Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

mikaelj

New member
*nickar* Jag får se om Johans kan beställa ett gäng åt mig eller om det kanske finns nå't lämpligt på eBay.

Så här ser den ut, en 06:a med väldigt låga mil. Svart, precis som din! Ett riktigt fynd! Dessutom riktigt snygg i den här färgsättningen. Fick även med två 12V-uttag monterade inuti kåpan, praktiskt ställe med avseende på väderskydd. Hade jag nog inte kommit på själv. Jonas som sitter på brukar följa med som passagerare på Vargen, som hojen numera heter.

View attachment 7955

(Jag är inte så förtjust i hur vindrutan ser ut med den extra avvisaren, men eftersom jag vet hur brusigt det blev på min DL650 är det helt klart värt det.)

Observationer och ändringar:

Den hackade och hade sig en del på låga varv, särskilt att köra i 30 på tvåan. Efter att ha lärt mig om "strypningen" beställde jag en färdigbyggd TRE och monterade. Det är inte särskilt avancerat att göra en själv, bara knöligt att jaga tag i kontaktdonen. Nu går den definitivt bättre, även om den verkar vara en smula snålt ställd på låga varv.

Tycker också att den känns lite ostabil i högre farter samt vid ordentliga sidovindar. För det problemet verkar det enligt Internet som att en extra gaffelbensstabilisator (vad det nu heter på svenska, "fork brace") längst ned skall göra susen. Den borde dyka upp idag eller imorron!

Här läst på om andra kul saker folk har gjort. En del är väldigt ambitiösa och har gjort en 2-till-1-lösning för ljuddämparna där de behåller endast den vänstra. Borde spara en del vikt kan jag tänka mig.

Vad för andra saker har folk gjort / åtgärdat på sina literströmar?
 
Last edited:

mikaelj

New member
Precis vad jag kom fram till....
Rick's distans flyttar ju drevet närmare hjulet medans CymarcBikeparts distans flyttar drevet åt vänster?? :confused:

Vad är rätt och vad säger Suzuki om detta?
Har de bekräftat att så är fallet? :eek:

Någon mer som provat på den distansen? Jag tycker att det är ett väldigt klonkande från 1 till 2, men även vid andra växlingar. Hade varit väldigt käckt om det faktiskt fixas med ett sådant byte.

Problemet är dock att den ena lösningen (Cymarcbikeparts) flyttar drevet 2 mm åt vänster, medans amerikanen Rick flyttar åt andra hållet, från vad jag förstått. En av dem måste vara fel. Om jag inte missförstått något.

Jag chansade dock och beställde från Cymarcbikeparts. Verkar enklare att installera, är i England och är väldigt snabb på att svara på e-post. Blir spännande att se hur skillnaden blir.
 
Last edited:

Camel

Member
Så här ser den ut, en 06:a med väldigt låga mil. Svart, precis som din! Ett riktigt fynd! Dessutom riktigt snygg i den här färgsättningen.
Ser ut att vara ett mycket fint exemplar. Blänkande och snygg!:tummenupp


Den hackade och hade sig en del på låga varv, särskilt att köra i 30 på tvåan. Efter att ha lärt mig om "strypningen" beställde jag en färdigbyggd TRE och monterade. Det är inte särskilt avancerat att göra en själv, bara knöligt att jaga tag i kontaktdonen. Nu går den definitivt bättre, även om den verkar vara en smula snålt ställd på låga varv.
Jag provade några beg. ex av hojar av samma generation som din. Alla utom en gick dåligt på 1:an och 2:an i låg fart. Den hojen jag har köpt går mycket bättre på låga varv och är original. Men den är av senare generation och dessutom av "rätt" årsmodell med ECU som är bättre än förut. Hur är det med TRE, förloras växelindikatorn om man monterar den eller har man löst detta?:confused:


Tycker också att den känns lite ostabil i högre farter samt vid ordentliga sidovindar. För det problemet verkar det enligt Internet som att en extra gaffelbensstabilisator (vad det nu heter på svenska, "fork brace") längst ned skall göra susen. Den borde dyka upp idag eller imorron!
Jag märkte detta också på de hojar jag provkörde. Märkte dock inget på min förra hoj DL650. Den nuvarande har inverterad gaffel och den verkar vara mer stabil. Tror som du att en "fork brace" borde hjälpa. :tummenupp


