Medlemsavgiften !!!!!!!!

HW

New member
Jag skickar frågan vidare till kansliet. Dom har för länge sedan tappat sugen att läsa denna tråd. Svar kommer!

(mitt eget antagande, inget bekräftat)

/HW

Maria Nordqvist

Super Moderator
Kansliet har inte tröttnat på att läsa och svara i forumet. Svarar dock bara när det finns något för kansliet att besvara.

Medlemsavgifterna till SMC är följande: Enskild medlem 350 kronor, ungdomsmedlem 225 kronor och familjemedlemskap 440 kronor. Endast dessa summor finns på hemsidan eftersom det är det enda medlemsskap direktanslutna kan teckna.

Medlemmar i klubb betalar 300 kronor, 225 kronor och 400 kronor. Klubbar rekryterar medlemmar och betalar in den första medlemsavgiften. Skillnaden från och med 2007 är att samtliga medlemmar i fortsättningen får inbetalningskorten med MC-Folket i december 2006. Klubbarna behöver inte samla in och betala för klubbmedlemmar, något som många klubbar har begärt. Klubbmedlemmar har lägre SMC-avgift även i framtiden, se ovan.
Information har skickats till alla klubbar i SMC-Aktuellt, http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1156. En enkät skickades i maj till alla SMC-klubbar om administration och eventuell förändring av medlemsavgifterna. Den nya modellen är en effekt av klubbarnas svar.
Har även svarat på frågan om klubbar på annan plats i forumet.

Ella

New member
Det känns som att den här tråden håller på att spåra ur lite. Känns inte så bra att vi hänger ut personer fram och tillbaka.

Det är bra att vi har en diskussion, men skulle vi kunna försöka vara sakliga och sluta med pajkastningen?

benkar

New member
Kansliet har inte tröttnat på att läsa och svara i forumet. Svarar dock bara när det finns något för kansliet att besvara.

Medlemsavgifterna till SMC är följande: Enskild medlem 350 kronor, ungdomsmedlem 225 kronor och familjemedlemskap 440 kronor. Endast dessa summor finns på hemsidan eftersom det är det enda medlemsskap direktanslutna kan teckna.

Medlemmar i klubb betalar 300 kronor, 225 kronor och 400 kronor. Klubbar rekryterar medlemmar och betalar in den första medlemsavgiften. Skillnaden från och med 2007 är att samtliga medlemmar i fortsättningen får inbetalningskorten med MC-Folket i december 2006. Klubbarna behöver inte samla in och betala för klubbmedlemmar, något som många klubbar har begärt. Klubbmedlemmar har lägre SMC-avgift även i framtiden, se ovan.
Information har skickats till alla klubbar i SMC-Aktuellt, http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1156. En enkät skickades i maj till alla SMC-klubbar om administration och eventuell förändring av medlemsavgifterna. Den nya modellen är en effekt av klubbarnas svar.
Har även svarat på frågan om klubbar på annan plats i forumet.

Tack för ditt uttömmande svar Maria :)

Gissar att klubbarna får info kring hur dom redovisar/informerar till SMC kring vilka som är SMC-medlemmar via den aktuella klubben? Som det är i den klubb jag är med i så tillkommer det Klubbmedlemmar under året, som tidigare varit direktanslutna till SMC, då dom blev medlemmar i klubben, men som då kan bli SMC-klubbanslutna nästkommande år, hur får ni info från lokal klubb kring att dessa tidigare direktanslutna nu är klubbanslutna? (Och även tvärtom, hur får ni info kring om en tidigare klubbansluten, valt att lämna den lokala klubben, och då borde betala direktansluten-avgift?)

Hur ser den rutinen ut? Är tydligen något som inte nått ut till den loakala klubb jag är med i, eftersom ingen ansvarig kan/kunnat svara på min fråga

Med 50 kr i rabatt på medlemsavgift som klubbansluten, dialog och möjlighet till sprida info via SMCs webbplats, så tycker jag rent personligen att det ser bra ut!

Bara frågetecken enligt ovan, hur ska den lokala klubben ange att en SMC-medlem är med i den lokala klubben? Så att den personen får "rätt" avgift att betala till SMC kommande år? Värt att notera är att vi i den lokala klubben valt att inte ha personnummer i medl.reg, då vi enligt Datainspektinens regler/rekomendationer valt att INTE ha med personnummer, eftersom det inte behövs för att kunna identifiera medlemmarna:
http://www.datainspektionen.se/frago...er/pul17.shtml Att lägga till personnummer i den lokala klubbens medl.reg är inte det lättaste, bl.a så tycker medlemmarna att det inte är något klubben har att göra med, och förstår dom, samt rent praktiska problem bygga om nuvarande medl.reg helt och hållet....

