Medlemsavgiften !!!!!!!!

Dominator

New member
Jag betalar...

Höjningen är på ungefär 27 öre/dygn och medlemsskapet kostar mig totalt 96 öre/dygn. Inte mycket ens med mina mått mätt...

Jag tycker att det är en liten kostnad i förhållande till vad man får. Sedan är det upp till var och en att utnyttja förmånerna eller inte.

Som jämförelse så motsvarar en lunch på ca 60 kr två månaders medlemskap i SMC. 1 års medlemskap i SMC motsvarar således 6 luncher (5,833 för att vara exakt).

Det gamla medlemspriset på 250 kr motsvarar 4,16 luncher under ett helt år, avrundat 4 luncher. Skillnad = 1,67 lunch / år, eller om man så vill mindre än två luncher per år. JAG tycker inte att det är mycket att bråka om, men det är min personliga åsikt.

Ja ja... Jag vet att det är mina underliga uträkningar och att priserna på luncher kan variera. Men detta är bara ett exempel... ;)

Kjelle

Ha ha kul, sveriges poliser räknar i luncher, Cops i USA räknar i munkar. :p

Till trådskaparen
Det är ju inga :eek: summor direkt betala och var glad eller strunt i det!:confused:

D

DustRat

Guest
Jag har själv gått ur 2 st svenska idéella icke vinstdrivande dito i år och ett av skälen var just för att de ledande befattningarna var på tok för högt avlönade enligt vad jag ansett varit skäligt (löner en bra bit över 50.000kr/månad + omfattande förmåner). Jag har inget emot lön för arbetetet men det bör inte ligga på samma som VD-nivån i näringslivet.

Det kanske inte är en dum idé att låta redovisa lönebilden bland nyckelpersonerna på firman? Arbetsinsatsens storlek måste beaktas och därefter betalas för. Detta innebär inte att vår organisations fickor får läcka som ett såll!

Vill man kan man alltid finna stora anledningar till varför man önskar lämna SMC-skeppet. 350:- per år är inte mycket att orda om, men personligen kan jag se anledningar till att hoppa ur båten, men väljer att inte dryfta dem här. Beslutet blir då mitt om jag tar det och SMC kommer att klarar sig då lika bra ändå.

HW

New member
Jag har ingen exakt siffra på Danskens lön men den ligger inte i närheten av vad han haft på tidigare befattningar. Med andra ord är denna tjänst mer eller mindre ideell...

Ganska ointressant fråga, se till vad han gör för SMC istälelt och bedöm därefter vad han BORDE ha i lön.
Ska det smaka måste det väl få kosta lite. (jag vet fortfarande inga siffror)

/HW

Smartswede

New member
Tja... möjligt du tycker det är ointressant HW. Det anser inte jag och som tidigare så TROR du att han har låg lön och ersättningar. Jag TROR inte heller han har för hög men jag vill veta. TROligtvis finns det fler medlemmar som vill kunna bilda sig egen uppfattning och inte enbart TRO. Särskilt är det intressant just för det finns andra idéella organisationer i Sverige där många TROR det sker på mer eller mindre idéell basis men visar sig vara mer välbetalt än att vara företagsledare.

Visst ska lönen sättas i relation till insatsen. Samtidigt är SMC just en organisation som bygger de allra flesta jobbar idéellt utan någon annan ersättning än milersättning och lite mat. Så rimligtvis innebär även ordförandeposten att man har lägre lön än vad jobbet borde betala om det var i näringslivet. Allt annat vore konstigt.

HW

New member
Ordföranden heter Lars och har ingen lön alls för sitt arbete. Generalsekreteraren är den som är anställd för att hålla i precis allt det vanliga arbetet och om man förstår innebörden ger åtminstone jag gärna en 50-öring i månaden av min medlemsavgift till hans lön.

Edit: Jag skulle gärna lägga en extra krona i månaden om vi fick en galen dansk till!

/HW

Swedie

Administrator
Personal
Jag flyttar den här tråden till SMC-feedback då den "förstör" lite i allmänna diskussioner.

