Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

Hojkul!

New member
Ska byta parkeringsljus på min Dl1000. Jisses va svårt, måste man verkligen vrida händena ur led ��

Hej!
Jag skrev ett inlägg den 30/6 om just detta med att byta lampa till parkeringsljuset. Att det är något ont om utrymme är sant, men att du ska behöva vrida "handen ur led" känner jag inte igen.
 

Azzy6666

New member
Läste att ditt inlägg o tänkte jag skulle prova. Bägge är svarta så det är ju dax. Men jag tycker iaf att det är svårt. Men är ingen mekaniker direkt.
 

Kalledisco

New member
Min strom ska in på 2400 milaservice snart. Någon som har en aning om hur lång tid den tar och vad den brukar kosta.

Sen har min börjat och gå lite risigt när man ligger i jämn hastighet. Uppträder runt 3-4500 varv, känns som misständningar. Har googlat och det verkar vara ett vanlig fel.
 

stromtrooper

New member
Min strom ska in på 2400 milaservice snart. Någon som har en aning om hur lång tid den tar och vad den brukar kosta.

Sen har min börjat och gå lite risigt när man ligger i jämn hastighet. Uppträder runt 3-4500 varv, känns som misständningar. Har googlat och det verkar vara ett vanlig fel.

Min DL650 uppträder på liknande vis och den har gått 3400 mil. Har precis bytt tändstift och luftfilter, vilket jag trodde orsakade den "orena" gången vid lite gaspådrag, men se icke, den är likadan efter byte. Det kan kanske beskrivas som du säger, att den misständer. Men jag får det jag vill beskriva som oren gång, ett slags hårdare bluddrande (ung. som att varvtopparna kapas) och lite mera hårda vibrationer som känns i hela hojen när jag gasar. Jag har därför beställt tid hos verkstan för ventiljustering och killen jag pratade med där gissade/uppskattade kostanden till en tre-fyra tusen SEK (1000SEK/h i arbetskostnad) om alla ventilerna måste justeras/shimsas eller bara några stycken.

Plocka bort tankkåporna och plastskölden under strålkastarna innan du kör in den till verkstad, så sparar du på timpengen, det tar en stund att plocka av och sätta tillbaka dom.

Vad har du googlat med för sökord? Vad är det för sidor som dykt upp som söksvar och som säger att det du beskriver är ett vanligt fel?
 
Last edited:

Kalledisco

New member
Jag googlade på Suzuki V-Strom misständer.
Verkar vara ett vanligt problem. Stod någ om Throttel potention sensor bör justeras. Fattar inget av det, är inte så bra på motorer;)
 

Ucklahoma

New member
Jag googlade på Suzuki V-Strom misständer.
Verkar vara ett vanligt problem. Stod någ om Throttel potention sensor bör justeras. Fattar inget av det, är inte så bra på motorer;)

Om du lämnar jobbet till en verkstad så ingår inte justering av tps:en i service men jag kollade min igår och det var skrattretande enkelt, den behövde dock inte justeras. Annars är 2400 milaservice en stor service så den är nog ganska dyr, olja, tändstift, ventilspelskontroll, spjällhussynkronisering m.m

/A
 

stromtrooper

New member
Om du lämnar jobbet till en verkstad så ingår inte justering av tps:en i service men jag kollade min igår och det var skrattretande enkelt, den behövde dock inte justeras. Annars är 2400 milaservice en stor service så den är nog ganska dyr, olja, tändstift, ventilspelskontroll, spjällhussynkronisering m.m

/A

Skulle du vilja beskriva hur skrattretande enkelt det var, vad en tps är, var den sitter på v-stromen? Den informationen skulle tacksamt tas emot. Det är ju bra om vi gör det här forumet till ett mervärdesforum eller vad jag skall kalla det, som verkligen ger hjälp åt alla efterkommande och deras eventuella liknande/samma problem. :)

Tack på förhand
 

Ucklahoma

New member
-För primär-TPS så kollar du genom att brygga över diagnoskontakten så dess position visas digitalt i klockdisplayen. Markeringen ska ligga i mitten.