/EDIT Varför alla dessa frågor? Jo, jag ska skriva lokala klubbens infosida kring medl.avgifter, en klubb där en del varit med i klubb + SMC några år, andra varit SMC direktanslutna 2006 + ny i klubben 2006, av dessa en del enkilda, andra är familjer, en del ungdomar med i år, andra ungdomar som varit med ett tag, svårt få ihop det... :eek:

Hur anger den lokala klubben, till SMC, att Nisse som blev lokal medlem okt 2006, ska vara SMC-klubbansluten 2007, under förutsättning att han verkligen blir betalande medlem i den lokala klubben 2007?

Och hur anger den lokala klubben, till SMC, att Olle, som varit klubbansluten till SMC 2006, men i mars 2007 blir utesluten ur sin lokala klubb pga utebliven medl.avgift, att han borde ha betalat direktansluten till SMC-avgift 2007?

Edit igen.. Har nu läst en del i http://www.svmc.se/upload/nr 2-06.pdf Förklarar en hel del, men lämnar vissa luckor kring medlemmar som lämnar sin klubb i slutet av året, och då borde betala direktansluten-avgift nästkommande år, samt dom som blir medlemmar i den lokala klubben sep-dec, och då borde betala klubbansluten-avift, men är väl ofrånkommliga problem.

/B

Last edited:

benkar

New member
Som sagt, tack för alla svar, men logistiken blir svårhanterad... :eek:

Dvs att klubbarna har samma avgiftsperiod som SMC. hur ska klubbarna kunna veta att "Nisse" som var klubbansluten till SMC via den lokala klubben 2006, Nisse som då betalar klubbansluten-avgiften till SMC i dec 2006 (SMC-avgift för 2007) och därefter väljer att lämna den lokala klubben (och därmed borde ha betalat direktansluten-avgift till SMC)

Efter årsskiftet ska kassör eller medl.reg-ansvarig i lokal klubb manuellt "samköra" SMC-listor och lokal klubbs medl.listor, lite jobbigt om det handlar om 260 lokala medlemmar, därefter meddela SMC att tex 40 pers inte längre ska vara klubbanslutna till SMC, eller att dom har ändrade familjeförhållanden, och efter det ska SMC efterfaktura dom som betalat fel med 50 kr. (Vad kostar den manuella hanteringen?)

Måste väl finnas ett bättre sätt hantera det hela? Några bra ideér?

/B

Gubbrejsarn

New member
Jag betalar hemförsäkring...inte för att få brand eller inbrott, utan för att ha tryggheten att jag får ersättning om något illa händer mitt hem.

Jag betalar helförsäkringar på bilen och hojen...inte för att skrota dom, utan för att ha tryggheten att ha råd att reparera dom.

Jag betalar en privat sjukersättningsförsäkring som betalar mellanskillnaden av vad arbetsgivaren och sjukkassan betalar upp till full dagsersättning...inte för att bli sjuk, utan för att ha tryggheten att kunna ha råd att bli sjukskriven.

Jag betalar en privat arbetslöshetsförsäkring som betalar mellanskillnaden av a-kassan och min fulla dagersättning...inte för att bli arbetslös, utan för att ha tryggheten att ha råd att bli arbetslös.

Jag betalar en privat pensionsförsäkring...inte för att leva i lyx tills jag blir 100, utan för att ha tryggheten att veta att jag kan leva drägligt som gammal.

Jag arbetar nämligen uteslutande på provision och min arbetsgivare har inte kollektivavtal.

Jag betalar INTE fackavgift, bara a-kasseförsäkringen...eftersom facket de två ggr jag som medlem behövt hjälp inte fick den hjälp de lovat.

Jag betalar SMC:s medlemsavgift...inte för att jag ska tjäna på det, utan för att ha tryggheten att en kompetent organisation för min talan mot myndigheter som vill förbjuda eller begränsa mina möjligheter att utöva det jag tycker är det roligaste som finns och som är mental friskvård för mej.

Så jag betalar hellre 500:- till en duglig representant i SMC, än 150:- till en samling tomtar...

Tomtar har det med all önskvärd tydlighet visat sej finnas i medlemskåren...och jag gråter inte vid tanken på att inte få läsa deras alster på forumet i framtiden...

Last edited:

unSTeady

New member
GR

En man helt i min smak! Bildlikt alltså!!!:D

För övrigt mitt första inlägg i det nya Forumet, vad nu det kan betyda...

