Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

Hampe

Skriver massor!
Ämnet i denna tråd heter "Suzuki V-Strom DL650 Dl1000 tråden"

Visst är det så. Got carried away, ledsen för det.
Jag ser också två "jävligt" och ett "jävla" i denna korta texten.
Ber om ursäkt för det med.
...att jag inte varierade mig mer.

Hojkul! skrev:
Mitt bidrag till bromssnacket är följande; jag pratade med ett par yngre hojförare för en tid sedan och båda kör hojar med ABS. De var (upp?)rörande HELT överens om att ABS "is da shit" - de vill Allldrri köra en hoj utan ABS igen!
Citerar den ena killen; "Det är så häftigt att slå på bromsarna i slutet på rakan och låta ABS´en sköta inbromsningen och bara lägga ner i kurvan och slå på full gas så sköter traction control´en resten ! Man kör ju förbi varenda en i kurvorna...!" Detta menat om bankörning.

/H


Visst är det så, där också. Det som forskare i vita rockar tror är ökad säkerhet leder istället till körning med tightare marginaler och högre kurvhastighet, och vad har vi åstadkommit då? Mindre respekt för elementen och naturlagarna, mindre förståelse för de villkor vi framför våra hojar under - och högst troligt en krasch i högre hastighet än vi skulle haft annars.
Vem kan räkna fram den verkliga nettonyttan av all kontrollerande teknik vi tillsätter?
Är det värt det? Om vi dessutom förlorar förståelsen för sammanhang på kuppen...?


Nå, att flytta inlägg och skapa nya trådar bara för detta lär dock vara en överloppsgärning.
Ämnet - hur man bromsar sin motorcykel är helt enkelt inte tillräckligt intressant...


H
 

mikaelj

New member
Det låter som en hjärtefråga. Mycket information där som är läsvärd, uppskattar att läsa om sådant. Tack för att du delar med dig. Instämmer om att man skall se till att ha marginaler, och att det finns många tillfälle där endast en broms är önskvärd. Jag hade inte tänkt igenom det särskilt noga och du besitter helt tydligt en större kunskap än mig. För egen del kan jag både köra cykel (nedför trottoarer) och hoj utan att hålla i mig, även om jag inte ser relevansen till bromsteknik?

-------

Mitt första inlägg rörde två frågor så den andra kom kanske bort.

Har någon av er provat en Versys 1000 eller Explorer 1200 och har lust att dela med er av era intryck i relation till DL1000? Gärna 2014-2016. Särskilt egenskaper som motorkaraktär, balans och styrning.
 

TMax500

Member
On topic, vad gäller frågan från mikaelj ialla fall: ( :) )
Har provkört alla tre. Korta turer bara, och det var lång tid mellan de tre provkörningarna. Så jag har inga tydliga minnen av skillnader i styrning och balans.

Motorkaraktären däremot skiljer sig åt en del, som jag minns det.

V-Stromen (sorry alla V-Strom 1000-ägare...) kändes inte så spännande som de andra två. Jämnt drag utan någon adrenalinhöjare. Den hade gott kunnat ha några hästar till, tycker jag, för att få mer karaktär och bett.

Versys 1000 med sin radfyra (ovanligt bland äventyrshojar) hade ett himla drag. Och ett register som var rätt brett. Radfyror kan ju annars vara tunna i botten. Lite mer av en sportmotor i ett touringchassie. Kul att vrida om rullen!

Tiger 1200 till slut, jättefint register, riktigt bra bett när man drar på. En toppenmaskin. Jag roade mig på en motorvägspåfart, körde först in på motorvägen på ettan (höga varv!). Och sedan gjorde jag samma manöver på sexan. Det gick också fint. Det säger en del. (De andra fyra växlarna hade förstås varit mer lämpliga, men nu vill jag prova på ytterligheterna.)

EDIT: Såg att du bor i Mölndal. Åk ut till Johans Mc och provkör, de säljer ju alla tre märkena.
 
Last edited:

mikaelj

New member
On topic, vad gäller frågan från mikaelj ialla fall: ( :) )
Har provkört alla tre. Korta turer bara, och det var lång tid mellan de tre provkörningarna. Så jag har inga tydliga minnen av skillnader i styrning och balans.

Motorkaraktären däremot skiljer sig åt en del, som jag minns det.

