Lidl's ryggskydd

SailorChief

New member
Ok,jag är väl en av de som är mest skyldig till att denna tråd kanske gick ifrån Lidl's ryggskydd,men kan inte förstå att man säger man lämnat tråden helt.

Vi diskuterar ett ryggskydd, kommer in på andra skydd av olika kvaliteter och då uppstår diskussionen om vilka skydd, vilket säkerhetstänkande olika personer har, det är väl inte att komma ifrån ämnet särskilt mkt,eller?

Sen att ,som jag började med ,kritisera mitt egna medlemskap i SMC kanske inte var rätt men det beror ju delvis på vad folk skriver i Forumet och deras inställning till i mitt tycke viktigaste frågan för organisationen,säkerhetstänkandet, men Ni på SMC kan för att undvika mer kritik från min sida av SMC's medlemmar kan ju då återbetala mitt medlemskap för 2009,(jag fick ju ändå inga exemplar av MC-folket mm under mitt medlemskap 2008 förrän jag påpekade detta i år), eftersom jag på felaktiga grunder gått med i en organisation var medlemmar, eller som det verkar,flertalet av dem, inte har samma åsikt som mig i dessa frågor kring säkerhet.

Men vi gör så här istället, stryk mig som medlem i denna organisation eftersom den dels inte har medlemmar som har samma syn som mig samt så verkar den inte så demokratisk från och med idag, vänligen bekräfta med mail, och lägg min medlemsavgift på någon fond för trafikskadade.

GuzziKungen

New member
Ok,jag är väl en av de som är mest skyldig till att denna tråd kanske gick ifrån Lidl's ryggskydd,men kan inte förstå att man säger man lämnat tråden helt.

Vi diskuterar ett ryggskydd, kommer in på andra skydd av olika kvaliteter och då uppstår diskussionen om vilka skydd, vilket säkerhetstänkande olika personer har, det är väl inte att komma ifrån ämnet särskilt mkt,eller?

Sen att ,som jag började med ,kritisera mitt egna medlemskap i SMC kanske inte var rätt men det beror ju delvis på vad folk skriver i Forumet och deras inställning till i mitt tycke viktigaste frågan för organisationen,säkerhetstänkandet, men Ni på SMC kan för att undvika mer kritik från min sida av SMC's medlemmar kan ju då återbetala mitt medlemskap för 2009,(jag fick ju ändå inga exemplar av MC-folket mm under mitt medlemskap 2008 förrän jag påpekade detta i år), eftersom jag på felaktiga grunder gått med i en organisation var medlemmar, eller som det verkar,flertalet av dem, inte har samma åsikt som mig i dessa frågor kring säkerhet.

Men vi gör så här istället, stryk mig som medlem i denna organisation eftersom den dels inte har medlemmar som har samma syn som mig samt så verkar den inte så demokratisk från och med idag, vänligen bekräfta med mail, och lägg min medlemsavgift på någon fond för trafikskadade.

Jag har inte läst igenom tråden ,men studsade till vid ditt inlägg.
Det har väl aldrig funnits en organisation som haft ett blint tyckande ,inte
utan våld i alla fall (Kina).
Huvudsaken är väl att man har samma intresse.
Trist om du lämnar SMC p.g.a att du känner dig åsiktsreglerad.
Som parrentes till tråden så skulle jag personligen inte handla skydd på
Lidl ,men har heller inga problem med att andra gör det :D
Ha dé

mikekop

New member

Detta forum har ca 6900 registrerade användare, varav flertalet har noll (0) inlägg. Alla är inte SMC-medlemmar. SMC har ca 65-70 000 medlemmar. Hur kan du då veta att flertalet av SMCs medlemmar inte har samma åsikt som dig? SMC var den drivande kraften bakom hjälmlagen då den kom till, och jobbar aktivt med trafiksäkerhet för motorcyklister. Säkerhet är viktigt för SMC. Anklaga inte SMC och dess medlemmar för nånting som inte är sant.

rednax

New member
Ojoj, snacka om att den här tråden halkat i diket, topic, var är du???

Att SMC vill ta kritisk diskussition utanför det offentliga rummet (detta forum) ser inte jag som konstigt. Som GD skriver så har SMCs personal inte möjlighet att hålla koll på och bemöta sådan kritik, och därför tror jag att sådana trådar fort kan bli både irrelevanta, orättvisa och onyanserade. SMC är en organisation med offentliga uppdrag, och kan som sådan skadas av dylika trådar. Tro det eller ej, men alla som läser på detta forum är inte medlemmar eller blivande medlemmar, utan kan vara element som gärna skulle underminera SMCs rykte.
Är det då så att du menar att diskussioner om olika organisationer, deras mål och syfte, politiska eller andra samt dessas sätt att arbeta, inte får diskuteras på tex tidningarnas ledarsidor, debattsidor, debattprogram i TV och radio därför att dessa organisationer skulle kunna skadas eftersom deras styrelser inte kan ha koll på den kritik som framförs där och därför att kritiken framförs av utanför organisationen stående individer tex journalister:confused:
Var och kanske ännu intressantare VEM sätter upp gränserna??????

