Jag får väl helt enkelt avvakta taxeringskalendern för 2006 som kommer 2007 för att få reda hur det ligger till. Fast.. det kanske inte är säkert det heller? SMC kanske väljer betala löner till Jersey å liknande i form av konsultarvode till GD för att även undvika skatteverkets insyn? Är juhe en fiffig konstruktion som använts flitigt i andra svenska idéella organisationer såsom idrottsklubbar (synd bara Skatteverket kommit på några av dem).
Undra hur många miljoner kronor GDs fallskärm är värd? Full lön till pension kanske? Vem vet... Han e juhe inte gamle dansken än på nåra år. Antar att han även har ett bonusprogram där han får några extra årslöner om han lyckas bibehålla antalet medlemmar (undra om den är 100kr per medlem?). Eller kanske är bonusen baserad på omsättningen och höjningen av årsavgiften ger en bra skjuts åt bonusen? Man kan inte annat än spekulera när uppgifterna är hemligstämplade.
Chansen att jag blir medlem i en idéell organisation som medvetet mörkar vad pengarna går till finns helt enkelt inte.
Galne Dansken och ni andra på kansliet - bry er inte. Jag vill påstå att det är en massa kloka män och kvinnor som utgör majoriteten i SMC och som tycker att ni gör ett kanonjobb och dessa kloka män och kvinnor kommer INTE att tillåta att era löneförhandlingar sker på årsmötet eller på forumet.
QUOTE]
Jag kunde inte sagt det bättre själv...
Så GD med stab stå på er o sålla bort vissa "svampälskare"...
...
Åsså en sak till:
Tendensen att se SMC som ett affärsdrivande företag är jag INTE med på men det är en ideologisk fråga snarare än en formell!
R1100S-01:
Så det är snarlikt spöstraff att redovisa lön och ersättning för GS? Möjligtvis skulle väl så kunna bli fallet om mina vilda spekulationer stämmer... annars inte.
Hur kommer det sig att medlemsavgiften höjs till 350:- /år -
UTAN att det förankrats hos medlemmarna ????
Denna höjning innebär ju en ÖKNING med 75% på TVÅ år !!!
För egen del är jag efter dryga 30år som medlem VÄLDIGT
frågande till att fortsätta som medlem.
Jag har hela tiden trott att detta är en MEDLEMSORGANISATION,
och tycker att medlemsavgiftens storlek BORDE ha ventilerats i
en DIALOG med medlemmarna , och inte pressats på oss !!!
Finns det fler som tycker(/inte tycker) som jag , så är ni välkomna med
synpunkter BÅDE till mig OCH dom som bestämmer åt OSS !!!!!!!
MVH
BEKK
Ledsen att säga det BEKK men det är inte dina synpunkter som skall styra besluten - DET ÄR MAJORITETENS VID ÅRSMÖTET! Medlemsdemokrati är inte att lyssna på de som skriker högst särskilt inte när de inte ens går på årsmötet eller läser informationen om vilka beslut som skall tas.
Ledsen igen - du har diskvalificerat dig själv i den här diskussionen. Du får i stället putsa lite extra på hojen, betala den höjda medlemsavgiften du själv var med att rösta om och glädjas över att SMC verkar för att du får åka hoj nästa år igen!
Eller också helt enkelt säga upp medlemskapet. Det blir nog vad jag kommer att göra.
Det där solidaritetsköret får du försöka med på någon annan. Jag är inte med i facket heller...Är man inte beredd att betala för det jobb som SMC gör och har gjort så skulle man prova att köra hoj enligt de regler som annars skulle ha gällt...
Och funderar man en liten stund över allt frivilligt gratisarbete som funktionärer och instruktörer utför, arbete som kommer medlemmarna tillgodo, får man verkligen oerhört mycket för den ringa summa som medlemsavgiften utgör!Rabatter, direkt demokrati, inblick i maktens korridorer både inrikes och utrikes...allt detta och mer är vad Sveriges Motorcyklister kämpar med, och det just för oss som hojåkare och spättor/spättar.
SMC är inte facket men när det gäller de stora frågorna blir det ändå lite som facket. En klok arbetsgivare lyssnar på facket och tillsammans gör det arbetsplatsen bättre för de anställda. Förbättringarna kommer även dem som inte är med i facket till del.Marie skrev:Det där solidaritetsköret får du försöka med på någon annan. Jag är inte med i facket heller...
Det är med SMC:s medlemsavgift som med priset på whiskey, kvittar hur mycket de höjer, de kommer ändå aldrig att komma upp till det rätta värdet!Att betala 350:- per år till en organisation som förenar mc folket och lyfter upp våra tankar och idéer till de "högre" makterna är försumbart i en tid då en flaska whiskey kostar mer.
Dålig liknelse. Det kvittar hur lågt priset skulle bli på en flaska whiskey, jag skulle ändå aldrig slösa bort pengar på att köpa den....Det är med SMC:s medlemsavgift som med priset på whiskey, kvittar hur mycket de höjer, de kommer ändå aldrig att komma upp till det rätta värdet!