Lidl's ryggskydd

P-O Noren

New member
I de tester som görs så finns det inga tydliga samband mellan pris och skydd. Men känner man att man tror så mycket på just den hjälm man har köpt så kanske den fungerar lite som en amulett.

När det gäller Arai och Shoei så är dom INTE "top of the line".
I sharptesterna så ligger framförallt Arai surt till med flera hjälmar på bara 2-3stjärnor, bara en ligger på 5 stjärnor.
Shoei ligger bättre till med 3-4 stjärnor men inge på full poäng.

Skulle aldrig ge så mycket för en hjälm som uppenbarligen inte skyddar mig som det är tänkt.

Har Ni inte råd med bättre säkerhetsutrustning, sälj motorcykeln och börja trampa, Ni har då Biltemas MC hjälm och kan skryta med att Ni har en cykelhjälm top of the line
Vad ankommer det dig vad andra kör i för utrustning?

Jojye

New member
Har Ni inte råd med bättre säkerhetsutrustning, sälj motorcykeln och börja trampa, Ni har då Biltemas MC hjälm och kan skryta med att Ni har en cykelhjälm top of the line

Oj oj oj här har vi en kille som missat hela poängen med varför man kör hoj.
Du är säkert som min polare som blir sur när han får kryp på sin nya hjälm.

SailorChief

New member
Jasså,vilka tester har du läst. Shoei Arai och andra märkeshjälmar är,enligt tester de bästa, sen är det ju så att man betalar ju även för märket,men ska man ha det bästa får man betala lite extra för märket också.

Sen vad jag lägger mig i, jo du förstår kanske inte men med mer svårare skador så belastas min försäkring, min trafikskatt samt inkomsskatt då de kostar mer att behandla.

Sen,om du nu är snål,varför lägger du dig i en debatt där man försöker få folk att skydda sig så bra man kan,varför ska man lägga sig i sånt?

Jojye

New member
Jasså,vilka tester har du läst. Shoei Arai och andra märkeshjälmar är,enligt tester de bästa, sen är det ju så att man betalar ju även för märket,men ska man ha det bästa får man betala lite extra för märket också.

Sen vad jag lägger mig i, jo du förstår kanske inte men med mer svårare skador så belastas min försäkring, min trafikskatt samt inkomsskatt då de kostar mer att behandla.

Sen,om du nu är snål,varför lägger du dig i en debatt där man försöker få folk att skydda sig så bra man kan,varför ska man lägga sig i sånt?

Vilka tester påvisar att shoei arai är bäst? Vänligen visa upp lite fakta.
Enlig sharp så är det ganska medelmåttiga.

P-O Noren

New member
@SailorChief:

Du har missat en av de fundamentala poängerna i de påståenden som ligger i debatten.

Det handlar inte om att vara snål eller generös. Det handlar om att köra med bra grejer, utan att stirra sig blind på pris.

Arai gör rätt så medelmåttiga hjälmar, och det är ju knappast acceptabelt?

Kolla in dessa tester:
http://sharp.direct.gov.uk/

Kolla upp Arai där, rätt så pinsamma resultat enligt mig. Skulle jag ha köpt exempelvis Condor-modellen skulle jag gått till handlaren och begärt tillbaka mina pengar.

Sen så bryr jag mig inte om dom som kör med dessa hjälmar. Det angår inte mig, det påverkar inte min försäkring ett djävla piss.

B

Batman

Guest
Tjejen har börjat övningsköra nu. Hon provade tom att krascha i helgen (bromsade på sig (på inhägnat område)). Redan när hon började åka med bakpå inköptes:

Halvarsson allväder - beg (billigt men med bra, fasta skydd)
Halvarsson ryggskydd - samma begrunda
A-stars stövlar av ok kvalisort och lite för billiga handskar
Shoei Raid II - 4000.. NY (självklart!)

Mitt Halvarssonställ är bränt på tippen sen 12 år eller så..

Jag kör STR, Sidi, och Shoei!

Din referens om tillverkningsland är i det närmaste skrattretande. Alla produktionslinjer har fallgropar. Frågan är hur kvalitetskontrollen ser ut.

