Säkerhetstjatet!

DearHunter

New member
Vissa saker ska man reagera på, tex alkoholister bakom ratten.

Andra saker har man inget att göra med och ska fyllständigt sk.. och låta folk ta hand om det som vuxna människor utan inblandning av manliga och kvinnliga kärringar. Om min bil inte står i vägen och jag inte har betalat p-avgiften ska man då bli angiven till p bolaget?

Jag vill inte leva i ett angiverisamhälle där brotten bestäms utifrån vad politiker plötsligt beslutar och spm inte har förankring i samhället. Föredetta Östyskland och NordKorea är fina exempel!
 
Last edited:

Carnivore

New member
Verkar som du tycks tro att jag uppmanar folk att kontakta socialtjänsten så fort man hör en förälder höja rösten mot sina barn i matkön på ICA!?

Nej, det tror jag inte att DU menar, men det är det som är tjusningen med tolkning bland människor, jag vet t.ex. att du är en vettig person som tar ganska väl grundade beslut, men det gäller långt ifrån alla.

Det finns de som försöker pracka på motorcyklister reflexvästar i tid och otid, det finns de som skall tränga oss för att de anser att vi inte har på vägarna att göra, det finns de som tycker till om polisens ingripanden oavsett orsak, det finns de som tycker till om mitt sätt att uppfostra mina barn... men har de med den saken att göra så länge jag håller mig inom rimlighetens gränser, nej.
Men det är där det där med att uppmana folk att säga ifrån kommer in, att uppmana folk att ha civilkurage nog att ingripa i situationer applåderar jag, men att uppmana folk att ingripa i barnuppfostran i matkön ställer jag mig däremot emot så länge det inte handlar om ren o skär misshandel.
Lite grann som DearHunter är inne på.

Vissa saker ska man reagera på, tex alkoholister bakom ratten.

Andra saker har man inget att göra med och ska fyllständigt sk.. och låta folk ta hand om det som vuxna människor utan inblandning av manliga och kvinnliga kärringar. Om min bil inte står i vägen och jag inte har betalat p-avgiften ska man då bli angiven till p bolaget?

Jag vill inte leva i ett angiverisamhälle där brotten bestäms utifrån vad politiker plötsligt beslutar och spm inte har förankring i samhället. Föredetta Östyskland och NordKorea är fina exempel!
 

Avarage

New member
Nej, det tror jag inte att DU menar, men det är det som är tjusningen med tolkning bland människor, jag vet t.ex. att du är en vettig person som tar ganska väl grundade beslut, men det gäller långt ifrån alla.

Det finns de som försöker pracka på motorcyklister reflexvästar i tid och otid, det finns de som skall tränga oss för att de anser att vi inte har på vägarna att göra, det finns de som tycker till om polisens ingripanden oavsett orsak, det finns de som tycker till om mitt sätt att uppfostra mina barn... men har de med den saken att göra så länge jag håller mig inom rimlighetens gränser, nej.
Men det är där det där med att uppmana folk att säga ifrån kommer in, att uppmana folk att ha civilkurage nog att ingripa i situationer applåderar jag, men att uppmana folk att ingripa i barnuppfostran i matkön ställer jag mig däremot emot så länge det inte handlar om ren o skär misshandel.
Lite grann som DearHunter är inne på.

Men snälla Carnivore du har hakat upp dig på matkön när jag pratar om HELT andra situationer (se mitt tidigare inlägg). Och att påstå, som Dearhunter gör, att man skall skita i att lägga näsan i blöt när man har god anledning att misstänka att barn far illa är inget annat än att uppmana till brott.

Förklara för mig hur det kan vara fel att agera om DU har misstanken att barn far illa? Skit nu i Kalle, Stina, Erik, Muhammed, Pelle och alla andra med dåligt omdömme (de flesta HAR faktiskt rätt ok omdömme). Om du nu, med DITT omdömme, misstänker att barn far illa. Hur i hela h... kan det då vara fel att agera???

För övrigt, vilket ni båda tycks ha missat, så är det ÅTER IGEN professionellt utbildade människor som gör bedömningen om man måste agera eller ej. den bedömningen gör INTE du/jag/DearHunter eller någon annan heller för den delen. OCH soc. TAR ANSVAR för sina bedömningar. Det behöver INTE du/jag göra. Så låt då dem avgöra vad som är bäst för barnet OM du misstänker att barnet far illa. Gör inte den bedömningen själv för det är du/ni/jag inte kapabla till då vi inte kan få fram alla uppgifter som behövs, vilket soc. kan.
 

