Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

stromtrooper

New member
Hej, alla v-strommare. Nu är jag här igen.

Med risk för att bli tjatig angående min jakt på vad det är som orsakar de svårbeskrivna vibrationerna.

Efter att jag nu har läst en hel del på de olika engelska och amerikanska v-stromforumen så har nu "slack på kamkedjorna" dykt upp som ett alternativ till vad som orsakar vibrationen. Visst låter det väl ganska troligt? Jag tror ni kanske bättre kan föreställa er nu vad det är för slags vibrationer jag känner av då jag själv tycker att det stämmer in rätt bra. Är det bängligt att justera dessa eller är det en operation jag bör jag överlåta till mekanikerna på verkstan eftersom jag redan har en tid bokad?

Jag känner att det kan vara en högst rimlig orsak till de "mystiska" vibrationerna eller den grova gången jag upplever vid lite gaspådrag, eller vad säger ni? Det (o)lustiga i hela den här historien är att jag tror allt (slappa framfjädrar och vibrationerna från motorn vid gaspådrag) uppstod när jag körde på kantstenen för ett tag sedan och bucklade framfälgen en aning.

Men jag känner att släpper detta nu hur som helst, om det inte är jättelätt att justera/spänna kamkedjorna och låter mekanikerna göra en (total) översyn kring problematiken jag beskriver för dem efter att de fått köra hojen och uppleva det jag beskriver.

Så jag tackar än en gång alla som engagerat sig i mina felsökaräventyr med den här hojen och önskar alla många sköna touringmil med sina v-stromar.
 

Marie

Banned
Hej Stormtrooper

Nu är jag ju helt okunnig om V-Strom, men jag har på min bil varit ute för att kamkedjan längt sig så mycket att gången blev oren. Eftersom kamkedjan i det fallet är jättelång (runt 2 meter) går från vevaxeln upp till första toppen, över två kamaxeldrev där, ner i vevhuset runt ett omlänkningsdrev, upp till andra toppen över två kamaxeldrev och via kedjesträckaren ner till vevaxeln igen. Länger sig det bara en tiondel i varje länk så blir det ett par centimeter på hela kedjan, och då kommer kamaxlarna på andra toppen att släpa efter ganska mycket - och motorn går som skit. Rent känslomässigt så kanske en V-twin då är känsligare än en veåtta?

View attachment 7102
 

Hampe

Skriver massor!
@Marie
Klinker på golvet och kakel på väggarna - Ordnung muss sein!



Någon som minns lokalen som Staffan Chippa Liebst hade innanför vallgraven i Göteborg? Larmgatan eller så...? Mitt bland det som idag är fashionabla butiker och caféer; Ett gammalt bageri - med lika delar kakel, klinker och rostfritt. Storverk kan uträttas i sådan miljö!


Eh... Ämnet!

Kamkedjespänning på Wee-Strom avhandlas här: http://www.stromtrooper.com/v-strom...sions/78844-check-your-cam-chain-tension.html


Kan det vara till nytta?
 

Marie

Banned
Klinker på golvet och kakel på väggarna - Ordnung muss sein!

Jo, så kan det se ut i en verkstad som byggdes som Mercedesverkstad på 30-talet, och som fortfarande används till samma ändamål....

Verkstaden tillhör världens 15:e äldsta - fortfarande aktiva - Mercedesåterförsäljare.
 

TheHun

New member
Hej på er, en ny DL650 ägare (07`) knackar på!

Min fråga är om turbulenten (i farter över 110km/h) bakom min ruta (MRA Vario) då jag är 195 cm lång:
Har någon med ca samma längd lyckats klura ut en lugnare klimat bakom rutan i hastigheter över 110-120 km/h?

Rutan kan ibland göra mer skada än nytta, finns det någon som har kapat rutan så kort som möjligt för bättre resultat?
En annan nackel med en hög vario ruta med flärp kontra min längd är att den hamnar mitt i siktfältet och gör det svårt att avläsa vägen strax framför.

Läste att man bytte sadel 650-1000 modellerna emellan, jag är eventuellt intresserad av att höja min sittposition, så testar gärna att byta sadel med någon med en DL1000, i Stockholmstrakten.

Fortsatt trevlig sommar!
 

Hojkul!

