Lidl's ryggskydd

-ah

New member
I synnerhet SNELLS testmetoder är starkt ifrågasatta, och man håller på att utarbeta nya metoder som ska återspegla verkligheten.
Även CE märkningen har sina svaga sidor, vilket bla resulterar i att en hjälm mycket väl kan vara förstärkt på just de ställen som hjälmen utsätts för våld i testet, medan andra ställen kan vara svaga.

Jag säger inte att CE-märkningen måste vara dålig, och att hjälmar som passerar (-det är fö tillverkaren själv som testar och märkar enl CE, inte nödvändigtvis ett fristående testinstitut ) generellt är undermåliga.

De britiska SHARP testen redovisar tyvärr inte heller testmetoder (?) eller ensilda resultat, utan bara en generell bedömning.

Det mesta här i världen, även hjälmtest, ska tas med en nypa salt.

SailorChief

New member
Var ens Biltema med där med hjälm och var har du testet?

Länken du visar är ju gammal på forumet, den har vi ju redan diskuterat.
Finns allvarliga betänkligheter angående den artikeln som jag redan har redogjort för...

Var är din test, min kan du finna på hjälmtest om du Googlar, Aftonbladet redovisar hjälmtest gjord av KTH och Bike. Sen har KTH tidigare gjort egna tester.
www.aftonbladet.se/bil/0102/12/mchjalm.html - 32k
www.isk.kth.se/~isk_roar/hjalm/hjalm.html - 21k

Väntar fortfarande se din test av Biltema,men den kanske är hemlig pga toppresultaten. De kan ju inte ens uppge tillverkare av deras hjälmar ens.

Ärlig som jag är så klart jag kan länka till testerna.

SailorChief

New member
Det mesta här i världen, även hjälmtest, ska tas med en nypa salt.

Då kan man ju sluta testa överhuvud taget alltså? Och de som är sämst i de testerna som ändå finns, de är kanske bäst,men varför får de då sämre resultat än de bästa i de tester som dock utförs,hur dåliga dessa tester än är??

P-O Noren

New member
Var är din test, min kan du finna på hjälmtest om du Googlar, Aftonbladet redovisar hjälmtest gjord av KTH och Bike. Sen har KTH tidigare gjort egna tester.
www.aftonbladet.se/bil/0102/12/mchjalm.html - 32k
www.isk.kth.se/~isk_roar/hjalm/hjalm.html - 21k

Väntar fortfarande se din test av Biltema,men den kanske är hemlig pga toppresultaten. De kan ju inte ens uppge tillverkare av deras hjälmar ens.

Ärlig som jag är så klart jag kan länka till testerna.

Men det där testet är ju 8 år gammalt?

Fel av mig, det är ju 13 år gammalt...
:eek:
Är det det enda du refererar till, det har ju inget med biltema att göra?
(dom där hjälmarna säljs ju inte längre, de flesta är ju utbytta. Biltema hade ju för 8 år sedan inge försäljning av mc-prylar)

Läs mitt svar noga, angående Biltema-testet.

Angående tillverkare så får dom inte ange det pga. avtal mellan fabrik och biltema. Sannolikt tillverkas en annan känd hjälm där, eller så vill naturligtvis inte biltema av konkurrensskäl ha någon kedja som skriver avtal med samma leverantör i norden.

.

Last edited:

P-O Noren

New member
Då kan man ju sluta testa överhuvud taget alltså? Och de som är sämst i de testerna som ändå finns, de är kanske bäst,men varför får de då sämre resultat än de bästa i de tester som dock utförs,hur dåliga dessa tester än är??

På den här frågan så blir det svårt. Du hoppar rakt in i tråden utan att läsa den från början. Läs hela tråden, läs länkarna som är angivna så förstår du vad -ah menar. Du förstår om du läser på

SailorChief

New member
Men det där testet är ju 8 år gammalt?

Fel av mig, det är ju 13 år gammalt...[/B.

.

Och efter det har Arai och Shoei fallerat kapitalt medans Biltema, med butiker i de nordiska länderna stormar in som en supertillverkare?

Var är då ditt testresultat, letar som bara den efter det, men konstigt nog,de hjälmtester jag finner,oftast utländska så är det oftast Arai som vinner,eller Shoei, varför detta tror du?

Sen en annan fråga, varför är Arai den enda tillverkaren som lämnar 5 års garanti på hjälmar medans alla de andra lämnar 1 år?

