Säkerhetstjatet!

gundj

New member
Hur ska jag kunna undvika att sälja bil / MC till någon jag inte känner?
Merparten av fordonsförsäljning görs till okända, även på bilfirmor.

Varför ska jag montera alkolås i mitt fordon för att andra inte kan sköta sig?

Och, för min del vore det bästa om grabben och hans gelikar blev inlåsta och tvångshanterade på lämpligt sätt.
allt för det inte ska vara denne som tvingar någon annan lägga sig i en grop i marken.

Att missbrukare stjäl har väl inget nyhetsvärde, vad har det med saken att göra huruvida någon blir förvånad över det eller ej?

Men uppenbarligen finns det några som tycker det är OK med sådana personer ute i samhället, undrar hur länge ni tycker det efter att ha råkat ut för några i trafiken?
 

HkanB

New member
Det låter som om...

Oj, vilken människosyn du har! Här är du och jag HELT olika, undrar just varför?

Att inte heller jag vill ha killen ute på gatorna framförandes fordon som kan innebära fara för såväl hans som andras liv är en självklarhet.

En hel massa bortklippt....


Så, som du märker, japp den här killen är en typisk människa som jag "värnar om". Därmed inte sagt att jag accepterar hans beteende, långt ifrån! Till skillnad från dig (och tyvärr en del andra också här i samhället) har jag en mer human syn på hur man skall hantera/hjälpa dem. En grop i marken är inte ett modern synsätt att hjälpa en människa som mår såligt på.

// Niklas

Två korta reflektioner.

Hjälpa någon som mår dåligt? Eget personligt ansvar för sitt eget uppträdande och välbefinnande?
Är missbrukaren ett "hjälplöst" offer eller någon som själviskt försöker fly och eller finna genvägar i tillvaron?
Den som är sjuk borde vårdas istället för att ha möjlighet att ställa till det för sig själv och andra. Fast det är i sig en alldeles egen diskussion hur och på vilka premisser det skall/borde ske.

Du argumenterar för din ståndpunkt på ett sådant sätt att du "låter" som om du endera är ngt så sällsynt som en verkligen genuint engagerad medmänniska eller någon som tyvärr på något sätt har haft eller har förstahandskontakt med det du beskriver. Då genuint engagerade medmänniskor är lika vanliga som mycket pengar på banken, poliser när man verkligen behöver dem å sånt så lutar det åt personlig beröring på nåt sätt, vilket jag i så fall beklagar. Ett tredje alternativ är förstås att du har yrkesmässig kontakt men att ta med "jobbet hem" brukar inte hålla så värst länge. Slut på gissningstävlan.

Det är i vilket fall som helst intressant att läsa när någon engagerat och rätt väl argumenterar för "sin sak" även om jag inte alltid instämmer.
 

Avarage

New member
Två korta reflektioner.

Hjälpa någon som mår dåligt? Eget personligt ansvar för sitt eget uppträdande och välbefinnande?
Är missbrukaren ett "hjälplöst" offer eller någon som själviskt försöker fly och eller finna genvägar i tillvaron?
Den som är sjuk borde vårdas istället för att ha möjlighet att ställa till det för sig själv och andra. Fast det är i sig en alldeles egen diskussion hur och på vilka premisser det skall/borde ske.

Du argumenterar för din ståndpunkt på ett sådant sätt att du "låter" som om du endera är ngt så sällsynt som en verkligen genuint engagerad medmänniska eller någon som tyvärr på något sätt har haft eller har förstahandskontakt med det du beskriver. Då genuint engagerade medmänniskor är lika vanliga som mycket pengar på banken, poliser när man verkligen behöver dem å sånt så lutar det åt personlig beröring på nåt sätt, vilket jag i så fall beklagar. Ett tredje alternativ är förstås att du har yrkesmässig kontakt men att ta med "jobbet hem" brukar inte hålla så värst länge. Slut på gissningstävlan.

Det är i vilket fall som helst intressant att läsa när någon engagerat och rätt väl argumenterar för "sin sak" även om jag inte alltid instämmer.

Genuint engagerad medmänniska är svaret, så slut på dina gissningar! Och därav en hel del erfarenhet och framför allt förståelse för samtliga parter.
 

HkanB

New member
Genuint engagerad medmänniska är svaret, så slut på dina gissningar! Och därav en hel del erfarenhet och framför allt förståelse för samtliga parter.

Tack för svaret. :tummenupp
Det gör det lättare att förhålla sig till det du skriver. Dessutom har jag inte stött på så värst
många vare sig fysiskt eller på annat sätt, vilket gör det hela än mer intressant.
Tillvaron verkar mer full av människor som är där samtidigt utan att för den skull vara några
medmänniskor.
 

Avarage

New member
Hur ska jag kunna undvika att sälja bil / MC till någon jag inte känner?
Merparten av fordonsförsäljning görs till okända, även på bilfirmor.

Varför ska jag montera alkolås i mitt fordon för att andra inte kan sköta sig?

Så det du säger är att alla andra skall lösa problemen men du skall inte behöva engagera dig!