Skulle du vilja beskriva hur skrattretande enkelt det var, vad en tps är, var den sitter på v-stromen? Den informationen skulle tacksamt tas emot. Det är ju bra om vi gör det här forumet till ett mervärdesforum eller vad jag skall kalla det, som verkligen ger hjälp åt alla efterkommande och deras eventuella liknande/samma problem. :)

Tack på förhand

TPS = Trottle Position Sensor

Varmkör motorn, stäng av, koppla in en mode select switch (specialverktyg) eller brygga diagnoskontakten så du hamnar i "dealer mode" då syns eventuella felkoder överst i displayen mellan hastighetsmätaren och varvräknaren. visar den "-C00" så är den rätt justerad och det finns inga felkoder, felkoder visas som två siffror istället för 00.
Om strecket före C är i botten eller i toppen behöver TPS justeras.
Den sitter på den främre cylindern med två torxskruvar på spjällhusets vänstra sida närmast cylindern, lossa skruvarna och vrid den så att strecket hamnar i mitten, skruva åt. Klart
Att tänka på är att spjällhusen behöver justeras innan man gör en TPS=justering.

/A
 

stromtrooper

New member
TPS = Trottle Position Sensor

Varmkör motorn, stäng av, koppla in en mode select switch (specialverktyg) eller brygga diagnoskontakten så du hamnar i "dealer mode" då syns eventuella felkoder överst i displayen mellan hastighetsmätaren och varvräknaren. visar den "-C00" så är den rätt justerad och det finns inga felkoder, felkoder visas som två siffror istället för 00.
Om strecket före C är i botten eller i toppen behöver TPS justeras.
Den sitter på den främre cylindern med två torxskruvar på spjällhusets vänstra sida närmast cylindern, lossa skruvarna och vrid den så att strecket hamnar i mitten, skruva åt. Klart
Att tänka på är att spjällhusen behöver justeras innan man gör en TPS=justering.

/A

Lysande, Excellent!! Tack ska du ha. Ska ta mig en titt på detta.
Men hur justerar man spjällhusen då? :) Är det en svårare operation eller lika lätt? Är det det som kallas TBS (Throttle Body Sync)?

/Denna gång tackar och bockar och bugar jag på förhand :)
 
Last edited:

Ucklahoma

New member
Lysande, Excellent!! Tack ska du ha. Ska ta mig en titt på detta.
Men hur justerar man spjällhusen då? :) Är det en svårare operation eller lika lätt? Är det det som kallas TBS (Throttle Body Sync)?

/Denna gång tackar och bockar och bugar jag på förhand :)

Det har jag inte själv gjort, en kompis som är mek hjälpte mig... Och vi fick det inte bra första gången...
Man behöver ett verktyg för att kunna synkronisera spjällhusen, googla på förgasarsynkronisering eller vacuum balancer gauge...


Kolla att du har ett spel på 0.31mm på gasstagstoppet. Det sitter på höger sida på insuget till främre cylindern vid gasspjällsaxeln, en skruv med 8mm skalle med ett spår i samt en 8mm låsmutter.

Plocka bort tank och luftfilterbox, skruva ur temp.sensorn för insugsluften och insugstrycksensorn, anslut dom till hojens elsystem igen.
Koppla in vacuummätarna eller vad du väljer att använda för att synka spjällhusen.
Dom kopplas in genom att på varje insug finns det en nippel med en gummihatt på. Plocka bort gummihattarna koppla in vacuummätarna.
Varmkör, ställ tomgången på 1200 rpm, kolla spelet gasstagstoppet.
Sen justerar du gasspjällen med en skruv som sitter vid spjällhusets högra sida, stjärnskruv med fjäder sitter bredvid gasstagstoppets justerskruv, man justerar den ovanifrån.

