Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

mikaelj

New member
Hej! Mitt första inlägg här på forumet och två veckors leende med A-kortet. :)

Jag har en 650 '08 och vill ha ett eluttag. Var är bästa stället att placera det? Eftersom det finns uttag ser det ut som att jag behöver göra ett hål i instrumentpanelen. Har ni några andra förslag på lösningar?
 

jan-olovj

New member
Borra med ett koniskt plåtborr och använd ett relä mellan så att det är strömlöst när tändningen är av.
 

Camel

Member
/.../Strålkastarna lyser inte kritvitt precis och jag har mätt upp att 1,8 Volt försvinner från batteriet till lamporna. Är detta ett välkänt problem? Får väl koppla in reläer med matning från batteriet så ska nog spänningsfallet minimeras./.../
Jag har nu kopplat in reläer till strålkastarna med matning via säkring från batteriet. Vilken skillnad det blev! Ljuset från strålkastarna är mycket bättre. Dessutom fungerar ljustutan snabbare och bättre utan att halvljuset "dör".
Kan varmt rekommendera att koppla in reläer på V-strom. Original finns inga reläer och hela lampströmmen går genom klent kablage samt genom tändningslåset, ljusomkopplaren samt även startknappen. Med separata reläer går endast styrströmmen genom originalkablaget.
 

stromtrooper

New member
Hej alla V-strommare!

Jag har inte varit speciellt aktiv här i forumet med mina v-stromnojjor och andra erfarenheter de senaste 15 månaderna. Nu vill jag bara säga hej då till alla goda tipsgivare här i tråden för efter 4 års v-stromägande och 5000 mils njutbart körande byter jag nu till en BMW R1200GS med som ni ju vet (trumvirvel) kardandrift. Som den självmekande hojägare jag alltid varit skall det bli OERHÖRT skönt att aldrig mer behöva köpa, byta och underhålla ett drivpaket.

Önskar alla V-stromare underbar åkning och tillika väder på alla vägar och äventyr ni ger er ut på. Ha det gött och kör försiktigt med ett extra öga på bilisterna. ;-)
 

stromtrooper

New member
Hahaha!
Det hoppas jag verkligen inte. Det kan hur som helst inte vara i närheten lika tråkigt som att hålla på o böka med drivpaketsbyten var 18:e månad och säkert inte lika ofta. Har polare som kört med sina "underhållsfria" kardaner i 20 år. Det finns alltid historier kring "måndagsexemplar" skulle jag tro. Paraleverlager är inget jag hört nåt om så det kanske blir en ny erfarenhet. Uppdatering: Läste precis lite om paralever (http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=218&t=11367) men det berör ju tydligen bara äldre sådana. Från -04 och framåt är de omgjorda och kraftigare och skall hålla bättre.
 
Last edited:

mikaelj

New member
Moi mokulat!

Två frågor om service och långturer. (Börjar bli ordentligt sugen att åka söderut...)

1. Vad gör man när turen är längre än serviceintervallet?
2. Vad gör man när turen är t ex 300 mil och servicen är om 150?

Tack!
 

stromtrooper

New member
Moi mokulat!

Två frågor om service och långturer. (Börjar bli ordentligt sugen att åka söderut...)

1. Vad gör man när turen är längre än serviceintervallet?
2. Vad gör man när turen är t ex 300 mil och servicen är om 150?

Tack!

Det är inga som helst problem. Du fortsätter att köra och gör servicen efter resan. Det är ingen katastrof om du kör några hundra mil längre än det rekommenderade serviceintervallet nån gång. Min -06:a, som jag hade i 4 år, servade jag vid var 800-1000 mil trots att det rekommenderade serviceintervallet (främst oljebyte) är satt till var 600:e mil.
 

mikaelj

New member
Det är inga som helst problem. Du fortsätter att köra och gör servicen efter resan. Det är ingen katastrof om du kör några hundra mil längre än det rekommenderade serviceintervallet nån gång. Min -06:a, som jag hade i 4 år, servade jag vid var 800-1000 mil trots att det rekommenderade serviceintervallet (främst oljebyte) är satt till var 600:e mil.

Finemang. Har en 650 -08 som i övrigt har en komplett servicebok på sina 3600 mil, så om jag nu säljer den någon gång är det bra för andrahandsvärdet, tänker jag. Utöver huruvida det inte är rent skadligt att gå över servicen, d v s, vilket ju verkar lugnt. Tackar!
 

mikaelj

New member
I ett annat ämne. Har vi några rykten om 2017 års modeller av V-Strom?
SV650 2017 påannonserades ju för ett tag sedan, och på en sprängskiss av en motor som är misstänkt likt 1000 har Suzuki ett patent på VVT..
 

stromtrooper

New member
Finemang. Har en 650 -08 som i övrigt har en komplett servicebok på sina 3600 mil, så om jag nu säljer den någon gång är det bra för andrahandsvärdet, tänker jag. Utöver huruvida det inte är rent skadligt att gå över servicen, d v s, vilket ju verkar lugnt. Tackar!