Problemet med påverkade mc-förare/bilförare är exakt lika mycket ditt problem som mitt och som grannens, arbetskamraternas osv. Orsak: problemen finns vare sig vi vill eller ej. Och om du är det minsta mån om dina nära & kära eller dig själv gör du det du KAN för att det skall bli svårare för folka att köra påverkad.


Och, för min del vore det bästa om grabben och hans gelikar blev inlåsta och tvångshanterade på lämpligt sätt.
allt för det inte ska vara denne som tvingar någon annan lägga sig i en grop i marken.

Intressant tanke, speciellt om man tar med i beräkningarna att ca. 1 miljon människor i sverige har ett sk. riskbruk, dvs. risken för bestående skador är stor. Och man räknar med att varje missbrukare har i runda slängar MINST 10 människor i sin omgivning som påverkas negativt av hans/hennes missbruk. Så sannolikheten är rätt stor att till och med du har någon släkting, nära vän, nära väns föräldrar/syskon, arbetskamrater eller deras nära släkt som du vill "tvångshantera på lämpligt sätt"! Dvs. det är högst sannolikt att du vill tvångshantera på lämpligt sätt någon som du känner väldigt väl eller någon som åtminstånde står en du känner väl väldigt nära!

Kan du, bara för tydlighetens skull, förtydliga exakt vad du menar med tvångshantera på lämpligt sätt? Det låter nästan som något man skulle få höra från en diktator som vill göra sig av med oliktänkande!


Men uppenbarligen finns det några som tycker det är OK med sådana personer ute i samhället, undrar hur länge ni tycker det efter att ha råkat ut för några i trafiken?

Nu får du förtydliga dig, igen, för jag har inte åt minstånde i detta forum/tråd läst någon som ger uttryck för att de skulle tycka det är ok med BETEENDET att köra med droger/alkohol i kroppen. Men självklart skall sjuka människor kunna vistas ute i vårt samhälle. Om inte vem/vilka skall låsas in och på vilka premisser/kriterier samt vem/vilka skall fatta beslut om dessa kriterier är uppfyllda eller ej, du?
 
Last edited:

Avarage

New member
Tack för svaret. :tummenupp
Det gör det lättare att förhålla sig till det du skriver. Dessutom har jag inte stött på så värst
många vare sig fysiskt eller på annat sätt, vilket gör det hela än mer intressant.
Tillvaron verkar mer full av människor som är där samtidigt utan att för den skull vara några
medmänniskor.

Börjar man engagera sig så stöter man på mängder med människor som gör fantastiska insatser helt utan egen vinning för att hjälpa andra. Det är dock sällan (läs aldrig) man ser dem på galor liknande "Sveriges hjältar" inte förunnat dem som blir uppmärksammade, tvärt om, men NÅGON varje år hade känts bra att få med!
 

Marie

Banned
1.) Lås/larma fordon
2.) Lås in nycklar till fordon så obehöriga ej kan komma åt dem ens vid inbrott.
3.) Sälj eller låna inte ut bilen/mc:n till någon du inte känner väl.
4.) Montera alkolås
... osv.

A.) Stötta släktingar/vänner/arbetskamrater som har det jobbigt.
B.) Säga ifrån i matkön när en förälder/vuxen beter sig fel mot barn
C.) Larma om vi MISSTÄNKER (vi måste inte ha vattentäta bevis) att barn råkar illa ut. Resultatet KAN ju bli att socialtjänsten sätter in stöd för familjen och att det slutar lyckligt!
D.) Påverka våra politiker (tänk även på detta när du väljer).
osv...

1) Varför det? Dels blir det onödiga materiella skador för att den som vill kolla att det inte finns något av värde i bilen bryter sig in. Dessutom är det bökigt.
2) Om jag inte hade nycklarna väl etiketterade på en rad krokar innanför dörren skulle jag aldrig hitta rätt nyckel till rätt bil, och ännu värre om någon annan behöver dem. Annat går knappast när gårdsplanen är full av fordon, där de flesta har likadana nycklar.
3) Lånar ut gör jag inte lättvindligt, för den som lånar kör på min försäkring...
Men säljer gör jag till den som betalar det jag begär. Hur skulle det se ut om inte marknadskrafterna skulle styra handeln?
4) Montera alkolås? Är du skvatt galen? Det funkar kanske här hemma till viss del, men jag har upplevt situationer där man inte kunnat vänta ut ambulansen. Dessutom är de väl kalibrerade på den svenska idiotgränsen, och jag hör ju till dem som tar seden dit jag kommer. När jag är i länder där man legalt kan köra hem efter en god middag med vin och öl så gör jag det - tveklöst.

A) Givetvis. Det är en självklarhet.
B) Det är inte min sak att lägga mig i om andra uppfostrar sina barn med den fasthet som saknats i Sverige de senaste fyrtio åren. Bara bra.
C) Nej, du. Du anar inte vilket elände inkompetenta Prussiluskor orsakar om de bara får minsta lilla förevändning. Socialen är den sista instans man skall ange någon till så vida det inte handlar om någon man vill verkligt illa. Jag har suttit i Socialnämnden i en svensk kommun ett antal år, så jag vet bara alltför väl vad de kan ställa till med. Och dessutom GÖR om de får minsta chans...
D) Det är väl det man alltid gör för att öka den individuella friheten....
 