En del är väldigt ambitiösa och har gjort en 2-till-1-lösning för ljuddämparna där de behåller endast den vänstra. Borde spara en del vikt kan jag tänka mig.
Det komiska är att Suzuki har infört 2-till-1 som standard på senare generation av DL1000. Men de har behållit den högra ljuddämparen istället. Men det låter ju inget vidare, närmare bestämt: det låter för lite. Jag är på jakt efter ett slipon till min hoj.:)
 

Camel

Member
Någon mer som provat på den distansen? Jag tycker att det är ett väldigt klonkande från 1 till 2, men även vid andra växlingar. Hade varit väldigt käckt om det faktiskt fixas med ett sådant byte.
Klonket har jag upplevt på flera hojar jag har provkört. På min egen hoj finns också visst klonk. Det var värre efter att handlaren bytt olja (till Valvoline 10W40) på hojen vid leverans (demohoj). Men nu i förra veckan bytte jag olja (redan efter 400 mil) till 10W50 Q8 SBK Racing och lådan blev lite lugnare. Inget klonk vid kall låda. Fortfarande visst klonk vid varm låda, men klart mindre än förut. Som jag ser beror det antingen på att kopplingen frikopplar mera på senaste oljan alternativt att den något högre viskositeten är bättre för själva växellådan. DL1000 ska också vara känslig för hur sträckt kedjan är har jag låst någonstans. Jag vet inte. Jag undviker att sträcka kedjan för hårt.

Problemet är dock att den ena lösningen (Cymarcbikeparts) flyttar drevet 2 mm åt vänster, medans amerikanen Rick flyttar åt andra hållet, från vad jag förstått. En av dem måste vara fel. Om jag inte missförstått något.
Jag har också läst om detta. Mest förvånad blir jag av att Suzuki själva verkar ha drevet i fel position från början. Vet inte vad jag ska tro.


Jag chansade dock och beställde från Cymarcbikeparts. Verkar enklare att installera, är i England och är väldigt snabb på att svara på e-post. Blir spännande att se hur skillnaden blir.
Lova att skriva här hur det gick. Ser med stor spänning fram emot att få veta om det blev bättre.
 

Hojkul!

New member
Boyzz!

Ni måste skapa en profil här:
http://www.vstrom.info/Smf/index.php
Där finns MASSOR av bra info. om hojar. Jag hade en användare där när jag körde V-Strom 1000 -07 och lade upp bilder och tog del av kunskap som andra bidrog med. Prova åtminstone! Tror ni kommer hitta svar på många frågor som ni har.

Oljan jag använde var Motul - hade aldrig något klonkande eller liknande.

/H
 

mikaelj

New member
Ser ut att vara ett mycket fint exemplar. Blänkande och snygg!:tummenupp

Tack! Jajjemen, den är knappt inkörd. Inte ens 1000 mil på mätaren...

Jag provade några beg. ex av hojar av samma generation som din. Alla utom en gick dåligt på 1:an och 2:an i låg fart. Den hojen jag har köpt går mycket bättre på låga varv och är original. Men den är av senare generation och dessutom av "rätt" årsmodell med ECU som är bättre än förut. Hur är det med TRE, förloras växelindikatorn om man monterar den eller har man löst detta?:confused:

Växelindika...vad? ;-) Jo, den försvinner. I mitt fall är det O/D (overdrive)-ikonen som försvinner, eftersom alla växlar istället blir fyran. Och dessutom saknar Ve växelindikator. Strypningen är tidigarelagd tändning på 1:an, 2:an och 3:an, samt minskad effekt på 5:an och 6:an över 7500 varv, om jag förstått rätt.

Köpte Smart TRE från Smartmoto Electronics. Snabb leverans och välproducerad låda. Lätt att installera, även om jag nog borde ha tagit bort tanken först.