Detta är inget jag rekommenderar någon utan mekvana att göra.
Och det jag menar med att TPS synkroniseringen är skrattretande enkel och det inte ingår i servicen är att lämnar man in hojen på service med spjällhussynkronisering så se till att verkstaden kolla TPS synkroniseringen och justerar vid behov.

/A
 

stromtrooper

New member
Kollade nyss om TPS:en skulle indikera nåt fel men det var inget fel. Det såg ut så här [-C00] när jag bryggade kontakten och det indikerar ju att TPS inställningen är som den ska. Därför tror jag mer o mer på att det antingen är nåt med tillförseln av bränsle eller att det är en ventiljustering som behövs. Jag kollade hur en förgasarsynk går till men det verkar för krångligt för mig och jag har inte verktygen. Det blir till att be verkstan kolla det också då jag redan har bokat tid där.

Tack, Ucklahoma, för ditt suveräna engagemang och dina tips och råd.
 

Hojkul!

New member
Men vänta lite här nu.
Läs ALLA inlägg från början till slut i den här V-Stromtråden - det är värt det alla gånger! Ni kommer lära er massor av nyttigheter :tummenupp

Stromtrooper;
TBS: primärspjällen kan enkelt demonteras, istället för att vakuumjustera dem, och om jag inte minns alldeles fel så finns info om hur man gör, någonstans tidigare i denna tråd. Jag har själv gjort det på min och det är en enkel operation. PM:a mig om du inte hittar infon i tråden.
Den enda skillnaden blir att insugsljudet hörs tydligare, men använder du öronproppar när du kör så lär du ändå inte höra det ;-) (Och använder du inte proppar/öronskydd så rekommenderar jag att du börjar med det.)

Kalledisco;
Problemet du beskriver verkar vara samma som på ett antal andra V-Stromar, nämligen att "förgasargummit" har glidit av insugshalsen lite grann och därför tar tjuvluft. Lyft av tank och kåpor så att du kan se gummitanslutningarna, och du kommer troligtvis att se att ett av dem sitter på sniskan. Det är trångt som tusan, men det går att få det på plats med god vilja.
 

stromtrooper

New member
Men vänta lite här nu.
Läs ALLA inlägg från början till slut i den här V-Stromtråden - det är värt det alla gånger! Ni kommer lära er massor av nyttigheter :tummenupp

Stromtrooper;
TBS: primärspjällen kan enkelt demonteras, istället för att vakuumjustera dem, och om jag inte minns alldeles fel så finns info om hur man gör, någonstans tidigare i denna tråd. Jag har själv gjort det på min och det är en enkel operation. PM:a mig om du inte hittar infon i tråden.
Den enda skillnaden blir att insugsljudet hörs tydligare, men använder du öronproppar när du kör så lär du ändå inte höra det ;-) (Och använder du inte proppar/öronskydd så rekommenderar jag att du börjar med det.)

Kalledisco;
Problemet du beskriver verkar vara samma som på ett antal andra V-Stromar, nämligen att "förgasargummit" har glidit av insugshalsen lite grann och därför tar tjuvluft. Lyft av tank och kåpor så att du kan se gummitanslutningarna, och du kommer troligtvis att se att ett av dem sitter på sniskan. Det är trångt som tusan, men det går att få det på plats med god vilja.

Noterat, Hojkul!
Jag skall kolla det där med insugsgummit för det låter som en trolig orsak (också) faktiskt. Jag har fått det på hjärnan nämligen att det måste vara just nån ojämnhet i ventilspelet som måste vara orsaken till att den går så grovt vid minst lilla gaspådrag.
 

Ucklahoma

New member
Men vänta lite här nu.
Läs ALLA inlägg från början till slut i den här V-Stromtråden - det är värt det alla gånger! Ni kommer lära er massor av nyttigheter :tummenupp

Tack!