Så,du verkar ju sitta inne med all tänkbar information om Biltemas hjälmar,varför inte delge detta på forumet,menar är väl det man ska använda forumet till?

PS,Generös med info som jag är,här kommer ännu en länk,men klart säkert felaktig,för gammal och helt orelevant eftersom Biltema inte är med så tro inte på denna test heller,du har ju säkert fakta om Biltemaqs som visar den är mkt bättre.
http://www.mcnews.com/mcnews/articles/helmet.htm

P-O Noren

New member
Och efter det har Arai och Shoei fallerat kapitalt medans Biltema, med butiker i de nordiska länderna stormar in som en supertillverkare?

Var är då ditt testresultat, letar som bara den efter det, men konstigt nog,de hjälmtester jag finner,oftast utländska så är det oftast Arai som vinner,eller Shoei, varför detta tror du?

Sen en annan fråga, varför är Arai den enda tillverkaren som lämnar 5 års garanti på hjälmar medans alla de andra lämnar 1 år?

Så,du verkar ju sitta inne med all tänkbar information om Biltemas hjälmar,varför inte delge detta på forumet,menar är väl det man ska använda forumet till?

PS,Generös med info som jag är,här kommer ännu en länk,men klart säkert felaktig,för gammal och helt orelevant eftersom Biltema inte är med så tro inte på denna test heller,du har ju säkert fakta om Biltemaqs som visar den är mkt bättre.
http://www.mcnews.com/mcnews/articles/helmet.htm

Men ursäkta, var det inte DU som påstod att biltemahjälmarna med nöd och näppe klarade CE-testerna?
Var har du stödet för det påståendet?
(kan du inte bara erkänna att du misstog dig?)

Som svar på detta så skickar du en 13 år gammal länk, som du påstod visade på att biltemahjälmen inte är något att ha. För det första så finns ju knapast någon av de hjälmarna i testet kvar längre, för det andra så var det inget CE-test. Slutligen så fanns inte biltemahjälmen överhuvudtaget då.

SailorChief

New member
Men var är då CE testet för Biltema, du kan ju i alla fall säga vilket testinstitut som utfört detta, då detta INTE får vara hemligt för att CE märkning skall hjälpa?

Sen,jag har visat testresultat som visar Arai och Shoei i topp, som du efterfrågat, nej,det duger inte åt dig,vad krävs?

Det ENDA jag frågat efter är CE testresultatet för Biltema, men det klarar du inte av, är det brist på fakta eller?

Varför ger inte Biltema 5 års garatni som Arai gör?

Man undrar ju varför inte Biltema redogör för testerna om de nu är så bra?

Ställer inte du ,nej tror inte DU gör det, men någon annan frågan varför Biltema's hjälmar skulle vara av sån superkvalitet då ryggskyddet inte ens klarade den lägsta CE klassningen för rygg skydd eller varför tex takboxen såld av Biltema inte klarade klassning heller?

Vad är det herr Noren som gör att CE klassningen som var så mkt bra på Biltemas hjälm skulle stämma då deras ryggskydd inte klarade CE klassningen, och då hade de ändå valt den lägsta klassen på ryggskydd, vad är det som talar för hjälmarnas höga kvalitet??

Tycker du inte det talar för att hjälmarnas klassning kanske är lika dåliga som ryggskyddets?

Men som sagt, vilket testinstitut har testat hjälmarna, det måste de uppge för att CE klassning skall gälla

P-O Noren

New member
Du snackar bara runt, runt. Kan man inte ge fakta kan man alltid ge rökridåer och fler frågor...

Jojye och jag har påtalat att Arai och Shoei inte klarar sig särskilt bra i sharps tester överlag, så är det. Och det är tester från året och förra året, inte 13-15 år gamla kvällstidningstester. Ett brittiskt statligt ägt institut, sharp.

Jag har inte påstått att Biltemas hjälm är bäst i test. Däremot har DU påstått att den med knapp marginal klarar CE-märkningen. Men du har inget att visa på att det är så.

Sedan håller du på att snacka om takboxarna, varför det?
Kom med källan på påståendet om att biltemas hjälmar knappt klarar ce-standarden. Jag tror fler än jag och du skulle vilja se det testet. Klarar du inte detta trots att jag har frågat 3 ggr så utgår jag från att du helt enkelt hittade på eller har misstagit dig.

Har du läst hela tråden så du förstår vad som menas med att det finns många tester för hjälmar, och varför en hjälm som klarar snell enligt vissa experter kan vara direkt livsfarlig i vissa typer av olyckor?