View attachment 7961

View attachment 7962

Jag märkte detta också på de hojar jag provkörde. Märkte dock inget på min förra hoj DL650. Den nuvarande har inverterad gaffel och den verkar vara mer stabil. Tror som du att en "fork brace" borde hjälpa. :tummenupp

Hade inte heller några problem med min 650, som förvisso också var sänkt 15-20mm fram. Undrar om inte Ve dessutom har längre fjädringsväg än lillebror?

View attachment 7960

View attachment 7963

Den hjälpte! Nu kändes den helt stabil, som på räls, i alla hastigheter, och den var eventuellt även lite mer exakt i lägre farter. Kan vara inbillning... Den är definitivt betydligt trevligare i högre farter, och i skarpare svängar. Bra inför nästa helgs tur på Kinnekulle! Skulle känts osäkert utan den.

Det komiska är att Suzuki har infört 2-till-1 som standard på senare generation av DL1000. Men de har behållit den högra ljuddämparen istället. Men det låter ju inget vidare, närmare bestämt: det låter för lite. Jag är på jakt efter ett slipon till min hoj.:)

Euro 4, gissar jag? De har ju både ljud- och avgaskrav som är hårdare än på min Ve. Skulle kunna tänka mig att din Ve2 skulle kunna låta betydligt trevligare med ett slip-on. Jag är mest nöjd med att Vargen numera låter som tjejens SV650 '17. En hoj de verkligen lyckats med ljudet på!

Klonket har jag upplevt på flera hojar jag har provkört. På min egen hoj finns också visst klonk. Det var värre efter att handlaren bytt olja (till Valvoline 10W40) på hojen vid leverans (demohoj). Men nu i förra veckan bytte jag olja (redan efter 400 mil) till 10W50 Q8 SBK Racing och lådan blev lite lugnare. Inget klonk vid kall låda. Fortfarande visst klonk vid varm låda, men klart mindre än förut. Som jag ser beror det antingen på att kopplingen frikopplar mera på senaste oljan alternativt att den något högre viskositeten är bättre för själva växellådan. DL1000 ska också vara känslig för hur sträckt kedjan är har jag låst någonstans. Jag vet inte. Jag undviker att sträcka kedjan för hårt.

Intressant. Jag kanske ger mig på ett eget oljebyte som årsservice, annars brukar de vanliga x600-servicarna passa in lagom till slutet på säsongen. Då provar jag en annan olja.

Det klonket jag inte gillar är dock mycket 1:an till 2:an som ibland rentav rasslar. Har provat att växla tidigt, växla sent, dra upp den i varv och vänta lite, ha på förspänning. Hittar inget som hjälper mot klonkandet... (har förvisso bara kört den sisådär 60 mil hittills, så jag har knappt lärt känna den)

Jag har också läst om detta. Mest förvånad blir jag av att Suzuki själva verkar ha drevet i fel position från början. Vet inte vad jag ska tro.

Lova att skriva här hur det gick. Ser med stor spänning fram emot att få veta om det blev bättre.

...så jag hoppas att den här lilla ändringen fixar det. Stod på tillverkars sida att det skulle vara lite krävande att göra det, men från vad jag ser är det inte värre än att lossa bakhjulet, lossa drevet, sätta fast distansen, sätta fast allt igen, klart. Tar förvisso en stund men inget knepigt direkt.
 
Last edited:

Camel

Member
Boyzz!

Ni måste skapa en profil här:
http://www.vstrom.info/Smf/index.php
Där finns MASSOR av bra info. om hojar.
Tackar. Nu har jag reggat mig där.

Oljan jag använde var Motul - hade aldrig något klonkande eller liknande.
Intressant. Jag har hört samma sak från andra också och därför köpte jag även en dunk Motul 5100 10W40 när jag köpte Q8 SBK Racing 10W50. Jag ska prova även Motuloljan lite senare i år.
 

