Medlemsavgiften !!!!!!!!

BEKK

New member
Hur kommer det sig att medlemsavgiften höjs till 350:- /år -

UTAN att det förankrats hos medlemmarna ????

Denna höjning innebär ju en ÖKNING med 75% på TVÅ år !!!

För egen del är jag efter dryga 30år som medlem VÄLDIGT

frågande till att fortsätta som medlem.

Jag har hela tiden trott att detta är en MEDLEMSORGANISATION,

och tycker att medlemsavgiftens storlek BORDE ha ventilerats i

en DIALOG med medlemmarna , och inte pressats på oss !!!

Finns det fler som tycker(/inte tycker) som jag , så är ni välkomna med

synpunkter BÅDE till mig OCH dom som bestämmer åt OSS !!!!!!!

MVH

BEKK

Kungen

New member
Detta beslutade på årsmötet där medlemmarna röstade fram det.

det var majoriteten som ville ha en höjning.

effte

New member
Med tanke på vad man får för det tycker jag det är rätt billigt! Jag vill till att börja med inte ens tänka på hur den lagstiftning som berör MC skulle kunna se ut om inte SMC fanns som en motvikt och en förnuftets röst i hetsjakten.

Att jag sedan upptäckte att SMC-rabatten på den försäkring jag avser teckna ungefär motsvarar medlemsavgiften gör mig inte heller ledsen. :D

En om inte alltid lysande så i alla fall oftast helt OK tidning, möjlighet till kurser som jag upplevt som väldigt bra så långt, vad det verkar möjlighet att få goda råd då det skitit sig... lätt värt. 350 spänn, det är ju nästan vad man får räkna med för en enda kväll på stan i dagsläget. Jag sätter mig och ser en film istället för utgång någon kväll om det någonsin skulle knipa så jag har svårt att hosta upp de pengarna. :)

Jag tycker dessutom att de redovisar goda skäl för höjningen. Skall jag ha någon åsikt åt det negativa hållet så är det den gamla klassikern att vi kanske idag betalar för att utveckla verksamhet som kommer att bedrivas under många år framöver och alltså till en viss del sponsrar framtida medlemmar... men hur man än räknar blir det förmodligen helt marginellt och försumbart i sammanhanget.

Mvh,
/Fredrik

Esquire

New member
Anledningen till höjningen kunde man om inte annat läsa i senaste numret av MC-folket och som tidigare sagts så beslutades detta på årsmötet.

Tycker du som medlem att det var en felaktig höjning så hade du kunnat arbeta mot den.

Själv så tycker jag inte att det är så dyrt med 350kr i årsavgift för SMC. Det är mindre än en krona per dag, att jämföra med t.ex. TV-licensen som kostar fem kronor per dag. Bara du utnytjar någon av rabatterna så har du snabbt tjänat igen priset för medlemsavgiften.

Jannica

New member
Visst, mer pengar som försvinner från kontot. Men med tanke på hur mycket man ändå får för pengarna så tycker jag inte att det är så farligt.
Du har ju fina rabatter på ganska mycket och så har du en tidning som kommer hem i brevlådan. Inte fy skam.

lime

Skriver inte
UTAN att det förankrats hos medlemmarna ????

Gud vad jag avskyr det här med "inte förankrat hos medlemmarna". Jag har hört det tre gånger live den senaste veckan och läst det på minst tre olika forum. Vad menar ni?? Menar ni att när styrelsen tog upp frågan redan på FÖRRA årsmötet så var det inte att förankra?? När alla årsmöteshandlingarna fanns tillgängliga låååångt innan årsmötet så var det inte att förankra det hos medlemmarna?? Att det stod i MC-folket var kanske inte heller att försöka förankra frågan hos medlemmarna... och mig veterligen får ALLA medlemmar den tidningen.

Måste styrelsen prata personligen med ALLA medlemmar för att få en förankring??

