Medlemsavgiften !!!!!!!!

Marie

Banned
Tidningen MC folket är bara den värd detta pris om inte mer för sina 7 nummer /år.
Och kan äntligen utvecklas så det täcker alla hojåkares intressen, förhoppningsvis![/SIZE]
Tänk på vad en prenumeration av BIKE (439kr/10nummer), Allt om MC (405kr/10 nummer)
eller MCM (280kr/6 nummer)kostar.

Just detta argumentet saknar betydelse för mig. Jag är inte ett dyft intresserad av att läsa en tidning om motorcyklar, och det skulle aldrig falla mig in att prenumerera på en mc-tidning. Nej jag vidhåller att det enda som Mcfolket innehåller, och som jag tycker att är värt mer än papperert det är tryckt på, är Sture Stelben. Och sju sidor svartvit serie på ett år kan aldrig bli så bra att den är värd 350 kronor - för det finns inget i SMCs övriga utbud som jag uppskattar heller. Så enkelt är det.
/Marie - fortfarande medlem nr 265234

Marie

Banned
Man kan välja att inte vara med i facket men det är oklokt att göra det ljudligt och skrytsamt. Man kan också välja att inte vara med i SMC. Är det klokt att tjata om det i SMC:s garage?

Varför skall man inte tydligt deklarera att man inte är med i facket?:confused:

Dessutom är jag fortfarande medlem i SMC men uppmanar alla som inte gillar avgiftshöjningen att tillsammans med mig kliva av vid årsskiftet.
/Marie fortfarande SMC-medlem nr 265234

HW

New member
Dessutom är jag fortfarande medlem i SMC men uppmanar alla som inte gillar avgiftshöjningen att tillsammans med mig kliva av vid årsskiftet.

Du är fri att välja vilka organisationer du skall vara medlem i och på så vis stödja. Vill du lämna SMC tycker jag du skall göra det men varför i hela fridens namn måste du uppmana andra att göra likadant?

Är SMC endast av ondo för motorcyklister?
Försämrar vi förutsättningarna för ett fortsatt utövande av frihetens hobby?
Skapar vi lagar som bokstavligen stoppar käppar i hjulen för mc-åkare?
Arbetar SMC för att förhinda mc-träffar, sociala sammankomster och umgänge mellan samhällsklasser?
Samlar SMC pengar i en skadefond för att vi hoppas att folk skall skada sig?

Ärligt talat Marie, om du inte gillar det SMC håller på med så hoppa gärna av men när du kliver fram och uppmanar andra att bojkotta oss så ger du dig in på att börja motarbeta SMC, som om det vore något av ondo.
Du uppmanar personer du inte känner att inte stöjda en organisation som osjälviskt jobbar för ett kollektiv på ca 230 000 personer. Vi har bara aktivt stöd från 1/4 av dessa men det är ändå ca 60 000 personer du predikar emot när du "uppmanar" medlemmar att hoppa av.:mad:

Jag skriver detta som medlem, inte det faktum att jag är förtroendevald. Detta är med andra ord inte styrelsens åsikt utan min personliga.

/HW (har ingen aning om vad jag har för medlemsnummer, vad spelar det för roll om man inte råkar ha nr 1, 1miljon, 666 eller något coolt?)

Mimmi

New member
Medlemskap.

Hej!

OM pengarna räcker till när räkningarna skall betalas per den 061231, så skall jag fortsätta att vara medlem i såväl SMC samt Sv. BMW MC-Klubben. Men om jag måste stryka en förening, vilken skall jag då avsluta medlemskapet i ? Detta är ett intressant spörsmål som inte är lätt att finna svar på...
Eftersom jag hyser den åsikten att jag för att vara Forum-aktiv vill vara medlem, så kommer det nog att vara den avgörande punkten. Alltså det Forum som jag helst besöker och aktivt deltager i. Men det finns en hel del att fundera över i detta val.

Dessutom har jag hittat en annan förening som jag skall gå med i, (helt utan MC-anknytning), och detta ställer saken ytterligare på sin spets.

Last edited:

Mr Helmut

New member
Du är fri att välja vilka organisationer du skall vara medlem i och på så vis stödja. Vill du lämna SMC tycker jag du skall göra det men varför i hela fridens namn måste du uppmana andra att göra likadant?