HkanB

New member
Vad kan kan gå fel...

Men snälla Carnivore du har hakat upp dig på matkön när jag pratar om HELT andra situationer (se mitt tidigare inlägg). Och att påstå, som Dearhunter gör, att man skall skita i att lägga näsan i blöt när man har god anledning att misstänka att barn far illa är inget annat än att uppmana till brott.

Förklara för mig hur det kan vara fel att agera om DU har misstanken att barn far illa? Skit nu i Kalle, Stina, Erik, Muhammed, Pelle och alla andra med dåligt omdömme (de flesta HAR faktiskt rätt ok omdömme). Om du nu, med DITT omdömme, misstänker att barn far illa. Hur i hela h... kan det då vara fel att agera???

För övrigt, vilket ni båda tycks ha missat, så är det ÅTER IGEN professionellt utbildade människor som gör bedömningen om man måste agera eller ej. den bedömningen gör INTE du/jag/DearHunter eller någon annan heller för den delen. OCH soc. TAR ANSVAR för sina bedömningar. Det behöver INTE du/jag göra. Så låt då dem avgöra vad som är bäst för barnet OM du misstänker att barnet far illa. Gör inte den bedömningen själv för det är du/ni/jag inte kapabla till då vi inte kan få fram alla uppgifter som behövs, vilket soc. kan.

Proffs, det går ju alltid så bra. Proffs får betalt! Professionell säger tyvärr inget om med vilken stil, kunskap och finess man kan,gör eller tyvärr ibland förstör.

Behöver man säga så mycket mer än Bjugn i Norge eller varför inte hur socialtjänsten i Marks kommun betett sig.
Som sagt, när proffs tar hand om det, vad kan gå fel?
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Då denna tråd har överått till att handla om sociala frågor så skulle det vara intressant att höra av er som är engagerade i sociala frågor vad ni har för synpunkter på forum mobbing??

Men det finns väl inte på SMC forum väl?? Kanske inte just nu,vet ej, men jag har haft personlig kontakt med ett par personer (vilka tänker jag inte avslöja) som har lämnat detta forum pga detta.

I båda fallen har det varit en kanske ett par stycken deltagare som har hetsat igång mobbingen av dessa personer.

Vad har ni för synpunkter på detta och hur ska vi agera när vi förstår att något sådant håller på att hända??

Någon?

Anders.J
 

HkanB

New member
Stil och finess

Då denna tråd har överått till att handla om sociala frågor så skulle det vara intressant att höra av er som är engagerade i sociala frågor vad ni har för synpunkter på forum mobbing??

Men det finns väl inte på SMC forum väl?? Kanske inte just nu,vet ej, men jag har haft personlig kontakt med ett par personer (vilka tänker jag inte avslöja) som har lämnat detta forum pga detta.

I båda fallen har det varit en kanske ett par stycken deltagare som har hetsat igång mobbingen av dessa personer.

Vad har ni för synpunkter på detta och hur ska vi agera när vi förstår att något sådant håller på att hända??

Någon?

Anders.J

En moderator...någon?
Det är en intressant balansgång mellan mkt angelägen och för påstridig förövrigt. Det är inte alla förunnat att kunna meddela andra en avvikande uppfattning med finess utan det tas lätt till "för stora" bokstäver.
Avståndet mellan: "nu förstår jag inte riktigt hur du tänker?" eller "är du dum på riktigt eller har du övat" är ganska långt. Valet borde inte vara så svårt. Dessutom är det ingen sport att förolämpa folk på distans! Pröva samma saker inom armlängds avstånd och det börjar bli dags för popcorn eller plåster?

Det är möjligt för de flesta att väl argumentera utan att ta till brösttoner men det verkar allt som oftast vara så att behärskningen ibland tryter när något kommer för nära inpå livet. De flesta av oss har då lätt svårt med objektiviteten. Och självkontroll och behärskning något som andra håller på med.

Enklast vore om det togs symboliskt åtminstone tio mycket djupa andetag under det att man för sig själv upprepar: Det är inte värt det! Inte skälla! Bara diskutera!

Nu lär väl det inte funka på alla eller på mig själv heller för den delen alla gånger.

