Säkerhetstjatet!

Avarage

New member
Tror snarare att den senare gruppen inte tänkt alls.
Ta ett annat exempel men som är ganska beskrivande, det finns de som alltid välter sin kaffekopp och då gärna över en bunt viktiga papper. Den här personen är den typ som gör saker ogenomtänkt.
Sen finns personen som alltid placerar kaffekoppen på det minst farliga stället och som omvärderar det ofta just beroende på vad som finns på skrivbordet. Den här personen tänker nog efter före i de flesta fall.

Det går även att kalla det för ett kausalt tankegångssätt.

Alla människor tänker! Alla fattar beslut! Men allla fattar inte samma beslut trots att ingångsvärdena är detsamma.

Förare #1 tycker bekräftelsen från det nyfödda barnet som är hans är viktigast
Förare #2 tycker bekräftelsen från framförvarande & bakomvarande mc-förare är viktigast

Båda förarna ställs inför samma trafiksituation men kommer att bete sig helt olika. MEN båda tänker och båda fattar beslut!
 

Avarage

New member
Skyddsutrustning eller ej?

Well, kör man hoj i Sverige gäller vår lag som kräver hjälm. Således är det inte valbart hjälm eller icke hjälm (så tillvida man inte har läkarintyg för annat).

I övrigt då?
Räddar skyddsutrustning liv och lem? Japp, självklart!
Finns något annat som räddar fler liv? Japp, beteenden. Mitt/ditt med/mottrafikanters beteenden räddar fler liv än min hjälm.
Men NÄR olyckan är ett faktum är min skyddsutrustning det enda jag kan förlita mig på skall hålla mig vid liv eller förhindra ännu värre skador (ja, inte värre än skadan döden men...jag tror ni fattar ;-)).

Så skall man undvika för tidig död pga. mc-intresse blir väl prioritetsordningen följande:
1.) Tänk rätt dvs. anpassa dig
2.) Gör dig synlig
3.) Följ reglerna (speciellt när andra trafikanter är i närheten, vad du gör när jag inte ser eller är där spelar ingen roll. Men jag VILL förstå vad du TÄNKER göra så jag kan anpassa mig och förhålla mig till vad som komma skall.)
4.) Klä dig bra dvs. med skydd som OM olyckan trots punkt 1-3 inträffar hjälper dig.

Kan ovanstående funka?

Nu kan säker någon tycka/tro/anse/tänka att punkt 3 = satan vilka pekpinnar och tråkiga SMC-nördar. MEN vad jag menar är att om jag vet vad DU tänker göra i tillräckligt god tid så slipper jag köra ihjäl dig.

Att synas och vara tydlig är MYCKET viktigare än att hålla hastighetsbegränsningen på en mindre landsväg (ex. 70-sträcka). Samtidigt OM olyckan är ett faktum, det finns ju sådana olyckor som man själv inte kan förutse (4-benta rackare är bara ett exempel) så blir självklart konsekvenserna värre ju fortare jag krockar.

Tror du mig inte? Pröva då att gå med huvudet före in i en betongvägg utan hjäm på huvudet. sedan gör du om samma övning men springer i stället! Berätta sedan för mig hur det kändes och roligast av allt vilket tillfälle orsakade längst frånvaro från verkliga livet, till förmån för drömmarnas land? ;-)
 

enhjuling

New member
Det är precis så jag menar.
Man kunde kanske lägga till att man skall vara nykter och utvilad men det faller ju in under punkt 1 så det behövs inte.
/Stefan
 

Carnivore

New member
Alla människor tänker! Alla fattar beslut! Men allla fattar inte samma beslut trots att ingångsvärdena är detsamma.

Förare #1 tycker bekräftelsen från det nyfödda barnet som är hans är viktigast
Förare #2 tycker bekräftelsen från framförvarande & bakomvarande mc-förare är viktigast

Båda förarna ställs inför samma trafiksituation men kommer att bete sig helt olika. MEN båda tänker och båda fattar beslut!

Håller absolut inte med.
Hur många ggr har man inte hört folk som inte ens kan berätta vilken väg de har kört hem från jobbet?
Ja, alla tänker men inte nödvändigtvis på det som de håller på med.

Och det jag är ute efter är det kausala tänkandet... t.ex. "jävlar vad skönt det är att köra på bakhjulet, nu kööööör vi" vs "jävlar vad skönt det är att köra på bakhjulet... (lyfter blicken och scannar av omgivningen) yes, det är lugnt här kan jag göra det".
 

Avarage

New member
Håller absolut inte med.
Hur många ggr har man inte hört folk som inte ens kan berätta vilken väg de har kört hem från jobbet?
Ja, alla tänker men inte nödvändigtvis på det som de håller på med.

