Medlemsavgiften !!!!!!!!

benkar

New member
Du förstår väl att de på SMC måste hitta på en massa extra krångel så att de kan motivera den där nya hundralappen med allt arbete som man får ...:cool: :eek:

Dessutom hoppas de säkert att alla klubbar skall anställa en kanslist så att även de måste höja sin medlemsavgift.

Det skall ju enligt SMC uppenbarligen vara lyxigt och DYYYRT att köra hoj...

Kanske dags för just dig att lägga ned det totala gnällandet du håller på med?
Rätt tröttsamt läsa ditt eviga gnällande... :eek: Gillar du inte SMC, gå ur, har du något vettigt att tillägga, kom med konstruktiva förslag, istället för att gnälla, gnälla, gnälla, gnälla... Backa ett steg, se vad du skrivit/skriver, fundera en gång till... (innan du svarar på detta svar/inlägg med ännu ett gnälligt inlägg) Gnäller du på SMC för sakens skull, eller för att din hela tillvaro gör att du behöver gnälla på någon, tex gnälla på SMC? Bättre för oss andra om du istället gnäller på någon annan, tex någon hemma hos dig, någon som inte städar tvättstugan i ditt hus osv.

/B

Last edited:

Marie

Banned
Vad jag vet så gnäller jag BARA på SMC, och det tänker jag hålla på med tills medlemskapet löper ut siste december. Ingen annan jag känner till har gjort sig bättre förtjänt av gnäll...

benkar

New member
Vad jag vet så gnäller jag BARA på SMC, och det tänker jag hålla på med tills medlemskapet löper ut siste december. Ingen annan jag känner till har gjort sig bättre förtjänt av gnäll...

Gnällkärring är min åsikt, sök hjälp, och sätter med det punkt för min diskussion med dig, och är glad om du inte svarar på inlägg jag gör.

/B

Galne Dansken

Administrator
Personal
... ;)

Ett förslag från mig, personligen, är att SMC från grunden omarbetar regelerna .., underlättar för SMC-klubbarna istället för att försvåra, klubbarna har inga anställda som sköter det praktiska, då får det inte vara för tillkrånglat...
/B

Jag drister mig att tro SMC just nu är i en övergångs-fas - det är i allafall den agenda som liggar på mitt nya skrivbord!

Dom verktyg vi jobbar med i dagens läge för att klara belastningen, kommer byttas till moderna och tidsenliga - detta SKA ge SMC bättra möjligheter att servicera vore Distriktsorganisationer och sedan (eller därmed) också klubbarna. Men, i sakens natur har vi inte haft en jordisk chans/möjlighet att nå detta för 2007.

En av dom mål som vi har är att ge enklara administration och bättra service till distrikten (igen så även klubbarna) så man lokalt kan fokusera på MC verksamheten (och inte administration - det bör Riksorganisationen ge istället).

benkar

New member
Jag drister mig att tro SMC just nu är i en övergångs-fas - det är i allafall den agenda som liggar på mitt nya skrivbord!

Dom verktyg vi jobbar med i dagens läge för att klara belastningen, kommer byttas till moderna och tidsenliga - detta SKA ge SMC bättra möjligheter att servicera vore Distriktsorganisationer och sedan (eller därmed) också klubbarna. Men, i sakens natur har vi inte haft en jordisk chans/möjlighet att nå detta för 2007.

En av dom mål som vi har är att ge enklara administration och bättra service till distrikten (igen så även klubbarna) så man lokalt kan fokusera på MC verksamheten (och inte administration - det bör Riksorganisationen ge istället).

Tack för ditt svar om att det i alla fall finns funderingar kring detta från SMCs sida, och hoppas att det på något sätt går hitta en lösning.

Dagens hantering innebär IOFS att en klubb slipper hantera medlemmarnas betalning till SMC, pengar in och ut i bokföringen, men som sagt innebär hanteringen av att från klubbmedlemmarna få veta vilka som vill vara med i SMC, att anmäla detta till SMC, att en bit in på nästkommande år, dom medlemmar som ej längre är med i lokal klubb (eller bytt klubb) lista ut vilka av dessa som föregående år varit med i SMC, och meddela SMC detta, enorma bekymmer/arbete för lokal klubb.

Tror det kan bli svårt hitta en ny fungerande logistik för detta, men finns kanske någon som kommer upp med en riktigt ljus idé :) Alternativt titta på helt ny form för vad SMC-klubb innebär. Ska grunna lite jag också.