Fin avatar HW... skönt med ett skratt :D

D

DustRat

Guest
Ordföranden heter Lars och har ingen lön alls för sitt arbete. Generalsekreteraren är den som är anställd för att hålla i precis allt det vanliga arbetet.
/HW

Helt riktigt angående Larz och GS:ens roll. Den ena arbetar ideellt, den andre är anställd av styrelsen.

Jag har inget egenintresse i att veta Danskens lön. Han lägger säkert ner hela sin själ i sitt arbete och skall självfallet ha betalt för detta, men tro inte att en GS på något sätt är lågavlönad bara för att han/hon arbetar för en ideell motorcykel-organisation som bygger på massor av människors engagemang.

En GS skall inte förväntas att arbeta gratis, inte heller övrig kanslipersonal. I sammanhanget är GS:en inom vår förening en offentlig person och hans roll skiljer sig inte speciellt från näringslivets andra VD:ar. SMC är inget stort företag, men dock så omfattande att de flesta små- och egenföretagare inte är i närheten av dess storlek på verksamhet, omsättning, personalpolitik eller budget.

Det viktiga i sammanhanget är hur GS:en, anställd av styrelsen värderas vilket kan vara en signal på hur styrelsen fungerar i stort. Styrelsen, som består av kompisar valda av oss, har ett arbetsgivaransvar som nog få av oss egentligen förstår vidden av. Kanske inte ens vissa styrelseledamöter förstår detta. Det jag i sammanhanget tycker är viktigt är hur tillgångarna fördelas, spenderas och investeras i förhållande till GS:ens storlek på lön samt övrig personal i nyckelpositioner. När tiderna är tajta med vikande medlemstal får även GS:en, oavsett vem det än är anpassa munnen efter matsäcken.

SMC kan idag inte fungera på annat sätt än som ett företag med intäkter och utgifter, likt ett företag som faktiskt kan gå i konkurs om det vill sig illa. SMCs styrelse tillsammans med GS:en har detta ansvar. Som en paradox kan man jämföra svenska samhällets politiska värld där makthavarna kunnat besluta om att höja medborgarnas skatt när kassakistan sinat. Detta har hänt i alla tider under alla regenter, en situation som de flesta svenskar accepterat. De allra flesta SMC-medlemmar (kanske 60000) accepterar också vad SMC gör utan att egentligen begära insyn i verksamheten.

Frågan är relevant och om denna öppna diskussion om insikt i föreningens och styrelens ekonomiska ansvar slaktas, känner jag att de demokratiska rättigheterna allvarligt får sig en törn.

HW

New member
GS är anställd i ett aktiebolag som ägs av SMC. I aktiebolaget arbetar även övrig kanslipersonal och man tillämpar individuell lönesättning.
Enstaka individer eller hela firmans lönesättning skall inte diskuteras på ett öppet forum och så kommer heller inte att ske.
Har man någon som helst erfarenhet av personalpolitik och löneansvar inser man det olämpliga i en sådan diskussion.
Om någon önskar detaljerad information om någon ekonomisk post i aktiebolaget eller smc i stort är det nog kassören man får vända sig till.
Edit:.. alternativt revisorn.
/HW

D

DustRat

Guest
Enstaka individer eller hela firmans lönesättning skall inte diskuteras på ett öppet forum och så kommer heller inte att ske.
Har man någon som helst erfarenhet av personalpolitik och löneansvar inser man det olämpliga i en sådan diskussion.
/HW

Bra HW

Du känner ditt arbetsgivaransvar rätt väl märker vi på forumet, toppen! Men kanske har du fått hela diskussionen om bakhjulet? Det handlar inte om att enbart diskutera GS:ens lönebild, utan att låta medlemmarna få insikt i föreningens och styrelsens ekonomiska ansvar. (Kan jag ha fel om jag misstänker att du är en av kompisarna som jag delaktigt valt in i styrelsen?)

Last edited:

Marie

Banned
Lönerna hos tjänstemän verksamma på uppdrag av en ideell förening är i mina ögon inte en privatsak utan något som enligt all heder bör redovisas öppet för medlemmarna, och inte döljas med hjälp av konstruktioner med aktiebolag eller liknande. Det är lika illa som när motsvarande så ofta sker i vissa kommuner. Ett gravt åsidosättande av demokratin med andra ord. Om man på det viset inte kan locka till sig vissa toppkrafter så får man hellre klara sig utan dessa. Den insyn som är förutsättningen för demokrati är mycket värdefullare rent principiellt.