Att prioritera är enkelt ;)!
Så om jag har förstått det hela har DU bränt ditt Halvarssonställ för 12 år sedan för att det var bara skit, men till din flickvän tycker du att det räcker, du verkar måla in dig i ett hörn hela tiden, ett tips, gå gärna tillbaka och kontrollera vad du skriver

Jojye

New member
Men Halvarsson sepang var ju bäst i test förra året i bike tror jag.
Hur går det ihopa?

Grängesdanne

New member
Ska man bara "stirra" på dessa olika tester och deras resultat som görs på t.e.x. hjälmar...?
Jag kör Shoei har alltid gjort, men det är för att den sitter som gjuten på mig, det gäller alla Shoei, och de flesta Arai.
Att då dessa allmänt måste vara bättre för att de är dyrast tror jag inte, men för mitt huvud är dom "nog" det, "nog" eftersom jag inte testat dom på MITT huvud vid någon testanläggning, och därför inte fått något testresultat.
Jag har nog testat allt, från de billigaste till de dyraste, och det som jag jämt upplevt är att de billigare aldrig känns bra, tyvärr; de känns som att de inte "smiter" åt runt hela huvudet, bara på vissa punkter, och det kan inte vara bra, inte säger mitt sunda förnuft det iallafall.
Men hittar man en billig hjälm på t.e.x. på Biltema som "passar" ens huvud, så tror jag den är säkrare och bättre än både Shoei och Arai, om nu dessa inte passar för just detta specifika huvud, du har.
Ingen har ett exakt lika kranium som någon annan, därför kan inte heller alla hjälmar passa alla.
Vi får helt enkelt leta själva efter den hjälm som passar bäst, inte bara lita på dessa otaliga tester (där vi inte ens har en minsta aning om dom har ekonomiska intressen i testerna...) :)

//Danne

Last edited:

P-O Noren

New member
Självklart skall hjälmen vara komfortabel. För mitt huvud är Shoei bättre än Nolan och Arai. Har lånat en Biltemahjälm av en kompis och den var lika bekväm som min Shoei, möjligtvis bekvämare. Däremot var visiret lite trögt att öppna och stänga.

Tyvärr så är det än så länge bara sharp som står på egna ben då det är något engelska staten instiftat.
EN märkningen är viktig men inget test, bara ett godkännande. Men naturligtvis ska man kontrollera att den finns där.

Marie

Banned
Lagen kräver att man har en godkänd hjälm. Något krav utöver detta finns inte.

Jag hör till dem som anser att man inte skall falla för trygghetsnarkomanin, utan man kan helt lugnt köra med de skydd man själv anser sig behöva, och som man anser sig ha råd med. Var och en må ta ansvar för sitt eget behov av skyddsnivå.

StefanB

New member
Självklart skall hjälmen vara komfortabel. För mitt huvud är Shoei bättre än Nolan och Arai. Har lånat en Biltemahjälm av en kompis och den var lika bekväm som min Shoei, möjligtvis bekvämare. Däremot var visiret lite trögt att öppna och stänga.

Tyvärr så är det än så länge bara sharp som står på egna ben då det är något engelska staten instiftat.
EN märkningen är viktig men inget test, bara ett godkännande. Men naturligtvis ska man kontrollera att den finns där.

Jag tror nog inte att man skall överdriva detta med söka "bästa hjälmen", jag är ganska övertygad om att dagen hjälmar är nog så bra som de hjälmar som fanns på 70-80talet ;-) Jag har under de decennierna krashat tre glasfiber och plasthjälmar öppna och integral i hyfsat hög fart och har huvudet kvar. Se bara till att den är godkänd och att den sitter tight på knoppen.

Sedan kan man ju ha sådan maxad otur som en kompis("Masen" RIP) som hasade på magen in i en sträckstenskant och bröt näsan i öppningen i integralhjälmen.

P-O Noren

New member
Jag håller med dig Marie.

Det finns en hel industri där som säljer trygghet för MC-åkare. Detta vore helt i sin ordning om dom kunde visa på att deras produkter skulle vara mycket bättre än konkurrenternas. Istället säljer man på ovisshet och vaga löften.