Styrelsen har fört en dialog med medlemmarna i den här frågan i snart ett år!!!

Kungen

New member
Gud vad jag avskyr det här med "inte förankrat hos medlemmarna". Jag har hört det tre gånger live den senaste veckan och läst det på minst tre olika forum. Vad menar ni?? Menar ni att när styrelsen tog upp frågan redan på FÖRRA årsmötet så var det inte att förankra?? När alla årsmöteshandlingarna fanns tillgängliga låååångt innan årsmötet så var det inte att förankra det hos medlemmarna?? Att det stod i MC-folket var kanske inte heller att försöka förankra frågan hos medlemmarna... och mig veterligen får ALLA medlemmar den tidningen.

Måste styrelsen prata personligen med ALLA medlemmar för att få en förankring??

Styrelsen har fört en dialog med medlemmarna i den här frågan i snart ett år!!!

Kanon svar..
detta är ju patetisk det han håller på med.

JoS

New member
Jag vet inte om det är att man är insyltad eller om det är att jag läser MC-Folket, men är det inte lite märkligt att den som skriker mest aldrig har tagit åt sig den information som matats åt dem?

jan-olovj

Active member
Har man inte som jag gått på smc möte och talat om vad man tycker så gäller det att gilla läget eller gå ur.
Jan-Olov

Talisker

New member
350 kronor är OK

Måste säga att jag inte reagerade särskilt över höjningen. Personligen tycker jag att jag och min "dyra" fru får en hel del för medlemsavgiften. Tidning, info på webben, SMC-kalender, rabatter mm.
Passar samtidigt på att skicka en uppmaning till SMC-ledningen: Stå på er för mc-sveriges bästa. Det finns mörkerkrafter som vill försvåra eller t.o.m. förhindra för oss att köra mc.

busbiker

New member
rejäl höjning

Är ej insatt i varför höjning blev så stor eller om det hade gått att prioritera annorlunda i SMC. Det borde vara enkelt med omröstningar (årsmöte? ) via nätet så fler kan delta. Jag är medlem i två andra mc klubbar och funderar på om inte smc får klara sig utan mig.

KJECOP

New member
Jag betalar...

Höjningen är på ungefär 27 öre/dygn och medlemsskapet kostar mig totalt 96 öre/dygn. Inte mycket ens med mina mått mätt...

Jag tycker att det är en liten kostnad i förhållande till vad man får. Sedan är det upp till var och en att utnyttja förmånerna eller inte.

Som jämförelse så motsvarar en lunch på ca 60 kr två månaders medlemskap i SMC. 1 års medlemskap i SMC motsvarar således 6 luncher (5,833 för att vara exakt).

Det gamla medlemspriset på 250 kr motsvarar 4,16 luncher under ett helt år, avrundat 4 luncher. Skillnad = 1,67 lunch / år, eller om man så vill mindre än två luncher per år. JAG tycker inte att det är mycket att bråka om, men det är min personliga åsikt.

Ja ja... Jag vet att det är mina underliga uträkningar och att priserna på luncher kan variera. Men detta är bara ett exempel... ;)

Kjelle

Ella

New member
Jag undrar om man reagerar mest på att det var en medlemshöjning eller att det var en höjning med 100 kronor?

Om vi jämför ett medlemsskap i SMC med andra föreningar, organisationer, klubbar osv så anser jag att 350 kronor är billigt.

Problemet med SMC är att man inte följt index och inte heller tagit itu med de uppdateringar som borde ha gjorts för länge sedan. Nu inser jag och andra att
detta skulle ha åtgärdats långt tidigare.

Det är tråkigt att så många börjar tjafsa om 350 kronor, för även om jag tycker att det är en självklarhet att betala dessa kronor så kan jag inte sticka under stol med att SMC är beroende av att det finns de som tänker betala. Om allt för många blir sura och väljer att gå ur utan att inse konsekvenserna för motorcykel-Sverige - ja då ligger vi rätt illa till.