New member
TheHun:

Välkommen med ditt första inlägg :)

Om jag vore du skulle jag som första åtgärd/test demontera "flärpen" på Variorutan för att kunna avgöra om det gör någon skillnad.
Därefter börja fundera på olika lösningsalternativ.

Är Varioutan så hög att du tvingas se genom "flärpen"?! Jag menar du är 195 cm och sitter visserligen någon cm närmare marken än oss Dl1000-förare, men ändå...
 

TheHun

New member
Hej Hojkul, tack för din kommentar!

Mest skydd får jag (på motorväg) med flärpet i högsta läge, men ändå blir det en del slag/vindflöde mot hjälmen ändå.

Inne i stan drar jag ner flärpen längst ner, annars blir det störande att titta igenom. Där, i lägra hastigheter, är det inget större problem med turbulens.

Kom hem från utlandet precis, ska testa ta bort flärpen. Har även originalrutan kvar, men den är lika stor som MRA rutan utan flärp.
 

Hojkul!

New member
TheHun:
Vi bor ganska nära varandra, så skicka ett pm (personligt meddelande) till mig via detta forum, så kan vi träffas så du får testa dynan till min Dl1000. Det kanske gör stor skillnad för dig, och då vet du om det är värt att byta/köpa en högra dyna.
 

Joag

New member
Hej TheHun

Har en DL1000 och är själv 197 cm i strumplästen:) Hade oxå prima problem med original rutan & hög ruta / turbulens. Bytte till en låg ruta 4 " lägre än original (från moose racing) vilket gjorde all skillnad i världen. Nu får jag "ren" luft på huvudet utan turbulens. Rekommenderas:)
 

TheHun

New member
Hej Joag!

Perfekt, du vet nästan med 2cm´s marginal vad jag pratar om:) Tack för tipset, var inne i själv att sänka fästet så mycket det går och eventuellt förkorta en hel del. MEn om det finns färdig så kanske är det enklare att köpa på nätet!

Tror du att (även) de stora backspeglarna bidrar till turbulensen, som vissa pratade om här o bytte till andra backspeglar?

Har du möjligen direktlänkt till din version, det verkar finnas en hel del, -4, 4+ etc...

Är det möjligen denna? : http://www.mooseracing.com/products/?productId=166223&productGroupId=78436&partNumber=23120207
 
Last edited:

Joag

New member
Den är det:), har även bytt till andra backspeglar. Samma speglar som sitter på BMW F800Gs och Aprilia Touno. Billigast var de när de var till Aprilia. Köpte på e-bay för 600:- inkl frakt. Inte säker på hur mycket bara backspeglarna gör för turbulensen, jag bytte backspeglar och kåpa samtidigt. Gillade utseendet på Aprilia speglarna istället för badrumsspeglarna som satt där original.
 

Krokmark

New member
Någon V-Strom-ägare från Kronoberg som kan tänka sig visa sin pärla?

Är grymt sugen på en DL1000 och jag vet att det finns Suzuki-återförsäljare i Ljungby men det är inte riktigt samma sak att prata med en försäljare.

Verkar vara en mycket trevlig maskin, speciellt som jag är en Suzukifantast...
 

Q_Ball_Racing

New member
Någon V-Strom-ägare från Kronoberg som kan tänka sig visa sin pärla?

Är grymt sugen på en DL1000 och jag vet att det finns Suzuki-återförsäljare i Ljungby men det är inte riktigt samma sak att prata med en försäljare.

Verkar vara en mycket trevlig maskin, speciellt som jag är en Suzukifantast...



ett tips är att åka till denna handlare i ljungby (verona). köpte min v-strom 1000 där i våras. helt ny med adventure paketet till.
George är kanonbra att ha att göra med och ej en traditionell säljare som rabblar siffror och håller på. jag körde suzuki sport innan och bytte i våras till nya modellen v-strom 1000.

åkte förbi och frågade om det fanns chans att provköra. var där en kvart innan stängning. men det var inga problem att ta en kort provkörning.... var tillbaka ca kvart efter stängning och george ber nästan om ursäkt att det bara vart en kort provtur och att han brukar ej ha bråttom att stänga utan har öppet så länge det är en kund i butiken.

men kontrar med att jag kan få låna hem cykeln ÖVER EN HEL HELG!!!!!!!!!!!!!
detta behövdes dock ej då jag vart såld på hojen på den lilla provtur jag fick.....


har haft en del med verona i ljungby att göra och dom har alltid varit kanon i bemötande (alla som jobbar där) och service inriktade till tusen och vad jag tycker så har dom mycket bra och vettiga priser. och tydligen en av dom få mc verkstäder som har överfullt att göra, vilket jag tycker är kul då dom flesta mc verkstäder idag verkar ha lite att göra och taskig ekonomi om konkurs ej redan är ett faktum....


men om du fortfarande är rädd för säljare så visar jag gärna min hoj för dig.
 