Stromtrooper;
TBS: primärspjällen kan enkelt demonteras, istället för att vakuumjustera dem, och om jag inte minns alldeles fel så finns info om hur man gör, någonstans tidigare i denna tråd. Jag har själv gjort det på min och det är en enkel operation. PM:a mig om du inte hittar infon i tråden.
Den enda skillnaden blir att insugsljudet hörs tydligare, men använder du öronproppar när du kör så lär du ändå inte höra det ;-) (Och använder du inte proppar/öronskydd så rekommenderar jag att du börjar med det.)

APPAPPAPP! ;)
Jag tror att du blandar ihop spjällen!
Primärspjällen är dom som påverkas med gasrullen. Blir inget bra om man tar bort dom.
Sekundärspjällen är dom som är närmast luftburken, jag har också läst att man kan plocka bort dom, har dock inte satt mig in i hur cykeln blir utan dom. Du borde väl tappa vridmoment när hojen är kall? :confused:
Dom går att synkronisera samt ställa in om man har problem med tomgången vid kallstart.

Kalledisco;
Problemet du beskriver verkar vara samma som på ett antal andra V-Stromar, nämligen att "förgasargummit" har glidit av insugshalsen lite grann och därför tar tjuvluft. Lyft av tank och kåpor så att du kan se gummitanslutningarna, och du kommer troligtvis att se att ett av dem sitter på sniskan. Det är trångt som tusan, men det går att få det på plats med god vilja.

Det är väldigt enkelt att se så man har fått till det ordentligt från insidan luftfilterboxen, dock så kräver det att man lyfter av tanken och det är lite besvärligare, men väl värt att tänka på när man har haft av luftfilterboxen.

Tack, Ucklahoma, för ditt suveräna engagemang och dina tips och råd.

Vassego!

/A
 

Hojkul!

New member
Ja... just ja. Sekundärspjällen menar jag såklart.

Nej, man märker överhuvudtaget ingen som helst skillnad om du demonterar de spjällen. Enligt uppgift från annan V-Stromförare sitter de monterade endast för att begränsa det ganska kraftfulla insugsljudet. Och det blir en markant skillnad kan jag nästan lova. Särskilt om man inte använder öronproppar.

Problem vid kallstart ska inte existera. Ser ingen anledning till att det ens kan göra det.
 

drummerrob

New member
Efter mycket om och men har jag lyckats få ett användarkonto i detta forum (är självklart medlem i SMC också!). Som jag väntat bara för att få säga TACK för den här tråden!

Jag köpte min V-strom dl650 (2005) i början av mars och är tvärnöjd. Jag har haft otroligt mycket hjälp av denna tråd, bl a för att få bort lite turbolens bakom orginalrutan, inspiration till att göra mindre modifieringar (min DL650 liknar Stromtroopers otroligt mycket efter att jag också målade skyddes för ljuddämparen svart) m.m
Så ett stort tack till er som hållt denna tråd vid liv och framförallt för er otroliga expertis!

Har även en något underlig fråga:
Jag är inte särskilt vass på motorer, men är ivrig att lära mig mer. Just nu vill jag bara att min cykel gås igenom av någon som kan bara för att se om det är något som behöver bytas ut/servas. Tänkte att jag skulle lämna in den på service men verkstan jag frågade sa att det kan kosta allt från 1500-5000:- vilket är ett ganska brett spann.
Har ni lämnat in era för någon sådan koll och vad har ni isåfall fått betala?

Eller har ni några bra tips på saker som bör bytas ut efter så pass lång körning? (bortsett olja som jag tänkte byta redan idag igen.)

Återigen Tack för den här tråden och ert engemang!
Mvh
Rob
 

Ucklahoma

New member
Efter mycket om och men har jag lyckats få ett användarkonto i detta forum (är självklart medlem i SMC också!). Som jag väntat bara för att få säga TACK för den här tråden!