Camel

Member
Den hjälpte! Nu kändes den helt stabil, som på räls, i alla hastigheter, och den var eventuellt även lite mer exakt i lägre farter. Kan vara inbillning... Den är definitivt betydligt trevligare i högre farter, och i skarpare svängar. Bra inför nästa helgs tur på Kinnekulle! Skulle känts osäkert utan den.
Trodde nog att det skulle hjälpa. Roligt!:tummenupp


Skulle kunna tänka mig att din Ve2 skulle kunna låta betydligt trevligare med ett slip-on.
Det hoppas jag också. Original är ljudet lite väl dämpat, låter inte mycket. Det är visserligen inte så dumt för grannsämjan när man startar hojen hemma på uppfarten inför en sen kvällstur. Men det är väl enda fördelen jag kan hitta.:wink:

Det klonket jag inte gillar är dock mycket 1:an till 2:an som ibland rentav rasslar. Har provat att växla tidigt, växla sent, dra upp den i varv och vänta lite, ha på förspänning. Hittar inget som hjälper mot klonkandet... (har förvisso bara kört den sisådär 60 mil hittills, så jag har knappt lärt känna den)
Din beskrivning stämmer in på min hoj också. Och på flera andra som jag provkört. Mer eller mindre. Min hoj klonkade mellan 1:an och 2:an både kall som varm med handlarens olja. Efter bytet till Q8 SBK så klonkar det mycket mindre vid kall låda och även mindre vid varm låda. Jag drar slutsatsen att oljans viskositet verkar ha med det hela att göra. Har även en dunk Motul 5100 hemma som jag ska prova senare i höst. Men jag ska köra på SBK under några 100 mil först så jag kan jämföra. Men klonket är vanligt på DL1000 och jag har inte hört att det skulle betraktas som ett fel eller medföra risk för fel. Tydligen är det ett skönhetsfel. Eller en egenskap om man så vill. Och i så fall kvittar det för mig. En V-strom är som en oslipad diamant. Rå men ädel :)
 

Hojkul!

New member
Kul att ni mekar med era V-Stromar! Det där med styrstabilisator har jag inte sett tidigare, och det verkar ju fungera bra :)

Ni diskuterar också det där med att bakre drivkransen verkar vara "felaktigt" monterad i sidled på drevhubben, från fabrik, och att det finns olika sätt att justera/flytta kransen antingen inåt hjulet eller utåt från hjulet. Jag anser att drivkransen bör flyttas utåt FRÅN hjulet för att förbättra positionen och minska sned-dragningen. Själv monterade jag 1,5 mm (om jag minns riktigt) brickor för att flytta drivkransen.

På VSRI finns en kille som gjort en duktig "operation" i form av att ha monterat dubbla kullager i drevhubben bl.a. Det ser riktigt bra ut och jag gissar att det dels begränsar "flexet" när kedjan "vrider/sned-drar kransen", dels besparar kullagren en hel del belastning.

/H
 

mikaelj

New member
Kul att ni mekar med era V-Stromar! Det där med styrstabilisator har jag inte sett tidigare, och det verkar ju fungera bra :)

Det är kul att fixa och greja!

Bra ord! Kom inte på något bra ord för "fork brace". Hårdtestning på söndag...

Ni diskuterar också det där med att bakre drivkransen verkar vara "felaktigt" monterad i sidled på drevhubben, från fabrik, och att det finns olika sätt att justera/flytta kransen antingen inåt hjulet eller utåt från hjulet. Jag anser att drivkransen bör flyttas utåt FRÅN hjulet för att förbättra positionen och minska sned-dragningen. Själv monterade jag 1,5 mm (om jag minns riktigt) brickor för att flytta drivkransen.

På VSRI finns en kille som gjort en duktig "operation" i form av att ha monterat dubbla kullager i drevhubben bl.a. Det ser riktigt bra ut och jag gissar att det dels begränsar "flexet" när kedjan "vrider/sned-drar kransen", dels besparar kullagren en hel del belastning.

En engelsk tjomme säljer en liknande modifikation, men enklare, som är just en bricka man placerar precis innanför bakdrevet. Fast lite fräsigt (hah!) gjord i svarv. Det låter som modifieringen du gjorde.

Märkte du någon skillnad efter att du gjort ändringen? I så fall, när märkte du av den/dem?
 
Last edited:

unSTeady

New member
Det är kul att fixa och greja!

Bra ord! Kom inte på något bra ord för "fork brace". Hårdtestning på söndag...