Med det sagt så är det väl dags att be om att den här tråden låses och att den etiska debatten om diskuterande som sådant får en alldeles egen ny fin tråd. Det är den sannolikt värd.
 
Last edited:

Carnivore

New member
Men snälla Carnivore du har hakat upp dig på matkön när jag pratar om HELT andra situationer (se mitt tidigare inlägg). Och att påstå, som Dearhunter gör, att man skall skita i att lägga näsan i blöt när man har god anledning att misstänka att barn far illa är inget annat än att uppmana till brott.

Förklara för mig hur det kan vara fel att agera om DU har misstanken att barn far illa? Skit nu i Kalle, Stina, Erik, Muhammed, Pelle och alla andra med dåligt omdömme (de flesta HAR faktiskt rätt ok omdömme). Om du nu, med DITT omdömme, misstänker att barn far illa. Hur i hela h... kan det då vara fel att agera???

För övrigt, vilket ni båda tycks ha missat, så är det ÅTER IGEN professionellt utbildade människor som gör bedömningen om man måste agera eller ej. den bedömningen gör INTE du/jag/DearHunter eller någon annan heller för den delen. OCH soc. TAR ANSVAR för sina bedömningar. Det behöver INTE du/jag göra. Så låt då dem avgöra vad som är bäst för barnet OM du misstänker att barnet far illa. Gör inte den bedömningen själv för det är du/ni/jag inte kapabla till då vi inte kan få fram alla uppgifter som behövs, vilket soc. kan.

Och läser du mina inlägg så ser du att jag också anser att man skall agera då, men inte i de lite lösare situationerna. Och JA, jag fortsätter med matkön just för att DU tog upp matkön i din lista på när man som medmänniska skall agera.

Att agera när man märker att grannens ungar sitter ute i trappen för att slippa sina supande föräldrar är för mig en självklarhet och jag har heller aldrig sagt att man inte skall göra det.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Självklart ska vi kunna ha en öppen dialog, debatt och erfarenhetsutbyte på SMC:s forum, utan att våra medlemmar känner att de blir påhoppade och avslutar sitt deltagande. Ingen ska behöva känna sig mobbad på Forumet, jag blir uppriktigt ledsen när jag läser detta.
Vad kan SMC göra?
- Jag läser i stort sett allt här på Forumet och går in när jag anser att det finns anledning. I denna tråd tyckte jag att diskussionen kommit långt ifrån ämnet. Forumet är till för diskussioner mellan medlemmarna och SMC ska inte gå in och döda en debatt om det inte finns anledning.
- Moderator kan stänga en tråd.
- Moderator kan gå in och göra en markering i en tråd.
- Idag har de flesta en anonym profil, ett alternativ kan vara att alltid skriva under sitt eget namn.
 

Swedie

Administrator
Personal
Då denna tråd har överått till att handla om sociala frågor så skulle det vara intressant att höra av er som är engagerade i sociala frågor vad ni har för synpunkter på forum mobbing??

Men det finns väl inte på SMC forum väl?? Kanske inte just nu,vet ej, men jag har haft personlig kontakt med ett par personer (vilka tänker jag inte avslöja) som har lämnat detta forum pga detta.

I båda fallen har det varit en kanske ett par stycken deltagare som har hetsat igång mobbingen av dessa personer.

Vad har ni för synpunkter på detta och hur ska vi agera när vi förstår att något sådant håller på att hända??

Någon?

Anders.J

På SMC ska vi självklart hålla god ton mot alla. Vi ser gärna att användandet av "Rapportera inlägg" utökas. Att rapportera ett inlägg visar för moderatorer om tonen är bra eller dålig, samt får enklare att fort ta hand om något.

För att nå "Rapportera inlägg" klickar man på en svart triangel under varje inlägg. Man skriver sen sakligt vad man vill rapportera och önskad hantering så moderatorn (som kan ha missat diskussionen) fort kan förstå och hantera tråden.
 

Carnivore

New member
Självklart ska vi kunna ha en öppen dialog, debatt och erfarenhetsutbyte på SMC:s forum, utan att våra medlemmar känner att de blir påhoppade och avslutar sitt deltagande. Ingen ska behöva känna sig mobbad på Forumet, jag blir uppriktigt ledsen när jag läser detta.
Vad kan SMC göra?
- Jag läser i stort sett allt här på Forumet och går in när jag anser att det finns anledning. I denna tråd tyckte jag att diskussionen kommit långt ifrån ämnet. Forumet är till för diskussioner mellan medlemmarna och SMC ska inte gå in och döda en debatt om det inte finns anledning.
- Moderator kan stänga en tråd.
- Moderator kan gå in och göra en markering i en tråd.
- Idag har de flesta en anonym profil, ett alternativ kan vara att alltid skriva under sitt eget namn.