Om medlemsavgiftshöjningen tycker jag inte. Däremot inser jag att jag försuttit min chans att påverka den då jag inte engagerat mig i årsmöten vare sig lokalt eller centralt, alltså återstår endast två alternativ. Att gilla läget, eller att rösta med fötterna kommande årsskifte. Jag lutar för min del åt att rösta med fötterna. SMC är i mina ögon ingen viktig förening för mig. Rabatterna behöver ni inte nämna. Jag har ännu inte hittat en enda som jag kunnat utnyttja, jag har hittills alltid hittat bättre priser på egen hand. Tidningen innehåller bara en läsvärd sida, Sture Stelben, och för en enda svartvit seriesida är priset för högt. Gruppresor är inget som känns särskilt lockande. Jag deltog förra måndaen i delar av BMW-klubbens alpbus, visst var det iofs kul, men det gav ingen mersmak. Jag är fullt kapabel att ordna mina resor på egen hand. Det har jag gjort förr och det lär jag fortsätta med. Utbildningarna är inte heller något som känns angeläget. Jag deltog i SMCs avrostning i Ljungbyhed våren 2005 och i en mindre klubbs avrostning på gocartbana i våras. Jag tycker att det är mördande tråkigt att köra på bana, samma omgivning som passerar revy hela tiden, ingen omväxling alls. Dessutom ser jag ingen nytta med avrostningar för egen del, efter en vinters körning på ofta mycket hala vägar är jag nog på våren en bättre hojförare än någon annan gång på året. Skulle något eventuellt behövas vore det halkkörning på hösten/förvintern, men något sådant har mig veterligt aldrig diskuterats, alltså löser jag detta på egen hand när första halkan kommer. Att SMC fortsätter att slåss med myndigheterna förutsätter jag, det ha de gjort i åratal innan jag blev medlem, och det lär inte upphöra för att jag lämnar skutan. Jag tycker att priset nu överstiger nyttan rejält. Av samma skäl har jag igår lämnat facket.
/Marie

Last edited:

Smartswede

New member
Tack för svaren angående om (o)möjligheten att få reda på de ersättningar som de högst ansvariga i SMC har (antar att detta är en officiell hållning).Tydligen är det såpass känsligt att det måste döljas för medlemmarna.

Jag får väl helt enkelt avvakta taxeringskalendern för 2006 som kommer 2007 för att få reda hur det ligger till. Fast.. det kanske inte är säkert det heller? SMC kanske väljer betala löner till Jersey å liknande i form av konsultarvode till GD för att även undvika skatteverkets insyn? :rolleyes: Är juhe en fiffig konstruktion som använts flitigt i andra svenska idéella organisationer såsom idrottsklubbar (synd bara Skatteverket kommit på några av dem).

Undra hur många miljoner kronor GDs fallskärm är värd? Full lön till pension kanske? Vem vet... Han e juhe inte gamle dansken än på nåra år. Antar att han även har ett bonusprogram där han får några extra årslöner om han lyckas bibehålla antalet medlemmar (undra om den är 100kr per medlem?). Eller kanske är bonusen baserad på omsättningen och höjningen av årsavgiften ger en bra skjuts åt bonusen? Man kan inte annat än spekulera när uppgifterna är hemligstämplade.

Chansen att jag blir medlem i en idéell organisation som medvetet mörkar vad pengarna går till finns helt enkelt inte.

Jåke

New member
Tack för svaren angående om (o)möjligheten att få reda på de ersättningar som de högst ansvariga i SMC har (antar att detta är en officiell hållning).Tydligen är det såpass känsligt att det måste döljas för medlemmarna.

Chansen att jag blir medlem i en idéell organisation som medvetet mörkar vad pengarna går till finns helt enkelt inte.
Vilken fin konspirationsteori ni lyckats koka ihop i den här tråden, hur vore det om ni tog en paus och fick lite distans till det ni diskuterar istället för att bara elda på hela tiden?