En engelsk tjomme säljer en liknande modifikation, men enklare, som är just en bricka man placerar precis innanför bakdrevet. Fast lite fräsigt (hah!) gjord i svarv. Det låter som modifieringen du gjorde.

Märkte du någon skillnad efter att du gjort ändringen? I så fall, när märkte du av den/dem?
Hej, tror nog att "gaffelbrygga" är en sedan tidigare använd synonym för prylen i fråga.


Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
 

Hojkul!

New member
Det är kul att fixa och greja!

Bra ord! Kom inte på något bra ord för "fork brace". Hårdtestning på söndag...



En engelsk tjomme säljer en liknande modifikation, men enklare, som är just en bricka man placerar precis innanför bakdrevet. Fast lite fräsigt (hah!) gjord i svarv. Det låter som modifieringen du gjorde.

Märkte du någon skillnad efter att du gjort ändringen? I så fall, när märkte du av den/dem?
-

Ärligt, givetvis - nej jag noterade faktiskt ingen som helst skillnad. Men rent logiskt så BÖR det ha blivit bättre funktion i drivlinan.

/H
-
 

mikaelj

New member
-

Ärligt, givetvis - nej jag noterade faktiskt ingen som helst skillnad. Men rent logiskt så BÖR det ha blivit bättre funktion i drivlinan.

/H
-

OK. Kan ju ha varit så att din hoj höll sig närmare spec. Tack! Får hoppas att det blir skillnad på min.

——-

Någon av er som installerar en Scottoiler? (Eller liknande system) Knepigt? Funkar bra? Det verkar som en rätt bra investering och kostar ”bara” en tusenlapp. Kan dock sparas in på drivlina och kedjespray.

Någon som har bytt ut batteriet mot ett lithiumbaserat? Lätt vikt och högt effektuttag, nackdelen är eventuell brandrisk.
 

RobertB

New member
Hejsan. Ny på forumet så ni får väl säga till om jag postar i fel tråd :confused:

Jag funderar på att byta min DL650 -13 som jag kör naket då jag får för mkt turbulens av vindrutan. Är det någon som hunnit testa senaste modellen av DL1000 ifall rutan funkar bättre än tidigare modeller?
(Såg även en tråd om att backspeglar kan orsaka detta men på min hoj när jag känt så är det kolugnt runt speglarna)
 

Camel

Member
Jag hade förut en DL650 -12. Med Givi Airflow ruta blev turbulensen betydligt mindre och ofta ingen turbulens alls. Nu har jag en DL1000 -16 och med originalrutan (den låga, ej touring) är det mycket turbulens. Dock är min hoj inte den allra senaste faceliftade modellen som kom nu i år. Jag har monterat Givi Airflow (3105) också på min nuvarande hoj och även på den är turbulensen mycket mindre, ofta ingen alls. På båda hojarna blev vindbruset runt hjälmen också betydligt mindre med Givi Airflow.
 

mikaelj

New member
Prova Madstadfästet. Det hjälpte mig med min 650 ’08.
På min 1000 ’06 har jag en extra flärp högst upp på rutan. Upplever inte heller någon (stor?) turbulens.
Kan ev ha blivit län lite renare vind av att jag monterade styrändbackspeglar.
 

Minime

New member
Någon av er som installerar en Scottoiler? (Eller liknande system) Knepigt? Funkar bra? Det verkar som en rätt bra investering och kostar ”bara” en tusenlapp. Kan dock sparas in på drivlina och kedjespray.

Japp, har Scottoiler varianten utan display monterad sedan 2013.
Är sjukt nöjd med den, bara vrida på lite mer olja vid grusbus eller om det regnar och man behöver inte tänka på att ha med kedjesprayen vid långresor.
 

RobertB

New member
jag har testat madstadsfästet och deras ruta. Orginalrutan med extra touringrutan utan lyckat resultat :(. Lugnast är som sagt naket men det blir lite jobbigt i 140 knyck på autobahn :( Hmmm, jag ska kolla in Givi Airflow

Camel: tycker du det är värt att uppgradera till en DL1000 prestandamässigt (utan att tänka på xtra lull-lull som kurv-abs och dubbelverkande bromssystem)
 
Top