Det sista förslaget är något som ofta kommer upp och det är en fin tanke men nej, jag är totalt emot det. Inte för att jag behöver gömma mig, det försöker jag inte ens göra och det är många här som vet vem jag är, men den dag då jag söker jobb och en potentiell arbetsgivare kör en Google på mig (vilket >60% gör) så vill jag inte att mina inlägg på diverse forum skall dominera deras resultatlista.

På SMC ska vi självklart hålla god ton mot alla. Vi ser gärna att användandet av "Rapportera inlägg" utökas. Att rapportera ett inlägg visar för moderatorer om tonen är bra eller dålig, samt får enklare att fort ta hand om något.

För att nå "Rapportera inlägg" klickar man på en svart triangel under varje inlägg. Man skriver sen sakligt vad man vill rapportera och önskad hantering så moderatorn (som kan ha missat diskussionen) fort kan förstå och hantera tråden.

Håller med och det är det som är så härligt med det här forumet kontra t.ex. Sporthoj som har en mycket hårdare attityd. Det som är bra med att diskutera är att man kan lära av andras synsätt och faktiskt få möjlighet att ändra sin egen inställning till saker och ting, utan diskussion så blir det aldrig någon förändring.
Däremot får det självklart aldrig urarta till personangrepp.
 

Baggen

Member
Självklart ska vi kunna ha en öppen dialog, debatt och erfarenhetsutbyte på SMC:s forum, utan att våra medlemmar känner att de blir påhoppade och avslutar sitt deltagande. Ingen ska behöva känna sig mobbad på Forumet, jag blir uppriktigt ledsen när jag läser detta.
Vad kan SMC göra?
- Jag läser i stort sett allt här på Forumet och går in när jag anser att det finns anledning. I denna tråd tyckte jag att diskussionen kommit långt ifrån ämnet. Forumet är till för diskussioner mellan medlemmarna och SMC ska inte gå in och döda en debatt om det inte finns anledning.
- Moderator kan stänga en tråd.
- Moderator kan gå in och göra en markering i en tråd.
- Idag har de flesta en anonym profil, ett alternativ kan vara att alltid skriva under sitt eget namn.

Kan ikke moderator "klippe" av tråden der den sporet av, og skape en ny tråd med en relevant overskrift. Så kan det som (i dette tilfellet) er en populær debatt fortsette, og så "renses" den opprinnelige tråden? ...hvis dere forstår hva jeg mener...
 

Avarage

New member
Proffs, det går ju alltid så bra. Proffs får betalt! Professionell säger tyvärr inget om med vilken stil, kunskap och finess man kan,gör eller tyvärr ibland förstör.

Behöver man säga så mycket mer än Bjugn i Norge eller varför inte hur socialtjänsten i Marks kommun betett sig.
Som sagt, när proffs tar hand om det, vad kan gå fel?

Vem har sagt att de ALLTID gör rätt? Inte jag!
MEN de har avsevärt mycket bättre förmåga att fatta korrekt beslut om insatser eller icke än du/jag! Och framför allt, de sitter på resurser som KAN hjälpa, det gör INTE du/jag.

Jag får känslan av att ni som anser att man skall följa talesättet "sköt dig själv skit i andra" antingen har egen dålig erfarenhet av soc. ELLER enbart väljer att lyssna till skriverierna i media. TROTS att dem nästan ALDRIG skriver om alla dem som FÅR hjälp av soc.
 

Avarage

New member
Och läser du mina inlägg så ser du att jag också anser att man skall agera då, men inte i de lite lösare situationerna. Och JA, jag fortsätter med matkön just för att DU tog upp matkön i din lista på när man som medmänniska skall agera.

Att agera när man märker att grannens ungar sitter ute i trappen för att slippa sina supande föräldrar är för mig en självklarhet och jag har heller aldrig sagt att man inte skall göra det.

Bra då ser vi lika på situationer när vi bör agera och inte!
 

HkanB

New member
Nu får det nog räcka....

