Och nu, kanske, tillbaka till ryggskyddet!
Vafför det? Dom är ju inge' bra.
Och nu, kanske, tillbaka till ryggskyddet!
Vafför det? Dom är ju inge' bra.
Ok,jag är väl en av de som är mest skyldig till att denna tråd kanske gick ifrån Lidl's ryggskydd,men kan inte förstå att man säger man lämnat tråden helt.
Vi diskuterar ett ryggskydd, kommer in på andra skydd av olika kvaliteter och då uppstår diskussionen om vilka skydd, vilket säkerhetstänkande olika personer har, det är väl inte att komma ifrån ämnet särskilt mkt,eller?
Sen att ,som jag började med ,kritisera mitt egna medlemskap i SMC kanske inte var rätt men det beror ju delvis på vad folk skriver i Forumet och deras inställning till i mitt tycke viktigaste frågan för organisationen,säkerhetstänkandet, men Ni på SMC kan för att undvika mer kritik från min sida av SMC's medlemmar kan ju då återbetala mitt medlemskap för 2009,(jag fick ju ändå inga exemplar av MC-folket mm under mitt medlemskap 2008 förrän jag påpekade detta i år), eftersom jag på felaktiga grunder gått med i en organisation var medlemmar, eller som det verkar,flertalet av dem, inte har samma åsikt som mig i dessa frågor kring säkerhet.
Men vi gör så här istället, stryk mig som medlem i denna organisation eftersom den dels inte har medlemmar som har samma syn som mig samt så verkar den inte så demokratisk från och med idag, vänligen bekräfta med mail, och lägg min medlemsavgift på någon fond för trafikskadade.
Sen att ,som jag började med ,kritisera mitt egna medlemskap i SMC kanske inte var rätt men det beror ju delvis på vad folk skriver i Forumet och deras inställning till i mitt tycke viktigaste frågan för organisationen,säkerhetstänkandet, men Ni på SMC kan för att undvika mer kritik från min sida av SMC's medlemmar kan ju då återbetala mitt medlemskap för 2009,(jag fick ju ändå inga exemplar av MC-folket mm under mitt medlemskap 2008 förrän jag påpekade detta i år), eftersom jag på felaktiga grunder gått med i en organisation var medlemmar, eller som det verkar,flertalet av dem, inte har samma åsikt som mig i dessa frågor kring säkerhet.
Är det då så att du menar att diskussioner om olika organisationer, deras mål och syfte, politiska eller andra samt dessas sätt att arbeta, inte får diskuteras på tex tidningarnas ledarsidor, debattsidor, debattprogram i TV och radio därför att dessa organisationer skulle kunna skadas eftersom deras styrelser inte kan ha koll på den kritik som framförs där och därför att kritiken framförs av utanför organisationen stående individer tex journalisterOjoj, snacka om att den här tråden halkat i diket, topic, var är du???
Att SMC vill ta kritisk diskussition utanför det offentliga rummet (detta forum) ser inte jag som konstigt. Som GD skriver så har SMCs personal inte möjlighet att hålla koll på och bemöta sådan kritik, och därför tror jag att sådana trådar fort kan bli både irrelevanta, orättvisa och onyanserade. SMC är en organisation med offentliga uppdrag, och kan som sådan skadas av dylika trådar. Tro det eller ej, men alla som läser på detta forum är inte medlemmar eller blivande medlemmar, utan kan vara element som gärna skulle underminera SMCs rykte.
....Anklaga inte SMC och dess medlemmar för nånting som inte är sant.
Detta kör jag med
QUOTE]
Jag med
Detta kör jag med
QUOTE]
Jag med
för att återgå till trådens ämne, jag med.
(fövr kan jag inte fatta varför norrlänningar handlar på Lidl som säljer tysk mjölk samtidigt som egna mejerier konkar)
Är det då så att du menar att diskussioner om olika organisationer, deras mål och syfte, politiska eller andra samt dessas sätt att arbeta, inte får diskuteras på tex tidningarnas ledarsidor, debattsidor, debattprogram i TV och radio därför att dessa organisationer skulle kunna skadas eftersom deras styrelser inte kan ha koll på den kritik som framförs där och därför att kritiken framförs av utanför organisationen stående individer tex journalister
Var och kanske ännu intressantare VEM sätter upp gränserna??????
Två helt skilda saker alltså. Det första stycket handlar om nätetikett, alltså etikregler.På ett internetforum är det forumets ägare som sätter gränserna, eftersom ägaren har ansvar för vad som sägs på forumet. Det står ägaren fritt att radera oönskade inlägg och banna oönskade forummedlemmar.
I dina exempel så är det lagen som sätter gränserna, dvs yttrande- och tryckfrihetslagen.
Finns det en rimlighet i kritiken? Är den orättfärdig ? Kan den skada organisationen ? Hur väger detta gentemot intresset av att ha en levande diskussion bland organisationens medlemmar. Det kan vara svårt att skilja "svammel" från saklighet, men principen måste vara fria hellre än fälla för att bevara en trovärdighet. Återigen, glöm inte etiketten, dvs ta bort rena personangrepp, rasism andra kränkningar.De exempel du nämner så är kritikern förmodligen känd, dvs inte anonym som på detta forum, och den kritiserade parten ges oftast chans att svara på kritiken. En anonym kritiker är oftast mycket frimodigare än om han/hon vore känd, det är ju oftast därför det uppstår så mycket svammel på internetforum.
