Säkerhetstjatet!

Oldbiker

New member
Det är självklart att många av de olyckor som sker är motorcyklisterna själva vållande till. Men jag har lite svårt att ta till mig att säkerhetstjatet som oftast sker i de forum som SMC är ansvariga för skull läsas av de som kör hoj utan körkort eller påverkade av alkohol.
Dessa måste man söka någon annanstans. Men problemet är, som så många varit inne på, att vi själva uppmanar varandra i tid och otid om att vi ska göra si eller så.
- Kör försiktigt
- Använd skydd hit och dit
- Drick inte när ni ska köra hoj
- Var försiktig när du ska åka här eller där
Ständiga förmaningar som för majoriteten av de som läser SMC olika forum är rena självklarheter. Jag kör inte fortare än jag min hoj klarar, jag undviker att köra i mörker och regn, jag dricker aldrig innan jag ska köra hoj, jag använder all tänkbar skyddsutrustning som finns och byter dessutom hjälm var tredje säsong, jag är till optiker och sjukhis för att undersöka mina ögon en gång om året. Jag har dessutom en motorcykel med ABS-bromsar. Jag gör allt vad som står i min makt för att vara så säker som möjligt i trafiken och jag är övertygad om att i stort sett alla som ingår i gruppen motorcyklister och är på något vis knutna till SMC gör på samma sätt som jag. (Det enda undantaget är att jag inte åker i varselväst, det får vägarbetare och dagisbarn hållas med)

Det som är problemet är att vi med detta tjat om säkerhetsfrågor fullständigt raderar den upplevelse det är att åka motorcykel. Det är väl ingen som lockas av att åka hoj av allt säkerhetssnack. Det är friheten, luften, gemenskapen, ensamheten och allt annat som gör att vi åker hoj, inte att få spöka ut sig som en polarfarare i allt skit vi numera har på oss.

Det är det vi ska snacka om och överlåta åt myndigheterna att tugga om säkerhetsfrågorna och sedan bemöta dess med sakliga argument och inte bara stämma in i kören om hur farligt det är att åka hoj...
 

DearHunter

New member
Det enda du behöver ha enligt lag är hjälm. Ingen tvingar dig att ha annat.
Men smäller Du så vill inte jag vara med och dela din sjukhusnota, via skatt och försäkring, när Du kunde ha skyddat dig bättre, inom rimliga gränser.


Hjälm och badbrallor i 120 så ser man ut som en barskrapad Spanjor! Olé¡ ;)

Ha en trevlig helg därute och se upp för flitiga lapplisor !!
 

Chopperbyggarn

New member
Ca. 50% av alla dödsolyckor på mc orsakas av föraren själv (singelolyckor). Och jag håller med tråddskaparen det är ett himla tjat om att det är någon annans fel varje gång en motorcyklist blir dödad. Hur vore det om vi tog tag i det vi själva KAN påverka nämligen oss själva först?

Så vad gör just DU (vem som helst) för att inte hamna i statistiken?

Trevligt med ett försök att åkteknyta tråden till ursprungs ämnet!

Ja, få se om jag klarar att sätta ord på detta. Kan väl börja med att jag försöker låta bli att måla upp skräckbilder av vilka personer som eventuellt sitter bakom ratten /styret hos andra trafikanter av den enkla anledningen att jag blir sämre förare själv av att köra omkring och vara rädd. Jag försöker även att inte reta upp mig på andras beteenden i trafiken då jag knappast blir någon bättre trafikant av att köra omkring och vara på dåligt humör/uppretad eller agera självutnämnd polis.

Jag försöker att läsa av trafiksituationen efter bästa förmåga vilket innebär att låta bli att göra omkörningar i alla dom olika situationer där annan trafikant kan göra en farlig manöver in till eller ut från annan väg/korsning , göra sidoförflyttningar när fordon står vid en korsning och ska köra ut dels för att väcka reflexen hos den andra föraren att det kommer ett rörligt föremål i dess riktning samt försöka skapa lite extra marginal om fordonet skulle börja köra ut när jag inte längre har möjligheten kvar att bromsa/väja. Generellt sett försöka skapa handlingmarginaler där det är möjligt att göra detta.

