Säkerhetstjatet!

Marie

Banned
Och hur många, i lite mognare ålder, väljer att självmant ta på OCH behålla mössan TROTS morsans tjat för 30 år sedan? De flesta!

Hos mig har det i varje fall inte funkat, trots att tanten i fråga är död sedan mer än tre år tillbaka och hon tjatade *varje* vinter i minst femtio år. Jag har inte använt mössa hittills denna vinter heller...

Tjat får den effekten på mig.
 

MiaSyrra

New member
Hos mig har det i varje fall inte funkat, trots att tanten i fråga är död sedan mer än tre år tillbaka och hon tjatade *varje* vinter i minst femtio år. Jag har inte använt mössa hittills denna vinter heller...

Tjat får den effekten på mig.
...och där dog den tråden. Väldigt mycket säkerhetssynpunkter i det inlägget. Frostskador i replikverktygen..??
 

Avarage

New member
...och där dog den tråden. Väldigt mycket säkerhetssynpunkter i det inlägget. Frostskador i replikverktygen..??

Fast Marie har en poäng, tycker jag, det finns människor som går att påverka, på gott och ont (mest gott) och så finns det dem som inte går...på det sättet (dit vi alla mer eller mindre hör mer elle rmindre).

Vad allt bottnar i är till slut vad vi själva VILL. Kärnfrågan i trafiksäkerhetsarbetet blir då HUR får man folk att vilja. Med vissa funkar tjat med andra får man ta till andra metoder (ex. så som arbetet med Risk1:an & Risk2:an går till).

Upprepar man ett budskap mer än EN gång KAN det uppfattas som tjat vilket kan skapa irritation. Men "tjatmodellen" är också ett grundläggande verktyg till kunskap. Så med "tjat" kan man ofta lära sig saker. När du redan KAN det som det "tjatas om" kan det lätt uppstå irritation.

MEN det positiva är att det finns andra sätt att påverka så att man motiverar folk att vilja det som de själva anser är viktigt att vilja.

Vad jag vill ha sagt är att jag kan förstå att mycket av säkerhetsinformationen kan uppfattas som tjat(ig) medan det parallellt med dem som uppfattar det tjatigt finns dem som vill och vem vet också kanske behöver ta emot informationen. 2 sidor av ett mynt helt enkelt!

Mvh!
// Niklas
 

MiaSyrra

New member
Vad allt bottnar i är till slut vad vi själva VILL. Kärnfrågan i trafiksäkerhetsarbetet blir då HUR får man folk att vilja.Upprepar man ett budskap mer än EN gång KAN det uppfattas som tjat vilket kan skapa irritation. Men "tjatmodellen" är också ett grundläggande verktyg till kunskap. Så med "tjat" kan man ofta lära sig saker. MEN det positiva är att det finns andra sätt att påverka så att man motiverar folk att vilja det som de själva anser är viktigt att vilja.
Motivationen kommer förhoppningsvis när man upplever att säkerhetsinformationen har en vettig relevans. Det jag kan reagera mot är resonemanget att "..har minsann kört i 240 massa gånger och det har minsann gått så bra sååå..." Något sådant skulle jag aldrig nämna för någon, för att undvika risken att betraktas som farlig, barnslig eller rent av riskbenägen i överkant. Förnuft och måttfullhet i trafiken bland andra är väl inget man måste tjata om. Det begriper väl varenda människa som sett en Nobelmiddag på TV. (Den analogin får man fundera en bra stund på...;))
 
Top