OK, ett sista inlägg.
Jag vill påstå att jag står för mina åsikter fullt och fast.
Bra, förklara då vad du menar med "tvångshantera på lämpligt sätt"!
Om du menar
rejält inlåst tills han är på fötter igen och klarar ett normalt liv är vad som bör ske.
Vad är då skillnaden med hur det fungerar idag?
Man använder sig av tvingande vård redan idag på människor där LÄKARE avgör om en person är en fara för sig själv eller andra liv.
Kan någon, förutom du, missförstå vad jag tycker i frågan om missbrukare i trafiken, eller i samhället i övrigt?
Inte alls! Du är VÄLDIGT tydlig med vilket förhållningssätt du har till medmänniskorna i din omgivning. Men frågar jag ställde, även om du inte fattade (nu är jag lika nedlåtande mot mig som du väljer att vara mot mig) är om du verkligen står för detta när du ställs inför faktum att nära/kära/vänner/arbetskamrater fastnar i ett missbruk och skulle behöva din hjälp/ditt stöd men det enda du kan förmå dig göra är att anse att NÅGON ANNAN skall...låsa in dem!
Vad är det du inte fattar, ta grabben i mitt exempel, rejält inlåst tills han är på fötter igen och klarar ett normalt liv är vad som bör ske.
Samma sak med alla andra av samma skrot och korn. Fattar du nu?
Vad är det DU inte fattar! DET FUNKAR REDAN SÅ!!! Det är bara det att läkarna har FATTAT beslutet att killen i fråga, vid tidpunkten för bedömningen, inte skall anses som farlig för sig själv eller omgivningen! Hur killen sedan förändras 3 dagar, 4 månader 8 år senare kan knappast lastas läkaren. Så HUR hade DU tänkt dig en bedömning skulle gå till som ger dig den säkerhet som du skriker efter och VILKA KRITERIER skall vara uppfyllda för att DU skall vara nöjd och slutligen VEM skall vara diktatorn och fatta det avgörande beslutet om DINA kriterier är uppfyllda?
Vad ska jag argumentera mer för? Att vi ska samlas och pussa på idioterna?
För det första är det MIG du argumenterar med/mot inte en påverkad bilförare. Fast det kanske inte du FATTAR?
För det andra vet du INTE ETT SKIT om dem du kallar idioter! Vilket säger bra mycket mer om dig än om dem. Tyvärr är det dock knappast något du har nytta av i ditt CV.
Och jag misstolkar dig inte, du står på barrikaden för missbrukares rätt i samhället, det är din rätt att göra, men du får aldrig mitt medhåll.
Det börjar bli dax för dig att öppna upp dina sinnen och bli mer lyhörd för din omgivning i stället för att gå omkring med en massa vanföreställningar om hur livet funkar och med förutfattade meningar om människor runt omkring dig. För du har fullständigt missförstått VEM jag är och VAD jag kämpar för samt vad jag menar! Jag gör ett sista försök att försöka få dig att FATTA (det var du som anlog tonen, jag antar att det var för att du trodde det skulle tillföra något positivt till debatten...nåja, varsågod att FATTA).
1.) En människa som är sjuk skall få vård av samhället.
2.) Är man så sjuk att man av medicinsskt utbildad personal (ex. läkare) anses som fara för sitt egna eller andras liv skall man tvångsvårdas. Detta funkar på ett bra sätt idag även om enskilda läkare kan behöva ersättas alt. utbildas mer för att kunna göra en korrekt bedömning.
3.) Är man INTE så sjuk att tvångsvård kan användas skall samhället erbjuda individanpassad vård. Detta saknas idag men kräver mer pengar dvs. att du & jag är beredd att betala mer i skatt.
4.) Kraftigt utökad psykiatrisk vård skulle behövas. Där vi idag har en undermålig psykvård pga. pengabrist. Psykvården vi dock har idag är i stora drag ok.
5.) Socialtjänsten sitter på verktygen tillsammans med skolorna för att kunna erbjuda den RIKTIGT effektiva hjälpen/stödet som utsatta barn/familjer behöver. MEN pengar saknas oftast så hjälpen som erbjuds uppfyller endast lagkraven med nöd och näppe vilket ofta är för lite. MER pengar är lösningen. För riktigt bra utbildade fosterhemsfamiljer behöver utbildning OCH löpande stöd vilket de idag INTE får. Och fler avlastningsfamiljer/personer kostar också pengar att utbilda och avlöna.
6.) En person som varit med om saker du aldrig ens kan fantisera om och än mindre ha känslor för hur det kan upplevas och som idag inte får den hjälp/det stöd som skulle behövas ser väldigt ofta ingen annan utväg än droger för att ORKA LEVA. När detta beslut tas har samhället av olika anledningar stängt varenda dörr till övrig hjälp så beslutet individen står mellan är då självmord eller droger (fly vardagen/bekymren för en stund).
Ofta har individen försökt begå självmord eller åtminstånde gjort halvhjärtade försök innan droger komme rin i bilden. Ofta är individen i tonåren eller inte sällan tidiga tonåren när all övrig hjälp fårn samhället uteblir. Inte ovanligt att 13-14 åringar börjar döva sina känslor med alkohol för att efter hand (något år eller ett par senare) gå över till tyngre droger.