För övrigt, vilket ni båda tycks ha missat, så är det ÅTER IGEN professionellt utbildade människor som gör bedömningen om man måste agera eller ej. den bedömningen gör INTE du/jag/DearHunter eller någon annan heller för den delen. OCH soc. TAR ANSVAR för sina bedömningar. Det behöver INTE du/jag göra. Så låt då dem avgöra vad som är bäst för barnet OM du misstänker att barnet far illa. Gör inte den bedömningen själv för det är du/ni/jag inte kapabla till då vi inte kan få fram alla uppgifter som behövs, vilket soc. kan.

Verkar det här bekant? Förmodligen.
Nej inte alltid, men det andas en övertro på "experter". Tråkigt nog när det kommer till kritan tar de sällan eller aldrig något mer ansvar för nåt än vad vem som helst gör.

Med detta så skriver jag ut mig ur det här...
 

DearHunter

New member
Jag kan säga så här... Mina föräldrar överlevde världskriget. Sönderbombat. Inte fan behövde dom terapi och Svensk potträning!
Det var bara att kavla upp ärmarna och jobba sig fram i livet. Första tiden tog dom lån här hemma i Sverige och tog anställning så fort det bara gick.

Men i de lättkränktas land ska allt skötas av paragrafer,manliga och kvinnliga kärringar och en hjärntvättad fårskock som har läst några poäng på högskolan (experter). Det här landet behöver en spark i baken och ägna resurser åt de verkliga problemen istället för att införa lärarlösa lektioner, frånta föräldrarna ansvaret för fostran och med soc välsignelse splittra familjer!
 

Bob Sweden

New member
*klippet andas en övertro på "experter". *klipp*

Hört i går från en Ukrainsk kollega (20 år i armén):
"-Jag flyger hellre inrikes i Ryssland med en tidigare militärpilot vid spakarna än i Västeuropa med en skrivbordsutbildad fjunig ynglig i cockpit!"...


Frågan är dock om inte den här tråden börjar överleva sig själv så jag gör som andra före mig och kliver ur.
 

Oldbiker

New member
Nu har vi gått från en diskussion om säkerhetsfrågor kring motorcyklar och det faktum att att vi i våra egna forum ständigt tjatar om säkerhetsfrågor. En mycket intressant debatt startad av Transalp. Vad har vi så kommit fram till, ingenting vill jag påstå. Vad vi gjort är att vi hamnat i en allmändebatt om samhällssystemet och om vem som vet mest.
Det är ungefär som i de flesta dagstidningars debattforum, antingen handlar det om invandrare eller varg. Här diskuterar vi så långt ifrån det vi skulle så hela tråden har dött.

En uppmaning till alla måste vara att det ämne som tråden handlar om ska också avspegla debatten, inte sväva ut i tomma intet. För min del anser jag när det sker har debatten tappat hela sin trovärdighet och det matnyttiga som skulle kunna bli något konkret efteråt har hamnat i ingenting.
 

DearHunter

New member
Den säkerhetsfrågan som vi gick in på är mycket viktig! Drygt en tredjedel av dödsolyckorna orsakas av påverkade.
Minskar vi denna kategori så kommer mycket annat att falla på plats! Och naturligtvis så är detta även en samhällsfråga. Så för att minska säkerhetstjatet bör vi minska olyckorna för dom som vi tydligen ser ett samband hos. Vansinneskörningar på sporthojar är oxå en grupp, varav en del oxå är påverkade och har inget körkort!
 

Avarage

New member
Ca. 50% av alla dödsolyckor på mc orsakas av föraren själv (singelolyckor). Och jag håller med tråddskaparen det är ett himla tjat om att det är någon annans fel varje gång en motorcyklist blir dödad. Hur vore det om vi tog tag i det vi själva KAN påverka nämligen oss själva först?

Så vad gör just DU (vem som helst) för att inte hamna i statistiken?
 

DearHunter

New member
Är det någon annans fel att man dricker eller leker kamikazepilot på allmän väg?


Att leva är en risk och så har det alltid varit. Ibland blir det tokigt och folk smäller. Det kan vara en mängd faktorer som samverkar och som man inte kan förutse. Att köra hoj har sina risker. Men om man kör med insidan så är risken inte så stor att jag inte ska köra hoj.

Livet är en sexuellt överförbar dödlig sjukdom - det kommer man inte ifrån ;)
 
Top