Medlemsavgiften !!!!!!!!

Campino

New member
Vad är en rimlig lön för GS?

Jämför man med att vara Vd i ett bolag med ca 15 anställda och en årsomsättning på ca 20MSEK så är man i rätt nivå. Och det är med detta man skall jämföra enligt min mening. Man måste göra den jämförelsen om man skall få rätt kompetens på personen i fråga.

Jaha, vad skall en sådan person ha då?

Ja, i min bok, minst 50 000.- i månaden, och:

- fri telefon, dator etc
- tjänstebil
- klippkort på flyg och/eller tåget, inkl fria hemrsor
- en bra tjänstepension på min 20% av lönen
- någon form av resultatbonus tex kopplat till medlemsutvecklingen under
förutsättning att verksamheten ger ett överskott
- sex veckors semester

Sedan är nuvarande GS tillsatt med uppdraget att genomföra ett stort förändringsarbete som bör ge en ytterligare en slant i lön.

Eftersom SMC inte är ett aktiebolag så har GS inte några möjligheter att förvärva tex aktier, som på sikt kan ge ytterligare ekonomisk utdelning i framtiden. Detta bör oxå rendera i ett extra lönespåslag.

Summa summarum ca 1,5MSEK för organisationen.

S1000RR

New member
På riktigt ?

Jag får väl helt enkelt avvakta taxeringskalendern för 2006 som kommer 2007 för att få reda hur det ligger till. Fast.. det kanske inte är säkert det heller? SMC kanske väljer betala löner till Jersey å liknande i form av konsultarvode till GD för att även undvika skatteverkets insyn? :rolleyes: Är juhe en fiffig konstruktion som använts flitigt i andra svenska idéella organisationer såsom idrottsklubbar (synd bara Skatteverket kommit på några av dem).

Undra hur många miljoner kronor GDs fallskärm är värd? Full lön till pension kanske? Vem vet... Han e juhe inte gamle dansken än på nåra år. Antar att han även har ett bonusprogram där han får några extra årslöner om han lyckas bibehålla antalet medlemmar (undra om den är 100kr per medlem?). Eller kanske är bonusen baserad på omsättningen och höjningen av årsavgiften ger en bra skjuts åt bonusen? Man kan inte annat än spekulera när uppgifterna är hemligstämplade.

Chansen att jag blir medlem i en idéell organisation som medvetet mörkar vad pengarna går till finns helt enkelt inte.

Ursäkta funderingen... Du är inte medlem, men du går på och jagar en person som om att du helst skulle vilja att spöstraff på stortorget vore lämpligt.

Jag måste få fråga, har du ätit konstiga svampar eller nå´t?

Pinsamt...

Guzzi-Leif

New member
Jag har inte öht funderat över rimliga ersättningsnivåer (mer än det vanliga; att de flesta betalar för att jobba när det gäller ideella föreningar och att det till slut kan vara lite otacksamt). Dock anser jag det fullständigt självklart i alla intresseföreningar att all ekonomi är öppen för samtliga medlemmars insyn. Dels på årsmöte förstås men också på begäran dessemellan.

Jag tror inte SMC har något att skämmas för och jag är väldigt säker på att den ambitiöse GS/GD inte tagit jobbet för lönen! Desto större orsak att löpande lägga ut ekonomin till påseende för den som funderar....

Åsså en sak till:
Tendensen att se SMC som ett affärsdrivande företag är jag INTE med på men det är en ideologisk fråga snarare än en formell!

-Chrille-

New member
Galne Dansken och ni andra på kansliet - bry er inte. Jag vill påstå att det är en massa kloka män och kvinnor som utgör majoriteten i SMC och som tycker att ni gör ett kanonjobb och dessa kloka män och kvinnor kommer INTE att tillåta att era löneförhandlingar sker på årsmötet eller på forumet.
QUOTE]

Jag kunde inte sagt det bättre själv...

Så GD med stab stå på er o sålla bort vissa "svampälskare"...;)

Smartswede

New member
R1100S-01:
Det krävs väl en knarkare för känna igen symptomen kan tänkas... :p
Fortsätt du knarka men blanda inte in mig för jag nyttjar inga illegala substanser och äter inte ens vanlig svamp. Hoppas nu bara inte några andra får sätta livet till för ditt knarkmissbruk och att du betalar för det själv.
(som man frågar får man svar)

Så det är snarlikt spöstraff att redovisa lön och ersättning för GS? Möjligtvis skulle väl så kunna bli fallet om mina vilda spekulationer stämmer... annars inte.

Lyssna på Chrille mfl. kansliet. Såklart ni inte behöver redovisa för era medlemmar hur medlemsavgifterna används. De är juhe era pengar... eller hur va det nu igen? :rolleyes:

Campino

New member
...