/B

Marie

Banned
Ursäkta att jag trots allt blandar mig i, men denna gång skall jag försöka vara konstruktiv och positiv.

Utifrån det Herr Generalsekreteraren skriver, så kunde man ju fundera över om SMC kunde sköta medlemsregister åt anslutna klubbar, och att inkasserandet vändes gentemot förr, så att SMC tar in medlemsavgifterna åt klubbarna och sedan redovisar till klubben. Då skulle man ju slippa det tillfälliga dubbelarbetet idag, klara av rabatterandet av medlemsavgiften felfritt direkt, och administrationen hamnar på SMC där det finns anställd kanslipersonal. Naturligtvis inser jag att detta inte kan ske till 2007, men en ambition borde kunna vara att börja skissa på detta så att erforderliga beslut kan tas både lokalt i klubbarna och centralt hos SMC under det kommande året så att det kanske kunde sjösättas till -08?
Bara en fundering alltså.....
/Marie

Galne Dansken

Administrator
Personal
..., så kunde man ju fundera över om SMC kunde sköta medlemsregister åt anslutna klubbar, och att inkasserandet vändes gentemot förr, så att SMC tar in medlemsavgifterna åt klubbarna och sedan redovisar till klubben. Då skulle man ju slippa det tillfälliga dubbelarbetet idag, klara av rabatterandet av medlemsavgiften felfritt direkt, och administrationen hamnar på SMC där det finns anställd kanslipersonal. Naturligtvis inser jag att detta inte kan ske till 2007, men en ambition borde kunna vara att börja skissa på detta så att erforderliga beslut kan tas både lokalt i klubbarna och centralt hos SMC under det kommande året så att det kanske kunde sjösättas till -08?
/Marie

Just - det var faktisk det som jag sökte att tala om i mitt inlägg ovan. Nya affärssystemet som kommer implementeras under kommande år - kan hoppningsvist ge dessa möjligheter teknisk - sen är det frågan om hur vi klarar av detta personal mässigt..
Ge oss vänligen lite tid, det jobbas på saken..

benkar

New member
Citat:
Ursprungligen postat av Marie
..., så kunde man ju fundera över om SMC kunde sköta medlemsregister åt anslutna klubbar, och att inkasserandet vändes gentemot förr, så att SMC tar in medlemsavgifterna åt klubbarna och sedan redovisar till klubben. Då skulle man ju slippa det tillfälliga dubbelarbetet idag, klara av rabatterandet av medlemsavgiften felfritt direkt, och administrationen hamnar på SMC där det finns anställd kanslipersonal. Naturligtvis inser jag att detta inte kan ske till 2007, men en ambition borde kunna vara att börja skissa på detta så att erforderliga beslut kan tas både lokalt i klubbarna och centralt hos SMC under det kommande året så att det kanske kunde sjösättas till -08?
/Marie

Just - det var faktisk det som jag sökte att tala om i mitt inlägg ovan. Nya affärssystemet som kommer implementeras under kommande år - kan hoppningsvist ge dessa möjligheter teknisk - sen är det frågan om hur vi klarar av detta personal mässigt..
Ge oss vänligen lite tid, det jobbas på saken..

Tanken att SMC skulle sköta lokala klubbars medl.register är ju givetvis en variant. Mot det talar tyvärr ett visst mostånd mot centralisering, många klubbar har under senare år valt att lämna "kollektivanslutning" till SMC bakom sig, en allmän trend i vårt Svenska samhälle, att man ger folk en större valfrihet. Bra så :)

En "SMC-klubb" kan ha tex 60-70% SMC-anslutna medlemmar, varför lämna ut uppgifter kring resterande 30-40% av medlemmarna, till SMC?

Samt att jag gissar/vet att att ett antal större klubbar, som tex den jag är med i, använder det lokala medl.registret synkat med klubbens webbplats, för att hantera inloggningar på klubbens webbplats. Svårt se hur ett klubbregister liggande centralt på SMC, rent tekniskt ska kunna synkas med den lokala klubbens egna webblösning, en lösning som är olika från klubb till klubb.

Vill inte vara negativ, men känns som ett spår i fel riktning.

/B

benkar

New member
Vettiga och kloka input´s från en stor klub - tack Benkar.. :)

Funderat lite.... Varför just jag är med i SMC....