Är SMC endast av ondo för motorcyklister?
Försämrar vi förutsättningarna för ett fortsatt utövande av frihetens hobby?
Skapar vi lagar som bokstavligen stoppar käppar i hjulen för mc-åkare?
Arbetar SMC för att förhinda mc-träffar, sociala sammankomster och umgänge mellan samhällsklasser?
Samlar SMC pengar i en skadefond för att vi hoppas att folk skall skada sig?

Ärligt talat Marie, om du inte gillar det SMC håller på med så hoppa gärna av men när du kliver fram och uppmanar andra att bojkotta oss så ger du dig in på att börja motarbeta SMC, som om det vore något av ondo.
Du uppmanar personer du inte känner att inte stöjda en organisation som osjälviskt jobbar för ett kollektiv på ca 230 000 personer. Vi har bara aktivt stöd från 1/4 av dessa men det är ändå ca 60 000 personer du predikar emot när du "uppmanar" medlemmar att hoppa av.:mad:

Jag skriver detta som medlem, inte det faktum att jag är förtroendevald. Detta är med andra ord inte styrelsens åsikt utan min personliga.

/HW (har ingen aning om vad jag har för medlemsnummer, vad spelar det för roll om man inte råkar ha nr 1, 1miljon, 666 eller något coolt?)

Kunde inte sagt det bättre själv

Nu ska jag ta i lite och säga att även om dom hade höjt till 500kr/ år så hade jag varit kvar för det ger mig så mycket tillbaka i rabbater och förmåner som jag utnytjat vid bankörning. Sen är det ju kul med tidningen, kalendern och massa mer.

Sen verkar det ju blivit en klar förbättring sen Galne Dansken kom till!

//Alex

Mikaman

New member
Varför skall man inte tydligt deklarera att man inte är med i facket?:confused:

/Marie fortfarande SMC-medlem nr 265234

Jag tycker det är osmart att mitt på fabriksgolvet vråla ut att man inte är med i facket. Man riskerar att i onödan få en massa ovänner!

Sedan är hotet/uppmaning att "kliva av vid årskiftet" ganska kraftlöst. Dessutom riskerar du att helt i onödan få ovänner här i SMC:s garage. Det vore mycket mera krut i en motion om avgiftssänkning till nästa årsmöte. Då är du fortfarande med i spelet, och spelar efter de regler som gäller. Men du måste tåla att riskera en nedröstning! Det är hursomhelst mindre risk att du får ovänner pga av en schysst årsmötesmotion och du ger intryck av att vara mån om många vänner. ;)

Marie

Banned
Jag tycker det är osmart att mitt på fabriksgolvet vråla ut att man inte är med i facket. Man riskerar att i onödan få en massa ovänner!

Ett antal ovänner är inget som någonsin bekymrat mig det minsta. I början av nittiotalet fortsatte jag också att jobba trots pågående strejk. Jag såg inget skäl att stödja facket den gången, och inte blev det någon brist på ovänner på jobbet heller..... :D
/Marie

HW

New member
Ett antal ovänner är inget som någonsin bekymrat mig det minsta. I början av nittiotalet fortsatte jag också att jobba trots pågående strejk. Jag såg inget skäl att stödja facket den gången, och inte blev det någon brist på ovänner på jobbet heller..... :D
/Marie

Vissa ser ju ett nöje i att reta andra och skaffa sig ovänner.
Jag har alltit varit stor och stark och jag har också haft den inställningen...... det gick över i samma veva som jag kom i målbrottet, började köra moped, dricka alkhohol osv... dvs. någon gång i tonåren.:cool:

Det är på sätt och vis skönt att du erkänner att det är på den nivån vi befinner oss. Nu kan vi som har något vettigt att göra ägna oss åt det istället för att tramsa med dina frågor här på forumet.

/HW

Mikaman

New member
Det är på sätt och vis skönt att du erkänner att det är på den nivån vi befinner oss. Nu kan vi som har något vettigt att göra ägna oss åt det istället för att tramsa med dina frågor här på forumet./HW

Det engelska parlamentet är festligt. Där ropar de "hear, hear" när de håller med den föregående talaren.

Nu ropar jag - "hear, hear"! :D

Smartswede

New member
Härligt att se all denna kamratliga mobbning som bla styrelserepresentant i SMC och andra aktiva i SMC ägnar sig åt. Uppenbarligen har ni inget annat vettigt för er.

Det är väl inget konstigt i att aktivt motsäga sig facket även om de flesta är med i det. De finns de som argumenterar och agerar efter vad de tror på och andra som enbart följer flocken oavsett vad.