Åsså en sak till:
Tendensen att se SMC som ett affärsdrivande företag är jag INTE med på men det är en ideologisk fråga snarare än en formell!

Jag delar inte din uppfattning att det är en ideologisk fråga.

Jag tror att det är av nöden krävt att SMC blir mer affärsdrivande i en allt mer komersialiserad och global värld. Uppfattar inte medlemmarna att de får tillräckligt för slantarna så sviker de. Kundnytta och medlemsnytta blir för SMC samma sak på sikt.

Campino

New member
R1100S-01:
Så det är snarlikt spöstraff att redovisa lön och ersättning för GS? Möjligtvis skulle väl så kunna bli fallet om mina vilda spekulationer stämmer... annars inte.

Om det nu är så viktigt för dig att veta GS lön, så ta då och ring upp Jesper och fråga honom om hans lön.

Men att spekulera o fantisera för knappast diskussion framåt.

V Saarela

New member
Jo, börjar bli lite tufft med medlemsavgiften.
Mina alla medlemsavgifter börjar snart tangera försäkringskostnaderna :)

Måste väl börja rensa bort lite i medlemsregistren. Förra året skippade vi familjemedlemskapen i SMC. Nästa år......?

Last edited:
B

Bellman

Guest
Hur kommer det sig att medlemsavgiften höjs till 350:- /år -

UTAN att det förankrats hos medlemmarna ????

Denna höjning innebär ju en ÖKNING med 75% på TVÅ år !!!

För egen del är jag efter dryga 30år som medlem VÄLDIGT

frågande till att fortsätta som medlem.

Jag har hela tiden trott att detta är en MEDLEMSORGANISATION,

och tycker att medlemsavgiftens storlek BORDE ha ventilerats i

en DIALOG med medlemmarna , och inte pressats på oss !!!

Finns det fler som tycker(/inte tycker) som jag , så är ni välkomna med

synpunkter BÅDE till mig OCH dom som bestämmer åt OSS !!!!!!!

MVH

BEKK

Ledsen att säga det BEKK men det är inte dina synpunkter som skall styra besluten - DET ÄR MAJORITETENS VID ÅRSMÖTET! Medlemsdemokrati är inte att lyssna på de som skriker högst särskilt inte när de inte ens går på årsmötet eller läser informationen om vilka beslut som skall tas.

Ledsen igen - du har diskvalificerat dig själv i den här diskussionen. Du får i stället putsa lite extra på hojen, betala den höjda medlemsavgiften du själv var med att rösta om och glädjas över att SMC verkar för att du får åka hoj nästa år igen! :D

Marie

Banned
Ledsen att säga det BEKK men det är inte dina synpunkter som skall styra besluten - DET ÄR MAJORITETENS VID ÅRSMÖTET! Medlemsdemokrati är inte att lyssna på de som skriker högst särskilt inte när de inte ens går på årsmötet eller läser informationen om vilka beslut som skall tas.

Ledsen igen - du har diskvalificerat dig själv i den här diskussionen. Du får i stället putsa lite extra på hojen, betala den höjda medlemsavgiften du själv var med att rösta om och glädjas över att SMC verkar för att du får åka hoj nästa år igen! :D

Eller också helt enkelt säga upp medlemskapet. Det blir nog vad jag kommer att göra. Jag tycker att jag inte får *någonting* alls som är värt något för mig, för pengarna, mer än en sida Sture Stelben i Mc Folket några ggr per år - och de sidorna blir nu alltför dyra.

Mikaman

New member
Eller också helt enkelt säga upp medlemskapet. Det blir nog vad jag kommer att göra.

Ja, det var ju det där med att människan kan välja och människan gör sina val. En del valde att inte vara med på årsmötet och andra valde att rösta för en höjning. När styrelsen valde att föreslå en höjning var de säkert medvetna om att somliga inte skulle gilla höjningen. Nu vet vi vad du väljer! ;)

Kwesen

New member
Är man inte beredd att betala för det jobb som SMC gör och har gjort så skulle man prova att köra hoj enligt de regler som annars skulle ha gällt...

Marie

Banned
Är man inte beredd att betala för det jobb som SMC gör och har gjort så skulle man prova att köra hoj enligt de regler som annars skulle ha gällt...
Det där solidaritetsköret får du försöka med på någon annan. Jag är inte med i facket heller...
/Marie

Kortstubina

New member
Hej och ursäkta en dum en...har precis haft tiden att sitta och läsa igenom hela forumet efter en tids frånvaro av dator.