Last edited:

gundj

New member
Så det du säger är att alla andra skall lösa problemen men du skall inte behöva engagera dig!

Problemet med påverkade mc-förare/bilförare är exakt lika mycket ditt problem som mitt och som grannens, arbetskamraternas osv. Orsak: problemen finns vare sig vi vill eller ej. Och om du är det minsta mån om dina nära & kära eller dig själv gör du det du KAN för att det skall bli svårare för folka att köra påverkad.




Intressant tanke, speciellt om man tar med i beräkningarna att ca. 1 miljon människor i sverige har ett sk. riskbruk, dvs. risken för bestående skador är stor. Och man räknar med att varje missbrukare har i runda slängar MINST 10 människor i sin omgivning som påverkas negativt av hans/hennes missbruk. Så sannolikheten är rätt stor att till och med du har någon släkting, nära vän, nära väns föräldrar/syskon, arbetskamrater eller deras nära släkt som du vill "tvångshantera på lämpligt sätt"! Dvs. det är högst sannolikt att du vill tvångshantera på lämpligt sätt någon som du känner väldigt väl eller någon som åtminstånde står en du känner väl väldigt nära!

Kan du, bara för tydlighetens skull, förtydliga exakt vad du menar med tvångshantera på lämpligt sätt? Det låter nästan som något man skulle få höra från en diktator som vill göra sig av med oliktänkande!




Nu får du förtydliga dig, igen, för jag har inte åt minstånde i detta forum/tråd läst någon som ger uttryck för att de skulle tycka det är ok med BETEENDET att köra med droger/alkohol i kroppen. Men självklart skall sjuka människor kunna vistas ute i vårt samhälle. Om inte vem/vilka skall låsas in och på vilka premisser/kriterier samt vem/vilka skall fatta beslut om dessa kriterier är uppfyllda eller ej, du?
Nu får du väl ta och ge dig.
Menar du att alla som ska sälja ett fordon endast ska få sälja till någon man känner och som inte är misbrukare, är du på riktigt?
Ja, känner jag någon som riskerar sitt liv och andras genom missbruk så ska denne vårdas för det. Och jag hoppas innerligt att om jag hamnar i en sådan situation så är det någon som ser till att jag får vår på det sätt som behövs.
Om personen inte förstår bättre så får det bli med tvångsmedel. Vad är det för fel med det?
Du tycker ju att det är ok med idioter som i den artikeln jag länkade till i trafiken, på vilket sätt stoppar alkolås honom?

Nu släpper jag den här debatten, jag känner att jag inte orkar med en som daltar med de som riskerar våra liv.
 

Avarage

New member
C) Nej, du. Du anar inte vilket elände inkompetenta Prussiluskor orsakar om de bara får minsta lilla förevändning. Socialen är den sista instans man skall ange någon till så vida det inte handlar om någon man vill verkligt illa. Jag har suttit i Socialnämnden i en svensk kommun ett antal år, så jag vet bara alltför väl vad de kan ställa till med. Och dessutom GÖR om de får minsta chans...

Precis som om alternativet är så mycket bättre med övergrepp och mishandel av barn som får fortsätta. Bra där!!! För DET råkar jag ha erfarenhet av (även om det inte var jag som var offer eller boende i familjehemmet) och är evigt tacksam för att socialtjänsten inte KRÄVER fällande dommar för att ha rätten att agera för att skydda barn.
 

Avarage

New member
Nu får du väl ta och ge dig.
Menar du att alla som ska sälja ett fordon endast ska få sälja till någon man känner och som inte är misbrukare, är du på riktigt?
Ja, känner jag någon som riskerar sitt liv och andras genom missbruk så ska denne vårdas för det. Och jag hoppas innerligt att om jag hamnar i en sådan situation så är det någon som ser till att jag får vår på det sätt som behövs.
Om personen inte förstår bättre så får det bli med tvångsmedel. Vad är det för fel med det?
Du tycker ju att det är ok med idioter som i den artikeln jag länkade till i trafiken, på vilket sätt stoppar alkolås honom?

Nu släpper jag den här debatten, jag känner att jag inte orkar med en som daltar med de som riskerar våra liv.

Släpp du debatten, jag kan förstå det för det är klart att det börjar bli jobbigt när argumenten tryter och jag börjar ifrågasätta dina metoder du föreslår. Det hade ju krävt att du antingen avslöjar vad du egentligen menar när du skriver kryptiskt ELLER att du inte har tänkt igenom det innan. Enklast då att "fly" debatten. För du väljer att misstolka mig när du skriver att jag accepterar eller tycker det är ok att folk kör påverkade men dessutom vägrar du ju svara på mina frågor. Oc jag tror att det är för att du inte vågar offentliggöra dem, du vågar inte offentligt stå för din åsikt rakt igenom.

