Funderat lite.... Varför just jag är med i SMC....
Jag är sedan 1987 med i SMC av den enkla anldeningen att SMC varit och är en samlad röst som myndigheter (numera även EU) troligen lyssnar mer på än enskilda protestskrik från en mindre grupp missnöjda hojåkare. (Var väl något hot mot hojåkarna som en gång i forntiden gjorde att SMC bildades?)
Ett annat skäl till att jag är med i SMC är SMC-Stockholms genom åren helt suveräna kurser, långt innan det numera finns bra kurser arrangerade på riksnivå.
Tycker dock det är synd att SMC-medlemsavgiften rusat iväg senaste åren, kommer tyvärr med all säkerhet ge ett minskat antal medlemmar, vilket kommer minska SMCs styrka. Jag själv tjänar väl hyfsat, men för många blir hög SMC-avgift, dryg försäkringskostnad osv, kanske för mycket, folk blir tvingade göra ett val.
Kanske läge för SMC att rikta in sig kärnverksamheten (ja, ja, uttjatat ord, men hittade inget bättre...) dvs ägna sig åt att bevaka våra intressen gentemot myndigheterna, fortsätta med hojkurser (som givetvis ska vara självbärande ekonomiskt sett) men lägga SMC-travel, utfärdande av internationella körkort osv åt sidan, samt inse att MC-Folket aldrig kommer bli ett fullvärdigt alternativ till dom komersiella hojtidningarna, låta MC-folket bli en mer smal tidning igen med info om vad SMC sysslar med/vad som är på gång hojpolitiskt sett.
På det sättet kan man kanske undvika medlemsavgiftshöjningar, och kanske rentutav sänka avgiften, därmed bli fler medlemmar, och med det en ännu starkare intesseorganisation, bara en tanke.
/B