Min personliga åsikt är att det borde vara en självklarhet för alla motorcyklister att vara medlemmar i SMC. Trots allt måste det ligga i allas intresse att det ska gå att fortsätta köra mc i fortsättningen med. De som har hängt med ett tag vet hur mycket SMC har påverkat lagstiftningen och försäkringsfrågor i förmån till oss förare. För er som inte har den informationen kan jag tipsa om att SMC har ett informationsblad där man kan läsa om alla reformer och lagförslag som organisationen trots allt har jobbat med eller emot under årens lopp.

Om vi ska kunna fortsätta åka motorcykel så måste det finnas någon/några som kämpar för vår sak! Tillsammans är vi starka och vi är världsledande! Tänk på det - vi har världens motorcykelorganisationers ögon på oss - VI är deras förebild!

Så snälla, innan ni börjar tjafsa om att SMCs medlemsskap har ett pris på 350 kronor - fundera över vad det är värt att du får utöva ditt intresse som du kan göra idag...

Gubbrejsarn

New member
Ser inte 350:- som någon dyr avgift. En fin tidning med mycket läsvärt i och bra rabatter på allt från fika till motorer.

Annars får man väl börja spara tretti spänn i månaden, om ekonomin är så tight...

Bluegreengrey

New member
Jag säger som nån annan sa, ju mer jag tänker på det, ju mer tycker jag nog trots allt att avgiften är MER än skälig, trots att jag från början knorrade lite om den stora ökningen på två år.. just därför jag trodde att medlemmar kunde känna det som lite väl överrumplande. Särskilt de som kanske inte höll sig uppdaterade om vad som händer inom SMC eller inte.

Att 350kr skulle vara dyrt kan jag dock inte säga alls. Jag betalar faktiskt 380kr till Uppsala Kattklubb, och där får jag inte alls lika mkt förmåner, jag får något slags enklare tidning/blad. Inga rabatter som jag känner till att mäta mot vad SMC ger. Tex som jag har haft mkt nytta av upp till 30% på däcken jag handlat hos däckia!! det är inte dåligt med tanke på att däcken dessutom är förhållandevis dyra. Ja det var ju bara ett av många exempel

Nä ska man verkligen ransaka det hela, så är 350kr en skitsumma för det SMC ger sina medlemmar. Visst kan det tyckas mkt till en början så där på en gång... men tänker man efter lite.. så? näe då är det banne mig inte dyrt alltså!

;)

Smartswede

New member
Något som kan vara intressant att veta när man beslutar sig fortsätta eller bli medlem är vad kansliets personal har i löner och andra ersättningar. Det är trots allt inget företag där direktörerna ska smörja kråset :rolleyes:

Vad har denna Galne Dansk för månadslön inkl ersättningar? Inte galet högt hoppas jag? :cool:

Vad har de andra? Kansliet är 12 personer och kostnaden budgeterad till 9,7 miljoner kr vad jag kan se men däri borde väl lokaler, datorer, resor, etc, etc vara inkluderat.

Någon som vet? Hittade ingen information om det här på hemsidan. Får väl fråga kansliet annars :)

Guzzi-Leif

New member
*SNIPP*

Min personliga åsikt är att det borde vara en självklarhet för alla motorcyklister att vara medlemmar i SMC. Trots allt måste det ligga i allas intresse att det ska gå att fortsätta köra mc i fortsättningen med. De som har hängt med ett tag vet hur mycket SMC har påverkat lagstiftningen och försäkringsfrågor i förmån till oss förare. För er som inte har den informationen kan jag tipsa om att SMC har ett informationsblad där man kan läsa om alla reformer och lagförslag som organisationen trots allt har jobbat med eller emot under årens lopp.

Om vi ska kunna fortsätta åka motorcykel så måste det finnas någon/några som kämpar för vår sak! Tillsammans är vi starka och vi är världsledande!