Visst kan det tyckas dumt att på något sätt kritisera eller ställa frågor om SMC här på SMC-forum, särskilt just för att då dyker det omedelbart upp en flock med SMC-aktiva som gjort till sin livsuppgift att försvara alla SMCs handlingar och detta inte genom bemöta kritiken eller frågorna med argument eller fakta utan att häckla och dumförklara den som är kritisk.

Det tragikomiska med det hela är att ni i SMC sedan är förvånade och upprörda över att många väljer att lämna SMC och även många motorcyklister inte vill förknippas med SMC. Ni har ingen sjukdomsinsikt direkt utan konstaterar snabbt att det måste vara något fel på 3/4 av alla Sveriges hojåkare som väljer att inte vara medlemmar.

Last edited:

HW

New member
Om ALLA gillade SMC skulle jag bli rädd. Att påstå att vi mobbar någon är väl kanske lite väl magstarkt med tanke på din häxjakt på en viss GS?

SMC har startat detta forum trots varningar och direkta uppmaningar från andra organisationer som fått stänga ner sina forum pga. alla påhopp. SMC vill hålla denna kanalen öppen så vi har möjlighet att kommunicera med våra medlemmar och icke medlemmar men tyvärr finns det dom som inte kan nöja sig med detta utan måste "spamma" sönder allt tills vi slutligen bestämmer oss för att vi inte orkar försvara oss längre och stänger ner forumet.

Vore det inte bättre att koncentrera oss på sakfrågor som har med motorcyklar, motorcyklister, säkerhet och mc-politik att göra istället för att till oändligheten tramsa om vem som gör rätt och fel, vem som skall hoppa av och vem som skall hålla sig lugn eller inte?

Du smartswede är inte medlem men ändå jagar du oss som om vi vore kriminella. Vi som jobbar ideellt med detta gör det just ideellt och vi tar inte hur mycket skit som helst, varken från dig eller någon annan så snälla du, lägg ner jakten nu. Vi har förstått att du inte tänker bli medlem, att du tycker vi ockrar med löner och ersättningar osv. Budskapet har gått fram. Tack!.

/HW

Mikaman

New member
De finns de som argumenterar och agerar efter vad de tror på och andra som enbart följer flocken oavsett vad.

Diskussion, debatt och argumentation är i grunden goda företeelser. En god argumentation kräver dock viss teknik och känsla. Tyvärr besitter inte alla av oss dessa förmågor och den goda debatten spårar lätt ur. Det finns sällan ett samband mellan en persons debattvillighet och förmågan att debattera med god känsla och teknik. Då blir det tråkigt, och det är väl det debatten var i den här tråden.

benkar

New member
350 kr för att vara medlem i SMC är kanske inte så mycket att skrika om, kostar ju tex 385 kr att vara med i Motormännen som är en liknande organisation, fast för bilister. Och måste säga att tex SMC hörs mer i media än Motormännen, och en bra sak bara det.

Själv så är jag med både i en lokal klubb á 350 kr och i SMC á 350 kr, vilket blir totalt 700 kr för 2007 om jag tolkat det hela rätt. (se längre ned i inlägget) Får väl överleva det, ser bra ut, men om jag måste välja, om ekonomin skulle bli sämre. så blir det primärt den lokala klubben som får pengarna jag har budgeterat för föreningsmedlemskap... ;)

För tex 2003 var siffran för den lokala klubben 350 kr och som klubbansluten i SMC 145 kr, totalt 495 kr. Gissar att SMC haft för låg intäkt, och behövt höja rejält under senaste åren, sådant som händer, den lokala klubben gjorde detsamma åren innan. Man anpassar intäkterna till utgifterna, och får räkna med några sura miner och avhopp, men kanske att dom flesta tycker det är OK.

Men min egentliga fråga!

Någon här som vet vad som gäller kring klubbanslutna till SMC numera. Från nu så säger min lokala klubb att jag enbart ska betala lokala klubbavgiften till klubben, och att det kommer en separat faktura från SMC kring SMC-avgiften. Detta samtidigt som det på SMCs sida står -"Du kan dessutom bli medlem i SMC genom att gå med i en SMC-ansluten klubb. Kontakta klubben!"
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=270

Gissar att det betyder att SMC-ansluten via SMC-klubb med lägre SMC-avgift är ett minne blott? Inget att gråta över, varit mycket jobb för lokal kassör hantera SMC-avgifter osv.

Grunnar då kring motpoolerna att jag inte kan betala SMC via min klubb, samtidigt som SMC tycker att man kan gå med i SMC via en lokal klubb?