Och det jag är ute efter är det kausala tänkandet... t.ex. "jävlar vad skönt det är att köra på bakhjulet, nu kööööör vi" vs "jävlar vad skönt det är att köra på bakhjulet... (lyfter blicken och scannar av omgivningen) yes, det är lugnt här kan jag göra det".

Till orsakssamband hör ju, när det gäller trafiksäkerhet förmågan att bedöma risk. Vi pratar ofta om riskmedvetenhet. Saknar du ex. erfarenhet att avgöra om en situation innebär högre risk än vad du är beredd att ta (just där och då) fattar du ju beslut att fullfölja.

Exemplet med förare som ibland inte kan redogjöra för vilken väg de åkt är inte alltid samma sak som att de inte gjort riskbedömningar eller fattat beslut baserat på uppkommna trafiksituationer efter vägen. Man kan, hur vanskligt det än kan låta, vara rätt frånvarande men ändå inte utgöra en risk baserat på att man här och nu fattar väl avvägda och trafiksäkra beslut MEN man kan i efterhand inte redogjöra för dem ex. pga. minnesproblem.

Jag har en god vän som råkade ut för just detta pga. sockersjuka men efter en vinglig färd där han hävde en sladd med bilen där en erfaren polisman gjorde bedömningen att endast en erfaren bilförare klarar av en sådan situation utan att orsaka en olycka, gjorde läkare bedömning att han skulle ha kvar sitt körkort JUST baserat på att han för stunden (här och nu) kunde fatta säkra beslut OCH kunde manövrera fordonet på ett tillräckligt säkert sätt.

// Niklas
 

Chopperbyggarn

New member
Jag skulle vilja beröra kärnan i rubriken till denna tråd. Känn efter riktigt ordentligt och fundera sedan på hur ni reagerar på tjat,moraliseringar samt tvång riktade just till er?? Just detta kan vara mycket intressant att fundera över för att på ett bättre sätt få fram kloka budskap på ett tilltalande sätt.:)

Jag är själv medveten om att jag tar en risk att uppfattas som tjatig och därmed förlora respekten för mina inlägg här om jag passerar gränsen som jag själv inte vet var den går när det blir för mycket "chopperbyggarn" på forumet....

Anders.J
 

Avarage

New member
Jag skulle vilja beröra kärnan i rubriken till denna tråd. Känn efter riktigt ordentligt och fundera sedan på hur ni reagerar på tjat,moraliseringar samt tvång riktade just till er?? Just detta kan vara mycket intressant att fundera över för att på ett bättre sätt få fram kloka budskap på ett tilltalande sätt.:)

Jag är själv medveten om att jag tar en risk att uppfattas som tjatig och därmed förlora respekten för mina inlägg här om jag passerar gränsen som jag själv inte vet var den går när det blir för mycket "chopperbyggarn" på forumet....

Anders.J

Självklart är det en risk att man kan uppfattas som tjatig om man har åsikter och framför dem. Är man dessutom engagerad så blir det mycket inlägg...med risk för att uppfattas som just tjatig.

// Niklas
 

Hampe

Skriver massor!
Felet är inte att några få skriver för mycket - felet är att alldeles för många inte skriver något alls.


H
 

Chopperbyggarn

New member
Jag skulle vilja beröra kärnan i rubriken till denna tråd. Känn efter riktigt ordentligt och fundera sedan på hur ni reagerar på tjat,moraliseringar samt tvång riktade just till er?? Just detta kan vara mycket intressant att fundera över för att på ett bättre sätt få fram kloka budskap på ett tilltalande sätt.:)

Anders.J

Just denna delen är riktad till hela SMC och alla dess medlemmar, inte till någon specifik person.:)

Anders.J
 

Oldbiker

New member
Detta börjar nästan bli komiskt....Tråden handlade om säkerhetstjatet och vilken verkan det har på oss som åker hoj. Vad har det blivit av hela tråden. En diskussion om vad som är rätt eller fel och vem som kör säkrast. Det var inte det diskussionen skulle handla om. Precis som Chopperbyggaren skriver så har vi helt lämnat ämnet.
Vi inrättar oss i ledet som en skock får och trummar precis som myndigheterna vill, ett tjat om säkerhet och hur farligt det är att åka hoj.
Låt myndigheterna hålla på med det, inte vi och inte heller den organisation som företräder hojåkarna. Vi ska snacka om hur kul det är att åka hoj, vilka härliga känslor det ger, vilka fantastiska människor man träffar, alla upplevelser och allt som är positivt.
Sedan kan myndigheterna driva sina kampanjer bäst de vill, vi ska inte vara megafoner för deras budskap.
 