Last edited:

Leif H..oj

New member
....Anklaga inte SMC och dess medlemmar för nånting som inte är sant.

Kan bara hålla med - det blev liksom orättvist mot oss som faktiskt jobbar med trafiksäkerhetsfrågor till vardags också.

SMC-forumet är till för alla motorcyklister i Sverige (de finns ju forummedlemmar i andra länder också, bl.a. Tyskland, England, Norge) vare sig du är medlem i SMC eller ej. SMC vill med forumet ge alla motorcyklister en plats att samlas på för diskutera sitt motorcykelintresse!

Medlem i SMC diskussionsforum är alltså med undertryck inte likställt med att vara SMC betalande medlem. Forummedlemskapet är gratis.

Vi som jobbar å sliter ideellt med fortbildning å trafiksäkerhetsarbete på lokalplanet, kontakter med TS-organisationer m.m, vi behöver känna att vi gör det för den stora massan mc-åkare. Jag tror på att göra vettiga saker för mc-åkarna och då har jag i alla fall kul själv också i det sociala nätverket, både på webben och i riktiga livet. Men för det behöver man väl inte välja sida, rätt eller fel. Fler medlemmar i SMC = mer kraft till mig.

Nu kommer alla medlemmar att få en av de mest kompletta skrifterna inom mc-körsäkerhetsområdet, Full Kontroll, som inlaga i MC-Folket samt att alla som går fortbildningar runt om i Sverige får ett tryckt ex. SMC är bra på säkerhetsfrågor. Ett dussin tyckare på ett forum är väl INTE DE FLESTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Detta kör jag med
track_b.jpg

men även med detta när det är för varmt å man kanske åker med kostym under till ett möte.... då är detta bättre än inget alls:
back_converter_b.jpg

och jag har känt å klämt på Lidl ryggskydd, men de e för plastigt för mig. Den som vill använda det får gärna göra det - de är bättre än inget alls.

Å så har jag på huvudet hyggliga hjälmar, Shoei XR1000, Nolan X-lite 901, Marushin X-Moto och även en Nolan N-1 för en snabbtur till kiosken.

Jag har både skinn å textilställ för olika färder och väder. Jag har valt att utöka med svenska Hi-Art kläder som tål värmefriktion extremt bra. Lidl råkar inte ha dessa i sitt sortiment.

Vi behöver vara många medlemmar i SMC så vi kan visa makthavare och samarbetspartners att vi är ett kollektiv, med ibland olika åsikter. Jag tror alla medlemmar i SMC gillar att SMC för en officiell dialog (= mer konstruktivt än en diskussion) med dom som kan vidta åtgärder = myndigheter å departement, både i Sverige och i Europa.

Jag har inte samma åsikt som SailorChief men vill visa honom att jag i alla fall är en "halvofficiell" i SMC, bland några andra, som har ett högt säkerhetstänk och med en hög acceptansnivå för att andra får tycka annat. Detta tjatar jag inte om i vardagen.

P-O Noren

New member
Jag kan tycka att materialet Hi-Art verkar ha rätt så överlägsna resultat i tester. Vill man ha textil är nog Hi-art och Cordura något man definitivt skall titta efter. Lidl's skor i år var inget att hurra högt för. Framförallt de låga textilskorna var inget att köra i känns det som. Mer som kraftiga fodrade sockiplast.

Enda som var ok med Lidl's sortiment var väl just ryggskyddet och tankväskan förra året?

mikekop

New member
Är det då så att du menar att diskussioner om olika organisationer, deras mål och syfte, politiska eller andra samt dessas sätt att arbeta, inte får diskuteras på tex tidningarnas ledarsidor, debattsidor, debattprogram i TV och radio därför att dessa organisationer skulle kunna skadas eftersom deras styrelser inte kan ha koll på den kritik som framförs där och därför att kritiken framförs av utanför organisationen stående individer tex journalister:confused:
Var och kanske ännu intressantare VEM sätter upp gränserna??????

Nej, det menar jag inte. De exempel du nämner så är kritikern förmodligen känd, dvs inte anonym som på detta forum, och den kritiserade parten ges oftast chans att svara på kritiken. En anonym kritiker är oftast mycket frimodigare än om han/hon vore känd, det är ju oftast därför det uppstår så mycket svammel på internetforum.