-ah

New member

/B

Kanske samma avgift för alla oavsett ev övriga klubbtillhörigheter? Torde väl underlätta och är kanske värd en generell rabatt om - säj 50:-:rolleyes:
Själv är jag medlem i två övriga klubbar som var och en för sig anslöt -ansluter? - till SMC - och med nuvarande system borde jag då vara värd en "rabatt" på 100:- ?

Mitt bästa förslag är att ta bort alla rabatter. Det är i längden enklast och bäst för alla.

Huliganhulda

New member
Det finns väl två sidor av det här: dels har jag som medlem skyldighet att informera mej, dels har styrelsen sina skyldigheter. Jag kan också välja att vara aktiv och vara med och påverka, men att delta på årsmöten långt, långt bort är inte det billigaste det heller. Bättre vore om klubbarna/distrikten tog upp såna här frågor till diskussion och sen tog med sig svaren till styrelsen/årsmötet. Då finns iaf en reell möjlighet att vara med och påverka. 350 kr kan säkert ses som mycket om man "bara" får tidningen och inte är aktiv och/eller utnyttjar sina rabatter. Sen kan man väl tycka att priset för att delta i diverse kurser skulle vara billigare för medlemmar än för dom som inte är det.

Marie

Banned
350 kr kan säkert ses som mycket om man "bara" får tidningen och inte är aktiv och/eller utnyttjar sina rabatter. Sen kan man väl tycka att priset för att delta i diverse kurser skulle vara billigare för medlemmar än för dom som inte är det.

Jo det är så jag ser det, och inte ens större delen av tidningen är jag intresserad av, bara sidan med "Sture Stelben". Och vad avser "rabatterna" så har det så här långt inte inträffat att jag kunnat spara någonting genom dessa. Hittills har jag fått bättre priser genom antingen egen prisförhandling med andra leverantörer eller i ett par fall rabatter genom andra kanaler.

Marie

Banned
Jag betalar hemförsäkring...inte för att få brand eller inbrott, utan för att ha tryggheten att jag får ersättning om något illa händer mitt hem.

Jag betalar helförsäkringar på bilen och hojen...inte för att skrota dom, utan för att ha tryggheten att ha råd att reparera dom.

Jag betalar en privat sjukersättningsförsäkring som betalar mellanskillnaden av vad arbetsgivaren och sjukkassan betalar upp till full dagsersättning...inte för att bli sjuk, utan för att ha tryggheten att kunna ha råd att bli sjukskriven.

Jag betalar en privat arbetslöshetsförsäkring som betalar mellanskillnaden av a-kassan och min fulla dagersättning...inte för att bli arbetslös, utan för att ha tryggheten att ha råd att bli arbetslös.

Jag betalar en privat pensionsförsäkring...inte för att leva i lyx tills jag blir 100, utan för att ha tryggheten att veta att jag kan leva drägligt som gammal.

Jag arbetar nämligen uteslutande på provision och min arbetsgivare har inte kollektivavtal.
Och jag resonerar precis motsatt. Jag tecknar inga försäkringar utöver det som lagen eller låneavtal tvingar mig till (såvida inte ngn paketförsäkring där den lagstadgade ingår råkar vara billigare). Enligt min filosofi är det i det långa loppet billigare att vara sitt eget försäkringsbolag och spara pengarna istället.

Ducatista

New member
Jag är själv främst medlem för att stöja en förening som arbetar för mig som motorcyklist. Att jag sedan råkat bli mer aktiv än den genomsnittliga medlemmar har jag bara mig själv att skylla på :D

Värdet av att vara med i en förening är vad man själv gör det till:
Man får ingen rabatterad medlemsavg för att man inte läser tidningen eller inte utnyttjar rabatterna.

Se det istället som tvärtom: Tidningen och rabatterna är bonus man får på köpet :)

PS! Själv har jag inget emot att utnyttja rabatten på ca 1.000:- hos försäkringbolaget. Och jag försäkrar hojen för att jag inte har råd att låta bli. Bättre klok än efterklok.

Last edited:

YZäta

New member
Jag har suttit och läst alla inlägg men inte tidigare velat lägga mig i för att inte elda upp stämningen i onödan. Nu verkar äntligen debatten på denna tråd ha lugnat sig lite och då kommer jag med en liten undran...

Det märkliga i hela den här tråden är de två personer som härjat mest:
- Den ena är inte medlem och verkar av allt att döma inte heller vilja bli medlem, så varför bråka?
- Den andra är medlem av någon outgrundlig anledning, men kommer av allt att döma att gå ur. Men varför har man då ens varit medlem när man varken gillar organisationen, nyttjar det SMC har att erbjuda, uppskattar medlemsförmånerna eller ställer upp för "solidariteten", eller ens gillar kamratandan?