// Niklas
 

gundj

New member
OK, ett sista inlägg.
Jag vill påstå att jag står för mina åsikter fullt och fast.
Kan någon, förutom du, missförstå vad jag tycker i frågan om missbrukare i trafiken, eller i samhället i övrigt?
Vad är det du inte fattar, ta grabben i mitt exempel, rejält inlåst tills han är på fötter igen och klarar ett normalt liv är vad som bör ske.
Samma sak med alla andra av samma skrot och korn. Fattar du nu?
Vad ska jag argumentera mer för? Att vi ska samlas och pussa på idioterna?

Och jag misstolkar dig inte, du står på barrikaden för missbrukares rätt i samhället, det är din rätt att göra, men du får aldrig mitt medhåll.

Kan du nu förklara hur du tänkt dig din ide om att inte sälja fordon till okända, det ska bli kul att se hur du får ihop det.
Passa på och berätta på vilket sätt ett alkolås stoppar grabben i mitt exempel.
 

Marie

Banned
Ja, missbrukarkramande är något jag absolut inte tål.
Ställ dräggen mot en mur i gryningen...
Det blir både bäst och billigast så.
Annars är alternativet att låsa in dem ordentligt och kasta bort nyckeln...
 
Last edited:

Avarage

New member
Ja, missbrukarkramande är något jag absolut inte tål.
Ställ dräggen mot en mur i gryningen...
Det blir både bäst och billigast så.
Annars är alternativet att låsa in dem ordentligt och kasta bort nyckeln...

Ditt inlägg Marie syftar inget annat till än attt provocera så jag lämnar det därhän.
 

Avarage

New member
OK, ett sista inlägg.
Jag vill påstå att jag står för mina åsikter fullt och fast.

Bra, förklara då vad du menar med "tvångshantera på lämpligt sätt"!

Om du menar
rejält inlåst tills han är på fötter igen och klarar ett normalt liv är vad som bör ske.

Vad är då skillnaden med hur det fungerar idag?
Man använder sig av tvingande vård redan idag på människor där LÄKARE avgör om en person är en fara för sig själv eller andra liv.

Kan någon, förutom du, missförstå vad jag tycker i frågan om missbrukare i trafiken, eller i samhället i övrigt?

Inte alls! Du är VÄLDIGT tydlig med vilket förhållningssätt du har till medmänniskorna i din omgivning. Men frågar jag ställde, även om du inte fattade (nu är jag lika nedlåtande mot mig som du väljer att vara mot mig) är om du verkligen står för detta när du ställs inför faktum att nära/kära/vänner/arbetskamrater fastnar i ett missbruk och skulle behöva din hjälp/ditt stöd men det enda du kan förmå dig göra är att anse att NÅGON ANNAN skall...låsa in dem!


Vad är det du inte fattar, ta grabben i mitt exempel, rejält inlåst tills han är på fötter igen och klarar ett normalt liv är vad som bör ske.
Samma sak med alla andra av samma skrot och korn. Fattar du nu?

Vad är det DU inte fattar! DET FUNKAR REDAN SÅ!!! Det är bara det att läkarna har FATTAT beslutet att killen i fråga, vid tidpunkten för bedömningen, inte skall anses som farlig för sig själv eller omgivningen! Hur killen sedan förändras 3 dagar, 4 månader 8 år senare kan knappast lastas läkaren. Så HUR hade DU tänkt dig en bedömning skulle gå till som ger dig den säkerhet som du skriker efter och VILKA KRITERIER skall vara uppfyllda för att DU skall vara nöjd och slutligen VEM skall vara diktatorn och fatta det avgörande beslutet om DINA kriterier är uppfyllda?



Vad ska jag argumentera mer för? Att vi ska samlas och pussa på idioterna?

För det första är det MIG du argumenterar med/mot inte en påverkad bilförare. Fast det kanske inte du FATTAR?
För det andra vet du INTE ETT SKIT om dem du kallar idioter! Vilket säger bra mycket mer om dig än om dem. Tyvärr är det dock knappast något du har nytta av i ditt CV.

Och jag misstolkar dig inte, du står på barrikaden för missbrukares rätt i samhället, det är din rätt att göra, men du får aldrig mitt medhåll.

Det börjar bli dax för dig att öppna upp dina sinnen och bli mer lyhörd för din omgivning i stället för att gå omkring med en massa vanföreställningar om hur livet funkar och med förutfattade meningar om människor runt omkring dig. För du har fullständigt missförstått VEM jag är och VAD jag kämpar för samt vad jag menar! Jag gör ett sista försök att försöka få dig att FATTA (det var du som anlog tonen, jag antar att det var för att du trodde det skulle tillföra något positivt till debatten...nåja, varsågod att FATTA).

1.) En människa som är sjuk skall få vård av samhället.

2.) Är man så sjuk att man av medicinsskt utbildad personal (ex. läkare) anses som fara för sitt egna eller andras liv skall man tvångsvårdas. Detta funkar på ett bra sätt idag även om enskilda läkare kan behöva ersättas alt. utbildas mer för att kunna göra en korrekt bedömning.