Jag är sedan 1987 med i SMC av den enkla anldeningen att SMC varit och är en samlad röst som myndigheter (numera även EU) troligen lyssnar mer på än enskilda protestskrik från en mindre grupp missnöjda hojåkare. (Var väl något hot mot hojåkarna som en gång i forntiden gjorde att SMC bildades?)

Ett annat skäl till att jag är med i SMC är SMC-Stockholms genom åren helt suveräna kurser, långt innan det numera finns bra kurser arrangerade på riksnivå.

Tycker dock det är synd att SMC-medlemsavgiften rusat iväg senaste åren, kommer tyvärr med all säkerhet ge ett minskat antal medlemmar, vilket kommer minska SMCs styrka. Jag själv tjänar väl hyfsat, men för många blir hög SMC-avgift, dryg försäkringskostnad osv, kanske för mycket, folk blir tvingade göra ett val.

Kanske läge för SMC att rikta in sig kärnverksamheten (ja, ja, uttjatat ord, men hittade inget bättre...) dvs ägna sig åt att bevaka våra intressen gentemot myndigheterna, fortsätta med hojkurser (som givetvis ska vara självbärande ekonomiskt sett) men lägga SMC-travel, utfärdande av internationella körkort osv åt sidan, samt inse att MC-Folket aldrig kommer bli ett fullvärdigt alternativ till dom komersiella hojtidningarna, låta MC-folket bli en mer smal tidning igen med info om vad SMC sysslar med/vad som är på gång hojpolitiskt sett.

På det sättet kan man kanske undvika medlemsavgiftshöjningar, och kanske rentutav sänka avgiften, därmed bli fler medlemmar, och med det en ännu starkare intesseorganisation, bara en tanke.

/B

Marie

Banned
Funderat lite.... Varför just jag är med i SMC....

Jag är sedan 1987 med i SMC av den enkla anldeningen att SMC varit och är en samlad röst som myndigheter (numera även EU) troligen lyssnar mer på än enskilda protestskrik från en mindre grupp missnöjda hojåkare. (Var väl något hot mot hojåkarna som en gång i forntiden gjorde att SMC bildades?)

Ett annat skäl till att jag är med i SMC är SMC-Stockholms genom åren helt suveräna kurser, långt innan det numera finns bra kurser arrangerade på riksnivå.

Tycker dock det är synd att SMC-medlemsavgiften rusat iväg senaste åren, kommer tyvärr med all säkerhet ge ett minskat antal medlemmar, vilket kommer minska SMCs styrka. Jag själv tjänar väl hyfsat, men för många blir hög SMC-avgift, dryg försäkringskostnad osv, kanske för mycket, folk blir tvingade göra ett val.

Kanske läge för SMC att rikta in sig kärnverksamheten (ja, ja, uttjatat ord, men hittade inget bättre...) dvs ägna sig åt att bevaka våra intressen gentemot myndigheterna, fortsätta med hojkurser (som givetvis ska vara självbärande ekonomiskt sett) men lägga SMC-travel, utfärdande av internationella körkort osv åt sidan, samt inse att MC-Folket aldrig kommer bli ett fullvärdigt alternativ till dom komersiella hojtidningarna, låta MC-folket bli en mer smal tidning igen med info om vad SMC sysslar med/vad som är på gång hojpolitiskt sett.

På det sättet kan man kanske undvika medlemsavgiftshöjningar, och kanske rentutav sänka avgiften, därmed bli fler medlemmar, och med det en ännu starkare intesseorganisation, bara en tanke.

/B

Jag håller helt med dig Benkar!
Medlemstidning ser jag som en synnerligen oprioriterad verksamhet, liksom resebyråverksamheten.

Jag lämnade en gång Motormännens Riksförbund just pga en för kostsam medlemstidning i förhållande till det som i övrigt erhölls. Eftersom jag befinner mig mycket på Tyska vägar blev jag medlem i ADAC istället. Värdet av deras eminenta väghjälp har flera år varit påtagligt för mig, då ser jag deras medlemstidning som ett trevligt mervärde.

SMC bör nog tacka vår nya regering för deras vansinnesförslag, om inte det hotet mot motorcyklismen så lägligt hade dykt upp misstänker jag att risken hade varit överhängande att SMC åkt på en kraftig budgetsmäll 2007, med ett jättestort medlemstapp som spräckt alla ekonomiska kalkyler.

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
..Medlemstidning ser jag som en synnerligen oprioriterad verksamhet,

** liksom resebyråverksamheten.

** Värdet av deras eminenta väghjälp har flera år varit påtagligt för mig, då ser jag deras medlemstidning som ett trevligt mervärde.

