Chopperbyggarn
New member
Att som motorcyklist hela tiden få veta hur farligt det är med MC, blir tjatigt i längden. Det är klart att det finns "hotheads" som kör som galningar. Jag var själv en sådan när jag just hade köpt min första tunga MC och tagit mitt MC-kort för länge sedan. Men då återkommer jag till min käpphäst - konsekvenstänkande. Det saknade jag då.
Alla lagar i världen fungerar inte om det inte finns ett konsekvenstänkande hos trafikanten. Och då gäller det alla trafikantkategorier - såväl bilister som motorcyklister. En hel del fartkameror sänker hastigheten just där de står, men om alla tidigt får börja tänka på konsekvenser av sitt eget handlande så behövs inte så många kameror och vägbulor. Man måste börja tänka på problemet på ett annat sätt än man gör idag. Riskutbildningar i all ära, men det är lite sent att börja med konsekvenstänk i det läget. Om konsekvenstänk kommer in redan tidigt så finns möjligheten att antalet brott i samhället minskar och då talar jag inte enbart om trafikbrott.
Det måste börjas i god tid för att få bort det där idiotbeteendet i trafiken och det gäller även i andra sammanhang och inte bara i trafiken. Om man börjar redan i skolan med att få främst unga män och pojkar att tänka på konsekvenser av sitt handlande, kommer mycket av problemen med motorcyklister som kör som galningar att minska. Det beteendet kommer också att minska bland bilister. För det finns där också!
Tänk er några personer som står och sparkar på en liten hund. En äldre person säger åt dem att sluta och blir mött av slag och sparkar. Hade dessa ungdomar gjort det om de hade fått lära sig mer om vilka konsekvenser det för med sig? Kanske, men jag tror ändå att de hade tänkt sig för en extra gång i alla fall.
De där två på varsin MC som det står om i ett annat inlägg i tråden, de som körde i 200 på fel sida om övrig trafik. Om de inte varit höga eller så, så hade de förmodligen tänkt sig för lite mer om de redan tidigt i skolan hade fått höra om att allt de gör får konsekvenser för dem själva och andra.
Alla problem går inte att lösa med konsekvenstänk så klart, men jag tror att de allra flesta hade tänkt sig för i trafiken om de varit medvetna om att allt man gör får konsekvenser för en själv och andra.
Jag kan ha fel! Men jag tror att en del av lösningen finns i den ände som jag har börjat dra i.
Tror att du är helt rätt ute! Det ska börjas i tid det som bra ska bli!
Dock krävs det nog mycket skicklig pedagogik och en mycket stor kunskap och känsla för unga för att lyckas! Det ligger i unga människors natur att trotsa vuxenvärdens förmaningar, ideér samt ta risker för att söka sin egen väg till vuxenlivet helt enligt den mänskliga naturens ordning, dessutom är inte alla ungdomar i dentiska i detta avseende.
Anders.J