Chopperbyggarn

New member
Ursprungsämnet i denna tråd är mycket intressant, enligt min mening en av dom mest intressanta tråd starter på mycket länge... men redan på sida 2 började det spåra ur. Varför? Finns det skribenter här som har intresse av att hindra en diskussion som ifrågasätter "säkerhets tjatet" ? Om så är fallet hur kan vi då så enkelt avledas från ämnet? Är det som Oldbiker skriver att vi är en får skock som är så lättstyrda att vi så snabbt tappar ämnet?

Tycker faktist att det är sorgligt och oroväckande.

Anders.J
 

Avarage

New member
Då får jag be så hemskt mycket om ursäkt. För jag förstår fortfarande inte vad ni vill diskutera, uppenbarligen inte!

Så som jag tolkade 1:a inlägget var Transalp 600 irriterad över att myndigheterna övervakar och att SMC jobbar för trafiksäkerhet (som får mycket fokus/tar mycket plats). En diskussion som Transalp 600 några inlägg senare själv fasar över mot vad han/hon uppfattar som trafiksäkert beteende.

Jag skall "ligga lågt" i tråden ett tag så får ni som vet vad tråden skall handla om föra en dialog i förhoppning att jag till slut fattar om vad. Och jag är seriös nu.

Jag hoppas ni kan föra en dialog om ämnet som ni menar vi i stort sett inte berört i tråden men som var meningen. Jag behöver i alla fall en del exempel från er (förutom att det är kul att köra hoj, träffa likasinnade mm. och berätta om allt som är kul med att köra hoj) för det var inte så jag uppfattade inlägg #1.

// Niklas
 
Last edited:

DearHunter

New member
Men nu ska vi se här. Vad har vi för säkerhetstjat från myndigheters sida riktat mot motorcyklister? Hastighetsbevakning och besiktningar?

Jag har sett på TV och läst i dagstidningar om en klick som kör regelvidrigt och som polisen vill komma åt. Fine!! Något mer?
Vad har vi mer för tjatkanaler? Jo, tidningar och forum.
I mc- tidningar kan man läsa om hur viktigt det är att bära bra utrustning och vikten av bra däck, abs, kör inte när Du är trött, tester av vurpollon och bromssträcka osv..
Men är det inte rätt naturligt att diskutera sådant som betyder så mycket för oss - nämligen vägen till hälsa och ett längre liv? Att göra en hobby mindre farlig för oss alla?

Jag tror nog att detta med säkerhet, att säga till, påpeka och uppmana sitter djupt förankrat i våra gener. - Att säga kör försiktigt och dessutom att bry sig om sin medmänniska - empati. Detta har vi i oss.

Kan det vara så att den som aldrig legat och sprattlat på asfalten och sett livet passera revy inte vet hur mycket hälsan är värd förrän man har själv förlorat den eller sett andra bli av med den? Det är nog en hel del av oss som har förlorat vänner!

Jag anser att det är bra att vi bygger upp en mc-kultur som fokuserar på säkerhet och respekt för varandra.
Men det är upp till var och en att välja- endast hjälm är det lag på att bära!
 

Skye

Kör Mycket!
Hej Knuttar och Knuttor!

Jag bara känner att jag är så urbota less på detta ständiga tjatande om säkerhet. Sänk hastigheten,köp bara Mc med ABS och en massa annan elektronisk lull lull som jag inte vill ha! Använd hjälm, skyddsutrustning som en Michelingubbe. Farthållare hit och GPS dit. Fartövervakningskameror, vajerräcken, vägbulor, stolpar och blomlådor, cementklumpar och ditten och datten. Ständiga påpekanden från SMC och Trafikverkets insnöade superbyråkrater.
För att inte tala om alla mer eller mindre vansinniga övervaknings och kontrollnyheter som är på gång. Jag skulle kunna skriva mycket om detta, men jag har i alla fall lättat lite på trycket!
Jag är inte någon fartgalen självmordsbenägen halvdåre, men jag tycker om att tänka själv, att leva! Jag är vuxen att ta ansvar och är medveten om att livet är farligt, man kan ju dö. Trilla ner från en stege, Bryta nacken.
Halka i trappan, slå ihjäl sig! Osv. Risken att dö av sjukhussjuka är större än att dö i en olycka! Naturligtvis vill jag inte råka ut för en olycka, vare sig i trafiken eller någon annan stans.
Jag tror inte att jag är bäst, jag vet att jag har begränsningar, det vet jag eftersom jag fortfarande har förmågan att tänka själv, därför tar jag hänsyn till andra. Den dag jag inte klarar detta skall jag inte ha körkort.
Men utvecklingen verkar inte gå att styra mot mer sans, framtidens övervakning och säkerhetsnojja som lurar bakom hörnet känns lite skrämmande. Med ord som " det blir ju säkrare" verkar det gå att hitta på vad som helst, i den "goda" sakens namn.
Slut på gnäll!
Mvh.

