Lidl's ryggskydd

Katarina

Helt okej
Jag fick en utskrift uppstucken under näsan i dag som var från ett annat forum som handlade om ryggskydd. Jag köpte detta ryggskydd i dag på Lidl i Haninge som dessutom är CE-godkänt, den verkar vara hyfsad för 349 pengar. Jag har precis börjat övningsköra och inte haft nåt skydd alls över huvudtaget :eek: så det är bättre med nåt skydd än inget i alla fall. :)
De skulle ha annat inom MC också men tyvärr verkade sakerna gå åt för jag hittade inte ens stövlarna som skulle finnas och detta började de sälja först i går. Hjälmar fanns för en billig peng med 3 års garanti + handskar men det var bara fyra par i stl L + XXL men tunt var det med MC-grejor där.
 

Marie

Banned
Jag fick en utskrift uppstucken under näsan i dag som var från ett annat forum som handlade om ryggskydd. Jag köpte detta ryggskydd i dag på Lidl i Haninge som dessutom är CE-godkänt, den verkar vara hyfsad för 349 pengar. Jag har precis börjat övningsköra och inte haft nåt skydd alls över huvudtaget :eek: så det är bättre med nåt skydd än inget i alla fall. :)
De skulle ha annat inom MC också men tyvärr verkade sakerna gå åt för jag hittade inte ens stövlarna som skulle finnas och detta började de sälja först i går. Hjälmar fanns för en billig peng med 3 års garanti + handskar men det var bara fyra par i stl L + XXL men tunt var det med MC-grejor där.

Ja hängde du inte på låsen när de öppnade igår morse kl 9.00 så lär det inte ha varit mycket i hyllorna. På många ställen säljs mer än 90% av lagret mellan 9.00 och 10.00 första dagen. MC-grejorna är det hos Lidl som säljer slut fortast av alla teman de har.

Ryggskyddet från Lidl var förresten näst bäst i testet i SMC:s "Mc Folket" i höstas. Bäst var Halvarssons, men det kostade å andra sidan ungefär en tusenlapp MER...
 
Last edited:

MiniSumo

New member
Även här i sega Götet? Får hoppas på att gubbarna på västkusten är lite långsammare och att det finns något kvar i eftermiddag:(.
 

Marie

Banned
Även här i sega Götet? Får hoppas på att gubbarna på västkusten är lite långsammare och att det finns något kvar i eftermiddag:(.

Annars får du väl ta dig en tur till Växjö. Enligt rykten på BMW-klubben forum har de ganska mycket kvar där... Fast på vägen kan du ju stanna till i Skene och kolla, för där fanns det en del kvar i går kväll enligt Mimmi. Här i Ängelholm rök det vädligt mycket under första timmen (jag bidrog nog en del...)
 

Katarina

Helt okej
Nä, det var himla synd att jag fick läsa en utskrift först IDAG, nu hann ju grejer säljas innan jag fick reda på detta.

Ryggskyddet sitter fint under jackan och den verkar inte röra på sig heller. :)
Och jag tycks kunna röra på mig utan problem så den blir nog bra.
 

Sokrates

New member
Lidl:s hjälmar

Hej, ny här men har "tjuvkikat" ett litet tag.

Jag såg detta om Lidl:s ryggskydd och köpte ett i dag.

Någon som vet något om de hjälmar de säljer?
Vad kan det vara för kvalisort på dom?
B-square står det på dom

/Sokrates
 
Last edited:

MiniSumo

New member
Såg till att min tjej skaffade en integralkruka igår. Själv köpte jag crossvarianten. Inte Shoei kvalitet men ok för nybörjare/första året eller som extrahjälm.

Ryggskyddet var inte ledat och lite stelt. När man böjde det lite såg man små sprickor i skumgummiskyddet. Gör det en hel sommar så vet jag inte hur mjukt och stötupptagande det är sen.

Köpte också intercomsytemet för 80 spänn. Ok ljud och nästan inget brus. Bra att ha när man skall övningsköra med någon och slipper sitter och skrika. Som långturskomminikation verkar det inte vara någon höjdare.
 

ezzo

New member
Har inte kollat in Lidls prylar. Men är mycket skeptiskt till dem.
Har sett hur saker mm har behandlats på Lidel tidigare och om man tänker på hur en hjälm är uppbyggd så drar jag öronen åt mig.
Faktum ligger att en tappad hjälm är en förbrukad hjälm.
En fiberhjälm består av ett fiberskal som är till viss del flexibelt. Innanför ligger det fregolit. Vad som händer med fregolit som utsätts för press vet väll alla.. Det komprimeras..
Hjälmens skal kanske får en liten lackskada.. Men ser ok.. Men innanför skalet där hjälmen landade har det bildats en "luftficka" för att fregoliten har komprimerats...
Vill du gå i backen med den hjälmen sen???

Kanske bara är jag som är nojig.