*SNIPP*

Just de orden är väl det allra klokaste som sagts i hela denna debatt (denna tråd plus "SMC Tack & Adjö")!
Dessutom enda viktiga orsaken till att jag stannar kvar i föreningen (rabatterna har jag aldrig nyttjat och hela stuket (inklusive tidningen) har blivit för grabbigt, barnsligt, flashigt, marknadssmörjande, distanslöst och hojlarvigt).

Ella

New member
Något som kan vara intressant att veta när man beslutar sig fortsätta eller bli medlem är vad kansliets personal har i löner och andra ersättningar. Det är trots allt inget företag där direktörerna ska smörja kråset :rolleyes:

Vad har denna Galne Dansk för månadslön inkl ersättningar? Inte galet högt hoppas jag? :cool:

Vad har de andra? Kansliet är 12 personer och kostnaden budgeterad till 9,7 miljoner kr vad jag kan se men däri borde väl lokaler, datorer, resor, etc, etc vara inkluderat.

Någon som vet? Hittade ingen information om det här på hemsidan. Får väl fråga kansliet annars :)

Jag kan bara säga att kansliet ligger för det första i Mora (glesbygd) och det handlar om administrativa uppgifter, mestadelen kvinnor som jobbar - det är inte särskilt höga löner vi pratar om. Tyvärr alldeles för låga löner och på det viset inte skäliga - men då åt andra hållet istället... Så jag tror inte att du behöver oroa dig för att det går orimligt mycket pengar till fel saker...

Smartswede

New member
Jag kan bara säga att kansliet ligger för det första i Mora (glesbygd) och det handlar om administrativa uppgifter, mestadelen kvinnor som jobbar - det är inte särskilt höga löner vi pratar om. Tyvärr alldeles för låga löner och på det viset inte skäliga - men då åt andra hållet istället... Så jag tror inte att du behöver oroa dig för att det går orimligt mycket pengar till fel saker...

Det är alltid bättre med fakta än troende :) Mora = glesbyggd = låga lokalkostnader så de 9,7 miljonerna är nog inte mestadels till det således.

Jag tror inte heller det förhåller sig på det viset att kanslisterna har höga löner, särskilt inte de som agerar sekreterare och enklare administratörer. Men nog är det intressant att få reda på vad de med de tyngsta befattningarna i SMC som idéell icke vinstdrivande organisation har för löner och ersättningar. Det är juhe dumt om en del tror de skor sig själva och av det skälet inte är med i SMC.

Jag har själv gått ur 2 st svenska idéella icke vinstdrivande dito i år och ett av skälen var just för att de ledande befattningarna var på tok för högt avlönade enligt vad jag ansett varit skäligt (löner en bra bit över 50.000kr/månad + omfattande förmåner). Jag har inget emot lön för arbetetet men det bör inte ligga på samma som VD-nivån i näringslivet.

Last edited:

chili

New member
För min egen del tycker jag 350:- är en helt rimlig årsavgift för en organisation i denna storlek. Visst har det varit stora procentuella höjningar på kort tid men det kanske var för billigt förut (?!)

Jag kan dock tänka mig att det upplevs väldigt dyrt för nya medlemmar... Det kanske tom blir avskräckande. Varför inte ha billigare årsavgift första året så man hinner inse vad man får ut av smc.

Bland mina hojvänner räcker det inte att locka med en tidning och "tråkiga" rabatter - det kan jag lova. Är man dessutom medelålders sporthojsförare kan man få billigare försäkringar på annat håll och lär sig hellre köra roadracing än att bli säkrare förare på en sporthojskurs.

Misstolka inte detta nu - jag själv är sportojsintsruktör (dock ej aktiv i år) och försöker verkligen övertala mina hojvänner att gå med i smc och talar varmt om alla fördelar med "nya" smc. Avgiften kommer dock inte att göra det lättare...