SMC's ekonomi är redovisad och tillgänglig för alla medlemmar som har intresse att läsa, revisorerna har gett styrelsen ansvarsfrihet. Vilket inte garanterar fuffens, men det är svårt att mygla undan 350 kr * 60000 medlemmar...

Det är förresten styrelsen som är de högst ansvariga som du efterlyser, inte någon anställd person. De som sitter där har inga fasta ersättningar eller löner, så nu fick du svar på det också.

Smartswede

New member
I brist på annat får konspirationsteorier duga. De kan dessutom med lite tur leda till sin egen undergång genom att faktan och sanningen redovisas. :D

Du verkar ha missuppfattat vad en revisor gör. Han/Hon bryr sig inte om löner och ersättningar till anställda så länge organisationen betalar sociala avgifter och lön och lönerna inte är såpass höga att ekonomin skjuts i sank.

Förstod inte vad du menade med 350kr x 60.000 medlemmar och mygel.21.000.000kr fås in i medlemsavgift så med dessa småpengar finns möjligheter till mygel. 60.000 medlemmar är ingen garant för det inte kan myglas... om så var fallet hade vi aldrig haft mygel i Sveriges offentliga finanser eller kommuner. Dessa har dessutom en detaljerad redovisning och offentlighetsprincipen gäller (om än att flertal kommuner har skaffat sig AB för att kunna dölja ersättningar och förmåner)

SMC redovisning hittar jag en budget för 2006/2007 (RR/BR för 2005/2006 finns ej där det står den ska vara här på hemsidan). Där står 9.700.000kr budgeterat för kansliet men inget vad för löner, ersättningar och andra kostnader som ingår. Länka gärna till de uppgifterna om du vet vart de finns.

Styrelsen är ej arvoderad alltså. Framgick innan att ordföranden inte hade arvode. (ev. kan de få lön via andra poster i budgeten men då iaf inte för styrelsearbetet). Så där har fakta framkommit.

Återstår för Kansliet och GS Galne Dansken om löner och ersättningar. Nog måste det vara av intresse vad VDn (Generalsekreteraren) har för lön och ersättning? Som innan påpekat så är det en offentlig position och för de brukar vanligtvis ersättningen redovisas. Åtminstone så i offentliga organisationer och som huvudregel för lite större företag (måsten för samtliga börsföretag).

Linslusen

New member
Hur kommer det sig att medlemsavgiften höjs till 350:- /år -

UTAN att det förankrats hos medlemmarna ????

Denna höjning innebär ju en ÖKNING med 75% på TVÅ år !!!

För egen del är jag efter dryga 30år som medlem VÄLDIGT

frågande till att fortsätta som medlem.

Jag har hela tiden trott att detta är en MEDLEMSORGANISATION,

och tycker att medlemsavgiftens storlek BORDE ha ventilerats i

en DIALOG med medlemmarna , och inte pressats på oss !!!

Finns det fler som tycker(/inte tycker) som jag , så är ni välkomna med

synpunkter BÅDE till mig OCH dom som bestämmer åt OSS !!!!!!!

MVH

BEKK
Att betala 350:- per år till en organisation som förenar mc folket och lyfter upp våra tankar och idéer till de "högre" makterna är försumbart i en tid då en flaska whiskey kostar mer. Personligen avstår jag gärna en flaska och fortsätter som medlem här i SMC. Givetvis så måste ju höjningen märkas vid nästa årsmöte där medlemmarna kan se att under det gångna året har det arbetats än mer för att göra både organisationen och gemenskapen bland mc åkarna till det bättre.

HW

New member
Jag hade visst lite fel, ingen är anställd i Aktiebolagen utan alla får sina löner från organisationen.

När det gäller övriga teorier om fallskärmar, jättelöner och mygel kan du nog lägga ner snacket nu. SMC är inte och har aldrig varit någon direkt kriminell organisation och den nuvarande styrelsen har inga som helst avsikter att förvandlas till det heller.

Rekommendationen kvartår, ring revisorn eller ordföranden om du har frågor. Revisorn är inte så stel som ni beskriver ovan, han har insyn i hela organisationen.