3.) Är man INTE så sjuk att tvångsvård kan användas skall samhället erbjuda individanpassad vård. Detta saknas idag men kräver mer pengar dvs. att du & jag är beredd att betala mer i skatt.

4.) Kraftigt utökad psykiatrisk vård skulle behövas. Där vi idag har en undermålig psykvård pga. pengabrist. Psykvården vi dock har idag är i stora drag ok.

5.) Socialtjänsten sitter på verktygen tillsammans med skolorna för att kunna erbjuda den RIKTIGT effektiva hjälpen/stödet som utsatta barn/familjer behöver. MEN pengar saknas oftast så hjälpen som erbjuds uppfyller endast lagkraven med nöd och näppe vilket ofta är för lite. MER pengar är lösningen. För riktigt bra utbildade fosterhemsfamiljer behöver utbildning OCH löpande stöd vilket de idag INTE får. Och fler avlastningsfamiljer/personer kostar också pengar att utbilda och avlöna.

6.) En person som varit med om saker du aldrig ens kan fantisera om och än mindre ha känslor för hur det kan upplevas och som idag inte får den hjälp/det stöd som skulle behövas ser väldigt ofta ingen annan utväg än droger för att ORKA LEVA. När detta beslut tas har samhället av olika anledningar stängt varenda dörr till övrig hjälp så beslutet individen står mellan är då självmord eller droger (fly vardagen/bekymren för en stund).

Ofta har individen försökt begå självmord eller åtminstånde gjort halvhjärtade försök innan droger komme rin i bilden. Ofta är individen i tonåren eller inte sällan tidiga tonåren när all övrig hjälp fårn samhället uteblir. Inte ovanligt att 13-14 åringar börjar döva sina känslor med alkohol för att efter hand (något år eller ett par senare) gå över till tyngre droger.

Hjälper drogerna då? Japp, på kort sikt! För vad var alternativet? Hoppa framför tåget som 12-13 åring! Hoppa från en bro, sno farsans bil och köra ihjäl sig. Ta en överdos av alla mediciner man hittar/kan få tag på! Bli ett ungt lik! DET är alternativet när beslutet om att börja döva med droger tas. SÅ på kort sikt, för att orka leva vidare, hjälper drogerna att hålla barnet vid liv. För det är inte bara i lagens mening barn utan även i gemene mans ögon 12-16 år i regel, vissa är äldre men sällan över 20.

PÅ sikt då? Nej, självklart inte! Det skapar en himla massa problem för såväl dem själva som för alla andra runt omkring dem. Förstår en 13-åring detta? Skulle DU bry dig om alternativet var repet? Knappast!

Att ett barn börjar med droger är inget annat än ett gigantiskt misslyckande för såväl föräldrar som för samhället i övrigt som FULLSTÄNDIGT misslyckats med att ge barnet det stöd det har RÄTT TILL.

MEN det krävs inget körkort för att skaffa barn och det är heller inte möjligt att införa så vi måste tackla problemet med barn som föds till en värld där föräldrarna saknar föräldraförmåga och vipps hamnade ansvaret för barnens säkerhet och trygghet hos samhället. Vilka är då samhället? DU och jag så klart. Men som med allt annat här i världen finns det individer som tycker ansvar är jobbigt och som endast ser till sig själv. Du har med all tydlighet visat att du är en av dem för än så länge har jag inte sett dig komma upp med ETT enda förslag på vad DU kan göra åt situationen som mynnar ut i att en och annan drogpåverkad förare fattar det skitdåliga beslutet att påverkad köra bil/mc/annat motorfordon. Du anser ju att lösningen är att låsa in dem. Hindrar det "nya" missbrukare från att komma till världen? NEJ! Fast det skiter du i för du vill ju atta NÅGON ANNAN skall ta ansvar inte du!!!

Finns det inget annat sätt att bli missbrukare på då än att ha en jobbig uppväxt? Japp, självklart. Det numerärt vanligaste sättet är att den medelålders mannen succesivt börjar inta mer och mer alkohol för att till slut inte ha koll utan varje dag efter jobbet ta en wiskey eller liknande.

Det dolda missbruket, fast det har du aldrig hört talas om! HADE du gjort det hade du KANSKE fattat att det är denna gruppen individer som är den största faran ute i trafiken om man ser till påverkade förare. Den missbrukande drogpåverkade "heltidsmissbrukaren" som du hänvisar till i artikeln stöter du/jag på VÄLDIGT SÄLLAN. Han är visserligen farlig men inte MER farlig än heltidsarbetande familjafadern som tar ett eller ett par glas varje dag och som åker till/från jobbet VARJE dag. men som lyckas sköta sitt jobb och betala räkningarna varje månad samt bor bra. Fast han äcklas du ju inte av på samma sätt. Enklare då att vända sitt hat mot dem som har det RIKTIGT jobbigt, dem har ju oftast svårare att argumentera emot. "Slå på den som ligger"-mentaliteten helt enkelt. Populärt i samhället i dag. Fast idag räcker ju inte det man skall hälst sparka o hoppa på huvudet också!