Hjälper drogerna då? Japp, på kort sikt! För vad var alternativet? Hoppa framför tåget som 12-13 åring! Hoppa från en bro, sno farsans bil och köra ihjäl sig. Ta en överdos av alla mediciner man hittar/kan få tag på! Bli ett ungt lik! DET är alternativet när beslutet om att börja döva med droger tas. SÅ på kort sikt, för att orka leva vidare, hjälper drogerna att hålla barnet vid liv. För det är inte bara i lagens mening barn utan även i gemene mans ögon 12-16 år i regel, vissa är äldre men sällan över 20.
PÅ sikt då? Nej, självklart inte! Det skapar en himla massa problem för såväl dem själva som för alla andra runt omkring dem. Förstår en 13-åring detta? Skulle DU bry dig om alternativet var repet? Knappast!
Att ett barn börjar med droger är inget annat än ett gigantiskt misslyckande för såväl föräldrar som för samhället i övrigt som FULLSTÄNDIGT misslyckats med att ge barnet det stöd det har RÄTT TILL.
MEN det krävs inget körkort för att skaffa barn och det är heller inte möjligt att införa så vi måste tackla problemet med barn som föds till en värld där föräldrarna saknar föräldraförmåga och vipps hamnade ansvaret för barnens säkerhet och trygghet hos samhället. Vilka är då samhället? DU och jag så klart. Men som med allt annat här i världen finns det individer som tycker ansvar är jobbigt och som endast ser till sig själv. Du har med all tydlighet visat att du är en av dem för än så länge har jag inte sett dig komma upp med ETT enda förslag på vad DU kan göra åt situationen som mynnar ut i att en och annan drogpåverkad förare fattar det skitdåliga beslutet att påverkad köra bil/mc/annat motorfordon. Du anser ju att lösningen är att låsa in dem. Hindrar det "nya" missbrukare från att komma till världen? NEJ! Fast det skiter du i för du vill ju atta NÅGON ANNAN skall ta ansvar inte du!!!
Finns det inget annat sätt att bli missbrukare på då än att ha en jobbig uppväxt? Japp, självklart. Det numerärt vanligaste sättet är att den medelålders mannen succesivt börjar inta mer och mer alkohol för att till slut inte ha koll utan varje dag efter jobbet ta en wiskey eller liknande.
Det dolda missbruket, fast det har du aldrig hört talas om! HADE du gjort det hade du KANSKE fattat att det är denna gruppen individer som är den största faran ute i trafiken om man ser till påverkade förare. Den missbrukande drogpåverkade "heltidsmissbrukaren" som du hänvisar till i artikeln stöter du/jag på VÄLDIGT SÄLLAN. Han är visserligen farlig men inte MER farlig än heltidsarbetande familjafadern som tar ett eller ett par glas varje dag och som åker till/från jobbet VARJE dag. men som lyckas sköta sitt jobb och betala räkningarna varje månad samt bor bra. Fast han äcklas du ju inte av på samma sätt. Enklare då att vända sitt hat mot dem som har det RIKTIGT jobbigt, dem har ju oftast svårare att argumentera emot. "Slå på den som ligger"-mentaliteten helt enkelt. Populärt i samhället i dag. Fast idag räcker ju inte det man skall hälst sparka o hoppa på huvudet också!
Vissa föds med gener som ökar risken för att falla in i alkoholmissbruk. Oftast män med alkoholiserade fäder.
Andra föds med sjukdomar som de inte får hjälp med ex. ADHD, Aspergers syndrom mfl. och som börjar missbruka för att självmedicinera. Syfte orka med vardagen. Klara sig undan konflikter. Klara av att leva tillsammans/vid sidan av andra människor helt enkelt.
ALLIHOP av dessa missbrukare vill du låsa in i tron att du skall vara säker. Sorry grabben men livet är farligt att leva. man kan dö! Din idéalvärld existerar inte...som tur är. Däremot kan, som jag skrivit tidigare, vården i vårt samhälle utvecklas vesäntligt och då tänke rjag INTE på tvångsvården som faktiskt fungerar ganska bra!
Vad handlar mina inläggg om då? FÖRTSTÅELSE för andra människor! Svårare var det inte! Men VILL man inte förstå så vill man inte! Det är dock oftast den LATE som inte vill. För om man börjar förstå kanske man också komme rta ansvar. VE OCH FASA!
Kan du nu förklara hur du tänkt dig din ide om att inte sälja fordon till okända, det ska bli kul att se hur du får ihop det.
Passa på och berätta på vilket sätt ett alkolås stoppar grabben i mitt exempel.
Du kom ju knappast med några förslag på vad du själv SKULLE KUNNA göra så jag gav bara några exempel på vad vi skulle kunna göra OM VI VILL. Att sedan några exempel är i ytterkanten av vad som är rimligt är irrelevant för spetsar vi till det KAN MAN.
Du KAN välja att sälja din bil till:
a.) Enbart för dig kända människor (vänner, arbetskamrater mfl.)
b.) Bilhandlare
Alkolås förhindrar en alkoholpåverkad person att sno just DIN BIL. Att han/hon sedan kan sno någon annans är irrelevant för då har åtminstånde du gjort vad DU KAN.