Säkerhetstjatet!

Chopperbyggarn

New member
Att som motorcyklist hela tiden få veta hur farligt det är med MC, blir tjatigt i längden. Det är klart att det finns "hotheads" som kör som galningar. Jag var själv en sådan när jag just hade köpt min första tunga MC och tagit mitt MC-kort för länge sedan. Men då återkommer jag till min käpphäst - konsekvenstänkande. Det saknade jag då.

Alla lagar i världen fungerar inte om det inte finns ett konsekvenstänkande hos trafikanten. Och då gäller det alla trafikantkategorier - såväl bilister som motorcyklister. En hel del fartkameror sänker hastigheten just där de står, men om alla tidigt får börja tänka på konsekvenser av sitt eget handlande så behövs inte så många kameror och vägbulor. Man måste börja tänka på problemet på ett annat sätt än man gör idag. Riskutbildningar i all ära, men det är lite sent att börja med konsekvenstänk i det läget. Om konsekvenstänk kommer in redan tidigt så finns möjligheten att antalet brott i samhället minskar och då talar jag inte enbart om trafikbrott.

Det måste börjas i god tid för att få bort det där idiotbeteendet i trafiken och det gäller även i andra sammanhang och inte bara i trafiken. Om man börjar redan i skolan med att få främst unga män och pojkar att tänka på konsekvenser av sitt handlande, kommer mycket av problemen med motorcyklister som kör som galningar att minska. Det beteendet kommer också att minska bland bilister. För det finns där också!

Tänk er några personer som står och sparkar på en liten hund. En äldre person säger åt dem att sluta och blir mött av slag och sparkar. Hade dessa ungdomar gjort det om de hade fått lära sig mer om vilka konsekvenser det för med sig? Kanske, men jag tror ändå att de hade tänkt sig för en extra gång i alla fall.

De där två på varsin MC som det står om i ett annat inlägg i tråden, de som körde i 200 på fel sida om övrig trafik. Om de inte varit höga eller så, så hade de förmodligen tänkt sig för lite mer om de redan tidigt i skolan hade fått höra om att allt de gör får konsekvenser för dem själva och andra.

Alla problem går inte att lösa med konsekvenstänk så klart, men jag tror att de allra flesta hade tänkt sig för i trafiken om de varit medvetna om att allt man gör får konsekvenser för en själv och andra.

Jag kan ha fel! Men jag tror att en del av lösningen finns i den ände som jag har börjat dra i.

Tror att du är helt rätt ute! Det ska börjas i tid det som bra ska bli!

Dock krävs det nog mycket skicklig pedagogik och en mycket stor kunskap och känsla för unga för att lyckas! Det ligger i unga människors natur att trotsa vuxenvärdens förmaningar, ideér samt ta risker för att söka sin egen väg till vuxenlivet helt enligt den mänskliga naturens ordning, dessutom är inte alla ungdomar i dentiska i detta avseende.:)

Anders.J
 

DearHunter

New member
Av dom som kraschade, hur många av dom var det som var påverkade av alkohol eller droger? Jo ca en tredjedel!!
Sug på den. Hur f-n kan man sätta sig på en mc påverkad???? Här inser man ju att det är avvänjning och mediciner som behövs

En liten klick svarar för en relativt stor andel av olyckorna per år. Vi har knarkare och alkoholister som inte styr över sitt begär. Här måste dom få adekvat hjälp.

Jag tror nog att mer riktade resurser mot denna grupp gör mer nytta än en sänkning av hastigheten från 70 till 60 eller krångligare och dyrare körkortsutbildning när man egentligen behöver vistas mer i trafiken och få erfarenhet under övervakning av läraren/ handledaren än sitta framför en dator!
 

MiaSyrra

New member
Att en stor risk med MC-åkning är att man måste hålla koll på bilister som inte ser/bryr sig/respekterar går nog inte att få bort med skyltar. Däremot kan man nog aldrig vara för noga med skyddsutrustning. Om jag krockar med en knarkare i en stulen bil utan försäkring spelar det nog väldigt lite roll om det är skyltat 60 eller 70 eller om jag gått Risk 1 och Risk 2. Det är i sista änden endast min egen förutsättning och förmåga att kunna köra säkert och förnuftigt som avgör om jag ska hamna i statistiken eller komma upp på hojen igen efter en smäll. Där kommer både min körerfarenhet och det lilla jag fått lära mig på Knixar och BKK att komma till god nytta. Som det brukar heta "It´s not the fart that will kill you, It´s the smäll."
 

Avarage

New member
Av dom som kraschade, hur många av dom var det som var påverkade av alkohol eller droger? Jo ca en tredjedel!!
Sug på den. Hur f-n kan man sätta sig på en mc påverkad???? Här inser man ju att det är avvänjning och mediciner som behövs

En liten klick svarar för en relativt stor andel av olyckorna per år. Vi har knarkare och alkoholister som inte styr över sitt begär. Här måste dom få adekvat hjälp.

Jag tror nog att mer riktade resurser mot denna grupp gör mer nytta än en sänkning av hastigheten från 70 till 60 eller krångligare och dyrare körkortsutbildning när man egentligen behöver vistas mer i trafiken och få erfarenhet under övervakning av läraren/ handledaren än sitta framför en dator!

Problemet är mycket mer omfattande än så.
- Varför blir vissa människor missbrukare/alkoholister/kriminella?
- Vad krävs för resurser för att du/jag skall undvika att ta till droger/alkohol pga. att vi mår dåligt?

Lek med tanken att:
- Du/jag väljer droger/alkohol för att döva vår innre smärta pga. att vi inte får den hjälp vi behöver.

Vad skulle det kosta att se till att rätt vård i rätt mängd finns tillgänglig för alla dem som behöver så att de avhåller sig från alkohol/droger som bedövningsmedel? GARANTERAT mycket mer än att försöka påverka dig/mig som består av 2/3 av dem som kör ihjäl sig på mc.

Pengar, pengar & åter igen pengar!

Man försöker plocka de lågt hängande frukterna helt enkelt, tyvärr.

// Niklas
 

DearHunter

New member
Pengar finns i samhället. Men det prioriteras fel. Vi står tex inför infrastruktur investeringar på uppemot 522 miljarder under en tio års period. Samtidigt som vi flyger ut sjuka pga brist på platser inom vården.
Sedan vad gäller droger och fylla så handlar det inte bara om mc åkandet. Tänk på allt annat som drabbas, inte minst familjetragedier och brott. Ärligt talat så skulle det bli billigare i längden om resurser satsades på dessa plus mer trafikövervakning.

Vad gäller de övriga 2/3 delar som kanske är vanliga svenssons med otur kan vi diskutera. Men en bov i dramat vad gäller dödsolyckor är att man slår i ett räcke eller dike. Men det gäller ju att inte hamna där i första hand. Man kan inte skydda sig mot allt. Information och utbildning är viktigt, absolut!
 

MiaSyrra

New member
Mot sånt här hjälper nog varken information eller utbildning. Det här är det jag helst av allt vill slippa möta i trafiken.
http://www.dn.se/sthlm/korde-mot-trafiken-pa-essingeleden
Har ni någonsin sett rubriken "Vansinnesfärd på fel sida av vägen. Motorcyklist i frontalkrock." ? Tänker ofta att varje bil man möter kan rymma minst en pappskalle med hjärnan i stomipåse bredvid. Brukar ha en bra låt på mP-3 i hjälmen. "Vigilante man" med Woddie Guthrie. Blicken,placering,spårval.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
När det kommer till trafiksäkerhetsprat här på forumet så tror jag att vi alla är "lika stora kålsupare" alltid är det någon annan person/grupp som pekas ut som "syndabockar" i trafiken!!

Jag själv gör givetvis aldrig någon farlig manöver i trafiken , det är alltid någon annan eller..:confused:

Det är väl bara att sätta sig på hojen och köra så gott man kan. Sluta att vara rädd för andra trafikanter och framförallt sluta att reta sig på andra trafikanters beteende för inte blir jag bättre själv i trafiken av att vara rädd samt reta mig på andra trafikanter.... inte gladare heller för den delen.:)

Anders.J
 

DearHunter

New member
Skillnad på misstag som man inte kan förutse och inte rår över, kontra sitta och supa och sedan ge sig ut i trafiken eller dundra fram mellan bilarna på en 70 väg i 200 för att det är kul när pupillerna bli lika stora som hjärnan på en flatlus....,
Vi vet vilka fläskbenen är.
 

MiaSyrra

New member
Vore bra om dom skrev varför bilen körde mot trafiken. Senil dement, droger, psykos?
Det har jag också funderat över. Det är nog sällan man ens får veta det överhuvud taget. Speciellt journalister får nog aldrig reda på "hela sanningen" med tanke på att deras jobb är att skriva om det. Jag har hört och läst om två dödsolyckor i Helsingborg på utfarten till E6 mot Malmö. Första gången var en yngre person som mist sin kompis i en brandolycka och blev så deprimerad att denne valde att köra i fullt blås på fel sida motorväg till det small. Den andre var en dansk äldre person som körde ner på fel påfart. Trots skyltar och mötande trafik gasade dansken på för fullt och mulade med en svensk bil som kom norrifrån i 110. Den i mötande bilen överlevde och berättade i radio hur det kändes att fronta. Dansken blev mos och dog på fläcken. Har funderat mycket på det här, och tänker ofta "Bara man inte möter en galning"... Skrämmande...
 

DearHunter

New member
Depression bör klassas som dödlig sjukdom. Tyvärr väljer några att ta oskyldiga med sig...
Jag själv oroar mig för samma sak plus vilt.
 

Avarage

New member
Pengar finns i samhället. Men det prioriteras fel. Vi står tex inför infrastruktur investeringar på uppemot 522 miljarder under en tio års period. Samtidigt som vi flyger ut sjuka pga brist på platser inom vården.
Sedan vad gäller droger och fylla så handlar det inte bara om mc åkandet. Tänk på allt annat som drabbas, inte minst familjetragedier och brott. Ärligt talat så skulle det bli billigare i längden om resurser satsades på dessa plus mer trafikövervakning.

Jag har nog inte förstått hur Sveriges ekonomi ser ut, tydligen. För om det nu finns gott om pengar varför skulle vilket parti som helst välja att inte putta in ännu mer pengar i what ever de finner högprioriterat?

Finns det verkligen NÅGOT parti som anser att:
- socialtjänsten ...
- sjukvården ...
- skolan ...
- infrastrukturen ...
- försvarsmakten ...
- polis/räddningstjänst ...
osv.

... INTE behöver mer pengar?

Vi står dessutom inför ett ökat behov av ökad försvarsförmåga som kommer kräva en slant.

Det lite surrealistiska i det hela är att en död människa kostar samhället mindre pengar än en svårt sjuk icke arbetsför. Så ur rent ekonomiskt nationalekonomiskt perspektiv är det billigare för sverige (dig & mig) om vi motorcyklister kör ihjäl oss än om vi skadar oss allvarligt.

Vad gäller alkoholmissbruk och all annan form av drogmissbruk också för den delen, finns i snitt ca. 10 personer runtomkring missbrukaren som påverkas starkt negativt. Det finns således alla anledning i världen att vi engagerar oss i våra nära/kära/vänner/släktingar/arbetskamrater som har för hög alkoholkonsumtion...om vi bryr oss om sveriges ekonomi.

Slår man dövörat till och blundar för sin omgivning kan man KANSKE påstå att man inte känner/vet om någon som har onormalt hög alkoholkonsumtion. Men om man är det minsta öppen för vad som händer runt omkring oss finns flera tillfällen när vi kan agera i hjälpande syfte. MEN, hur många känner du/ni som ni VET försöker på något sätt stötta...?
 

Avarage

New member
Depression bör klassas som dödlig sjukdom. Tyvärr väljer några att ta oskyldiga med sig...
Jag själv oroar mig för samma sak plus vilt.

Personligen oroar jag mig inte ett skvatt för det. Inte när statistiken säger oss att de 2 största riskerna för att dödas på mc i Sverige är:
1.) Singelolycka dvs. ingen annan inblandad (överlägset störst risk = ca. 50% av alla dödade motorcyklister)
2.) Korsningsrelaterade olyckor dvs. fordon svänger ut framför mig, svänger vänster framför mig eller svänger vänster när jag kör om. (ca. 30% av dödsolyckorna)

Kategori #2 kan jag ganska lätt undvika då jag ju ser eller vet var bilar/traktorer mfl. KAN svänga och då ta det lite försiktigare där.
Kategori #1 däremot, det handlar ju om mig själv. Så om jag skall åka runt och vara rädd för något är det ju mig själv jag skall vara rädd för... enligt statistiken. :)

Nu råkar jag vara av den inställningen att den dag jag börjar tänka på vad som KAN hända eller "tänk om..." så är det nog dax att ställa hojen. Åtminstånde lägga gatåkat på hyllan. Av den enkla anledningen att man stjäl fokus/medvetenhet eller attention som Kieth Code (grundare av California Superbike School uttrycker sig). Och vi har ju bara 100% av vår medvetenhet som skall VÄLJAS att fördela på det vi tycker behöver mest uppmärksamhet för tillfället när vi kör hoj. Och jag lägger mycket uppmärksamhet på sådant som jag KAN påverka när jag kör hoj.