Följdfrågan är "Varför ska en klubb vara SMC-ansluten" ? IOFS så står klubben med på listan över klubbar här på SMCs webbplats, men utöver det? Klubben är även ansluten till SVEMO, men där finns ett tydligt mervärde genom att medlemmar i klubben kan ha sina licenser i SVEMO via klubben osv. Men varför ska en lokal klubb vara ansluten till SMC? Inget negativt, bara en konkret fråga.

Har kanske gått ut info till klubbarna, men varken kassör eller andra i styrelsen i lokala klubben visste varför när jag frågade, bara att man ska betala SMC-avgift till SMC direkt numera.

//B

Last edited:

Marie

Banned
350 kr för att vara medlem i SMC är kanske inte så mycket att skrika om, kostar ju tex 385 kr att vara med i Motormännen som är en liknande organisation, fast för bilister. Och måste säga att tex SMC hörs mer i media än Motormännen, och en bra sak bara det.

Ja inte ser jag Motormännen som något bra exempel precis. Värdelösare sammanslutning har jag sällan hört talas om. Jag bröt en sjuttioårig tradition i början av nittiotalet då jag gick ur där efter aderton års eget medlemskap, och som tredje generationen sedan farfar gick med i början av tjugotalet.
Jag kom nämligen på att jag fick betydligt mera valuta för pengarna genom att vara med i tyska ADAC istället. Gratis hjälp vid vägkanten på Autobahn, en betydligt bättre tidning och bättre rabatter, allt till samma kostnad ungefär.
Kanske är det dags att se sig om efter ett tyskt alternativ till SMC också...?:p
/Marie

benkar

New member
Kanske är det dags att se sig om efter ett tyskt alternativ till SMC också...?:p
/Marie

En positiv egenskap med demokrati och föreningsfrihet i Sverige är att man själv väljer vilka föreningar eller intresseorganisationer man är med i. Finns inget tvång att vara med någonstans för att tex få jobb eller kanske ens få köra hoj. Dessutom har man i Sverige frihet att på tex ett forum som detta, säga sin åsikt osv. Bara det är ju lysande, och en självklarhet man/vi lätt glömmer bort.

Om man sedan väljer att vara med i SMC och/eller i en lokal klubb, är allas egna val. Om du vill gå med i en intresseorganisation för hojåkare i tex Tyskland, är givetvis upp till dig.

Tycker fortfarande att 350 kr är en löjligt låg avgift för SMC-medlemskap med tanke på att SMC efter Sveriges EU-medlemskap har än mer att bevaka, EU-direktiv, representanter i Euorpagemensamma MC-organisationer osv.

För 10-20 år sedan kunde en organsiation som SMC ta in vilken lokal eldsjäl som helst som språkrör som ylade lite i lokalblaskan när någon hotade hojåkarna, numera krävs det kunnigt folk som kostar lite mer pengar, som kan prata samma språk som nissarna i Bryssel osv, då är det ofrånkommligt att SMC-avgiften blir högre.

Ser dock främst fram mot svar på min egentliga fråga..

Men min egentliga fråga!

Någon här som vet vad som gäller kring klubbanslutna till SMC numera. Från nu så säger min lokala klubb att jag enbart ska betala lokala klubbavgiften till klubben, och att det kommer en separat faktura från SMC kring SMC-avgiften. Detta samtidigt som det på SMCs sida står -"Du kan dessutom bli medlem i SMC genom att gå med i en SMC-ansluten klubb. Kontakta klubben!"
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=270

Gissar att det betyder att SMC-ansluten via SMC-klubb med lägre SMC-avgift är ett minne blott? Inget att gråta över, varit mycket jobb för lokal kassör hantera SMC-avgifter osv.

Grunnar då kring motpoolerna att jag inte kan betala SMC via min klubb, samtidigt som SMC tycker att man kan gå med i SMC via en lokal klubb?

Följdfrågan är "Varför ska en klubb vara SMC-ansluten" ? IOFS så står klubben med på listan över klubbar här på SMCs webbplats, men utöver det? Klubben är även ansluten till SVEMO, men där finns ett tydligt mervärde genom att medlemmar i klubben kan ha sina licenser i SVEMO via klubben osv. Men varför ska en lokal klubb vara ansluten till SMC? Inget negativt, bara en konkret fråga.

Har kanske gått ut info till klubbarna, men varken kassör eller andra i styrelsen i lokala klubben visste varför när jag frågade, bara att man ska betala SMC-avgift till SMC direkt numera.

//B