** risken hade varit överhängande att SMC åkt på en kraftig budgetsmäll 2007, med ett jättestort medlemstapp som spräckt alla ekonomiska kalkyler.

Denne tråd är egentligen medlemmernas debatt - men, jag tillåter mig att kommentera lite gran..

Tidningen, har kostad ca. 40 kr per medlem per år (såvidt jag husker). För detta belopp har vi endast möjlighet att kommunicera väldigt lite med medlemmen, om vi räknar båda porto och manuellt jobb, ifall vi sku välja att jobba utan tidning. MC Folket är idag det medie som har högst andel av MC branchens marknadsförings pengar - och vist jobbar vi hårt på att tidningen i princip ska bära sig själv på sikt. Dette är ett tänke som SMC inte har haft tidigare.

Kul att bärgning / väghjälp kommer upp. Jag har haft några möten förre veckan med leverantörer om att inkludera detta i medlemskapet - kom gärna med flera goda ideer :)

SMC Travel ell. resverksamheten, har sedan 2005/2006 betalad tillbaka uppstart lånet från organisationen. Resverksamheten förväntas att ge ett tillskott till SMC:s ekonomi och därmed vara med att finansiera organisationen i stort.

Budgetsmäll, har vi redan känt av som alla vett om. Anledningen är att vi har sparat organisationen, så att den inte helt matcher "raket åldern" det är detta som vi nu jobbar på att ta ut av. Medlems avi´s f. 2007 är nu ute, och vi får in betalningar snabbara än tidigare. Vi har under 10 medlem som har talat om för oss att dom inte vill vara med lägra. Övriga tab matcher föregående år, dvs man kontakter oss talar om att man inte kör MC längre.

Sen om vi hanterar nya trafikförsäkrings sitsen på ett bra sätt, får man hoppas att flera förstår värdet av SMC:s jobb - och det ger oss flera medlem.

Nu ska jag vidare med helgens möten i Bryssels - vart bl. a räckes problematikken ska upp. Vägverket bad oss igår om att hitta ett räcke som bra mht skydd för MC.

Marie

Banned
Det gläder mig uppriktigt att höra att så få aktivt gått ur för med trafikförsäkringsförslaget på halsen så behövs alla samlade krafter, och en stabil ekonomi.

Likaså gläder det mig att tidningen skall bli självbärande, och att resebyrån redan är det och kan förväntas generera intäkter framöver. Bättre än jag trodde!

Vad beträffar väghjälpen så inser jag att det i Sverige finns åtskilligt fler mil väg per medlem för SMC jämfört med vad det finns mil väg i Tyskland per medlem i ADAC.... Alltså är det i princip omöjligt med patruller som finns på plats nästan innan man avslutat samtalet med räddningscentralen. Jag tror att det blir en för dyr förmån under svenska förhållanden, tyvärr. Det var alltså egentligen inte ett förslag från min sida utan en del av mina tankar om vad som fick mig att välja motororganisation i ett annat sammanhang. Genom ADAC-medlemskapet har jag tillgång till väghjälpen i Tyskland även som hojförare. (sen har jag kompletterat med ADACs utlandshjälpsförsäkring vilken kan vara till värde för mig både i Sverige och i andra länder som jag gör osäkra med min hoj:D )

Last edited:

benkar

New member
Tidningen, har kostad ca. 40 kr per medlem per år (såvidt jag husker). För detta belopp har vi endast möjlighet att kommunicera väldigt lite med medlemmen, om vi räknar båda porto och manuellt jobb, ifall vi sku välja att jobba utan tidning. MC Folket är idag det medie som har högst andel av MC branchens marknadsförings pengar - och vist jobbar vi hårt på att tidningen i princip ska bära sig själv på sikt. Dette är ett tänke som SMC inte har haft tidigare

MC-Folket, 40 kr/år/per medlem. 7 nummer om året, dvs runt 6 kr per nummer inklusive portokostnad, tryckerikostnad, redaktionskostnad osv :eek: Jag är djupt imponerad om SMC bara behöver skjuta till 40 kr :eek:

Edit/ Ingen negativ kritik, som sagt mest imponerad /slut edit

Men skulle vara kul se ett "tårtdiagram" som visar hur kostanden för en medlem fördelar sig, typ Tidning 40 kr, Medlemsregister 20 kr osv.

