Ska byta parkeringsljus på min Dl1000. Jisses va svårt, måste man verkligen vrida händena ur led ��
Min strom ska in på 2400 milaservice snart. Någon som har en aning om hur lång tid den tar och vad den brukar kosta.
Sen har min börjat och gå lite risigt när man ligger i jämn hastighet. Uppträder runt 3-4500 varv, känns som misständningar. Har googlat och det verkar vara ett vanlig fel.
Jag googlade på Suzuki V-Strom misständer.
Verkar vara ett vanligt problem. Stod någ om Throttel potention sensor bör justeras. Fattar inget av det, är inte så bra på motorer
Om du lämnar jobbet till en verkstad så ingår inte justering av tps:en i service men jag kollade min igår och det var skrattretande enkelt, den behövde dock inte justeras. Annars är 2400 milaservice en stor service så den är nog ganska dyr, olja, tändstift, ventilspelskontroll, spjällhussynkronisering m.m
/A
-För primär-TPS så kollar du genom att brygga över diagnoskontakten så dess position visas digitalt i klockdisplayen. Markeringen ska ligga i mitten.
Skulle du vilja beskriva hur skrattretande enkelt det var, vad en tps är, var den sitter på v-stromen? Den informationen skulle tacksamt tas emot. Det är ju bra om vi gör det här forumet till ett mervärdesforum eller vad jag skall kalla det, som verkligen ger hjälp åt alla efterkommande och deras eventuella liknande/samma problem.
Tack på förhand
TPS = Trottle Position Sensor
Varmkör motorn, stäng av, koppla in en mode select switch (specialverktyg) eller brygga diagnoskontakten så du hamnar i "dealer mode" då syns eventuella felkoder överst i displayen mellan hastighetsmätaren och varvräknaren. visar den "-C00" så är den rätt justerad och det finns inga felkoder, felkoder visas som två siffror istället för 00.
Om strecket före C är i botten eller i toppen behöver TPS justeras.
Den sitter på den främre cylindern med två torxskruvar på spjällhusets vänstra sida närmast cylindern, lossa skruvarna och vrid den så att strecket hamnar i mitten, skruva åt. Klart
Att tänka på är att spjällhusen behöver justeras innan man gör en TPS=justering.
/A
Lysande, Excellent!! Tack ska du ha. Ska ta mig en titt på detta.
Men hur justerar man spjällhusen då? Är det en svårare operation eller lika lätt? Är det det som kallas TBS (Throttle Body Sync)?
/Denna gång tackar och bockar och bugar jag på förhand
Men vänta lite här nu.
Läs ALLA inlägg från början till slut i den här V-Stromtråden - det är värt det alla gånger! Ni kommer lära er massor av nyttigheter :tummenupp
Stromtrooper;
TBS: primärspjällen kan enkelt demonteras, istället för att vakuumjustera dem, och om jag inte minns alldeles fel så finns info om hur man gör, någonstans tidigare i denna tråd. Jag har själv gjort det på min och det är en enkel operation. PM:a mig om du inte hittar infon i tråden.
Den enda skillnaden blir att insugsljudet hörs tydligare, men använder du öronproppar när du kör så lär du ändå inte höra det ;-) (Och använder du inte proppar/öronskydd så rekommenderar jag att du börjar med det.)
Kalledisco;
Problemet du beskriver verkar vara samma som på ett antal andra V-Stromar, nämligen att "förgasargummit" har glidit av insugshalsen lite grann och därför tar tjuvluft. Lyft av tank och kåpor så att du kan se gummitanslutningarna, och du kommer troligtvis att se att ett av dem sitter på sniskan. Det är trångt som tusan, men det går att få det på plats med god vilja.
Men vänta lite här nu.
Läs ALLA inlägg från början till slut i den här V-Stromtråden - det är värt det alla gånger! Ni kommer lära er massor av nyttigheter :tummenupp
Stromtrooper;
TBS: primärspjällen kan enkelt demonteras, istället för att vakuumjustera dem, och om jag inte minns alldeles fel så finns info om hur man gör, någonstans tidigare i denna tråd. Jag har själv gjort det på min och det är en enkel operation. PM:a mig om du inte hittar infon i tråden.
Den enda skillnaden blir att insugsljudet hörs tydligare, men använder du öronproppar när du kör så lär du ändå inte höra det ;-) (Och använder du inte proppar/öronskydd så rekommenderar jag att du börjar med det.)
Kalledisco;
Problemet du beskriver verkar vara samma som på ett antal andra V-Stromar, nämligen att "förgasargummit" har glidit av insugshalsen lite grann och därför tar tjuvluft. Lyft av tank och kåpor så att du kan se gummitanslutningarna, och du kommer troligtvis att se att ett av dem sitter på sniskan. Det är trångt som tusan, men det går att få det på plats med god vilja.
Tack, Ucklahoma, för ditt suveräna engagemang och dina tips och råd.
Efter mycket om och men har jag lyckats få ett användarkonto i detta forum (är självklart medlem i SMC också!). Som jag väntat bara för att få säga TACK för den här tråden!
Jag köpte min V-strom dl650 (2005) i början av mars och är tvärnöjd. Jag har haft otroligt mycket hjälp av denna tråd, bl a för att få bort lite turbolens bakom orginalrutan, inspiration till att göra mindre modifieringar (min DL650 liknar Stromtroopers otroligt mycket efter att jag också målade skyddes för ljuddämparen svart) m.m
Så ett stort tack till er som hållt denna tråd vid liv och framförallt för er otroliga expertis!
Har även en något underlig fråga:
Jag är inte särskilt vass på motorer, men är ivrig att lära mig mer. Just nu vill jag bara att min cykel gås igenom av någon som kan bara för att se om det är något som behöver bytas ut/servas. Tänkte att jag skulle lämna in den på service men verkstan jag frågade sa att det kan kosta allt från 1500-5000:- vilket är ett ganska brett spann.
Har ni lämnat in era för någon sådan koll och vad har ni isåfall fått betala?
Eller har ni några bra tips på saker som bör bytas ut efter så pass lång körning? (bortsett olja som jag tänkte byta redan idag igen.)
Återigen Tack för den här tråden och ert engemang!
Mvh
Rob
Inte troligt.Hur sannolikt är det att kylvattnet inte pumpar runt i motorn och ger upphov till det onormala brummandet och den grova gången från motorn?
Japp!Skulle det ens gå att köra hojen?
Nej, men om det inte fungerar som det ska så borde temperaturen på kylvätskan gå upp kraftigt, ev. kokaSkulle motorn skära efter nån kilometer?
Nej, inte mer än att tempmätaren visar galet, hur uppförde den sig? Normalt? Högre än normalt? Lägre än normalt?Jag borde väl få felkodsindikation om vattenpump eller termostat inte fungerar?