Vissa föds med gener som ökar risken för att falla in i alkoholmissbruk. Oftast män med alkoholiserade fäder.

Andra föds med sjukdomar som de inte får hjälp med ex. ADHD, Aspergers syndrom mfl. och som börjar missbruka för att självmedicinera. Syfte orka med vardagen. Klara sig undan konflikter. Klara av att leva tillsammans/vid sidan av andra människor helt enkelt.

ALLIHOP av dessa missbrukare vill du låsa in i tron att du skall vara säker. Sorry grabben men livet är farligt att leva. man kan dö! Din idéalvärld existerar inte...som tur är. Däremot kan, som jag skrivit tidigare, vården i vårt samhälle utvecklas vesäntligt och då tänke rjag INTE på tvångsvården som faktiskt fungerar ganska bra!

Vad handlar mina inläggg om då? FÖRTSTÅELSE för andra människor! Svårare var det inte! Men VILL man inte förstå så vill man inte! Det är dock oftast den LATE som inte vill. För om man börjar förstå kanske man också komme rta ansvar. VE OCH FASA!

Kan du nu förklara hur du tänkt dig din ide om att inte sälja fordon till okända, det ska bli kul att se hur du får ihop det.
Passa på och berätta på vilket sätt ett alkolås stoppar grabben i mitt exempel.

Du kom ju knappast med några förslag på vad du själv SKULLE KUNNA göra så jag gav bara några exempel på vad vi skulle kunna göra OM VI VILL. Att sedan några exempel är i ytterkanten av vad som är rimligt är irrelevant för spetsar vi till det KAN MAN.

Du KAN välja att sälja din bil till:
a.) Enbart för dig kända människor (vänner, arbetskamrater mfl.)
b.) Bilhandlare

Alkolås förhindrar en alkoholpåverkad person att sno just DIN BIL. Att han/hon sedan kan sno någon annans är irrelevant för då har åtminstånde du gjort vad DU KAN.
 
Last edited:

Carnivore

New member
Precis som om alternativet är så mycket bättre med övergrepp och mishandel av barn som får fortsätta. Bra där!!! För DET råkar jag ha erfarenhet av (även om det inte var jag som var offer eller boende i familjehemmet) och är evigt tacksam för att socialtjänsten inte KRÄVER fällande dommar för att ha rätten att agera för att skydda barn.

Fast vänta nu, det är en STOR skillnad mellan att säga ifrån när en förälder brister i kön på ICA mot att motverka Socialen att göra sitt jobb. Bara för att jag kanske någon gång inte orkar med min 2årings tjafs på ICA eller påväg från dagis eller vad som och kanske höjer tonen eller lyfter under armen och går iväg med han så betyder det inte att jag slår honom när vi är hemma.
Nu tänker du säkert att "ja, men det där är inget jag skulle säga ifrån på" men problematiken är att människor har väldigt olika referensramar, läste för några veckor sedan om någon som ville anmäla sin systers man för pedofili för att han bastar tillsammans med sina döttrar (och mamma).
Finns även ett uppmärksammat fall där en småbarnspappa blivit omhändertagen av polis hemma i hemmet misstänkt för att förgripa sig på sina döttrar... helt förkrossad och oförstående... och det visar sig sen att det är en syster till mamman (igen) som tycker det är fel att döttrarna hoppar i sängen och han sover naken.

Det finns tyvärr väldigt många sådana fall så nej, jag håller med Marie lite grann... man skall inte vara för ivrig med att blanda in socialen för konsekvenserna av fel blir så vansinnigt stora.
Självklart gäller det åt båda hållen.
 

Avarage

New member
Fast vänta nu, det är en STOR skillnad mellan att säga ifrån när en förälder brister i kön på ICA mot att motverka Socialen att göra sitt jobb.

Mitt svar var avsett för Maries kommentar:

C) Nej, du. Du anar inte vilket elände inkompetenta Prussiluskor orsakar om de bara får minsta lilla förevändning. Socialen är den sista instans man skall ange någon till så vida det inte handlar om någon man vill verkligt illa. Jag har suttit i Socialnämnden i en svensk kommun ett antal år, så jag vet bara alltför väl vad de kan ställa till med. Och dessutom GÖR om de får minsta chans...

När jag hade skrivit:

C.) Larma om vi MISSTÄNKER (vi måste inte ha vattentäta bevis) att barn råkar illa ut. Resultatet KAN ju bli att socialtjänsten sätter in stöd för familjen och att det slutar lyckligt!


Rätt stor skillnad mot att säga till i matkön, eller?

Bara för att jag kanske någon gång inte orkar med min 2årings tjafs på ICA eller påväg från dagis eller vad som och kanske höjer tonen eller lyfter under armen och går iväg med han så betyder det inte att jag slår honom när vi är hemma.

Självklart inte. Men om du slår ditt barn, skrämmer det utan anledning (att barnet tjatar om godis är INTE en sådan anledning) eller verbalt mobbar barnet (uttrycker dig nedvärderande) så KAN ju inte jag veta att du bara gör det denna enda gången i matkön, eller hur?


