Kansliet har inte tröttnat på att läsa och svara i forumet. Svarar dock bara när det finns något för kansliet att besvara.
Medlemsavgifterna till SMC är följande: Enskild medlem 350 kronor, ungdomsmedlem 225 kronor och familjemedlemskap 440 kronor. Endast dessa summor finns på hemsidan eftersom det är det enda medlemsskap direktanslutna kan teckna.
Medlemmar i klubb betalar 300 kronor, 225 kronor och 400 kronor. Klubbar rekryterar medlemmar och betalar in den första medlemsavgiften. Skillnaden från och med 2007 är att samtliga medlemmar i fortsättningen får inbetalningskorten med MC-Folket i december 2006. Klubbarna behöver inte samla in och betala för klubbmedlemmar, något som många klubbar har begärt. Klubbmedlemmar har lägre SMC-avgift även i framtiden, se ovan.
Information har skickats till alla klubbar i SMC-Aktuellt,
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1156. En enkät skickades i maj till alla SMC-klubbar om administration och eventuell förändring av medlemsavgifterna. Den nya modellen är en effekt av klubbarnas svar.
Har även svarat på frågan om klubbar på annan plats i forumet.
Tack för ditt uttömmande svar Maria
Gissar att klubbarna får info kring hur dom redovisar/informerar till SMC kring vilka som är SMC-medlemmar via den aktuella klubben? Som det är i den klubb jag är med i så tillkommer det Klubbmedlemmar under året, som tidigare varit direktanslutna till SMC, då dom blev medlemmar i klubben, men som då kan bli SMC-klubbanslutna nästkommande år, hur får ni info från lokal klubb kring att dessa tidigare direktanslutna nu är klubbanslutna? (Och även tvärtom, hur får ni info kring om en tidigare klubbansluten, valt att lämna den lokala klubben, och då borde betala direktansluten-avgift?)
Hur ser den rutinen ut? Är tydligen något som inte nått ut till den loakala klubb jag är med i, eftersom ingen ansvarig kan/kunnat svara på min fråga
Med 50 kr i rabatt på medlemsavgift som klubbansluten, dialog och möjlighet till sprida info via SMCs webbplats, så tycker jag rent personligen att det ser bra ut!
Bara frågetecken enligt ovan, hur ska den lokala klubben ange att en SMC-medlem är med i den lokala klubben? Så att den personen får "rätt" avgift att betala till SMC kommande år? Värt att notera är att vi i den lokala klubben valt att inte ha personnummer i medl.reg, då vi enligt Datainspektinens regler/rekomendationer valt att INTE ha med personnummer, eftersom det inte behövs för att kunna identifiera medlemmarna:
http://www.datainspektionen.se/frago...er/pul17.shtml Att lägga till personnummer i den lokala klubbens medl.reg är inte det lättaste, bl.a så tycker medlemmarna att det inte är något klubben har att göra med, och förstår dom, samt rent praktiska problem bygga om nuvarande medl.reg helt och hållet....
/EDIT Varför alla dessa frågor? Jo, jag ska skriva lokala klubbens infosida kring medl.avgifter, en klubb där en del varit med i klubb + SMC några år, andra varit SMC direktanslutna 2006 + ny i klubben 2006, av dessa en del enkilda, andra är familjer, en del ungdomar med i år, andra ungdomar som varit med ett tag, svårt få ihop det...
Hur anger den lokala klubben, till SMC, att Nisse som blev lokal medlem okt 2006, ska vara SMC-klubbansluten 2007, under förutsättning att han verkligen blir betalande medlem i den lokala klubben 2007?
Och hur anger den lokala klubben, till SMC, att Olle, som varit klubbansluten till SMC 2006, men i mars 2007 blir utesluten ur sin lokala klubb pga utebliven medl.avgift, att han borde ha betalat direktansluten till SMC-avgift 2007?
Edit igen.. Har nu läst en del i
http://www.svmc.se/upload/nr 2-06.pdf Förklarar en hel del, men lämnar vissa luckor kring medlemmar som lämnar sin klubb i slutet av året, och då borde betala direktansluten-avgift nästkommande år, samt dom som blir medlemmar i den lokala klubben sep-dec, och då borde betala klubbansluten-avift, men är väl ofrånkommliga problem.
/B