På ett internetforum är det forumets ägare som sätter gränserna, eftersom ägaren har ansvar för vad som sägs på forumet. Det står ägaren fritt att radera oönskade inlägg och banna oönskade forummedlemmar.
I dina exempel så är det lagen som sätter gränserna, dvs yttrande- och tryckfrihetslagen.

rednax

New member
På ett internetforum är det forumets ägare som sätter gränserna, eftersom ägaren har ansvar för vad som sägs på forumet. Det står ägaren fritt att radera oönskade inlägg och banna oönskade forummedlemmar.
I dina exempel så är det lagen som sätter gränserna, dvs yttrande- och tryckfrihetslagen.
Två helt skilda saker alltså. Det första stycket handlar om nätetikett, alltså etikregler.
Det andra handlar om grundläggande principer för en demokratisk organisation(eller samhället för den delen). En ska inte blanda päron och äpplen. Särskilt inte i viktiga beslutsfrågor. Även om detta är ett vanligt trick när det handlar om att få sin vilja igenom. Det står faktiskt vem som helst fritt att diskutera dessa frågor var som helst, när som helst och i vilket forum som helst. Att utfärda något slags principförbud på organisationens eget forum förefaller mig tämligen korttänkt.
Enligt första stycket ovan, dvs nätetikett står det naturligtvis "booten" fritt att banna sådana inlägg som ej kan betraktas som seriösa.
De exempel du nämner så är kritikern förmodligen känd, dvs inte anonym som på detta forum, och den kritiserade parten ges oftast chans att svara på kritiken. En anonym kritiker är oftast mycket frimodigare än om han/hon vore känd, det är ju oftast därför det uppstår så mycket svammel på internetforum.
Finns det en rimlighet i kritiken? Är den orättfärdig ? Kan den skada organisationen ? Hur väger detta gentemot intresset av att ha en levande diskussion bland organisationens medlemmar. Det kan vara svårt att skilja "svammel" från saklighet, men principen måste vara fria hellre än fälla för att bevara en trovärdighet. Återigen, glöm inte etiketten, dvs ta bort rena personangrepp, rasism andra kränkningar.
Det är mycket viktigt att man ibland bjuds möjligheten att vara anonym. Alldeles särskilt när diskussionen blir okontroversiell och det finns skäl att tro att konsekvenserna av att redovisa vissa uppfattningar kan bli andra än de som normalt ryms inom debatten. Visst blir det svårare då att avgöra om debattdeltagaren är seriös eller ute efter att skada organisationen. Detta saknar dock betydelse för en "frisk" organisation. En sådan snubblar inte på liten tuva!

-ah

New member
Två helt skilda saker alltså. Det första stycket handlar om nätetikett, alltså etikregler.
Det andra handlar om grundläggande principer för en demokratisk organisation(eller samhället för den delen). En ska inte blanda päron och äpplen. Särskilt inte i viktiga beslutsfrågor. Även om detta är ett vanligt trick när det handlar om att få sin vilja igenom. Det står faktiskt vem som helst fritt att diskutera dessa frågor var som helst, när som helst och i vilket forum som helst. Att utfärda något slags principförbud på organisationens eget forum förefaller mig tämligen korttänkt.
Enligt första stycket ovan, dvs nätetikett står det naturligtvis "booten" fritt att banna sådana inlägg som ej kan betraktas som seriösa.

Finns det en rimlighet i kritiken? Är den orättfärdig ? Kan den skada organisationen ? Hur väger detta gentemot intresset av att ha en levande diskussion bland organisationens medlemmar. Det kan vara svårt att skilja "svammel" från saklighet, men principen måste vara fria hellre än fälla för att bevara en trovärdighet. Återigen, glöm inte etiketten, dvs ta bort rena personangrepp, rasism andra kränkningar.
Det är mycket viktigt att man ibland bjuds möjligheten att vara anonym. Alldeles särskilt när diskussionen blir okontroversiell och det finns skäl att tro att konsekvenserna av att redovisa vissa uppfattningar kan bli andra än de som normalt ryms inom debatten. Visst blir det svårare då att avgöra om debattdeltagaren är seriös eller ute efter att skada organisationen. Detta saknar dock betydelse för en "frisk" organisation. En sådan snubblar inte på liten tuva!

Tack!

Mycket väl formulerat; inget att tillägga!

mikekop

New member

Du har naturligtvis i princip rätt. Orkar inte formulera nåt "smart" svar, jag tycker dock inte det gagnar SMC att några forumanvändare gnäller på organisationen i inlägg efter inlägg. Har man problem med ett forums regler måste man inte använda forumet.

Tillbaka till topic: Jag hittade denna tillverkaren av olika skydd för mc-åkning, lokaliserad i Pakistan. Kolla speciellt på modell B9 och B10, som har likheter med Lidl´s och Dainese´s ryggskydd. Själv har har ett ryggskydd som är mycket likt B6-modellen, fast mitt är svart och "unbranded". Till mina ungar har jag köpt B4-modellen av Addemoto i Lund.

b_9.jpg
B-10.jpg

Vill med detta bara visa att det är mycket svårt, om inte omöjligt att veta var våra "märkesgrejor" görs, och vad vi egentligen betalar för.

