så vore det ändå skönt att göra det tillsammans med någon som gjort det förut.
Finns det någon vänlig och villig mentor?

/Tommy
 

Levve

New member
Va och köpte en V-strom dl 1000 igår.
Tanken är att och en kompis ska ta hojarna ner till södra Frankrike V34

Ägaren innan har servat allt själv sen 1200mil så ska gå igenom hojen och kolla ventilspel och dylikt sen tänkte jag serva igenom allt riktigtsjälv.
Behöver då köpa in lite prylar såsom Olja filter luftfilter Soppaslang kylarvätska bromsvätska kopplingsvätska drivpaket bromsbelägg.
Vart köper man de på bästa ställe?
Funderar på om de är värt att ta allt från Tyskland?

Vad rekomenderar ni att köra på för däck?
Vart kan man hitta sidpackväskor till en vettig peng?

Nån som har nått annat tips när man ändå håller på?
 

Ucklahoma

New member
Va och köpte en V-strom dl 1000 igår.
Tanken är att och en kompis ska ta hojarna ner till södra Frankrike V34

Ägaren innan har servat allt själv sen 1200mil så ska gå igenom hojen och kolla ventilspel och dylikt sen tänkte jag serva igenom allt riktigtsjälv.
Behöver då köpa in lite prylar såsom Olja filter luftfilter Soppaslang kylarvätska bromsvätska kopplingsvätska drivpaket bromsbelägg.
Vart köper man de på bästa ställe?
Funderar på om de är värt att ta allt från Tyskland?

Vad rekomenderar ni att köra på för däck?
Vart kan man hitta sidpackväskor till en vettig peng?

Nån som har nått annat tips när man ändå håller på?

Hej och välkommen till forumet!
Gratulerar till ett bra köp!

Jag hade i ditt ställe köpt oljefilter, luftfilter, soppaslang?, drivpaket, bromsbelägg, ev. ventilshims och tändstift? från cmsnl.com, snabba leveranser och hyfsat prisvärt.

Kolla packningen till luftfiltret så att den sitter kvar på ditt gamla luftfilter, det gjorde det inte på mitt och det ingår inte i det nya luftfiltret.
Kolla framgaffelns packboxar, om du skall byta dom så passa på att byta bussningarna till framgaffeln samtidigt.

Kan verkligen rekommendera dig att ställa in insprutningen, min hoj blev som en ny hoj efter det.
Jag har kört på Metzeler tourance EXP, men dom har utgått så nu inför denna säsongen så provar jag michelin anakee 3, men det har blivit för få mil ännu för att ge något omdöme.
Packväskor finns på blocket emellanåt, hållare går att köpa en modellanpassad till din hoj som passar väskorna.

/A
 

V Saarela

New member
Va och köpte en V-strom dl 1000 igår.
Tanken är att och en kompis ska ta hojarna ner till södra Frankrike V34

Ägaren innan har servat allt själv sen 1200mil så ska gå igenom hojen och kolla ventilspel och dylikt sen tänkte jag serva igenom allt riktigtsjälv.
Behöver då köpa in lite prylar såsom Olja filter luftfilter Soppaslang kylarvätska bromsvätska kopplingsvätska drivpaket bromsbelägg.
Vart köper man de på bästa ställe?
Funderar på om de är värt att ta allt från Tyskland?

Vad rekomenderar ni att köra på för däck?
Vart kan man hitta sidpackväskor till en vettig peng?

Nån som har nått annat tips när man ändå håller på?

Dom flesta verkar gå på alla nya varianterna av Metzeler och Michelin, dvs dom som är en vidareutveckling från Tourance samt Anakee2. Jag själv föredrar dom gamla varianterna, speciellt Tourance. Då använder jag min hoj i princip bara för långkörning(Varadero)

Billigast delar får du nog från mig.(pm:a) Kan ta hem servicegrejjorna som nämnt förutom kylvätskan. Vet inte vad du ska ha bensinslangen till(dom brukar inte gå sönder), men rekommenderar att du köper en som är original, direkt från Suzukibutiken.

Stiften på V-strom är standard ganska dyra(CR8EK). Man behöver ju inte lägga till många spänn så får man ett par iridium och.....då behöver du nog aldrig byta dom mer :)
 

Hojkul!

New member
Knappast. Fast det mesta är väl relativt. Och beroende på hur man vill räkna och vem som ska utföra arbetet.
Gissar att enbart kullagren till bakhjulet kostar ca. 300:-. Man kan ju alltid fundera på om man även ska byta tätningarna till lagren. Blir några kronor ytterligare i så fall.
Om du inte har har tummen mitt i handen och gör arbetet själv så tjänar du en slant på det också. Vet inte hur mycket en verkstad tar betalt för att göra jobbet.
 
Last edited:

Levve

New member
Hejsan

Nån som har erfarenhet utav att byta packbox på ingående axeln vid framdrevet, ser ut som om min fuktar lite där så funderar på att byta den innan min långsemester.
Så gärna "How to" tips och vart man ska köpa delar skulle uppskattas, är de avancerat arbete? MVH
 

Hojkul!

New member
Levve:

Om du är kunnig i engelska språket så rekommenderar jag "VSRI Riders international". En sajt med enbart V-Strom´are - där det finns kunskap i mängd!
 

hedan17

New member
Någon som har en V-strom 1000 sadel och vill byta till en lägre 650 sadel? Säg gärna till isf... :)

Mvh
Anders
 

Camel

Member
Jag har precis köpt en V-strom DL650A 2012 beggad med 450 mil på mätaren. Jag har hittills hunnit köra ungefär 50 mil. Hojen och jag lirar riktigt bra ihop så det blir sannolikt många trevliga mil framöver.:)

Denna tråd har jag läst och här finns mycket V-strom-info. Jag undrar dock två saker som jag inte hittat i tråden:

1. Hojen vibrerar från motorn. Jag har aldrig kört V-Twin förut och jag trivs med karaktären men helt vibrationsfri är den inte. Faktum är att det känns relativt starka vibrationer på alla varvtal men särskilt vid 3-6K. Det känns även om man står still och varvar. Det känns oavsett om kopplingen är intryckt eller ej. En kompis tipsade om att vibrationerna kan komma från kopplingskorgen. Den kan tydligen "vobbla". Är det troligt och är det vanligt?

2. Strålkastarna lyser inte kritvitt precis och jag har mätt upp att 1,8 Volt försvinner från batteriet till lamporna. Är detta ett välkänt problem? Får väl koppla in reläer med matning från batteriet så ska nog spänningsfallet minimeras. Visserligen går vi mot ljusare tider men jag har tänkt att använda hojen flitigt även på hösten.

Tacksam för svar.

/Fredrik
 
Top