Hur långsam får man bli...
View attachment 5541
Vi har även äldre människor i trafiken som inte är lika reflexsnabba eller som har samma syn som vi yngre. Dessa måste man ta hänsyn till när man samexisterar i trafiken. För att man blir äldre så innebär det inte per automatik att man ska avstå från att köra bil för att några hetsporrar tycker att man är ivägen. Vi har en större andel åldrande befolkning och får nog anpassa oss till det - att ta det lugnt!
Och eftersom andelen hojåkare oxå blir äldre och dom kör oftast lugnare så blir det i genomsnitt färre olyckor.. Troligen...
Frågan hur långsam, svagsynt m.m är det OK att bli innan hunden ser allt för mysko ut?
Jag har inte bara vänner till mig själv utan har alldeles själv haft alldeles för många nära döden upplevelser där motparten varit alldeles för nära fel ända på livet...
Klassikern är när jag färdas på huvudled och denna någon kommer ifrån sidan och bäringsdragningen är konstant 0...ända tills dess att jag börjar bromsa ute på huvudleden...ögonblick senare så körs det rakt, rätt ut på huvudleden utan att stanna eller ens nämnvärt sänka farten och allt som oftast utan en endaste liten ens symbolisk huvudvridning. Har man tur så blinkas det ibland fast då inte alltid åt rätt håll.
Att tro att periferiseendet tilltar med ökande ålder kan jag inte tänka mig så det måste vara något annat som gör att att detta dödsföraktande sätt att framföra sitt fordon på känns OK...den andre. Men inte för mig!
Förutom rent åldersrelaterade krämpor så medicineras en del av våra äldre med en del mycket intressanta saker...
Visserligen har vad det verkar många äldre sådan insikt att framfarten inte sker i allt för hög hastighet...men för att parafrasera Ralph Nader så finns det åldringar som är farliga i alla hastigheter, höga som låga.
De färdas omkring som någon sorts minor i trafiken lyckligen helt okunniga om det kaos de emellanåt lämnar efter sig.
När det gäller de äldre så skulle sannolikt en "riktig" läkarundersökning inkl. synkoll och en översyn av förskrivna medikamenter gör allas vår trafikvardag lite bättre. Och då bättre även för de äldre.
Jag skulle inte velat vara den äldre herre som för ett ganska långt antal år sedan i övermod? bestämde sig för att skjutsa sina gäster till Centralstation i Stockholm för att bespara dem taxikostnaden? Det hade väl kanske inte varit något problem om det inte hade varit för att han inte hade kört bil inne city på någonstans i runda slängar 15-20 år. Det var nämligen, lär han ha sagt till polisen efteråt, så stökigt å svårt att hinna med i trafiken. Hur det var efter alla dessa år kan ni väl redan gissa...inte bättre.
Hur som haver, så slutar det med att han hamnar i fel körriktning längs med karlbergskanalen och bärgas därifrån. Visst ja, som salt i såren så hamnade han på löpsedeln i båda kvällstidningarna.
Eller som brorsan berättade, nu fritt ur minnet: En äldre herre kommer in på macken och är lindrigt sagt rätt upprörd.
Efter en rätt lång tirad om elände och misär i största allmänhet så kommer han fram till kärnan i sin klagan. Lyktstolparna(det kan ha varit flaggstänger också) vid utfarten står alldeles för tätt.
- Vadå?
- För tätt?
Ja klart de står för tätt, jag har ju kört på en av dem!
Utanför runt hörnet så står den äldre mannens bil med ena v stolparna klockrent mitt i fronten på bilen.
Avståndet mellan stolparna då? Tja, sisådär en 7-8 meter...de stod dessutom en bit utanför det asfalterade.
Det finns vissa som helt enkelt inte borde köra bil, äldre såväl som yngre...och sjutton vet om det är rättvist, ens för/mot dem att vi skall behöva ta hänsyn för att de befinner sig i en situation de inte borde vara i, alls.
Med någon sorts förhoppning om jag inte skall behöva hjälp att förstå när det är dags att lägga av.