Försöka hålla blicken ditåt jag ska i risksituationer samt i övrigt hålla blicken långt fram.

Försöka "ta seden dit jag kommer" dvs läsa av andra trafikkulturer anpassa mig för att minska risken att andra trafikanter missförstår mina avsikter.

regelbundet träna bromsteknik samt bli medveten om bromssträcka på respektive hoj.

Framförallt inte köra över eller på gränsen till min egen förmåga vilken kan variera av helt naturliga orsaker men som oftast innebär tämligen lugn framfart.

Hålla en hastighet som gör att att andra trafikanter har rimliga möjliheter att bedömma min hastighet vid korsrningar o dylikt samt även vid möte av fordons kolon där risk för farliga omkörnigar av mötande förestår.

Det finns säker betydligt mer att skriva då detta var sådan som spontant kom fram just nu.

Jag brukar inte sitta och tänka på varje manöver jag gör då det mesta sitter i ryggmärgen sedan långt tillbaks.

Det har fungerat bra hittills och jag önskar att det kommer att fungera lika bra i framtiden!:)

Anders.J
 

Marie

Banned
Ständiga förmaningar som för majoriteten av de som läser SMC olika forum är rena självklarheter. Jag kör inte fortare än jag min hoj klarar, jag undviker att köra i mörker och regn, jag dricker aldrig innan jag ska köra hoj, jag använder all tänkbar skyddsutrustning som finns och byter dessutom hjälm var tredje säsong, jag är till optiker och sjukhis för att undersöka mina ögon en gång om året. Jag har dessutom en motorcykel med ABS-bromsar. Jag gör allt vad som står i min makt för att vara så säker som möjligt i trafiken och jag är övertygad om att i stort sett alla som ingår i gruppen motorcyklister och är på något vis knutna till SMC gör på samma sätt som jag. (Det enda undantaget är att jag inte åker i varselväst, det får vägarbetare och dagisbarn hållas med)

Vi agerar inte helt lika.

Det är i princip ju omöjligt att köra fortare än vad hojen klarar av. Åtminstone rakt fram...;)
Jag har kört åtskilliga mil på Autobahn fullgas, vilket uppenbarligen både den vid det tillfället 22 år gamla hojen och jag klarade av. Jag kan ju skriva detta. Att sedan hastighetsmätaren darrade runt 240 km/h är en annan sak, det är ju efter avdrag av känd felvisning jämfört med moderna hojar inte mycket. Och är det kurvigt så är det ju vad jag klarar av som sätter gränsen, inte cykeln. Missbedömer jag vad cykeln klarar är det jag som fallerat - inte hojen.

Jag kör ju i både snö, ishalka, mörker och regn utan att fundera särskilt på om det skulle vara farligt. Det är väl bara att köra, förhoppningsvis kommer jag fram.

Normalt använder jag rimlig skyddsutrustning, men vad som är rimligt måste påverkas av omständigheterna. Skall jag på fest blir det inte full mundering, utan bara hjälm, likaså om det är så hett att jag bedömer risken att orsaka en vurpa pga värmeslag som större än riskerna det innebär att köra utan skyddsmunderingen.

I Sverige dricker jag ingen alkohol alls många timmar före körning - är ju rädd om styrlappen. Utomlands dricker jag aldrig mer än att jag bedömer att jag klarar aktuell nykterhetsgräns dock, aldrig så mycket att jag känner mig nämnvärt påverkad - vilket oftast inträffar först. Aldig någonsin mer än en öl ELLER ett glas vin, oftast dricker jag inte ur hela.

Jag bedömer dock att en hjälm är OK så länge man kan tyda godkännandemärkningen.
Eftersom jag har tunga behörigheter i körkortet blir det läkarkontroll och synkontroll vart 10:e år (framöver vart 5:e år), det får allt räcka. Bästa sättet att hålla sig frisk är att alltid hålla sig så långt borta från allt vad läkare heter som det bara går, enligt min uppfattning. Däremot brukar jag snabbkolla synen mot den testtavla en optiker har satt upp som reklam efter kassorna på Maxi, varje gång jag passerar.