Jag köpte min V-strom dl650 (2005) i början av mars och är tvärnöjd. Jag har haft otroligt mycket hjälp av denna tråd, bl a för att få bort lite turbolens bakom orginalrutan, inspiration till att göra mindre modifieringar (min DL650 liknar Stromtroopers otroligt mycket efter att jag också målade skyddes för ljuddämparen svart) m.m
Så ett stort tack till er som hållt denna tråd vid liv och framförallt för er otroliga expertis!

Har även en något underlig fråga:
Jag är inte särskilt vass på motorer, men är ivrig att lära mig mer. Just nu vill jag bara att min cykel gås igenom av någon som kan bara för att se om det är något som behöver bytas ut/servas. Tänkte att jag skulle lämna in den på service men verkstan jag frågade sa att det kan kosta allt från 1500-5000:- vilket är ett ganska brett spann.
Har ni lämnat in era för någon sådan koll och vad har ni isåfall fått betala?

Eller har ni några bra tips på saker som bör bytas ut efter så pass lång körning? (bortsett olja som jag tänkte byta redan idag igen.)

Återigen Tack för den här tråden och ert engemang!
Mvh
Rob

Hej och välkommen hit!

Hur långt har den gått? Vad är gjort innan? Serviceschema hittar du i instruktionsboken.

/A
 

stromtrooper

New member
I min jakt på felet som orsakar min motors ojämna, grova gång så kollade jag kylvattnet. Såg normalt ut, tyckte jag. Men tyckte samtidigt att det kunde vara dags att byta det eftersom den snart gått 4000 mil. Det kanske skall göras mycket tidigare enligt boken, så jag drog igång detta lilla projekt igår.

Jag bytte kylarvätska enligt den här killens instruktioner https://www.youtube.com/watch?v=PaWZtY39TXo&channel=DrVstrom

När jag var i princip färdig, efter att ha följt alla steg i videon, så kom jag till momentet vid tidsindex 09:26, då man skall ha kört en kortare sväng med hojen.
Men det var då det inte stämde längre med hur min hoj betedde sig. Kylvätskenivån hade inte sjunkit undan som i videoklippet, från högsta nivåstrecket till lägsta nivåstrecket i expansionskärlet, efter min korta lilla sväng. Det får ju även en halvkass hemmamekaniker som mig att undra två saker.

Det får mig att undra om termostaten är trasig, vilket ju gör att kylvattenpumpen inte drar runt kylvattnet (den kan ju också vara trasig), vilket i sin tur ger den brummande (vilken hoj brummar inte :lemon:) grova motorgången.

Jag är rädd att det blir ett dyrt besök hos verkstan i slutet på augusti om de skall kolla, eventuellt justera (shimsa) ventiler och byta termostat och/eller kylvattenpump.

Hur sannolikt är det att kylvattnet inte pumpar runt i motorn och ger upphov till det onormala brummandet och den grova gången från motorn? Skulle det ens gå att köra hojen? Skulle motorn skära efter nån kilometer? Jag borde väl få felkodsindikation om vattenpump eller termostat inte fungerar?

Finns nån som vågar bidra med sina kunskaper angående det här?
 

Ucklahoma

New member
Hur sannolikt är det att kylvattnet inte pumpar runt i motorn och ger upphov till det onormala brummandet och den grova gången från motorn?
Inte troligt.
Skulle det ens gå att köra hojen?
Japp!
Skulle motorn skära efter nån kilometer?
Nej, men om det inte fungerar som det ska så borde temperaturen på kylvätskan gå upp kraftigt, ev. koka
Jag borde väl få felkodsindikation om vattenpump eller termostat inte fungerar?
Nej, inte mer än att tempmätaren visar galet, hur uppförde den sig? Normalt? Högre än normalt? Lägre än normalt?
Det kan ju vara så att du lyckades få i kylvätskan utan massa luftbubblor, jämför med hur mycket du tappade ur.

Istället för att knacka på termostathuset med fingrarna så ta baksidan av en skruvmejsel med handtag i hårdplast.

/A
 
Top