Att avgiftshöjningen inte uppskattas av alla är ju förståeligt, där kan ju alla tycka som de vill.
Själv betalar jag gärna för allt viktigt arbete SMC utför och så länge jag ser en organisation som inte bara fungerar utan även utvecklas bryr jag mig heller inte om vem som har vad i inkomst.

Kämpa vidare, SMC! En för alla, alla för en!

Bengt Allevad

New member
Jag har suttit och läst alla inlägg men inte tidigare velat lägga mig i för att inte elda upp stämningen i onödan. Nu verkar äntligen debatten på denna tråd ha lugnat sig lite och då kommer jag med en liten undran...

Det märkliga i hela den här tråden är de två personer som härjat mest:
- Den ena är inte medlem och verkar av allt att döma inte heller vilja bli medlem, så varför bråka?
- Den andra är medlem av någon outgrundlig anledning, men kommer av allt att döma att gå ur. Men varför har man då ens varit medlem när man varken gillar organisationen, nyttjar det SMC har att erbjuda, uppskattar medlemsförmånerna eller ställer upp för "solidariteten", eller ens gillar kamratandan?

Att avgiftshöjningen inte uppskattas av alla är ju förståeligt, där kan ju alla tycka som de vill.
Själv betalar jag gärna för allt viktigt arbete SMC utför och så länge jag ser en organisation som inte bara fungerar utan även utvecklas bryr jag mig heller inte om vem som har vad i inkomst.

Kämpa vidare, SMC! En för alla, alla för en!

Jag har själv legat lågt av samma anledning som du beskriver på dina första rader men när du nu uttalar vad du tycker :) :) , vill jag bara instämma. Känns meningslöst att skriva något eget, när allt du skriver stämmer exakt med mitt eget tyckande.

Vad är en höjning på några hundralappar för att få en sammanslutning ännu mer livskraftig och kunna ha kvalificerade medarbetare (det är inte gratis) för att därmed kunna föra vår talan såväl med politiker som myndigheter och anordna utbildningar.

Jämfört med vad åtminsone jag lägger ut på mitt hojåkande i "hårdvarukostnader"(tiotusentals/år) är denna medlemsavgift en "..ss i Missisippi", och jag tror jag är långt ifrån ensam om de utläggen.

Last edited:

Marie

Banned
Ett ytterligare skäl till mitt missnöje med SMC är ju att organisationen inte tar mc-åkningen på fullt allvar.

Man utgår ju inte från min situation alls, där motorcykeln av ekonomiska skäl är det huvudsakliga nyttofordonet/transportmedlet året om och i alla väder, och där eventuell nöjeskörning är den lilla delen.

HW

New member
Ett ytterligare skäl till mitt missnöje med SMC är ju att organisationen inte tar mc-åkningen på fullt allvar.

Man utgår ju inte från min situation alls, där motorcykeln av ekonomiska skäl är det huvudsakliga nyttofordonet/transportmedlet året om och i alla väder, och där eventuell nöjeskörning är den lilla delen.

Menar du att SMC för att passa just dig, (idealet) inte får jobba med sånt som du inte är intresserad av?
Du kanske aldrig åker på vägar med körfältsavgränsare typ vajerräcken, diken, betongsuggor osv?
Har du lastbilsregistrerat ditt "nyttofordon" till mc så du inte behöver bestiktiga den och redan har en regskylt framtill?
Är den oförsäkrad? (lastbilen) :cool:

Nog för att du syns bra här på forumet men inte tror jag väl att alla andra trafikanter ser dig bättre än någon annan mc-förare utan att du kanske, kanske kan komma att överleva kommande säsong tack vara en riktad kampanj för att omvärlden skall lägga märke till oss.

/HW

Last edited:

Marie

Banned
Du kanske aldrig åker på vägar med körfältsavgränsare typ vajerräcken, diken, betongsuggor osv?
Det händer väl, men jag ser inte dem som någon katastrof att skrika sig hes över, så jag förstår inte SMC:s hojtande i den frågan. Man kan ju oftast dessutom välja annan väg än vajervägen.
Har du lastbilsregistrerat ditt "nyttofordon" till mc så du inte behöver bestiktiga den och redan har en regskylt framtill?
Är den oförsäkrad? (lastbilen) :cool:
Regskylt framtill vore väl ingen direkt katastrof? Det fanns ju fram till 1973.
Vad besiktningsintervallet beträffar så skulle det nog faktiskt vara befogat med besiktning varje år, 50000 km mellan besiktningarna och två vintrar med saltslask hinner sätta en hel del spår.
Jag har givetvis trafikförsäkring eftersom lagen föreskriver detta. (även för lastbilar:p )

Nog för att du syns bra här på forumet men inte tror jag väl att alla andra trafikanter ser dig bättre än någon annan mc-förare utan att du kanske, kanske kan komma att överleva kommande säsong tack vara en riktad kampanj för att omvärlden skall lägga märke till oss.
På det kan jag bara svara med en axelryckning. Är det Guds mening att det skall hända så händer det, oavsett vilka kampanjer SMC genomför.