ABS var inte påtänkt på motorcyklar det år min hoj tillverkades, och det är definitivt ingen anledning att byta ut en fullt funktionsduglig motorcykel. Jag byter sällan upp mig i fråga om fordon förrän det nuvarande kommit bortom de tekniska möjligheterna för reparation, och alltså skroten är enda återstående alternativ. Enda undantaget var att jag gjorde ett par felköp på motorcykelfronten innan jag hittade "min" motorcykel.

Det är alltså inte mycket av förmaningarna här som biter på mig, men jag är ju jag, och jag är nog egentligen inte rädd för någonting, allra minst att köra motorcykel. Jag ser bara på mina mottafikanter med en sund skepsis. Rädd har jag inte varit ens de två gånger jag vurpat - inte ens medan det hände.

Men så är jag ju en sådan människa som för några nyår sedan råkade se att några slynglar sköt raketer mot förbipasserande. Det första jag gjorde var att ringa polisen, men eftersom de inte hade någon bil att skicka tyckte jag att någon borde stoppa ofoget, och "någon" är inte för mig nödvändigtvis "någon annan" utan det kan ju lika gärna vara jag själv. Medan slynglarna fortsatte att skjuta raketer mot mig, gick jag emot dem med raketerna visslande kring öronen, och högg dem i kragen och skällde ut dem.
Det var inte förrän långt efteråt som tanken slog mig att de faktiskt kunde råkat få in en träff, men jag skulle säkert agera likadant om det hände igen....
Rädd blir jag bara om det är något som hotar mina barn eller någon som betyder något för mig, aldrig när det gäller mig själv.
 
Last edited:

Avarage

New member
Framförallt inte köra över eller på gränsen till min egen förmåga ...
Anders.J

Kan vi anta att de som själva kört ihjäl sig (singelolyckor) har tänkt lika dant?
Eller är det rimligt att anta att de tänkt "Nu djäklar skall jag köra över min förmåga allt!"?

Mvh!
// Niklas
 

DearHunter

New member
Vad innebär detta för dig? Kan du förklara vad du gör eller hur du tänker?

Det där kan man snacka om hur länge som helst. Men med den erfarenhet som man bygger upp så fattar man sina beslut därefter. Och om man prioriterar säkerheten högre än andra parametrar så är chansen högre att man kommer hem hel och lycklig. Det gäller att hitta en balans mellan risker och tex frihet som ju kan innebära att man vill tex köra på ett visst sätt!
Har med det mesta i livet att göra, inte enbart hojåka.
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
*klipp*
Jag kör ju i både snö, ishalka, mörker och regn utan att fundera särskilt på om det skulle vara farligt. Det är väl bara att köra, förhoppningsvis kommer jag fram.
*klipp*

Så är det. Fatalist eller inte, den dag min tid är kommen så är den kommen. Punkt.
Jodå, jag ser mig för innan jag korsar gatan... :eek:

Men nej, det innebär inte att jag tar vilka risker som helst.
Det är inte i alla situationer jag följer den "allenarådande och av myndigheter utstakade vägen" även om jag tror att jag tar till mig mer än de flesta.
En hojåkande släkting rullstolsburen sedan många år och erfarenhet från trafiksitationer på alla kontinenter utom sydamerika kan ha den effekten... :(
 

Herr Fuggle

New member
Så är det. Fatalist eller inte, den dag min tid är kommen så är den kommen. Punkt.
Jodå, jag ser mig för innan jag korsar gatan... :eek:

Men nej, det innebär inte att jag tar vilka risker som helst.
Det är inte i alla situationer jag följer den "allenarådande och av myndigheter utstakade vägen" även om jag tror att jag tar till mig mer än de flesta.
En hojåkande släkting rullstolsburen sedan många år och erfarenhet från trafiksitationer på alla kontinenter utom sydamerika kan ha den effekten... :(

Håller fullständigt med, vi kommer alla att dö, det är bara en fråga om när.

Jag försöker, som de flesta här, använda mitt förnuft för att inte utsätta mig för alltför stora risker. MEN jag måste ha tur också för det går aldrig att ha koll på allt. ETT misstag och det kan ta slut men det är samtidigt lite av tjusningen med hoj, att det kräver något av mig. Annars kan jag ta tåget och bara åka med utan möjlighet att påverka.