Det finns egentligen bara ett ställ som klarar de högsta testresultaten och det är jofamas säkerhetsställ. Har inte sett ett annat ännu. Detta är ett textilställ. Ändå påstår så många att skinn är det bästa. Okej? varför klarar inget skinnställ de högsta kraven om det är så bra?

Är det inte tid att vi börjar jämföra material och testresultat lika noga som när vi väljer ny TV till hemmet?

Marie

Banned
Är det inte tid att vi börjar jämföra material och testresultat lika noga som när vi väljer ny TV till hemmet?

Jo om man bryr sig om sånt, så visst... var så god och påta med sådant.

Jag bokstavligt talat struntar i testresultaten avseende säkerhet. Mina kriterier handlar endast om att det skall vara praktiskt, snyggt och ha god komfort.

Höga prestanda på säkerhetsområdet är jag däremot inte beredd att betala många tior extra för.

Last edited:

SailorChief

New member
Jo om man bryr sig om sånt, så visst... var så god och påta med sådant.

Jag bokstavligt talat struntar i testresultaten avseende säkerhet. Mina kriterier handlar endast om att det skall vara praktiskt, snyggt och ha god komfort.

Höga prestanda på säkerhetsområdet är jag däremot inte beredd att betala många tior extra för.

Nu fattar jag som nybliven medlem i SMC varför man inte fick någon dekal eller dyligt, fattar det nu när man läser Forumet.

Jag ser nu att de som tänker enbart på utseendet (hoppas det är helintegralhjälm som är snyggt hos vissa, samt de som har så svårt med blinkers tex, de är medlemmar i SMC.

Alltså inte de som vill ha bästa tänkabara skydd eller som kan hantera sin MC till fullo utan har tex blinkersproblem.

Synd man har betalat sin årsavgift,det var de dummaste man gjort, trodde SMC var till för att gynna MC folk så inga dumma lagförslag etc sätter stopp för denna hobby,men ack så fel jag hade

P-O Noren

New member
Nu fattar jag som nybliven medlem i SMC varför man inte fick någon dekal eller dyligt, fattar det nu när man läser Forumet.

Jag ser nu att de som tänker enbart på utseendet (hoppas det är helintegralhjälm som är snyggt hos vissa, samt de som har så svårt med blinkers tex, de är medlemmar i SMC.

Alltså inte de som vill ha bästa tänkabara skydd eller som kan hantera sin MC till fullo utan har tex blinkersproblem.

Synd man har betalat sin årsavgift,det var de dummaste man gjort, trodde SMC var till för att gynna MC folk så inga dumma lagförslag etc sätter stopp för denna hobby,men ack så fel jag hade

Du har lite svårt för att skilja på enskilda medlemmar och SMC som organisation?

:):):):):)

mikekop

New member
Du har lite svårt för att skilja på enskilda medlemmar och SMC som organisation?

:):):):):)

Jag tror den kära Segelbåtskaptenen har svårt med annat också, tex att det inte finns några oberoende tester som visar att Shoei och Arai är bäst på säkerhet, trots att dom är dyrast.
Förmodligen har han inte heller gått in och tittat på SHARP-testerna heller.

Sen är det ju så att de som varit på detta forum ett tag, vet ju att Marie ser det som en sport att alltid tycka tvärtemot och provocera, sen tycker hon ju knappt om att åka motorcykel, hon gör det mest för att det är praktiskt. Hon är med andra ord SMCforumets eget lilla troll. Synd då att Segelbåtskaptenen ska tro att hon representerar SMC på något vis.

puttepj

New member
Jag förundrar mig alltid över att det alltid, på alla forum, dyker upp någon som mer eller mindre just registrerat sig och börjar med att att kritisera samma forum, hur resonerar man då?

/putte

MC tanten

New member
Jag förundrar mig alltid över att det alltid, på alla forum, dyker upp någon som mer eller mindre just registrerat sig och börjar med att att kritisera samma forum, hur resonerar man då?

/putte

Hoppsan, hoppsan... så om man kommer in ny får man inte kritisera... utan då ska man bara tiga tyst och hålla med om allt... hmmmm :confused: