Säkerhetstjatet!

DearHunter

New member
En tanke som bör kunna grävas vidare i och trummas ut rejält (säkerhetsvansinnet osv.) är följande lilla mening:


Sverige har den högsta kända andelen dödade på MC utan giltigt körkort. Samtidigt har Sverige Europas högsta avgift för körprov på MC.


Källa:
SMC remissvar som finns här.

Lite mera fakta runt omkring det där, lite trummande och skickande till nyckelpersoner osv. så kanske det går att väcka lite opinion?
Problemet i Sverige (och även andra länder) är att "Säkerhet är bra, den som opponerar sig mot detta är ond!"
Men när det i fall som detta är uppenbart att det håller på att gå käpprätt åt *valfritt varmare ställe* då kan det vara trivsamt att kunna luta sig mot lite statistik.

/B

Mycket bra där
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Träffade en ledamot i Trafikutskottet på mässan och har skickat dessa frågor till honom, och några andra.Självklart även tagit upp med berörda myndigheter.
 

Avarage

New member
Man får väl ge tusan i att köra rattonykter till och börja med, om det var det som var orsaken ! Om allmänheten är medveten om problemen så ökar förståelsen för samhällets agerande. Sedan om någon råkar bli kränkt... säg det till offrens anhöriga
De mångas väl ska gå före individens. Det är därför vi låser in tjuvar eller tvångsvårdar, bland annat!

Så om du har en sjukdom som råkat försätta dig i en stuation där du blir löpsedelstoff tycker du det är ok att bli uthängd?

Mår offren bättre av att namn, bild och orsak läggs ut till allmänheten? Saret är givet: NEJ!

Det kan finnas mängder med orsaker till varför du kommer över på fel sida vägen och för stunden inte bedömer situationen korrekt. Men du tycks enbart fokusera på att man gör det medvetet och med en intention att skada andra! Livet är inte riktigt alltid så!

Nu jobbar ju press/meda (oftast) som sig bör i dessa avseenden (ibland blir det fel) och det finns ju anledningar till det.

// Niklas
 

DearHunter

New member
Det jag är ute efter är VARFÖR man kör mot trafiken, i detta fall, eller orsakar olyckor. Inte vem. Möjligen grupp.
Ja, jag vill veta orsaken till varför olyckor sker så att man kan jobba preventivt. Jag vill bli informerad om varför vi har tex stopp i trafiken, varför någon körde mot trafiken eller varför det blev en krock. Beror det på dålig belysning/ skyltning/ felplanerat så ska sådant åtgärdas. Beror det på annat tex demens så bör reglerna ses över. Kanske regelbunden läkarkontroll för alla med utlåtande map körkort efter att man har fyllt en viss ålder. OM det nu är ett problem. Och det är just detta OM som jag vill bli av med. Får man höra i massmedia att dementa titt som tätt orsakar olyckor så är jag för ökad kontroll. Annars inte. Jag köper inte allt som massmedia eller myndigheterna säger. Jag vill bilda mig en egen uppfattning.

Det är en jäkla skillnad på om en olycka inträffar pga sjukdom eller pga tex polisjakt. Polisen kan göra ett val och har regler. Blir Du sjuk och orsakar en olycka så rår Du inte för det. Sedan att du gör den slutsatsen att folk hängs ut, det får stå för dig!
 
Last edited:

DearHunter

New member
@ Avrrage: Jag fokuserade från början på dom ca 30 procenten som är påverkade och inblandade i dödsolyckor.... Ja, DOM utsätter oss andra MEDVETET för livsfara.
 

Avarage

New member
Det jag är ute efter är VARFÖR man kör mot trafiken, i detta fall, eller orsakar olyckor. Inte vem. Möjligen grupp.
Ja, jag vill veta orsaken till varför olyckor sker så att man kan jobba preventivt. Jag vill bli informerad om varför vi har tex stopp i trafiken, varför någon körde mot trafiken eller varför det blev en krock. Beror det på dålig belysning/ skyltning/ felplanerat så ska sådant åtgärdas. Beror det på annat tex demens så bör reglerna ses över. Kanske regelbunden läkarkontroll för alla med utlåtande map körkort efter att man har fyllt en viss ålder. OM det nu är ett problem. Och det är just detta OM som jag vill bli av med. Får man höra i massmedia att dementa titt som tätt orsakar olyckor så är jag för ökad kontroll. Annars inte. Jag köper inte allt som massmedia eller myndigheterna säger. Jag vill bilda mig en egen uppfattning.

Det är en jäkla skillnad på om en olycka inträffar pga sjukdom eller pga tex polisjakt. Polisen kan göra ett val och har regler. Blir Du sjuk och orsakar en olycka så rår Du inte för det. Sedan att du gör den slutsatsen att folk hängs ut, det får stå för dig!

Och jag menar på att INGEN är annonym när man skrivs om i media så anger man orsaken och det beror på något som vederbörande inte vill att andra skall få reda på (varför är sjukhusjournaler sekretessbelagda tror du?) så blir man således uthängd om man också anger orsaken vare sig det är något man rår för eller ej.

För det andra, vad kan DU göra åt det att dementa ibland slnker igenom det säkerhetsnät som faktiskt finns? Jobbar du med denna typen av sjukhusfrågor? Om inte kan du inte göra speciellt mycket varför ditt motiv till att få veta faller.
 

Avarage

New member
@ Avrrage: Jag fokuserade från början på dom ca 30 procenten som är påverkade och inblandade i dödsolyckor.... Ja, DOM utsätter oss andra MEDVETET för livsfara.

Att de allra flesta bär ansvar för sina handlingar är ju något rättsväsendet tar hand om. MEN det är inte samma sak som att de alltid själva försatt sig i sin livssituation. Eller du kanske hör till den lilla skalan som tor att det finns idivider som föds onda? ELLER att barnen har möjlighet och förmåga att välja sina föräldrar? ELLER att samhället erbjuder hjälp och stöttning i den omfattningen att man kan anse att alla har samma förutsättningar när vi kommer till världen?

Oavsett vad orsaken till att du/jag hamnar i för oss jobbiga situationer eller situationer som är farliga för oss & andra är det inte samma sak som at vi själv har haft samma räkmacka att glida omkring på sedan födseln som grannen/bästa polaren. Du/jag kanske inte klarar livets påfrestningar lika bra av genetiska orsaker eller pga. den miljön vi tvingats växa upp i. Eller vi kanske utsätts för avsevärt mycket fler och jobbigare situationer att behöva bearbeta än grannens son/dotter gjorde. Vad du/jag/olyckskorpen som det skrivs om på löpsedel har formats till att bli av orsaker som vi inte påverkar är inget du/jag har att göra med så länge vi inte jobbar inom vården han/hon söker hjälp.

Ansvar får de ta för sina val oavsett men att bli uthängd bidrar inte till något gott varken för dem eller dig/mig. Det skydd som du/jag kanske tycker att vi vill/måste ha skall erbjudas av myndigheter med regelverk att jobba efter och kontrollorgan. Dit hör bl.a rättsväsende och sjukvård nte du/jag!

Vare sig du vill veta får du inte det, så funkar det idag, och det finns, som jag skrev tidigare, väldigt goda skäl till att det funkar så. Gillar du inte det får du se till att engagera dig politiskt och bli invald i svenskt regeringsparti och innifrån vår demokrati jobba för det DU tror på. För utifrån kan du/jag inte förändra den här typen av frågeställningar.
 

Avarage

New member
Vi får inte glömma att vi är osynliga.
Bilister har helt klart svårt att se tvåhjulingar.
View attachment 5535

Tittar man inte ser man heller inte! Föraren i bilen på bilden har inte tittat...logisk slutsats!

VARFÖR?
1.) Somnat.
2.) Skymd sikt precis innan omkörning.
3.) Störd av passagerare i bilen.
4.) Sjukdom
5.) Droger (Drogad på lunchrestaurangen precis innan, droger som intagits omedvetet alt. medvetet men ändå valt att köra pga. akut sjukdomstillstånd hos passagerare ... osv.)
6.) Fått något i ögonen som flygit in genom den öppna sidorutan
7.) Blev skjuten/utsatt för annat attentat precis innan
8)... osv.

Inget av detta kan vi påverka hos föraren i bilen eller inte ens i det land eller region där olyckan inträffade, för vi vet inte var det var någonstans. Vi får helt enkelt förlita oss på att myndigheterna där olyckan inträffade sköter sina uppdrag på bästa sätt. ;-)

Kärninnehållet i det jag förmedlar är:
Vi kan inte förändra någon annan än oss själva!

// Niklas
 

DearHunter

New member
Jodå! Man kan göra det i princip omöjligt att få igång ett motorfordon om man är påverkad!
Man kan mot den andres vilja döma till tvångsvård och rehab.
Man kan utforma infrastrukturen på ett sådant sätt som tvingar trafikanterna att bete sig på ett visst sätt, etc.

Och givetvis, det som bla Du är inne på, att utbildning, tillgång till information, erfarenhet och riskmedvetenhet gör så att man frivilligt fattar bra beslut och håller sig till det!
 

Chopperbyggarn

New member
Jag tycker att Niklas har flera mycket mogna inlägg! I övrigt tycker jag att den här tråden har spårat ur i precis som rubriken lyder, tjat.

Anders.J
 

Peter1980

New member
Håller faktiskt med TS till stor del.

Det är nästan så man undrar hur man överlevde barndomen med tanke på att man klättrade i träd utan airbag-dräkt, byggde kojor utan vadderade väggar, spikade med hammare när man kanske inte var så bra på att träffa spiken osv..

Säkerhet är givetvis viktigt, men när det gäller hojåkande är det nästan så att det roliga blir kvävt av all "säkerhet" hela tiden.
 

DearHunter

New member
Min uppfattning är att man ska försöka få bort dom som kör påverkade. Då tror jag att mycket faller på sin plats vad gäller säkerhetsarbete kontra frihet.

Färre olyckor leder till färre förbud!
 

Carnivore

New member
http://www.corren.se/ostergotland/l...korde-bil-olovligt--igen-6319251-artikel.aspx
Är det sådana kräk ni vill värna om när några av er är motståndare till att ta tag i de som inte sköter sig i trafiken?

Grabben i artikeln skulle jag gärna erbjuda en egen grop ågonstans, undrar hur många olyckor han orsakat är andra fått rädda sig undan, och vad sägs när han kör ihjäl (en hojåkare) någon?

Nej, sådana individer vill man inte värna om men de hamnar tyvärr i samma grupp som andra sjuka som man defakto vill värna om. Ibland kan man inte välja individer vid regelutformning och då blir det bättre att skydda en större grupp än att hänga ut de som inte bör hängas ut.

Men för mig är det rent sunt förnuft att inse det... precis samma sunda förnuft som efterfrågas här flera ggr om när det kommer till det överdrivna säkerhetsarbetet.
 

DearHunter

New member
View attachment 5541

Vi har även äldre människor i trafiken som inte är lika reflexsnabba eller som har samma syn som vi yngre. Dessa måste man ta hänsyn till när man samexisterar i trafiken. För att man blir äldre så innebär det inte per automatik att man ska avstå från att köra bil för att några hetsporrar tycker att man är ivägen. Vi har en större andel åldrande befolkning och får nog anpassa oss till det - att ta det lugnt!
Och eftersom andelen hojåkare oxå blir äldre och dom kör oftast lugnare så blir det i genomsnitt färre olyckor.. Troligen...
 
Last edited:

HkanB

New member
Hur långsam får man bli...

View attachment 5541

Vi har även äldre människor i trafiken som inte är lika reflexsnabba eller som har samma syn som vi yngre. Dessa måste man ta hänsyn till när man samexisterar i trafiken. För att man blir äldre så innebär det inte per automatik att man ska avstå från att köra bil för att några hetsporrar tycker att man är ivägen. Vi har en större andel åldrande befolkning och får nog anpassa oss till det - att ta det lugnt!
Och eftersom andelen hojåkare oxå blir äldre och dom kör oftast lugnare så blir det i genomsnitt färre olyckor.. Troligen...

Frågan hur långsam, svagsynt m.m är det OK att bli innan hunden ser allt för mysko ut?
Jag har inte bara vänner till mig själv utan har alldeles själv haft alldeles för många nära döden upplevelser där motparten varit alldeles för nära fel ända på livet...

Klassikern är när jag färdas på huvudled och denna någon kommer ifrån sidan och bäringsdragningen är konstant 0...ända tills dess att jag börjar bromsa ute på huvudleden...ögonblick senare så körs det rakt, rätt ut på huvudleden utan att stanna eller ens nämnvärt sänka farten och allt som oftast utan en endaste liten ens symbolisk huvudvridning. Har man tur så blinkas det ibland fast då inte alltid åt rätt håll.
Att tro att periferiseendet tilltar med ökande ålder kan jag inte tänka mig så det måste vara något annat som gör att att detta dödsföraktande sätt att framföra sitt fordon på känns OK...den andre. Men inte för mig!
Förutom rent åldersrelaterade krämpor så medicineras en del av våra äldre med en del mycket intressanta saker...

Visserligen har vad det verkar många äldre sådan insikt att framfarten inte sker i allt för hög hastighet...men för att parafrasera Ralph Nader så finns det åldringar som är farliga i alla hastigheter, höga som låga.
De färdas omkring som någon sorts minor i trafiken lyckligen helt okunniga om det kaos de emellanåt lämnar efter sig.

När det gäller de äldre så skulle sannolikt en "riktig" läkarundersökning inkl. synkoll och en översyn av förskrivna medikamenter gör allas vår trafikvardag lite bättre. Och då bättre även för de äldre.