Alkohol i trafiken är naturligtvis inte bra i för stora mängder men trötthet ger samma symtom.
http://www.dn.se/motor/nyheter/trotta-forare-ska-stoppas-med-nya-metoder

En annan tråd här har en länk till en undersökning som visar att en mobilpratande bilförare har svårt att svänga vänster samtidigt som denne pratar i mobilen trots att den inte hålls i handen.

SVT visade hur opålitlig våran hjärna är så vi tror vi vet. Nu är det tyvärr för länge sedan som det sändes så det finns bara en liten snutt kvar.
http://www.svtplay.se/klipp/953901/din-opalitliga-hjarna-kolla-pa-klippet-och-testa-din-hjarna
SMC borde kolla med SVT om det inte går att köpa den biten när den duktige chefen, som var säker på att han var jätteduktig på att göra flera saker samtidigt, misslyckades totalt att köra bil annat än rakt fram samtidigt som han som han pratade i telefon.

I min värld är det lika allvarligt som att köra full!:mad: För konsekvenserna för mig blir inte mindre för att mobilprataren eller den trötte föraren var nykterist! DÄRFÖR är inte alkolås en lösning i min värld...

Men jag försöker vara ödmjuk och kräver inte att trötta och mobilpratande förare ska spärras in...:wink:

Men jag kör ju Sporthoj så då får jag skylla mig själv...
 

DearHunter

New member
På samma sätt som man har infört säkerhetsbälten, ABS och krockkuddar på alla (nya) bilar, på samma sätt är jag för att man inför alkolås framöver.
Bara en tidsfråga!
 

Avarage

New member
Det där kan man snacka om hur länge som helst.

Så då gör vi inte det!

Men med den erfarenhet som man bygger upp så fattar man sina beslut därefter. Och om man prioriterar säkerheten högre än andra parametrar så är chansen högre att man kommer hem hel och lycklig. Det gäller att hitta en balans mellan risker och tex frihet som ju kan innebära att man vill tex köra på ett visst sätt!

Erfarenhet har ala motorcyklister den är bara olika till innehåll och mängd.
Vad är det som gör att 2 till synes lika (o)erfarna mc-förare löper så helt olika risk att köra ihjäl sig?

Vad jag menar är:
De flesta 18-åringar som köper supersporthojar (eller andra hojar också för den delen) överlever sin 40-årsdag som motorcyklist medan det finns de 18-åringar som kör ihjäl sig helt på egen hand. Dessa 18-åringar är ju till synes lika (o)erfarna men ändå skiljer sig resultatet åt.

Är det enbart körskicklighet (skiljer sig den speciellt mycket?). Eller hur tänker de som klarar sig vs. de som avlider?
 

enhjuling

New member
På samma sätt som man har infört säkerhetsbälten, ABS och krockkuddar på alla (nya) bilar, på samma sätt är jag för att man inför alkolås framöver.
Bara en tidsfråga!

Vid en nödsituation skulle det kunna vara fatalt om alla fordon hade alkolås så det hoppas jag vi slipper.

/Stefan
 

enhjuling

New member
Så resonerade man om säkerhetsbälten också i början

Näe, det är nåt helt annat.
Om det händer nåt oförutsett och man måste agera för att rädda livet på nån trots att man druckit ett glas vin till maten så kan man inte det om inte bilen/båten/MCn startar.
Så vill jag inte ha det.
/Stefan
 

MiaSyrra

New member
Är det enbart körskicklighet (skiljer sig den speciellt mycket?). Eller hur tänker de som klarar sig vs. de som avlider?
Svårt att veta det där. En av världens mest erfarna testförare hade en grym otur under en provkörning med BMW:s testteam.

http://www.cycleworld.com/2013/01/23/rest-in-peace-kevin-ash/
Hojen hade testats 100.000 mil och var förhoppningsvis helt OK, ändå fick föraren ett tillbud som blev ödesdigert. Tur man inte vet vad som ska komma. Men man ska alltid ha i skallen att kommer man under akutvård så finns det ingen som tvekar på att jobba med fulla insatser tills inget ger något resultat. Det finns häpnadsväckande händelser som ändå slutat lyckligt. Man ska aldrig säga att något inte går. Det finns alltid hopp och glädje för den som ser livet som en positiv utmaning fyllt av glädje.
 