Två helt skilda saker alltså. Det första stycket handlar om nätetikett, alltså etikregler.
Det andra handlar om grundläggande principer för en demokratisk organisation(eller samhället för den delen). En ska inte blanda päron och äpplen. Särskilt inte i viktiga beslutsfrågor. Även om detta är ett vanligt trick när det handlar om att få sin vilja igenom. Det står faktiskt vem som helst fritt att diskutera dessa frågor var som helst, när som helst och i vilket forum som helst. Att utfärda något slags principförbud på organisationens eget forum förefaller mig tämligen korttänkt.
Enligt första stycket ovan, dvs nätetikett står det naturligtvis "booten" fritt att banna sådana inlägg som ej kan betraktas som seriösa.
Finns det en rimlighet i kritiken? Är den orättfärdig ? Kan den skada organisationen ? Hur väger detta gentemot intresset av att ha en levande diskussion bland organisationens medlemmar. Det kan vara svårt att skilja "svammel" från saklighet, men principen måste vara fria hellre än fälla för att bevara en trovärdighet. Återigen, glöm inte etiketten, dvs ta bort rena personangrepp, rasism andra kränkningar.
Det är mycket viktigt att man ibland bjuds möjligheten att vara anonym. Alldeles särskilt när diskussionen blir okontroversiell och det finns skäl att tro att konsekvenserna av att redovisa vissa uppfattningar kan bli andra än de som normalt ryms inom debatten. Visst blir det svårare då att avgöra om debattdeltagaren är seriös eller ute efter att skada organisationen. Detta saknar dock betydelse för en "frisk" organisation. En sådan snubblar inte på liten tuva!
Två helt skilda saker alltså. Det första stycket handlar om nätetikett, alltså etikregler.
Det andra handlar om grundläggande principer för en demokratisk organisation(eller samhället för den delen). En ska inte blanda päron och äpplen. Särskilt inte i viktiga beslutsfrågor. Även om detta är ett vanligt trick när det handlar om att få sin vilja igenom. Det står faktiskt vem som helst fritt att diskutera dessa frågor var som helst, när som helst och i vilket forum som helst. Att utfärda något slags principförbud på organisationens eget forum förefaller mig tämligen korttänkt.
Enligt första stycket ovan, dvs nätetikett står det naturligtvis "booten" fritt att banna sådana inlägg som ej kan betraktas som seriösa.
Finns det en rimlighet i kritiken? Är den orättfärdig ? Kan den skada organisationen ? Hur väger detta gentemot intresset av att ha en levande diskussion bland organisationens medlemmar. Det kan vara svårt att skilja "svammel" från saklighet, men principen måste vara fria hellre än fälla för att bevara en trovärdighet. Återigen, glöm inte etiketten, dvs ta bort rena personangrepp, rasism andra kränkningar.
Det är mycket viktigt att man ibland bjuds möjligheten att vara anonym. Alldeles särskilt när diskussionen blir okontroversiell och det finns skäl att tro att konsekvenserna av att redovisa vissa uppfattningar kan bli andra än de som normalt ryms inom debatten. Visst blir det svårare då att avgöra om debattdeltagaren är seriös eller ute efter att skada organisationen. Detta saknar dock betydelse för en "frisk" organisation. En sådan snubblar inte på liten tuva!
Du har naturligtvis i princip rätt. Orkar inte formulera nåt "smart" svar, jag tycker dock inte det gagnar SMC att några forumanvändare gnäller på organisationen i inlägg efter inlägg. Har man problem med ett forums regler måste man inte använda forumet.
Tillbaka till topic: Jag hittade denna tillverkaren av olika skydd för mc-åkning, lokaliserad i Pakistan. Kolla speciellt på modell B9 och B10, som har likheter med Lidl´s och Dainese´s ryggskydd. Själv har har ett ryggskydd som är mycket likt B6-modellen, fast mitt är svart och "unbranded". Till mina ungar har jag köpt B4-modellen av Addemoto i Lund.
Vill med detta bara visa att det är mycket svårt, om inte omöjligt att veta var våra "märkesgrejor" görs, och vad vi egentligen betalar för.
Kummunistledaren Deng Xiaoping sa detta.det spelar ingen roll om katten är svart eller vit bara den fångar möss...
känner inte igen det, men jag har väl inte läst tillräckligt länge......Tack för ordet. Tror att jag sagt vad jag ville säga för den här gången.QUOTE] jag tycker dock inte det gagnar SMC att några forumanvändare gnäller på organisationen i inlägg efter inlägg
Herr Noren, har just fått information om Biltema's hjälmar,och liksom du skrev så uppfyllde de CE klassningskraven med råge, men jag fick ingen information om vilka mätresultat.
Hjälmarna tillverkas i Kina enl Biltema, testad på TUV i Luxemburg,stod mest på franska den informationen.
Ryggskydden var felmärkta av Biltema själva,lite skrämmande kvalitetskrav men efter ommärkning så klarar de CE klass 1, den lägre kravet.
Vilka kända MC hjälmar tillverkas i Kina, nån som vet?