V-Stromen (sorry alla V-Strom 1000-ägare...) kändes inte så spännande som de andra två. Jämnt drag utan någon adrenalinhöjare. Den hade gott kunnat ha några hästar till, tycker jag, för att få mer karaktär och bett.

Versys 1000 med sin radfyra (ovanligt bland äventyrshojar) hade ett himla drag. Och ett register som var rätt brett. Radfyror kan ju annars vara tunna i botten. Lite mer av en sportmotor i ett touringchassie. Kul att vrida om rullen!

Tiger 1200 till slut, jättefint register, riktigt bra bett när man drar på. En toppenmaskin. Jag roade mig på en motorvägspåfart, körde först in på motorvägen på ettan (höga varv!). Och sedan gjorde jag samma manöver på sexan. Det gick också fint. Det säger en del. (De andra fyra växlarna hade förstås varit mer lämpliga, men nu vill jag prova på ytterligheterna.)

EDIT: Såg att du bor i Mölndal. Åk ut till Johans Mc och provkör, de säljer ju alla tre märkena.

Precis det jag gjorde! Desvärre hade de inte någon DL1000 inne på lager så jag kunde bara prova just Versys 1000 och Tiger 1200.

Frågar som en jämförelse, samt för att det är kul att höra vad andra säger.
* Versysen tyckte jag var väldigt lättmanövrerad, bra vrid från botten, fantastisk växellåda.
* Tigern var precis tvärtom: det kändes som att det inte hände någonting när jag vred på (även i Sport-läget), växellådan var trög och den var väldigt svårmanövrerad både i hög och låg fart.

En skillnad mellan din och min upplevelse är att jag tycker att till och med min 650 ger mer knuff än både Versysen och Tigern när jag vrider på, från 3000 upp till 8000. Som min passagerare uttryckte det när vi åkte Tiger: "du drog på och plötsligt var du uppe i 120, utan att vi någonsin accelererade dit". Bättre på Versysen, men det hände rätt lite där också.
Jag har också kört en R1150R på samma sätt som med min 650, och där var det jäklar i min lila låda (jämfört med min) en elefant som knuffade på bakifrån. Något jag alltså inte upplevde med de andra två hojarna.

Därför hade det varit snitsigt att prova på DL1000, vilket jag nu får vänta till i vår när 2017 kommer in. Mina förhoppningar är att den skulle bete sig mer som min 650.

Är å andra sidan ovan vid fyror (förutom en ZR-7, som dock beter sig mer som min twin) eller treor så jag kanske borde ha legat kring 7-8000 på båda hojarna för att ge något jämförande? Sedan var det rätt kort tid för provkörning, men jag saknade ändå känslan av att få en knuff oavsett var jag vrider på. Har jag felaktiga förväntningar månne, eller körde jag dem felaktigt? Växlade ungefär som jag brukar med min, dvs kring 5000 varv
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Du har rätt, sorry för utvikningen. Fast mitt inlägg rörde sig (lite) om integralbromsar på 2017 års V-Strom... Åter till ämnet! :)

Hey! No worries! Inget personligt till någon, det hoppas jag att alla förstår. Och såklart halkade vi vidare på sidospåret om (ABS-, integral-bromsar), eftersom det finns bromsar på V-Strom -17 :)

/H
 

Camel

Member
Byta till serieregulator SH775 på DL650?


Är det någon som bytt ut originalregulatorn mot en serieregulator SH775 från Shindengen? Tydligen är det problem med brända statorlindningar. Originalregulatorn shuntar bort den ström som inte används så att spänningen blir den önskade. I princip går därför full ström genom statorlindningarna oavsett om man t.ex. släcker strålkastarna. Regulatorn SH775 är en serieregulator och den reglerar spänningen genom att variera spänningsfallet över sig själv. Det innebär att bara den ström som man använder går genom statorlindningarna och då går de lite kallare och borde hålla längre.
 
Last edited:

mikaelj

New member
På förekommen anledning: http://rideapart.com/articles/recall-issued-2012-2016-suzuki-v-strom-650

Recall Issued for 2012-2016 Suzuki V-Strom 650
A recall has been issued in the United States for a stalwart adventure-touring machine. Suzuki Motor of America is recalling certain model year 2012-2016 DL650 V-Strom motorcycles manufactured from August 30, 2011, to October 12, 2015.