Jag kan ju bara svara för mig själv och hur jag har gjort. Jag köpte hojen vid 1200 mil och körde den till 6200 mil och bytte in den här om dagen hos Bike i Trollhättan. Med lite utrustning som handtagsvärme, hasplåt, kraschbåge och tre GIVI-packväskor så fick jag 20.000 SEK för den i inbyte och det var jag nöjd med. De fel de anmärkte på vid inbyteskollen var mina däck som var på upphällningen, att det var låg oljenivå, de fick fylla på nån deciliter(!), och att växelpedalen var lite sned efter jag gjort en garageläggning. Hur en fullgod och fullgjord servicebok hade påverkat det priset vet jag inte. Jag vågar gissa att det inte hade gjort så mycket på inbytespriset. Jag kan ha fel. Jag snackade även med säljaren om nackdelar kontra fördelar med att göra service själv kontra att lämna in på verkstad och resonemanget var väl att det är ju helt och hållet upp till storleken på ens plånbok och självförtroendet man har angående att meka och serva själv. Serviceintervallen tyckte han inte var nödvändigt att följa helt slaviskt, det är därför jag med viss tillit vågar säga som jag gör.

Håll till godo med denna info och kör som jag gör ... kör försiktigt, ofta. ;-)
 

Wishbone

New member
Hej har idag fått för andra gången besked om att byta laddningsrelä på 2008 dl1000 .D.v.s vart 4:e år. Det görs gratis på service. Lite nyfiken på
om någon vet varför eller om någon haft problem med dessa. Det är importören kgk Knutsson som ger denna uppmaning till ägarna.
 

mikaelj

New member
Vad tycker ni om DL1000 2017? Dem verkar piffig. Ville provköra en 2016 på Johans men de hade slut på 1000 tills nästa år när 2017 kommer ut.
Särskilt vindrutan och integralbroms är saker som är användbara.

Provade istället en Versys 1000 och en Explorer 1200. Gillade Versys:en, men inte Explorern. Hur tycker ni att hojarna står sig mot varandra?
 

TMax500

Member
Seså Hampe, inte vara teknikfientlig nu... ;)
Det är väl väldigt bra om en inbromsning bromsar både fram och bak. Många (alla?) system bygger väl på att bakbromsen även bromsar ena framskivan? Och att frambromsen bromsar skiva nummer två? Eller?

Jag har en känsla av att många inte kan använda bakbromsen rätt. Eller i vissa fall inte använder alls. Och det är ju svårt att dosera bromsverkan rätt, man har inte så bra "fingerspitzengefühl" (fingertoppskänsla) genom sulan i sin mc-stövel.

Visst, bakbromsen ger inte mycket i bromsverkan men det finns tillfällen då några extra procent till i retardation kan utgöra skillnaden mellan lycka och olycka... Sedan upplever jag att hojen blir stabilare om man även bromsar bak.

Det finns säkert något i forumet som kan ge oss en teoribakgrund! Har själv inte läst fysik sedan jag gick ut 9B! :)
 
Last edited:

mikaelj

New member
...om man vill ha ett handikappfordon.
På vilket sätt är bilbroms användbart på en motorcykel?

Det är precis som med en DCT-låda! Tänk så enkelt det blir att köra!



Nejdå. Jag tänker på nödsituationer, dvs samma nytta som ABS ger.
Nu förutsätter jag dock att handbromsen styr bägge och att bakbromsen endast bakbromsar, samt att funktionen går att slå av.
 

TMax500

Member
Själva vitsen med integralbroms är ju att den skall bromsa både fram och bak i samma rörelse. Att fotbromsen aktiverar även viss inbromsning fram. Eller att handbromsen även aktiverar viss bromsning bak.

Moto Guzzi har haft sådan lösning sedan decennier. Honda VFR har det också. Vissa BMW. T o m min Piaggio X9 på 180 cc har integralbromsar. Så det blir allt fler.

Att funktionen skulle gå att stänga av ställer jag mig tveksam till. Det är ju ingen elektronik vi talar utan utan hydraulik. Och den ändrar man nog inte via ett reglage på styret... I vart fall inte på min Piaggio. :)

Och varför skulle man vilja koppa bort den? Möjligen för gruskörning om man vill kunna låsa framhjulet på löst underlag, men inte vill riskera att låsa bakhjulet. Fast låsa framhjulet på grus (för att få kortare bromssträcka, "bygga upp en vall av grus framför däcket") är kanske lite överkurs för de allra flesta om man sitter på en 1000 cc på 228 kg + förare.