SailorChief

New member
Har skickat 3-4 olika tester av hjälmar, Arai och Shoei i topp. Arai senaste är godkända av både Snell och CE kraven.

Men du, snacka om rökrisåer, var är då det institut som testat CE klassningen för Biltema, det får inte vara hemligt så det borde du ju kunna berätta.

Sen,inget svar på varför Biltemas hjälmar skulle klara CE klassning bättre än deras ryggskydd, vad talar för det?

Sen sa jag att Biltemas troligen klarade CE klassning med nöd och näppe, baserat på bevisen att deras ryggskydd inte klarade ens den lägsta klassen men de gick ut och sa den var CE klassad.

Men du har ju sett CE klassningen,så, varför inte visa den då, ok, mina tester är de jag kunde finna,men är det inte underligt att båda dessa hjälmar i dessa tester ligger i topp, och varför skulle dessa tillverkare ha gått ner sig så totalt?

Du får nog komma med lite fakta själv, jag hävdar fortfarande att Biltemas hjälmar troligen ligger på gränsen att klara CE, då du inte ens kan uppge testinstitut

P-O Noren

New member
Klargörande av vad jag fått för svar från biltema.

Såhär svarade Jakob Atthage mig när jag frågade honom:
Kursiverat min fråga, ur mitt epostbrev från den 2 februari 2009. Citerat hans svar nedkortat, med bifogat material.
Hej!
Det har varit mycket debatt både på SMC forum såsom Sporthojs, jag är rätt
så säker på att du har sett detta. Många tvekar på hjälmarna. Som jag
förstår det så är många intresserade men inväntar gärna oberoende test,
gissningsvis menar dom sharktestet. Har ni några planer på att genomföra
något sådant test eller nöjer ni er med ECE 22:05?

Citat 3 feb 2009:
Möjligen kan det som du efterfrågar vara säljfrämjande och förtroendeingivande med oberoende tester på vissa produkter.
Det är naturligtvis en kostnadsfråga och på hjälmarna har jag inte sett det nödvändigt då våra hjälmar har godkänts vid både ECE och DOT tester som är just oberoende testinstitut.
ECE och DOT kan inte jämställas utan har olika kravspecifikationer. Våra hjälmar klarade gränsvärdena för båda testerna med råge.
Med detta bifogades en del material, som jag är säker på att du får om du skickar e-post till Jakob. Eftersom jag är osäker på om den informationen får läggas ut, då den tillhör biltema, gör jag inte det själv.

Testmaterialet jag fick se angav ett franskt testinstitut som var accrediterat.

P-O Noren

New member
@SailorChief:

Eftersom du bygger dina foruminlägg på antaganden och gissningar så kommer jag att svara dig när du kommer med några belägg för dina teorier om biltemahjälmarna.

Tills dess kommer jag att anta att du antingen:
1. Hittade på testresultat som visade på att Biltemahjälmen knappt klarade CE-testerna
2. Blandar ihop ryggskydd med hjälmar.

Stalltips om nummer 2 är det riktiga är att hjälmen är rund och sätt över huvudet, och ryggskyddet sätter du bakom ryggen. Skidboxar skall du helst inte använda på motorcykeln. Blanda inte ihop dessa 3 saker, varken i tester eller i användandet...;)

läs hela tråden snälla, så kommer du med i matchen om vilka tester det finns och hur dessa ska jämföras.

SailorChief

New member
Det var ju ett väldigt seriöst dokument du fick av, oj,var det av Biltema själva.
ja,förstår att de "testresultat" du uppvisade är hemliga, tur att japanerna på Arai och Shoei inte kan uttala "r" särskilt bra, det kan inte japanerna för då hade de blivit rädda över resultatet med "råge" klarade de testerna.
Men å andra sidan hade de kanske läst rätt, eftersom japanerna säger L istället för R då de läser så det hade blivit med "låge" så.

Jag undrar fortfarande varför du tror de lyckas så mkt bättre med deras CE klassning på hjälmarna jämfört med ryggskyddet.

Jag vet att det inte är samma skydd, men är det inte konstigt att de skriver ut att bägge artiklarna är CE klassade, och den artikel som är öppet testad inte klarade det lägsta kraven? Om de nu satsar så mkt på högkvalitativa produkter på Biltema, hur kan det då visa sig att det som testats öppet var värdelöst?