Sluta gärna jaga GD. Han är anställd av förra årets styrelse, har inte bestämt sin egen lön och gör hittils ett djävligt bra jobb trots alla påhopp. Ta reda på fakta innan ni börjar hänga ut folk på forum. Bakom alla nicknames finns det verkliga personer med verkliga hus, verkliga famlijer och verkliga känslor som faktiskt tar illa upp av sånt här.

/HW

HW

New member
Bra HW

Du känner ditt arbetsgivaransvar rätt väl märker vi på forumet, toppen! Men kanske har du fått hela diskussionen om bakhjulet? Det handlar inte om att enbart diskutera GS:ens lönebild, utan att låta medlemmarna få insikt i föreningens och styrelsens ekonomiska ansvar. (Kan jag ha fel om jag misstänker att du är en av kompisarna som jag delaktigt valt in i styrelsen?)

Du är lite långsam va?

Ingen i styrelsen är anställd utan vi gör det här helt ideellt.
Vad du menar med "en av kompisarna" vet jag inte riktigt men jag anar ironi. Innan jag tackade ja till att bli "invald" hade jag inte träffat någon i styrelsen förutom Larz och Jesper.

/HW

Marie

Banned
Ja, avlönas inte personalen via ett aktiebolag (för att dölja siffror) så tar jag för min del tillbaka det jag sagt om mygel och bristande demokrati. Rätt skall vara rätt.
/Marie

B

Bellman

Guest
Det är alltid bättre med fakta än troende :) Mora = glesbyggd = låga lokalkostnader så de 9,7 miljonerna är nog inte mestadels till det således.

Jag tror inte heller det förhåller sig på det viset att kanslisterna har höga löner, särskilt inte de som agerar sekreterare och enklare administratörer. Men nog är det intressant att få reda på vad de med de tyngsta befattningarna i SMC som idéell icke vinstdrivande organisation har för löner och ersättningar. Det är juhe dumt om en del tror de skor sig själva och av det skälet inte är med i SMC.

Jag har själv gått ur 2 st svenska idéella icke vinstdrivande dito i år och ett av skälen var just för att de ledande befattningarna var på tok för högt avlönade enligt vad jag ansett varit skäligt (löner en bra bit över 50.000kr/månad + omfattande förmåner). Jag har inget emot lön för arbetetet men det bör inte ligga på samma som VD-nivån i näringslivet.

Svarade först på ett inlägg enligt ovan men så läste jag en del andra inlägg och blev förfärad och ändrade mitt ursprungliga inlägg.

Här talas det om mygel, gömma siffror och misstänkliggörande av styrelser och t.o.m föringande av revisorers insatser/uppgifter och hot om att gå ur SMC. Allt för att man tror att en hårt arbetande GS kan ha en högre lön än man själv har. "Så MÅSTE det ju vara eftersom man inte redovisar det officiellt."

"Nu får ni allt ta och kamma till er!" som en polare brukar säga. Visst är det vi med våra medlemsavgifter som avlönar vår GS MEN INTE FAN ÄR DET EN ÅRSMÖTESPUNKT VAD HAN SKALL HA I LÖN! OAVSETT vem som betalar hans lön så har han rätt till integritet och hänsyn. Bara för att det är din, din, din, din och min medlemsavgift som avlönar GS så är det inte vi som har rätten att förhandla med honom via ett årsmöte eller värre ändå, ett forum. Han har rätt till att förhandla med en arbetsgivarrepresentant och en sådan har vi utsett. Det är vår styrelse med ordföranden i spetsen! Så funkar vår svenska föreningsmodell!

Hur skulle det se ut om det sitter en massa (avundsjuka/missunsamma?) människor på ett årsmöte och skall löneförhandla för en chefstjänsteman? Vad för typ av arbetsgivarroll har vi då skapat? Skulle du acceptera att bli behandlad så på din arbetsplats? Offentliganställd? Hm... "Härmed kallas du som kommuninnevånare att rösta om Pelles och Stinas löner som som chefer på förskolan Uthan Eftertanhke respektive Utflygherorden Tankenstillhastår." Klart att alla skall få vara med och rösta och få full insyn/synpunkter. DE ÄR JU MED OCH BETALAR DIN LÖN. :rolleyes:

Men HALLÅ! Vart tog facket, arbetstagarrätten och allt det där andra våra föräldrar kämpat för vägen? Ideell förening eller ej. Ointressant för mig som arbetstagare! Jag vill ha en vettig och marknadsmässig lön oavsett vilka inkomster hos arbetsgivaren som betalar min lön. Som någon skrev tidigare - sakta in lite och tänk efter.