/B

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
...
Men skulle vara kul se ett "tårtdiagram" som visar hur kostanden för en medlem fördelar sig, typ Tidning 40 kr, Medlemsregister 20 kr osv.

/B

Tårten har hittar jag inte på lagret..

Men kolla på budgetten LÄNK där har du nästan tårtan..
Glöm inte att det är en budget, som tar höjd för förbättningar på bl. a tidningen.

benkar

New member
Tårten har hittar jag inte på lagret..

Men kolla på budgetten LÄNK där har du nästan tårtan..
Glöm inte att det är en budget, som tar höjd för förbättningar på bl. a tidningen.

Tack för svar!

Ser ut som om SMC får plats i min lokala plånbokstårtfördelare även för 2007 :)

/B

Last edited:

Smartswede

New member
Det är en fin budget. En budget där hälften (48%) av kostnaderna är en enda stor klumppost på 9,7 miljoner som heter kansliet :)

I synnerhet när andra delar är väldigt väl specificerade och särredovisade ner till tom enskilda poster på 500kr (1,5 medlems avgift medan 28.000 medlemmars avgifter går till en ospecificerad post kallad kansliet). Även exaktheten i beloppen framstår som besynnerliga. Har man gjort så detaljerade beräkningar på utfallet att man kan speca budgeten ner till 1-kronan? Normalt så skiljer man även på lönekostnader och ersättningar och direkta kostnader i verksamheten vilket inte är gjort.

För mig som forskare i företagsekonomi ger budgeten ett oseriöst och amatörmässigt intryck (för att vara för en såpass stor organisation som SMC). Kanske det är något att tänka på och kanske justera till nästa års budget ska framställas och presenteras för medlemmarna?

Lustigt förresten att kritiktrådarna om SMC har hamnat under "Sajtfeedback". Fiffigt sätt att gömma dem för de allra flesta forumbesökarna. :rolleyes: Så då detta är i mappen Sajtfeedback så får jag rekommendera att flytta denna och dylika trådar till någon annan mapp så det inte blir direkt vilseledande.

Marie

Banned
Det är en fin budget. En budget där hälften (48%) av kostnaderna är en enda stor klumppost på 9,7 miljoner som heter kansliet :)

I synnerhet när andra delar är väldigt väl specificerade och särredovisade ner till tom enskilda poster på 500kr (1,5 medlems avgift medan 28.000 medlemmars avgifter går till en ospecificerad post kallad kansliet). Även exaktheten i beloppen framstår som besynnerliga. Har man gjort så detaljerade beräkningar på utfallet att man kan speca budgeten ner till 1-kronan? Normalt så skiljer man även på lönekostnader och ersättningar och direkta kostnader i verksamheten vilket inte är gjort.

För mig som forskare i företagsekonomi ger budgeten ett oseriöst och amatörmässigt intryck (för att vara för en såpass stor organisation som SMC). Kanske det är något att tänka på och kanske justera till nästa års budget ska framställas och presenteras för medlemmarna?

Lustigt förresten att kritiktrådarna om SMC har hamnat under "Sajtfeedback". Fiffigt sätt att gömma dem för de allra flesta forumbesökarna. :rolleyes: Så då detta är i mappen Sajtfeedback så får jag rekommendera att flytta denna och dylika trådar till någon annan mapp så det inte blir direkt vilseledande.

Jag kan bara hålla med om kritiken, jag har gjort samma iakttagelser. Jag är förvisso inte forskare, utan har snarare jobbat på redovisningens "verkstadsgolv" under några år, 1988-1997 inom offentlig förvaltning - en del av tiden på t.f. kanslichefsnivå.

Jag kan dock meddela att jag från att inledningsvis varit mycket negativ till ett fortsatt medlemskap, senare insett den akuta nyttan med smc. Nu är steget taget och medlemsavgiften för 2007 girerad. Jag hittade ett utrymme i den privata budgeten.

benkar

New member

Benägen hålla med dig, att lägga diskussioner/diskiussionen om medl.avgiften till SMC i tråden "Sajtfeedback", känns lite besynnerligt, handlar antingen om någon form av "sopa ner under mattan/censur", eller så finns det någon klok tanke bakom det, eller så saknas det helt enkelt en tråd som heter "Allmänna diskutioner kring SMC-medlemskapet"? Vad vet jag, jag är bara SMC-medlem och besökare på detta forum. finns säkert någon mod/admin/någon från SMC-styrelse som tar tag i det hela med tiden, hoppas jag.

/B