Men, "Grus-Hampe" får gärna invända mot det sista jag skrev! :) Du är ju van vid att köra tunga hojar på löst underlag.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Nejdå. Jag tänker på nödsituationer, dvs samma nytta som ABS ger.
Nu förutsätter jag dock att handbromsen styr bägge och att bakbromsen endast bakbromsar, samt att funktionen går att slå av.

Nej, så är det inte.
Det finns en massa olika upplägg när man sätter bilbromsar på motorcyklar, men inget av dem går att koppla bort när man känner för det.
Somliga är delintegrerade, andra helintegrerade.
Den gemensamma nämnaren är egentligen bara att deras ägare missförstår funktionen och riskerar försätta sig själva och andra i kniviga situationer bara för att dom inte vet vad dom håller på med.

"Nödsituationer"? Vad är det som är bra med att man inte själv kan styra sitt bromsande då?
Är det inte då det är som mest angeläget?



Själva vitsen med integralbroms är ju att den skall bromsa både fram och bak i samma rörelse. Att fotbromsen aktiverar även viss inbromsning fram. Eller att handbromsen även aktiverar viss bromsning bak.

Moto Guzzi har haft sådan lösning sedan decennier. Honda VFR har det också. Vissa BMW. T o m min Piaggio X9 på 180 cc har integralbromsar. Så det blir allt fler.

Att funktionen skulle gå att stänga av ställer jag mig tveksam till. Det är ju ingen elektronik vi talar utan utan hydraulik. Och den ändrar man nog inte via ett reglage på styret... I vart fall inte på min Piaggio. :)

Och varför skulle man vilja koppa bort den? Möjligen för gruskörning om man vill kunna låsa framhjulet på löst underlag, men inte vill riskera att låsa bakhjulet. Fast låsa framhjulet på grus (för att få kortare bromssträcka, "bygga upp en vall av grus framför däcket") är kanske lite överkurs för de allra flesta om man sitter på en 1000 cc på 228 kg + förare.

Men, "Grus-Hampe" får gärna invända mot det sista jag skrev! :) Du är ju van vid att köra tunga hojar på löst underlag.

Ja, ibland vill man låsa upp fram, och ibland vill man låsa bak. Men framför allt vill man få bestämma själv.
Det kan tolkas som machoelitististiskt eller vad fan som helst, men för mig är "två oberoende av varandra verkande bromssystem" nära nog kvintessensen av att köra motorcykel. Att spela med det jag har, att göra det bästa av dessa båda bromsars olika betydelse för motorcykelns dynamik, känna rushen när man gör det omöjliga med en hoj - igen.
Acca fort kan ju vem som helst göra, köra fortast rakt fram gör den som som har minst att bekymra sig över för stunden - men att bromsa riktigt bra kräver att man intresserar sig för det man håller på med, och att man vill utvecklas på och med sin MC.

Det jag inte fattar är att det sedan decennier är så bortglömt hur man bromsar. Ansättning-sekvens-dosering verkar vara ett okänt begrepp idag. "Huh..?" brukar man kunna läsa sig till i de nollställda nunor man presenterar det hela för.
Hur svårt kan det vara? Jävligt svårt, tydligen.
Det visar sig att dagens glyttar inte kan cykla med en hand på styret längre, kan inte flytta en boll från ena handen till den andra - medans dom cyklar; klarar inget alls av det vi gjorde som små på våra hojar.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6513740
Lyssna på ett jävligt skrämmande reportage!


Men, är verkligen ABS och integrerade bromsar lösningen?
"Handikappanpassning" av motorcykeln tills den blir en liten smalspårig bil?
Kan inte motorcykel få fortsätta vara motorcykel?

Att bromsa en motorcykel är en konst!
Varför inte försöka lära sig...?

Här är ett fint diagram som berättar vad det handlar om!

Aufbau%20des%20Bremsdrucks%20%20Motorrad%2016_2011.jpg.1802918.jpg


Gå in på sidan http://www.motorradonline.de/schraubertipps/ratgeber-richtig-bremsen-teil-1-ohne-abs/378137
så går det att klicka upp den i större storlek!

Röd kurva: fordonshastighet
Blå kurva: framhjulshastighet

Orange kurva: begärd bromskraft bak
Grön kurva: begärd bromskraft fram

Precis så här ser en bra inbromsning ut!
Inga bromsar smälls på, utan inbromsningen inleds med en första ansättning av bakbromsen millisekunden innan frambromsen aktiveras.
Totalt bortglömt idag när man talar med folk - och ändå den absolut grundläggande förutsättningen för att genomföra en effektiv inbromsning.
Ansättning -> sekvens.
Man skapar sidledes stabilitet genom att "sträcka ut" hojen med ansättningen bak först.
Man skapar stabilitet i nästa axel genom att inbromsningen bak "suger ner" bakfjädringen och möjliggör hårdare inbromsning fram i senare skede, med minskad risk för att bakhjulet går upp i luften.