Tråden börjar med frågan om medlemsavgiftens höjning.
Men att den sedemera övergår till ren häxjakt av tycker jag är fruktansvärt! Särskilt då tråden skulle handla om höjningen av medlemsavgiften.

Okey. att jag må vara partisk, insyltad upp till öronen, men som medlem har man faktiskt en direkt demokrati både i länet och på riksnivå och det är inte många organisationer/föreningar som har i dagsläget!
(det var så jag halkade in)

SMC har gått en ny framtid till mötes.
Under sommaren fick vi äntligen en ny generalsekreterare, Jesper, mer känd som den Galne Dansken. "Nya" MC-Folket (tidningen) har fått sig ett stort lyft.
Namnförändring från Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation till Sveriges Motorcyklister.
Nya webbsidan har öppnas med ännu lättare åtkomst för alla, där vi ej ska behöva söka efter vårat län allt finns på samma ställe.

Många av dessa förändringar kom efter att Dansken kommit in i styrelsen och sedan blev GS!
Tack för dessa förändringar!(Vi måste ju hänga med i utvecklingen så, jag hoppas på fler bra idéer att möta framtiden med).

Det bästa med att medlemsavgiften har gått upp en hundralapp, betyder att vi (SMC) kan göra mer för medlemmarna.
Tidningen MC folket är bara den värd detta pris om inte mer för sina 7 nummer /år.
Och kan äntligen utvecklas så det täcker alla hojåkares intressen, förhoppningsvis!
Tänk på vad en prenumeration av BIKE (439kr/10nummer), Allt om MC (405kr/10 nummer)
eller MCM (280kr/6 nummer)kostar.

Tänk på alla förbud som regeringar genom tiden fått genom om inte SMC verkat och lagt mot motioner.
länk

Rabatter, direkt demokrati, inblick i maktens korridorer både inrikes och utrikes...allt detta och mer är vad Sveriges Motorcyklister kämpar med, och det just för oss som hojåkare och spättor/spättar.

/insyltade kortstubina

Mikaman

New member
Rabatter, direkt demokrati, inblick i maktens korridorer både inrikes och utrikes...allt detta och mer är vad Sveriges Motorcyklister kämpar med, och det just för oss som hojåkare och spättor/spättar.
Och funderar man en liten stund över allt frivilligt gratisarbete som funktionärer och instruktörer utför, arbete som kommer medlemmarna tillgodo, får man verkligen oerhört mycket för den ringa summa som medlemsavgiften utgör!

Men, man kan välja att stå utanför. Samvetet eller något liknande kan ange hur mycket gratisförmåner man då kan tänka sig att utnyttja. Mycket av det arbete SMC:s funktionärer utför gagnar både medlemmar och icke-medlemmar.

Marie skrev:
Det där solidaritetsköret får du försöka med på någon annan. Jag är inte med i facket heller...
SMC är inte facket men när det gäller de stora frågorna blir det ändå lite som facket. En klok arbetsgivare lyssnar på facket och tillsammans gör det arbetsplatsen bättre för de anställda. Förbättringarna kommer även dem som inte är med i facket till del.

Man kan välja att inte vara med i facket men det är oklokt att göra det ljudligt och skrytsamt. Man kan också välja att inte vara med i SMC. Är det klokt att tjata om det i SMC:s garage?

Det är väldigt enkelt, överväg alternativen och välj! Sluta sedan att gnälla utan deltag som medlem eller deltag inte!

/Deltager i SMC som medlem

Mikaman

New member
Att betala 350:- per år till en organisation som förenar mc folket och lyfter upp våra tankar och idéer till de "högre" makterna är försumbart i en tid då en flaska whiskey kostar mer.
Det är med SMC:s medlemsavgift som med priset på whiskey, kvittar hur mycket de höjer, de kommer ändå aldrig att komma upp till det rätta värdet! :D

V Saarela

New member
Akta er grabbar att jämföra medlemsavgiften med en flaska whiskey.
Det finns faktiskt folk som kan få en ahaa-upplevelse, komma på att man får ju för tusan en hel pava sprit för avgiften :)

Själv brukar jag omvandla priser i antalet öl när jag inte förstår riktigt hur mycket pengar nåt är......

Marie

Banned
Det är med SMC:s medlemsavgift som med priset på whiskey, kvittar hur mycket de höjer, de kommer ändå aldrig att komma upp till det rätta värdet! :D
Dålig liknelse. Det kvittar hur lågt priset skulle bli på en flaska whiskey, jag skulle ändå aldrig slösa bort pengar på att köpa den....

Även en krona litern vore för dyrt, såvida den inte höll tillräckligt hög alkoholhalt för att duga som motorbränsle.... ;)
/Marie