Deras ryggskydd har jag inte heller kollet in. Men det är mycket bättre än att åka utan ryggskydd.
 

steFAN

New member
Har inte kollat in Lidls prylar. Men är mycket skeptiskt till dem.
Har sett hur saker mm har behandlats på Lidel tidigare och om man tänker på hur en hjälm är uppbyggd så drar jag öronen åt mig.
Faktum ligger att en tappad hjälm är en förbrukad hjälm.
En fiberhjälm består av ett fiberskal som är till viss del flexibelt. Innanför ligger det fregolit. Vad som händer med fregolit som utsätts för press vet väll alla.. Det komprimeras..
Hjälmens skal kanske får en liten lackskada.. Men ser ok.. Men innanför skalet där hjälmen landade har det bildats en "luftficka" för att fregoliten har komprimerats...
Vill du gå i backen med den hjälmen sen???

Kanske bara är jag som är nojig.

Deras ryggskydd har jag inte heller kollet in. Men det är mycket bättre än att åka utan ryggskydd.
Nojig???? JA!!!!Du sa det själv.... Bättre att åka med lidl hjälm än utan.....:D

*Skojar*... hjälm är viktig.... å skall behandlas som ett barn...
 

Gsxr-1100

New member
Ja jag skulle då aldrig köpa skydds utrusting eller dyligt på lidl,pga för att man inte vet vad det är för kvalitet,det är bättre att köpa kända märken. men det är väll upp till var och en, men man får vad man betalar för
 

Sverker

New member
Det är inte samma ryggskydd i år som de sålde förra året.

Det är i alla fall samma märke (Delta sport, B-Square är bara ett varumärke) och det är CE-märkt enligt rätt norm. Sedan om det är 100% identiskt, det vet jag inte. Jag köpte två, för de är säkert bättre än våra AP.
 

Ullis

Skoj på hoj!
Det är i alla fall samma märke (Delta sport, B-Square är bara ett varumärke) och det är CE-märkt enligt rätt norm. Sedan om det är 100% identiskt, det vet jag inte. Jag köpte två, för de är säkert bättre än våra AP.

Skyddet som var i testet förra året hette Delta Sport Pro-Life. Provade det aldrig & vet inte hur passformen var på det. Testade dock det Lidl sålde nu & det blev inget köp. Det absolut mest oformbara jag provat. Tröck jag in det lite för att det skulle lägga sej lite i svanken, då petade det rätt ut uppe vid skuldrorna ist.

Kollade också på crosshjälmen, men det blev heller inget köp där heller. Det lossnade i limningen mellan innerskyddet & skalet, i kindknotshöjd, då jag tröck lite på skalet.

Understället tror jag dock stort på :)
 

Esquire

New member
En fiberhjälm består av ett fiberskal som är till viss del flexibelt.
Är Lidls budgethjälmar verkligen fiberhjälmar? :D

Som flera andra har sagt så skulle inte jag heller kunna tänka mig att köpa någon skyddsutrustning på Lidl.

Däremot så inhandlade jag två av deras förbandskuddar och en liten tankväska. Tankväskan vet jag ännu inte vad jag ska göra med, men den ena förbandskudden ska jag lägga under sadeln på hojen och den andra ska jag ge bort till en kompis.

Ifjol köpte jag den större tankväskan och den höll iaf hyfsat för en 575mils semester. Det överdragbara regnskyddet har dock blivit en aning uttöjt och sladdrigt.

Man kan iaf packa en hel del i den väskan när man har expanderat den. Jag klämde ner en hyfsat stor kameraväska, ett par extra handskar, två stockar snus, en M/87 tröja, kartor, pass, förstaförband, registreringsbevis, färjebiljetter och övriga resehandlingar.
 

MiniSumo

New member
Faktum ligger att en tappad hjälm är en förbrukad hjälm.

Jag är benägen att hålla med dig. Men nog kan de tappas hjälmar hos "seriösa" mchandlare också. För att inte glömma alla de som beställer hjälm via nätet. Vem vet vad de har utsatts för under resans gång. :(
 

Katarina

Helt okej
Jag stördes inte av ryggskyddet i går, tänkte faktiskt inte på att det satt där under jackan. På mig sitter den bra och den tycks vara formad efter min ryggtavla. Mitt skydd ser bra ut, inga repor, sprickor eller bucklor nånstans. Så här mitt i körkortstagningen har jag inte råd med Halvarssons heller och jag åker hellre med detta ryggskydd än inget alls, det skyddar i alla fall litegrann, riktigt 100% dumsnål är jag väl inte men okej, lite då för jag måste slänga ut pengar på A-kortet och min tankegång just nu är hellre NÅT skydd än inga alls. :)
 

Sad Glad

New member
Det är i alla fall samma märke (Delta sport, B-Square är bara ett varumärke) och det är CE-märkt enligt rätt norm. Sedan om det är 100% identiskt, det vet jag inte. Jag köpte två, för de är säkert bättre än våra AP.

Jag har köpt ett också. Ville bara göra folk uppmärksamma på att det inte var samma som i testet.
 

Katarina

Helt okej
Njäe, jag tror det är plasthjälmar de säljer. Ni andra som åxå köpt Lidl's ryggskydd i år, vad tycker ni om dom? Bra? Mindre bra?
 
Top