Tycker du att ditt resultat bevisar mer än de resultat jag visade, ok gamla tester, medans du fick ett brev skrivet där man skriver hur bra dom är?

mikekop

New member
Nu har jag rätt bra koll på mina Bike-tidningar, och har letat fram nr 7-2008 som innehöll ryggskyddstestet som det pratas om.

Biltemas ryggskydd klarade inte nivån för Level 1 pga ett av slagen (punkt 6) mätte över 43 kN. Maxvärdet för ett enskilt slag får vara 24kN. Punkt 6 och 7 var punkter som varierade var dom slogs, beroende på tillverkarens märkning av skyddets längd. I Bike nr 8-2008 ges Biltema genom Jacob Attehag plats att förklara vad som gick fel, förklaringen är att storleksmärkningen på skydden är felaktig, och att slaget därför tog utanför skyddsvadderingen. Storleksmärkningen är ändrad, och Biltema anser att skyddet är helt säkert att säljas. Testinstitutet som testat deras skydd uppges vara Ricotest i Italien.
Skulle vi, rent hypotetiskt, ge Biltemas skydd precis godkänt på denna "punkt 6" alltså 24 kN, så skulle medelvärdet av testpunkterna bli 13 kN, vilket är bättre än Dainese, Sweep, Ufo och Richa. Max medelvärde för att få godkänt level 1 är 18 kN.

Om vi då ska diskutera "topic", dvs det som tråden heter, "Lidl's Ryggskydd", så är deras "B-Square" ett av 3 skydd som klarar level 2, med Halvarssons Track på plats 1 och Rukka Outlast på plats 2.
BMW, Spidi, Knox och Alpinestar uppger att de klarar level 2, men testresultaten visar annat.

Jag tänker inte ge mig in på Biltemas hjälmar, men ärligt talat SailorCheif, att referera till ett urgammalt test på hjälmar som inte ens existerar längre, HUR kan det vara "bevis" på att Arai och Shoei är bäst?

Sen den där takboxen som du envisas med att dra upp, att den underkändes berodde på att den inte hade några lastförankringar, så dom testade den med lös last. Biltema drog in boxen från butikerna, och erbjöd de som köpt den gratis lastförankringar i ett speciellt framtaget paket.
Nya boxar lanseras under våren MED lastförankring!

SailorChief

New member
Citat:
Möjligen kan det som du efterfrågar vara säljfrämjande och förtroendeingivande med oberoende tester på vissa produkter.
Det är naturligtvis en kostnadsfråga och på hjälmarna har jag inte sett det nödvändigt då våra hjälmar har godkänts vid både ECE och DOT tester som är just oberoende testinstitut.
ECE och DOT kan inte jämställas utan har olika kravspecifikationer. Våra hjälmar klarade gränsvärdena för båda testerna med råge.SLUTCITAT

Är detta seriöst?? ECE och DOT är oberoende testinstitut?? ECE är ett krav, inte något institut som testar, (tror detsamma gäller DOT men då gäller det USA) så detta med att ECE och DOT är oberoende testinstitut är ren lögn av Biltema

Jojye

New member

även shark ger 5 år på sina

ECE (Economic Community of Europe) DOT (Department of transportation) är inga testinstitut.
Det är krav/riktlinjer som hjälmar ska uppfylla för att få användas i EU/US alla som klara ECE-22,05 klarar även DOT testerna men inte tvärtom

Last edited:

P-O Noren

New member
Är detta seriöst?? ECE och DOT är oberoende testinstitut?? ECE är ett krav, inte något institut som testar, (tror detsamma gäller DOT men då gäller det USA) så detta med att ECE och DOT är oberoende testinstitut är ren lögn av Biltema

Som jag har sagt så bifogades alla uppgifter med testinstitut och resultat till mig, det är dessa som Jakob Atthage refererar till i texten. Du tolkar hans text fel. Han refererar till de resultat som ett oberoende testinstitut i Frankrike genomfört, baserat på ECE 22:05 samt DOT.

Jag lägger inte ut de testuppgifter jag fick, utan tillstånd från biltema. Men dom fanns med, jag fick ta del av dom. Om du SailorChief e-postar biltema så kan du säkert få samma uppgifter. Sedan kan du lägga ut dom offentligt om du känner för det.

Personligen respekterar jag Jakobs önskan om att inte dela ut uppgifterna offentligt. Vill du göra det är det helt upp till dig.