Men, studera framförallt divergensen mellan grön och orange kurva! This is where the magic happens!
Samspelet mellan hand och fot, och hur man stegvis bygger upp bromstrycket fram.
Behålla kylan, låta padsen landa mot skivan och sugas fast mot den istället för att smälla på bromsen och istället låsa fast skivan - och däcket.
Låta vikten vandra fram, låta framhjulet deformeras till optimal form för inbromsning medans man sakta lägger på allt mer bromskraft fram - samtidigt som man lättar trycket bak.

Ren och skär njutning. Metallurgisk poesi, Motorcykeldynamik at it's finest.
..och alla dessa möjligheter är folk beredda att avstå genom att acceptera bilbromsar istället?
Kör bil då, goddamnit!

N.B! Alla stegen fram till nu är precis lika viktiga vare sig man kör med eller utan ABS! Detta är grunden för all korrekt inbromsning på motorcykel.
ABS förlåter dig delvis om du smäller på frambromsen utan känsla så till vida att den går in och reglerar ditt bromstryck när du vill låsa upp framskivan, men du förlorar massor på kuppen: tid, bromssträcka, kontroll på hojen., glädje i inbromsningen.
Vill man stanna kort och korrekt - och med ABS ha en stabil hoj att kunna styra undan med under pågående inbromsning så är det så man måste göra.
Ansättning - sekvens. Går aldrig att komma från.
Med ABS slipper man däremot "dosering" eftersom systemet detekterar hjullåsning och motverkar detta, men att skippa de två tidigare momenten är som att hoppa in halvvägs in i en Kieslowskifilm och tro att man skall fatta något.

Bilbromsar på MC tar bort alla dessa möjligheter till optimal inbromsning, och är en styggelse från dag 1 dom någonsin monterades på en hoj.

Söksträngen "eliminare frenata integrale guzzi" ger 2870 träffar på Google, och jag måste säga att det glädjer mig. Det finns tydligen hopp om mänskligheten ändå.



Varför inte vilja lära sig köra hoj på riktigt? Varför acceptera ett filter mellan sig själv och körupplevelsen?


Men det handlar inte bara om bromssträcka eller hanterbarhet under hård inbromsning.
Bilbromsar på MC fuckar upp det dagliga finliret med hojen:
När du kommer med nedlägg i favoritkurvan - och den är full med grus?
Du vill komma ner i fart för att sedan rakrikta någon sekund innan du lägger ner igen, hårdare i nytt spår.
Vilken broms vill du aktivera? Visst vill du kunna välja?

Rondellen visar sig vara full av dieselspill och bilarna framför dig stannar plötsligt.
Du vet att frambromsen kommer att dra omkull dig, så du vill bara bromsa bak. Well, lycka till...

I hårnålen uppför i Alperna har en stolle på väg nerför försökt klippa en sista medtrafikant innan kurvan du är mitt uppi, och han hinner inte tillbaka igen. Det enda du behöver göra för att snabbt ta ett snävare spår i nedlägget är att dutta på bakbromsen så hojen styr in närmare kanten snabbare än en vessla. Utan kombibromsar.
Med...? Tja, vad heter "skaderapport" på Slovenska nu igen...? "Hemtransport...?" "Titanimplantat"?

Olika tillverkares integrerade bromssystem har olika funktion.
Hondas CBS system funkar inte som BMWs etc etc etc - men de flesta är lika jävla illa missförstådda allihop.
Det minsta man kan begära av en motorcyklist är att han har förståelse för tekniken som antingen kan rädda eller ända dennes liv.



Hampe
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Ämnet i denna tråd heter "Suzuki V-Strom DL650 Dl1000 tråden"

Det vi nu hamnat i är off topic (utanför ämnet). Kanske ska flytta inläggen till ny tråd med ämnet "ABS/integralbroms vs. traditionella bromsar"?

Mitt bidrag till bromssnacket är följande; jag pratade med ett par yngre hojförare för en tid sedan och båda kör hojar med ABS. De var (upp?)rörande HELT överens om att ABS "is da shit" - de vill Allldrri köra en hoj utan ABS igen!
Citerar den ena killen; "Det är så häftigt att slå på bromsarna i slutet på rakan och låta ABS´en sköta inbromsningen och bara lägga ner i kurvan och slå på full gas så sköter traction control´en resten ! Man kör ju förbi varenda en i kurvorna...!" Detta menat om bankörning.

/H
 

TMax500

Member
Du har rätt, sorry för utvikningen. Fast mitt inlägg rörde sig (lite) om integralbromsar på 2017 års V-Strom... Åter till ämnet! :)
 
Top