Nu tänker du säkert att "ja, men det där är inget jag skulle säga ifrån på" men problematiken är att människor har väldigt olika referensramar, ...

Precis, vi har alla olika referensramar således är det i de fall när jag/du med vårt sunda förnuft misstänker att saker inte står rätt till överlåter till en myndighet att avgöra. De har större chans att göra en korrekt bedömning än vad du/jag har.


...läste för några veckor sedan om någon som ville anmäla sin systers man för pedofili för att han bastar tillsammans med sina döttrar (och mamma).
Finns även ett uppmärksammat fall där en småbarnspappa blivit omhändertagen av polis hemma i hemmet misstänkt för att förgripa sig på sina döttrar... helt förkrossad och oförstående... och det visar sig sen att det är en syster till mamman (igen) som tycker det är fel att döttrarna hoppar i sängen och han sover naken.

Det finns tyvärr väldigt många sådana fall så nej, jag håller med Marie lite grann... man skall inte vara för ivrig med att blanda in socialen för konsekvenserna av fel blir så vansinnigt stora.
Självklart gäller det åt båda hållen.

Hur många andra fall där socialtjänsten gjort korrekt bedömning och räddat barn från att fortsätta fara illa har du hört talas om? Hur många sådana fall kommer till media? Varför är det så få som det skrivs om tror du?

Det är mångfallt många fler fall där barn räddas undan dåliga förhållanden MEN för att skydda barnen och i viss mån även familjen i övrigt (vilket är viktigt på längre sikt) får du/jag/media aldrig reda på det!

Genom att vara tyst och inte reagera när vi misstänker att allt inte står rätt till gör vi det möjligt för förövarna att fortsätta. Det finns otaliga vuxna som kan vittna om hur de reagerat när de som barn farit illa och de inget hellre hade hoppats på att de vuxna som VISSTE hade agerat. HUR tror du man som barn känner sig då?

Om du/jag använder vårt sunda förnuft och vi berättar endast det vi vet och sedan överlåter till socialtjänstens professionalism att avgöra vad som är bäst för barnen.

Japp, det är människor som jobbar på socialtjänsten och just därför gör de också fel ibland. Tyvärr blir konsekvenderna ibland VÄLDIGT allvarliga. MEN det blir de också om barnen som BEHÖVER hjälp inte får det. Sett över tid/kostnad på lång sikt (och nu är jag kallsinnig i detta resonemanget) är det billigare att agera en gång för mycket än en gång för lite.

Jag har erfarenhet av socialtjänst som agerat VÄLDIGT fel och jag vet också vilka konsekvenser det fått. Men som jag skrev tidigare VAD är alternativet, låta misshandeln/de sexuella övergreppen fortsätta?
 

Avarage

New member
Nu är tråden långt från där den började.

No shit sherlock! ;-)

Påverkade mc-/bilförare var subämnet i huvudämnet trafiksäkerhetstjat. Och så var det några som tyckte att lösningen på problemet påverkade förare var att gräva en grop. Av någon underlig anledning såg jag inte det som lösningen även om det hade varit en enkel utväg.

Så vi kom in på lösningar...fast det var kanske inte meningen så jag fasar tillbaks till huvudämnet...

Japp, det tjatas för mycket om trafiksäkerhet, till vilken nytta? Alltid någon som blir uppretad...typ! Eller behöver det upprepas för att vi skall komma ihåg, HLR/LABCD-träning typ???

Och kom ihåg...inga lösningar! ;-)
 

Carnivore

New member
Mitt svar var avsett för Maries kommentar:



När jag hade skrivit:

C.) Larma om vi MISSTÄNKER (vi måste inte ha vattentäta bevis) att barn råkar illa ut. Resultatet KAN ju bli att socialtjänsten sätter in stöd för familjen och att det slutar lyckligt!


Rätt stor skillnad mot att säga till i matkön, eller?

Och mitt svar var för att just DU skrev följande.
B.) Säga ifrån i matkön när en förälder/vuxen beter sig fel mot barn

Självklart inte. Men om du slår ditt barn, skrämmer det utan anledning (att barnet tjatar om godis är INTE en sådan anledning) eller verbalt mobbar barnet (uttrycker dig nedvärderande) så KAN ju inte jag veta att du bara gör det denna enda gången i matkön, eller hur?

Även jag anser att man skall agera istället för att blunda, men också att man skall vara VÄLDIGT försiktig att dra förhastade slutsatser när det kommer till familj och socialtjänsten.

Precis, vi har alla olika referensramar således är det i de fall när jag/du med vårt sunda förnuft misstänker att saker inte står rätt till överlåter till en myndighet att avgöra. De har större chans att göra en korrekt bedömning än vad du/jag har.




Hur många andra fall där socialtjänsten gjort korrekt bedömning och räddat barn från att fortsätta fara illa har du hört talas om? Hur många sådana fall kommer till media? Varför är det så få som det skrivs om tror du?

Det är mångfallt många fler fall där barn räddas undan dåliga förhållanden MEN för att skydda barnen och i viss mån även familjen i övrigt (vilket är viktigt på längre sikt) får du/jag/media aldrig reda på det!