Men detta kan du klargöra så mycket enklare och fortare genom att helt enkelt avslöja din källa för påståendet att hjälmen knappt klarade:
Jag citerar
Jag köper det bästa eftersom jag anser mig vara värd den bästa utrustningen,
om du anser du vara värd en 500:- hjälm från Biltema som precis klarar CE klassning så är det ju upp till dig, jag skulle inte rekommendera en sån hjälm till någon som frågar, jag skulle rekommendera det bästa som finns,sen är det ju upp till var och en att välja.

Nu vill vi alla ta del av den källan du har för detta påstående...
Kom igen nu, var har du hämtat informationen?

SailorChief

New member
CITAT:
Biltemas ryggskydd klarade inte nivån för Level 1 pga ett av slagen (punkt 6) mätte över 43 kN. Maxvärdet för ett enskilt slag får vara 24kN. Punkt 6 och 7 var punkter som varierade var dom slogs, beroende på tillverkarens märkning av skyddets längd. I Bike nr 8-2008 ges Biltema genom Jacob Attehag plats att förklara vad som gick fel, förklaringen är att storleksmärkningen på skydden är felaktig, och att slaget därför tog utanför skyddsvadderingen. Storleksmärkningen är ändrad, och Biltema anser att skyddet är helt säkert att säljas. Testinstitutet som testat deras skydd uppges vara Ricotest i Italien.
Skulle vi, rent hypotetiskt, ge Biltemas skydd precis godkänt på denna "punkt 6" alltså 24 kN, så skulle medelvärdet av testpunkterna bli 13 kN, vilket är bättre än Dainese, Sweep, Ufo och Richa. Max medelvärde för att få godkänt level 1 är 18 kN.SLUTCITAT

Jag har väl tidigare nämnt att jag ENDAST rekommenderar det bästa, dvs jag rekommenderar ingen köpa ett CE 2 klassat ryggskydd vad de än må heta.
Sen kan man ju undra hur bra kvalitetskontroll BILTEMA har då de inte ens har rätt storleksmärkning på skydden.Och är inte märkningen av storlekarna rätt så klarar ändå inte skydden CE märkning eftersom det måste stämma och som sagt, var är kvalitetskontrollen?

CITAT:
Jag tänker inte ge mig in på Biltemas hjälmar, men ärligt talat SailorCheif, att referera till ett urgammalt test på hjälmar som inte ens existerar längre, HUR kan det vara "bevis" på att Arai och Shoei är bäst?SLUTCITAT

Nej, har inte sagt att de är bäst, men vad talar för att dessa hjälmtillverkare, som visat sig i dessa tester vara bäst skulle bli så mycket sämre jämfört med konkurrenterna?
Och vad talar för att Biltemas hjälmar skulle vara så bra, då vi inte ens sett ett enda testresultat från något testinstitut, utan endast ett uttalande att det med råge klarar CE klassning.

CITAT:Nu vill vi alla ta del av den källan du har för detta påstående...
Kom igen nu, var har du hämtat informationen?SLUTCITAT

Motbevisa mig då,att så inte är fallet? Jag har som sagt bevisat att, om nu ryggskyddet var felmärkt, så var det åtminstone dålig kvalitetskontroll i produktionen och därigenom klarade den inte CE klassningen, eller så var den så dålig att den inte gjorde det, och du har inte bevisat något att deras hjälmar klarar CE märkningen med glans.

P-O Noren

New member
Motbevisa mig då,att så inte är fallet? Jag har som sagt bevisat att, om nu ryggskyddet var felmärkt, så var det åtminstone dålig kvalitetskontroll i produktionen och därigenom klarade den inte CE klassningen, eller så var den så dålig att den inte gjorde det, och du har inte bevisat något att deras hjälmar klarar CE märkningen med glans.

Okej, du misstog dig på ryggskydden och blandade ihop dom med hjälmarna?

Då förstår jag, sen ska alla andra MOTBEVISA ditt felaktiga påstående.
Ledsen, det funkar inte riktigt så...
;)

SuperRetard

New member
Så om jag har förstått det hela har DU bränt ditt Halvarssonställ för 12 år sedan för att det var bara skit, men till din flickvän tycker du att det räcker, du verkar måla in dig i ett hörn hela tiden, ett tips, gå gärna tillbaka och kontrollera vad du skriver

Jag slängde mitt Halvarsson skinn (!) för massa år sen. Tjejen fick inte ens åka bakpå utan kläder i rätt stl med vettiga skydd (som satt där de skulle) och ryggskydd.

Så kom inte med såna patetiska försök att svartmåla nån nu, det handlar inte tråden om!