Jag skulle inte velat vara den äldre herre som för ett ganska långt antal år sedan i övermod? bestämde sig för att skjutsa sina gäster till Centralstation i Stockholm för att bespara dem taxikostnaden? Det hade väl kanske inte varit något problem om det inte hade varit för att han inte hade kört bil inne city på någonstans i runda slängar 15-20 år. Det var nämligen, lär han ha sagt till polisen efteråt, så stökigt å svårt att hinna med i trafiken. Hur det var efter alla dessa år kan ni väl redan gissa...inte bättre.
Hur som haver, så slutar det med att han hamnar i fel körriktning längs med karlbergskanalen och bärgas därifrån. Visst ja, som salt i såren så hamnade han på löpsedeln i båda kvällstidningarna.

Eller som brorsan berättade, nu fritt ur minnet: En äldre herre kommer in på macken och är lindrigt sagt rätt upprörd.
Efter en rätt lång tirad om elände och misär i största allmänhet så kommer han fram till kärnan i sin klagan. Lyktstolparna(det kan ha varit flaggstänger också) vid utfarten står alldeles för tätt.
- Vadå?
- För tätt?
Ja klart de står för tätt, jag har ju kört på en av dem!
Utanför runt hörnet så står den äldre mannens bil med ena v stolparna klockrent mitt i fronten på bilen.
Avståndet mellan stolparna då? Tja, sisådär en 7-8 meter...de stod dessutom en bit utanför det asfalterade.

Det finns vissa som helt enkelt inte borde köra bil, äldre såväl som yngre...och sjutton vet om det är rättvist, ens för/mot dem att vi skall behöva ta hänsyn för att de befinner sig i en situation de inte borde vara i, alls.

Med någon sorts förhoppning om jag inte skall behöva hjälp att förstå när det är dags att lägga av.
 
Last edited:

Avarage

New member
http://www.corren.se/ostergotland/l...korde-bil-olovligt--igen-6319251-artikel.aspx
Är det sådana kräk ni vill värna om när några av er är motståndare till att ta tag i de som inte sköter sig i trafiken?

Grabben i artikeln skulle jag gärna erbjuda en egen grop ågonstans, undrar hur många olyckor han orsakat är andra fått rädda sig undan, och vad sägs när han kör ihjäl (en hojåkare) någon?

Oj, vilken människosyn du har! Här är du och jag HELT olika, undrar just varför?

Att inte heller jag vill ha killen ute på gatorna framförandes fordon som kan innebära fara för såväl hans som andras liv är en självklarhet. Det du/jag kan göra åt den saken är:

1.) Lås/larma fordon
2.) Lås in nycklar till fordon så obehöriga ej kan komma åt dem ens vid inbrott.
3.) Sälj eller låna inte ut bilen/mc:n till någon du inte känner väl.
4.) Montera alkolås
... osv.

Det finns säkert fler saker du/jag kan göra för att göra det mycket svårare att komma över våra fordon men det är vad jag för tillfället kommer på.

Vi kan också:
A.) Stötta släktingar/vänner/arbetskamrater som har det jobbigt.
B.) Säga ifrån i matkön när en förälder/vuxen beter sig fel mot barn
C.) Larma om vi MISSTÄNKER (vi måste inte ha vattentäta bevis) att barn råkar illa ut. Resultatet KAN ju bli att socialtjänsten sätter in stöd för familjen och att det slutar lyckligt!
D.) Påverka våra politiker (tänk även på detta när du väljer).
osv...

Slutligen är det ju inte killens fel att samhällets rättssystem fungerar som det gör och att han till synes i vilket fall som helst inte fått den vård han garnaterat behöver.

Ärligt talat är det NÅGON av er som blir förvånad över att en missbrukare stjäl för att komma över pengar att finansiera sitt missbruk med? Är Ni också förvånade över att en missbrukare ljuger för att skydda sig själv/dölja sitt missbruk?

Ni skulle i så fall samtidigt bli VÄLDIGT förvånade över hur ärlig en missbrukare ofta är så fort de tar emot hjälp. Men man KAN inte tvinga någon till att förändra sig. Man kan tvinga dem att bli inlåsta och man KAN tvinga dem att ta mediciner och avhålla sig från droger mm. Men deras vilja kan man INTE påverka med tvång även om det är många diktaturer som försökt!

Så, som du märker, japp den här killen är en typisk människa som jag "värnar om". Därmed inte sagt att jag accepterar hans beteende, långt ifrån! Till skillnad från dig (och tyvärr en del andra också här i samhället) har jag en mer human syn på hur man skall hantera/hjälpa dem. En grop i marken är inte ett modern synsätt att hjälpa en människa som mår dåligt på.

// Niklas
 
Last edited:
Top