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

DearHunter

New member
Håller inte med dig! Det kan finnas många anledningar till att det blivit fel som jag/du inte vill dela med hela svenska folket!

Jodå, orsakerna ska fram. Man behöver inte skylta med namn. En ökad medvetenhet om varför det blir tokigheter ökar tex acceptansen i samhället för myndigheters beslut som annars skulle kanske te sig korkade. Varför får vi inte köra i bussfiler tex? En motivering med bakomliggande fakta vore ju på sin plats! Då kan man börja debattera ;)
 

Avarage

New member
Jodå, orsakerna ska fram. Man behöver inte skylta med namn. En ökad medvetenhet om varför det blir tokigheter ökar tex acceptansen i samhället för myndigheters beslut som annars skulle kanske te sig korkade. Varför får vi inte köra i bussfiler tex? En motivering med bakomliggande fakta vore ju på sin plats! Då kan man börja debattera ;)

Så om du kör på fel sida vägen och orsakar en dödsolycka men överlever själv så menar du på att ingen i din närhet (arbetskamrater, grannar, vänner) vet att det var du som körde?

Vilka vill du skall veta att det var dig dem skriver om på löpsedlarna?
 

MiaSyrra

New member
...att man stjäl fokus/medvetenhet eller attention som Kieth Code (grundare av California Superbike School uttrycker sig). Och vi har ju bara 100% av vår medvetenhet som skall VÄLJA att fördela på det vi tycker behöver mest uppmärksamhet för tillfället när vi kör hoj. Och jag lägger mycket uppmärksamhet på sådant som jag KAN påverka när jag kör hoj.
Bra sammanfattning ! Uppmärksamhet när man åker och inte för mycket oro när man sitter på kammaren. Har man sen fått lite av bonnförnuftet med sig när man kränger hjälmen över skallen, så har man väl åtminstone skrubbat bort de flesta misstagen som orsakas av kategorin "Singelolycka med mc". De övriga procenten får väl gå in under kategorien jädrans otur på väg till... vad det nu var. Nollvision är bara en hypotes, men målet ska väl ändå vara att hålla siffrorna nere på det sättet som vi faktiskt lyckats bra med de senaste årtiondena trots flerdubbling av antalet hojar på vägarna.
 

DearHunter

New member
Så om du kör på fel sida vägen och orsakar en dödsolycka men överlever själv så menar du på att ingen i din närhet (arbetskamrater, grannar, vänner) vet att det var du som körde?

Vilka vill du skall veta att det var dig dem skriver om på löpsedlarna?

Man får väl ge tusan i att köra rattonykter till och börja med, om det var det som var orsaken ! Om allmänheten är medveten om problemen så ökar förståelsen för samhällets agerande. Sedan om någon råkar bli kränkt... säg det till offrens anhöriga
De mångas väl ska gå före individens. Det är därför vi låser in tjuvar eller tvångsvårdar, bland annat!
 

Bob Sweden

New member
En tanke som bör kunna grävas vidare i och trummas ut rejält (säkerhetsvansinnet osv.) är följande lilla mening:


Sverige har den högsta kända andelen dödade på MC utan giltigt körkort. Samtidigt har Sverige Europas högsta avgift för körprov på MC.


Källa:
SMC remissvar som finns här.

Lite mera fakta runt omkring det där, lite trummande och skickande till nyckelpersoner osv. så kanske det går att väcka lite opinion?
Problemet i Sverige (och även andra länder) är att "Säkerhet är bra, den som opponerar sig mot detta är ond!"
Men när det i fall som detta är uppenbart att det håller på att gå käpprätt åt *valfritt varmare ställe* då kan det vara trivsamt att kunna luta sig mot lite statistik.

/B
 
Top