Krokmark

New member
ett tips är att åka till denna handlare i ljungby (verona). köpte min v-strom 1000 där i våras. helt ny med adventure paketet till.
George är kanonbra att ha att göra med och ej en traditionell säljare som rabblar siffror och håller på. jag körde suzuki sport innan och bytte i våras till nya modellen v-strom 1000.

åkte förbi och frågade om det fanns chans att provköra. var där en kvart innan stängning. men det var inga problem att ta en kort provkörning.... var tillbaka ca kvart efter stängning och george ber nästan om ursäkt att det bara vart en kort provtur och att han brukar ej ha bråttom att stänga utan har öppet så länge det är en kund i butiken.

men kontrar med att jag kan få låna hem cykeln ÖVER EN HEL HELG!!!!!!!!!!!!!
detta behövdes dock ej då jag vart såld på hojen på den lilla provtur jag fick.....


har haft en del med verona i ljungby att göra och dom har alltid varit kanon i bemötande (alla som jobbar där) och service inriktade till tusen och vad jag tycker så har dom mycket bra och vettiga priser. och tydligen en av dom få mc verkstäder som har överfullt att göra, vilket jag tycker är kul då dom flesta mc verkstäder idag verkar ha lite att göra och taskig ekonomi om konkurs ej redan är ett faktum....


men om du fortfarande är rädd för säljare så visar jag gärna min hoj för dig.

Det låter mycket bra.
Jag har fått ett bra intryck av dem när jag ringt dit men inte så bra.
Det får absolut bli en resa dit så snart jag får tid.
Jag kan tänka mig att testa över en helg... :cool:
Risken är väl att man blir fast.
Har de mycket begagnat eller är det mest nytt?

Det där med lönsamhet har väl en del med bemötande och hur serviceinriktade personalen är.
Det finns ju minst en i Växjö som jag kan tänka mig har problem pga dåligt bemötande och allmän ignorans.
Lite så att som man bäddar...
 

Krokmark

New member
Idag var jag till Verona Motor för provkörning av DL1000 och DL650.
Då det inte var möjligt att provköra den nya DL650 så fick jag testa en -09.

Hittade en fin väg bara ett stenkast från affären och den levererade helt klart, även om man fick pressa den lite.
Bra storlek på hojen fast lite låg sadel för mig.

Efter några mil på 650:n så blev det dags för DL1000 att bekänna färg.
Svårt att jämföra på ett ärligt vis då den stora var helt ny, men man tager vad man haver.

Tillbaka på testavägen så infann sig kärleken relativt omgående och jag körde runt med ett fånigt leende.
Vilken härlig maskin, bra styrka, riktigt fin klipp, härlig väghållning även om den hade en hel del mer än vad jag vågade dra ur den.
Tycker om att den är lite tyngre, den blir lugnare på vägen även om den är mycket piggare vid gaspådrag.
En hel del turbulens från rutan tills jag kom på hur man justerade ner den i bottenläget, då blev det mycket bättre.
Hade en kort stund allvarliga funderingar på att inte lämna tillbaka den, ville bara fortsätta köra...
Tror en sådan skulle falla fru Krokmark i smaken också, verkar vara en helt ok för passagerare också.

Frågan är då hur stor skillnad det är till de lite äldre DL1000, avs motorkaraktär och väghållning.
Plånboken tillåter ingen ny maskin så det får bli till att titta på begagnat.

David
 

TheHun

New member
Jag ska köpa en kort ruta till min V-strom 650 och tänkte sälja samtidigt min MRA Vario Touring ruta, som funkar inte för mig då jag är lång (195cm).

Någon som är intresserad?
 

Lassenorling

New member
Hej hej,

ni som äger en DL-1000. Vad står det för dB och varvtal för stillastående bullermätning i era registreringsbevis? I mitt står 92 dB och 78 rpm! Några siffror som saknas mao!
 
Top