V Saarela

New member
Det händer väl, men jag ser inte dem som någon katastrof att skrika sig hes över, så jag förstår inte SMC:s hojtande i den frågan. Man kan ju oftast dessutom välja annan väg än vajervägen.

Regskylt framtill vore väl ingen direkt katastrof? Det fanns ju fram till 1973.
Vad besiktningsintervallet beträffar så skulle det nog faktiskt vara befogat med besiktning varje år, 50000 km mellan besiktningarna och två vintrar med saltslask hinner sätta en hel del spår.
Jag har givetvis trafikförsäkring eftersom lagen föreskriver detta. (även för lastbilar:p )

På det kan jag bara svara med en axelryckning. Är det Guds mening att det skall hända så händer det, oavsett vilka kampanjer SMC genomför.

Säga vad man vill om Marie, men hon sätter då färg på tillvaron här :)

benkar

New member
Citat:
Ursprungligen postat av benkar

/B

Kanske samma avgift för alla oavsett ev övriga klubbtillhörigheter? Torde väl underlätta och är kanske värd en generell rabatt om - säj 50:-:rolleyes:
Själv är jag medlem i två övriga klubbar som var och en för sig anslöt -ansluter? - till SMC - och med nuvarande system borde jag då vara värd en "rabatt" på 100:- ?

Mitt bästa förslag är att ta bort alla rabatter. Det är i längden enklast och bäst för alla.

Benägen hålla med dig till mer än 100%! :)

Den nya hanteringen av "Klubbansluten till SMC" (Där den SMC-anslutna klubben till SMC ska rapportera vilka medlemmar i den lokala klubben som ska vara med i SMC, utifrån uppgifter från föregående år, sedan till SMC avrapportera vilka medlemmar som valde att INTE vara med i den lokala klubben när man väl ser det en bit in på 2007, så ska SMC efterdebbitera dessa med 50 kr, och under året till SMC rapportera vilka nya medlemmar i den lokala klubben som ska vara med i SMC 2007, så att SMC kan skicka ut räkning osv osv osv...) innebär än mer jobb för den lokala klubben än när den lokala klubben skötte om att ta in SMC-avgift från klubbanslutna och sedan betala till SMC, det var enkelt jämför med dom nya rutinerna....

Jag hanterar åt en lokal klubb den info som ska gå ut till medlemmarna, såväl nuvarande, som kommande medlemmar, och efter att ha insett vad det här innebär jobbmässigt för lokal kassör och medl.reg, samt skrivit ett A4 med betalningsinstruktion till klubbens medlemmar, var jag sugen skrika -"Men va f...n! Kan inte vår klubb gå ur SMC!?! Men just det kräver ett årsmötesbeslut, så det tar i så fall ytterligare ett år... ;)

Ett förslag från mig, personligen, är att SMC från grunden omarbetar regelerna för vad/vilka som kan vara en SMC-ansluten klubb (Grundkravet idag är väl att klubben ska 8 st. SMC-anslutna medlemmar) Att man skippar rabatten för klubbansluten till SMC, underlättar för SMC-klubbarna istället för att försvåra, klubbarna har inga anställda som sköter det praktiska, då får det inte vara för tillkrånglat...

Är numera för en klubb enklare vara ansluten till SVEMO än till SMC... Till SVEMO kan klubben bli ansluten genom att ansöka om det, sedan bara lämna över lite statistikuppgifter, att vara ansluten till SMC kräver en hel massa arbete varje år och löpande under året, ska det vara så?

/B

Marie

Banned
Citat:
Ursprungligen postat av benkar

Du förstår väl att de på SMC måste hitta på en massa extra krångel så att de kan motivera den där nya hundralappen med allt arbete som man får ...:cool: :eek:

Dessutom hoppas de säkert att alla klubbar skall anställa en kanslist så att även de måste höja sin medlemsavgift.

Det skall ju enligt SMC uppenbarligen vara lyxigt och DYYYRT att köra hoj...