According to Suzuki, the alternator stator may have insufficient heat resistance, resulting in a short circuit of the stator wires, which could prevent the battery from properly charging, causing an engine stall and increasing the risk of a crash.

Suzuki says it will notify owners, and dealers will replace the stator free of charge. The recall is already under way. Concerned owners may contact Suzuki customer service at (714) 572-1490. Suzuki's number for this recall is 2A67.
 

Camel

Member
Återkallelsen på statorn gäller USA. Som vanligt anses Europa tillhöra B-laget eftersom tillverkarna inte riskerar att bli stämda på samma sätt som i USA om en olycka sker med fordons som anses ha ett konstruktionsfel. Men åtgärden att Suzuki byter statorlindningar hjälper inte i långa loppet om de inte är modifierade. Originalregulatorn är av shunttyp och strömmen genom statorlindningarna blir i princip full hela tiden oavsett yttre belastning som t.ex. belysning. Med en serieregulator skulle strömmen genom statorlindningarna bli lägre och bero på belastningen. Jag funderar på att byta till serieregulator för att spara på statorlindningarna.
 

KLV1000

New member
Hej! Jag är ny på det här forumet trots att jag har en Kawa KLV1000 -04 (identisk med Suzukis V-Strom, såvitt jag förstått) sedan -08. Sedan ett längre tag har jag funderat på att köpa något nytt, nytt för mig alltså. Inte för att jag inte är nöjd med min KLV, tvärtom, det är den absolut bästa hoj jag haft, vilket iofs inte säger så där jättemycket, men jag har ändå haft ett antal, alltifrån en enstånka (SR500), twin (CB400N, okej, inte mycket till twin men ändå...), V-twin (KLV:n då och så en Ducati 750S), triple (Thunderbird 900) och radfyror (CB650 och GSX1100E), utan mer för att "få något nytt mellan benen" som en något sexistisk reklam hette för ett antal år sedan. Jag har provkört ett antal, däribland BMW R1200 R, Triumph Tiger och Sprint 1050, Yamaha 900 Tracer, Honda CB1000F, Triumph Street Twin och Thruxton, Kawasaki W800 (!) och några till, och kommit fram till att ett byte till någon av dem definitivt inte hade varit värt pengarna. Efter att ha haft V-twinnar sedan -08 (jag hade Ducatin parallellt med KLV:n i några år) tycker jag att allt som har fler än två cylindrar blir olidligt surrigt och de sist nämnda twinnarna av gammalt engelskt snitt känns som alltför små för mina 190 cm. Så jag har tänkt att skall jag byta så skall det vara till en nyare DL1000. Men kan det verkligen vara värt pengarna? Det är naturligtvis en subjektiv fråga, beroende på hur ens plånbok ser ut inte minst, men om vi utgår från att jag inte behöver gå ifrån gård och grund för att hosta upp de i runda slängar 70 000 som behövs emellan, kan det vara värt det? Min är i jättebra skick, den har bara gått drygt 3000 mil, är mappad med Power Commander, KN-luftfilter och GPR-slip ons, har motorbågar och centralstöd, väskhållare och hårda Kappa-väskor, har friska däck, men jag kan bara få ca 30 000 - 32 000 för den vid ett inbyte till en ny, eller demokörd DL årsmodell -16. Jag har, utan att ha provkört den nyare modellen nota bene, kommit fram till att även om jag har pengarna är jag inte riktigt klok om jag lägger dem på ett sådant byte. Utöver den mellanskillnaden jag nämnde, så tillkommer mycket av de tillbehören jag har, även om jag nog hade skippat nytt effektsystem, för att inte förvärra min tinnitus (KLV:n med GPR-dämpare är ganska högljudd). Jag menar att det hade varit annorlunda om min hade börjat risa till sig eller krångla, haft 15 000 mil på mätaren eller så, men va fàn, den är ju bara nyss inkörd! Fast jag skulle ändå vilja få svar från er som har kört/ägt både den gamla och den nya modellen, för att höra era erfarenheter. Det finns ju en del uppenbara tekniska nymodigheter som inte hade varit fel att ha som ABS-bromsar och traction control, men jag tycker det går rätt bra utan, och tänker mer på hur den känns att köra.
 

Camel

Member
Idag bytte handlaren statorlindningar på min DL650 -12. Kostade inget för mig. Suzukis återkallelse gäller Sverige också. Passade på att göra service samtidigt. Allt gjordes hos MC-Guiden i Vetlanda. Snabbt och smidigt. Trevlig personal.
 