Galne Dansken och ni andra på kansliet - bry er inte. Jag vill påstå att det är en massa kloka män och kvinnor som utgör majoriteten i SMC och som tycker att ni gör ett kanonjobb och dessa kloka män och kvinnor kommer INTE att tillåta att era löneförhandlingar sker på årsmötet eller på forumet.

Skulle härmed vilja uppmana dessa kloka män och kvinnor att anse denna diskussionen som avslutad!

Last edited by a moderator:

Smartswede

New member
Visst kan det tyckas löjligt att snacka om fallskärmar, bonusar och konsultarvode till Jersey eller annat bolag. Men tyvärr är detta allt vanligare och särskilt illa när idéella organisationer använder sig av dem. Jag förstår om styrelsemedlemmar känner sig träffade och det är lite av poängen.

HW har läst på och vet (eller vet snart?) vad GD har för lön och ersättningar och kan om inte annat själv gå i god för att GS inte har fallskärm, bonus, konsultarvode eller en för hög lön (enligt dina mått iaf.). Stämmer det HW? Isåfall är du mer insatt i SMCs verksamhet nu än tidigare vilket kanske inte är så dumt som ny styrelsemedlem?

Inte behöver det vara Jantefasoner för man anser att ekonomin inkl. lön för GS bör redovisas öppet. Snarare så att styrelsen är rädd för jantelagen och därför inte redovisar GS ersättning. Anklaga mig för Jantefasoner är bara nys (kolla nick + jag t.ex. anser att Percy Barneviks bonusprogram var rimligt)

Jag tror ett flertal av medlemmarna inte är beredde att låta deras medlemsavgift gå till en väl tilltagen lön till GS (oavsett vem det är) i VD-klass. Sen är det säkert även många medlemmar som inte har något emot att betala den operativt ansvarige både 1 och 2 miljoner om året.

Om nu man måste betala "marknadsmässig" lön för att få den allra bästa i Sverige, hur kommer det sig att styrelsen är oavlönad? För få de sämsta? ;) Och varför är de flesta andra aktiva i SMC oavlönade? Även där för att inte locka till sig några talanger? ;) (skämtsam ton )

En idéell organisation bygger vanligtvis i stor mån på idéellt arbete medan ett företag bygger på marknadsmässiga löner och vinstmaximering. Har SMC övergått till det senare? Således ganska vitt skilda former om än att bägge är former där det finns ekonomiska resurser och ekonomisk redovisning sker.

Sen är det beklagligt att forumet inte kan användas till att ställa frågor och få de besvarade öppet. Meningen med mitt provocerande här är juhe förstås att inte bara jag (som dessutom inte är SMC-medlem) ska få reda hur kansliet spenderar sina pengar utan att medlemmarna får det.

Hade jag varit GS eller VD (råkar va det senare för ett pyttelitet AB utöver mitt vanliga arbete) så hade just ett bra skäl för att ha bibehålla min integritet och slippa diskussionen varit att redovisa lön och ersättningar öppet. Av samma skäl som politiker, offentliga chefer, VDar tvingas göra det och ofta föredrar ha det på det viset. Sen att lönen och ersättningarna sätts av ett arbetsutskott till styrelsen är väl helt enligt gängse regler så att löneförhandla på årsmötet har iaf. inte jag påstått vara en vettig modell (så håller med till fullo Bellman att så ska inte lönen sättas).

Bara för man är kritisk i en specifik sakfråga så behöver det inte innebära man är missnöjd med allt styrelsen eller GD gör (vilket man ofta bemöts med som nåt skäl för att inget kan bli bättre än nu). Jag tror och vet att styrelsen och Galne Dansken gör ett fantastiskt hästjobb och sliter väldigt hårt. Så det ska naturligtvis inte förringas i sammanhanget.