Last edited:

P-O Noren

New member
Du har naturligtvis i princip rätt. Orkar inte formulera nåt "smart" svar, jag tycker dock inte det gagnar SMC att några forumanvändare gnäller på organisationen i inlägg efter inlägg. Har man problem med ett forums regler måste man inte använda forumet.

Tillbaka till topic: Jag hittade denna tillverkaren av olika skydd för mc-åkning, lokaliserad i Pakistan. Kolla speciellt på modell B9 och B10, som har likheter med Lidl´s och Dainese´s ryggskydd. Själv har har ett ryggskydd som är mycket likt B6-modellen, fast mitt är svart och "unbranded". Till mina ungar har jag köpt B4-modellen av Addemoto i Lund.

b_9.jpg
B-10.jpg

Vill med detta bara visa att det är mycket svårt, om inte omöjligt att veta var våra "märkesgrejor" görs, och vad vi egentligen betalar för.

Det finns ett talesätt i kina:
det spelar ingen roll om katten är svart eller vit bara den fångar möss...
Kummunistledaren Deng Xiaoping sa detta.

Det jag kan tycka är synd är svårigheten att kontrollera om barnarbete och sociala frågor kring produktionen av saker jag köper. Där är det tyvärr ingen garanti heller vem man köper av. Stora/ företag fastnar med handen i kakburken dom oxå.

rednax

New member
QUOTE] jag tycker dock inte det gagnar SMC att några forumanvändare gnäller på organisationen i inlägg efter inlägg
[/QUOTE]
känner inte igen det, men jag har väl inte läst tillräckligt länge......Tack för ordet. Tror att jag sagt vad jag ville säga för den här gången.

:DDen här paragrafen ur grundlagen om yttrandefrihet kan leda till eftertanke...

5 § Den som skall döma över missbruk av yttrandefriheten eller på annat sätt vaka över att denna grundlag efterlevs bör betänka att yttrandefriheten är en grundval för ett fritt samhällsskick. Han bör alltid uppmärksamma syftet mera än framställningssättet. Om han är tveksam, bör han hellre fria än fälla.:D

-ah

New member
B-10.jpg
122_0.jpg

LIKNAR; ja.
Jag har just köpt ett LIKNANDE Dainese, därför att jag inte vill ha svettig rygg. Och jag kan garantera att det mest släende är likhet. Ett närmare studium avslöjar direkt att det inte har mycket med originalet att göra.
Men därför behöver det ju inte vara ett dåligt ryggskydd. ;)

Sannolikt ät de flesta prylarna vi köper tillverkade i PRC eller närområdena. Många BMW-märkta är definitivt tillverkade där, bara för att att markera att försäljningspris och tillverkningskostnad inte alls behöver ha något sammanhang. :p

mikekop

New member
QUOTE] jag tycker dock inte det gagnar SMC att några forumanvändare gnäller på organisationen i inlägg efter inlägg
känner inte igen det, men jag har väl inte läst tillräckligt länge......Tack för ordet. Tror att jag sagt vad jag ville säga för den här gången.
[/QUOTE]

Nädå, det är ingen som har gnällt, det var bara hypotetiskt. Det var väl det vi pratade om, ska kritik mot SMC framföras här eller inte... Jag kallade det för gnäll, kanske var dumt.

SailorChief

New member
Herr Noren, har just fått information om Biltema's hjälmar,och liksom du skrev så uppfyllde de CE klassningskraven med råge, men jag fick ingen information om vilka mätresultat.

Hjälmarna tillverkas i Kina enl Biltema, testad på TUV i Luxemburg,stod mest på franska den informationen.

Ryggskydden var felmärkta av Biltema själva,lite skrämmande kvalitetskrav men efter ommärkning så klarar de CE klass 1, den lägre kravet.

Vilka kända MC hjälmar tillverkas i Kina, nån som vet?

P-O Noren

New member
Herr Noren, har just fått information om Biltema's hjälmar,och liksom du skrev så uppfyllde de CE klassningskraven med råge, men jag fick ingen information om vilka mätresultat.

Hjälmarna tillverkas i Kina enl Biltema, testad på TUV i Luxemburg,stod mest på franska den informationen.

Ryggskydden var felmärkta av Biltema själva,lite skrämmande kvalitetskrav men efter ommärkning så klarar de CE klass 1, den lägre kravet.

Vilka kända MC hjälmar tillverkas i Kina, nån som vet?

Beklagar "Herr SailorChief", kommer inte ha någon mer debatt med dig på detta forum.