Chopperbyggarn

New member
Kan vi anta att de som själva kört ihjäl sig (singelolyckor) har tänkt lika dant?
Eller är det rimligt att anta att de tänkt "Nu djäklar skall jag köra över min förmåga allt!"?

Mvh!
// Niklas

Säkerliget har dom tänkt likadant. Jag tror nog att du förstår vad jag menar... har man sedan kört hoj hela livet så har man nog fått lite känsla för när man närmar sig gränserna, vilket i och för sig inte är en garanti för att inget kan hända och det är jag väl medveten om, dock ej något som jag oroar mig för.:)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
SVT visade hur opålitlig våran hjärna är så vi tror vi vet. Nu är det tyvärr för länge sedan som det sändes så det finns bara en liten snutt kvar.
http://www.svtplay.se/klipp/953901/din-opalitliga-hjarna-kolla-pa-klippet-och-testa-din-hjarna
SMC borde kolla med SVT om det inte går att köpa den biten när den duktige chefen, som var säker på att han var jätteduktig på att göra flera saker samtidigt, misslyckades totalt att köra bil annat än rakt fram samtidigt som han som han pratade i telefon.
QUOTE]

Mycket intressant och sevärt program!!

Anders.J
 

Avarage

New member
Svårt att veta det där. En av världens mest erfarna testförare hade en grym otur under en provkörning med BMW:s testteam.

http://www.cycleworld.com/2013/01/23/rest-in-peace-kevin-ash/
Hojen hade testats 100.000 mil och var förhoppningsvis helt OK, ändå fick föraren ett tillbud som blev ödesdigert. Tur man inte vet vad som ska komma. Men man ska alltid ha i skallen att kommer man under akutvård så finns det ingen som tvekar på att jobba med fulla insatser tills inget ger något resultat. Det finns häpnadsväckande händelser som ändå slutat lyckligt. Man ska aldrig säga att något inte går. Det finns alltid hopp och glädje för den som ser livet som en positiv utmaning fyllt av glädje.

Japp, jag "köper" att vissa förolyckas pga. ren och skär otur och att dessa incidenter kan vi aldrig påverka så länge vi vill fortsätta köra mc. Men det är väl knappast rimligt att anta att otur är enda orsaken till förolyckade mc-förare!?

Säkerliget har dom tänkt likadant. Jag tror nog att du förstår vad jag menar... har man sedan kört hoj hela livet så har man nog fått lite känsla för när man närmar sig gränserna, vilket i och för sig inte är en garanti för att inget kan hända och det är jag väl medveten om, dock ej något som jag oroar mig för.:)

Anders.J

Klart jag förstår vad du menar och min frågeställning var i sig inte riktad till/mot dig som mc-föare/medmänniska utan till samtliga läsare av tråden.

Med gemensamma krafter kanske vi kan spåna kring vad som i huvudsak är orsaken till att somliga överlever men andra inte. Om vi INTE förstår det hur skall vi då kunna påverka så olyckorna minskar?

Det finns en klick olyckor vi aldrig rår på med rinliga insatser.
1.) Påverkade förare utan mc-utbildning på stulna hojar - Samhällsproblem
2.) Slumpen/otur eller vad vi nu väljer att kalla det - påverkar alla typer av motorcyklister
... sedan finns kanske ytterligare en eller ett par kategorier av olyckstillbud med dödlig utgång som vi inte kan påverka.

Men alla mc-olyckor faller inte inom någon av dessa 2 kategorierna. Dessa mc-förare fattar ju beslut som är bidragande till situationen som uppkommer där de förolyckas. Vore det inte bra att försöka förstå skillnaden mellan dessa beslut (eller rättare sagt uppkomsten av dem) och hur de förare, som i samma situation, fattar andra beslut som håller dem vid liv?

// Niklas
 

DearHunter

New member
Vi koncentrerar oss ofta på dödsolyckorna. Men om vi börjar titta mer på resterande olyckor och inte minst tillbud så står vi inför ett större arbete. Här vet vi att det finns fler faktorer som spelar in och till dom hör ju de som man inte rår för.
Ett sett att minska konsekvenserna av en olycka är att köra i lagliga hastigheter och bära ordentliga skydd.
 
Top