Alexander76

Member
Det finns ju en del uppenbara tekniska nymodigheter som inte hade varit fel att ha som ABS-bromsar och traction control, men jag tycker det går rätt bra utan, och tänker mer på hur den känns att köra.

Jag har ABS på min annars rätt korta lista av nödvändigheter. Den funktionen har räddat mig så många gånger att den absolut inte ligger på någon nice-to-have-lista längre utan är helt och hållet vital, och kommer förbli det hur erfaren jag än blir. ABS är nummer 1!
 

mikaelj

New member
Efter gårdagens skogsåkning har en svagströmskabel gått sönder.
Jag tror att den satt fast i en gumminappövertäckt hylsa precis till höger om oljefiltret, men jag vet inte säkert.
Hylsan har ett hål på toppen, vilket får mig att tro att sladden borde ha suttit fast där. På bilden har jag placerat den bakom anslutningen.

Vet någon vilken funktion den fyller?

View attachment 7930
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Efter gårdagens skogsåkning har en svagströmskabel gått sönder.
Jag tror att den satt fast i en gumminappövertäckt hylsa precis till höger om oljefiltret, men jag vet inte säkert.
Hylsan har ett hål på toppen, vilket får mig att tro att sladden borde ha suttit fast där. På bilden har jag placerat den bakom anslutningen.

Vet någon vilken funktion den fyller?

View attachment 7930


Oljetrycksvakt.
View attachment 7931

Lyft på gummihatten, lossa skruven, trä kabeln genom gummihatten, kläm dit en ny ringkabelsko, återmontera, klart! :tummenupp
 

ATGATT Micke

New member
Jag har ABS på min annars rätt korta lista av nödvändigheter. Den funktionen har räddat mig så många gånger att den absolut inte ligger på någon nice-to-have-lista längre utan är helt och hållet vital, och kommer förbli det hur erfaren jag än blir. ABS är nummer 1!

Håller på och ta kort, och den har redan räddat mig från en crash under träning på högfartsbanan's nödbroms del, annars hade framhjulet låst en gång. Jag är inget speed freak som tänjer gränserna, även om det är kul att luta hårt nån gång på fint underlag, men det känns definitivt tryggare att ha ABS om man behöver nödbromsa, eftersom man kan bromsa maximalt med ABS, inte bara att man slipper falla pga framhjulslås, utan även att man får maximal bromsning, låsta hjul bromsar sämre.
 

mikaelj

New member
Det är dock väldigt sällan du ska behöva nödbromsa. Och på högfartsbanan hade inget hänt om du nitat frambromsen med rak hoj. ABS är inte en ursäkt till att inte nöta in riktig bromsteknik. Som du sedan använder i nödsituationer. Att trycka allt vad du har så att ABS går in ger sämre bromsning än om du bromsat hårt men korrekt.
 

mikaelj

New member
Hej gott folk! Nu har jag blivit med DL1000. Skulle lossa på en kåpa, men skruven satt som attan och min insexnyckel är nog sådär så nyckeln slant. Övriga skruvar gick prima att lossa...

Var hittar man ersättningsskruvar?

341389f0f71fa14489818d73edf0e34a.jpg
 

Hojkul!

New member
Om du tänker montera likadana skruvar så är det väl Suzukiåterförsäljare du ska kontakta. I annat fall kanske du kan hitta liknande skruvar på eBay eller liknande - men jag har inte letat så kan inte säga att det finns.
Glöm inte att rengöra gängorna både på skruven och i hålet, innan du applicerar antingen kopparpasta eller aluminiumpasta (beroende på vilket material som hålet/gängan finns i) på skruvgängan.
/H
 

Camel

Member
Hej gott folk! Nu har jag blivit med DL1000.
Vad trevligt! Har själv en DL1000 och den är jag mycket nöjd med. Lägg gärna upp några bilder på din hoj så vi får njuta av skönheten.


Skulle lossa på en kåpa, men skruven satt som attan och min insexnyckel är nog sådär så nyckeln slant. Övriga skruvar gick prima att lossa...
Skruvarna till plastkåporna har en "distans" under skallen. Gängorna går inte ända upp för att förhindra att plasten spricker vid åtdragning. Om annan skruv används bör man bygga upp en passande "distans" med brickor eller dyl.
 
Top