Ska vi ta det från början och köra ett varv till?
 

Oldbiker

New member
Det som är alldeles uppenbart är att många MC-tidningar gjort sig till språkrör för detta att det är farligt att åka motorcykel. Tisningen MC-folket är inget undantag. På redaktionell plats uppmanas vi att köra försikt, hålla hastighetsgränserna och en det ena än det andra. Samma sak är det på ledarsidan, har inte i en enda tidning läst en ledare i MC-folket där vi på ett eller annat sätt uppmanas att göra på ett visst sätt. I de rapporter som finns från de olika underavdelningarna är det samma budskap som trummas ut, kör försiktigt och se upp. Vad jag vill lyfta fram är att vi motorcyklister gör detta reflexmässigt, vi har blivit robotar som bara förmedlar ett budskap från myndigheterna.
Istället ska vi förmedla allt det positiva med att åka hoj, vill myndigheterna ha ut sitt budskap får de köpa annonsplatser, men som det är nu är skribenterna i MC-folket deras budbärare.
Jag känner många av de som jobbar med journalistik inom branschen och jag har inga synpunkter på hur de jobbar, jag vill bara lyfta detta ett steg till. För om de som skriver i våra egna tidningar också talar om hur farligt det är, vem ska då lyfta fram det positiva med att åka hoj, inte fan sätter Trafikverket ut en annons med budskapet "Upplev den svenska sommaren på två hjul".
Tidningarna ska självklart ta upp ny teknik och utrustning, men det ska stanna vid det.
 

Marie

Banned
Ja, denna "Bror Duktig"-attityd hos MC-Folket - och stora delar av SMC gör att jag varje år tvekar att betala medlemsavgiften.

Skulle jag - mot förmodan - vilja göra något åt risknivån för egen del, så är jag fullt kapabel att själv räkna ut hur det skall gå till, och så vill jag inte leva mitt liv.
Och jag inser att den stora mängden gravt närsynta bilister med stelopererad halskotpelare kan jag ändå inte göra något åt. Det är DÄR Transportstyrelsen och SMC borde satsa.
 
Last edited:

Oldbiker

New member
Ja, denna "Bror Duktig"-attityd hos MC-Folket - och stora delar av SMC gör att jag varje år tvekar att betala medlemsavgiften.

Skulle jag - mot förmodan - vilja göra något åt risknivån för egen del, så är jag fullt kapabel att själv räkna ut hur det skall gå till, och så vill jag inte leva mitt liv.
Och jag inser att den stora mängden gravt närsynta bilister med stelopererad halskotpelare kan jag ändå inte göra något åt. Det är DÄR Transportstyrelsen och SMC borde satsa.

Det är precis det jag menar, men samtidigt tror jag det är lätt att hamna i detta drev av säkerhetsivrare. Börjar en springa i en bestämd riktning, så springer alla åt det hållet. De som har lite innanför pannbenet kan själv räkna ut hur de ska köra och vilka skydd de behöver, men eftersom stora delar av svenska folket har tagits ifrån rätten att tänka själv, så fortsätter budskapet att trummas ut.
I en annan tråd funderas det kring hur vi ska få fler att åka hoj, för den generation som fick körkortet håller på att försvinna. Min fundering är hur ska det gå till om vi hela tiden talar om hur farligt det är, särskilt om vi gör det själva genom våra egna kanaler. Då behöver inte myndigheterna krångla till det, hojåkandet dör ut med automatik. Det är väl ytterst få som lockas till hojåkning om alla hela tiden talar om hur farligt det är.
Nej, var tog rebellandan vägen som rimligtvis borde finnas inom alla bikers. De som protesterade mot knepiga lagar och beslut och snevriden propaganda. Förresten kör försiktigt i sommar.....
 

MiaSyrra

New member
Ja, denna "Bror Duktig"-attityd hos MC-Folket - och stora delar av SMC gör att jag varje år tvekar att betala medlemsavgiften.

Skulle jag - mot förmodan - vilja göra något åt risknivån för egen del, så är jag fullt kapabel att själv räkna ut hur det skall gå till, och så vill jag inte leva mitt liv.
Och jag inser att den stora mängden gravt närsynta bilister med stelopererad halskotpelare kan jag ändå inte göra något åt. Det är DÄR Transportstyrelsen och SMC borde satsa.
Kanske hög tid att ägna livet åt något vettigare än att år efter år komma med samma nedsättande kritik mot SMC:s kärnverksamhet och dess medarbetare, som faktiskt har ett vettigt syfte med det.
 
Last edited by a moderator:
Top