Genom att vara tyst och inte reagera när vi misstänker att allt inte står rätt till gör vi det möjligt för förövarna att fortsätta. Det finns otaliga vuxna som kan vittna om hur de reagerat när de som barn farit illa och de inget hellre hade hoppats på att de vuxna som VISSTE hade agerat. HUR tror du man som barn känner sig då?

Om du/jag använder vårt sunda förnuft och vi berättar endast det vi vet och sedan överlåter till socialtjänstens professionalism att avgöra vad som är bäst för barnen.

Japp, det är människor som jobbar på socialtjänsten och just därför gör de också fel ibland. Tyvärr blir konsekvenderna ibland VÄLDIGT allvarliga. MEN det blir de också om barnen som BEHÖVER hjälp inte får det. Sett över tid/kostnad på lång sikt (och nu är jag kallsinnig i detta resonemanget) är det billigare att agera en gång för mycket än en gång för lite.

Jag har erfarenhet av socialtjänst som agerat VÄLDIGT fel och jag vet också vilka konsekvenser det fått. Men som jag skrev tidigare VAD är alternativet, låta misshandeln/de sexuella övergreppen fortsätta?

Problemet är när man uppmanar var och varannan att agera enligt vad man ser i kön på ICA. Att agera och rapportera är något jag anser att man skall göra när man har väl grundade misstankar.
Visst finns det MASSOR med fall där socialtjänsten gjort helt rätt och faktiskt räddat barn från hemska förhållanden... men det finns tyvärr och massor av fall där det är tvärtom också. Finns ju även de som sattes på barnhem som nyligen fick skadestånd från staten.
 

Avarage

New member
Även jag anser att man skall agera istället för att blunda, men också att man skall vara VÄLDIGT försiktig att dra förhastade slutsatser när det kommer till familj och socialtjänsten.

Verkar som du tycks tro att jag uppmanar folk att kontakta socialtjänsten så fort man hör en förälder höja rösten mot sina barn i matkön på ICA!?

Jag skall därför ge dig ett exempel där INGEN behöver riskera att dra förhastade slutsatser utan man kan vara tämligen säker på att det är dåliga förhållanden för minderåriga (0-18 år).

Gap/skrik mitt i natten gärna upprepade tillfällen och gärna mitt i veckan! Omkullvälta möbler eller andra föremål som kastas/tappas/släpps upprepade gånger ofta sent på nätterna. Kort och gott en massa oljud på tidpunkter när man kan förvänta sig att barn borde sova.

Hör/märker du detta och VET att det finns barn i lägenheten ljuden kommer från behöver du inte oroa dig. Det ÄR dåliga förhållanden för barn.

Är det fester var och varannan helg gärna också vardagar och du stöte rpå påverkade människor som går in/ut ur lägenheten och du VET att det finns minderåriga barn. Då behöver du helle rinte oroa dig för då ÄR det dåliga förhållanden för barn.

Möter du barnet regelbundet och det är väldigt inåtvänt även om du söker kontakt OCH du dessutom regelbundet ser blåmärken på ställen på kroppen som inte kan antas komma från vanlig lek OCH du har anledning att misstänka att alkohol/droge rintas i barnets hem av föräldrar mfl.. Då behöver du heller inte oroa dig. För det ÄR dåliga förhållanden för barn.

De riktigt svåra fallen. De som är nästan OMÖJLIGA att fånga är exempelvis incest och andra sexualövergrepp. De kan du inte upptäcka med annat än att en specialist eller man är väldigt van att jobba med barn får intervjua barnet. Så misstänker du det DÅ skall du vara orolig. För där KAN det ju vara så illa att du råkar ta dit socialtjänsten som om det kommer fel personer (de är alltid minst 2st) tillsammans gör en felaktig bedömning. Så då är det DU som är boven och den onde som tagit bort barnet från pappan/familjen. Ve dig!

Jasså, HAR verkligen socialtjänsten ansvar för sitt agerande??? Phu, vad skönt att höra! För då gör det ju inget om vi har skäl att påkalla deras uppmärksamhet, baserat på ditt goda omdömme (som jag litar på). För då kan ju soc. själva ta ansvar för SIN bedömning, som OFTAST är rätt.

Att sprida uppgifter om att man INTE skall kontakta soc. skadar mer än det gör nytta. Det är en villfarelse och icke med sanningen överensstämmande att det skulle vara betydligt fler fall där socialtjänsten gör felaktig bedömning/åtgärd än där de gör en korrekt bedömning. Att då uppmana folk att INTE kontakta dem om de har anledning till det underminerar möjligheten för socialtjänsten, som har avsevärt mycket bättre möjligheter att samla in fakta än vad du/jag har och därmed att KUNNA hjälpa om det behövs.

de flesta tycks tro att soc. ALLTID skiljer barn från föräldrar FOREVER. Nu skall ni få höra något nytt! Det sker nästan ALDRIG...inte ens om man har starka misstankar om övergrepp. Varför, kanske ni frågar er. Därför att det inte alltid är bäst för...BARNET.
 
Top