Lidl's ryggskydd

P-O Noren

New member
Hoppsan, hoppsan... så om man kommer in ny får man inte kritisera... utan då ska man bara tiga tyst och hålla med om allt... hmmmm :confused:

Inte riktigt...

På de flesta forum är den rådande etiketten att man observerar och följer forumet innan man skriver arga eller irriterande inlägg. SailorChief skulle kunna vara ett forum troll. Företeelsen finns på alla forum.

Alla nyregistrerade konton och de som har få inlägg brukar man förbise från, just pga. risken för att det är ett troll. Egentligen finns det dessutom en regel oftast som säger "do not feed the troll", vilket betyder i praktiken att man avråder alla från att svara på inlägg som är skapade endast i syfte om att irritera.

Så med en lång förklaring vill jag bara säga:
Det har ingenting med rättigheter att göra, som ny på ett forum så betraktas man som ett troll om man omedelbart börjar kritisera forumet eller inlägg i detsamma.

MC tanten

New member
som ny på ett forum så betraktas man som ett troll om man omedelbart börjar kritisera forumet eller inlägg i detsamma.

OK... som nybliven MC-förare så är jag intresserad av det mesta som har med säkerhet att göra... därav läsandet av tråden... ledsen om inlägget avviker en aning...
har blivit kallad för en massa saker... dock aldrig för ett troll tidigare... :D

StefanB

New member
Välkommen till Wikipedia,
den fria encyklopedin som alla kan redigera.

Citat:
Ett internettroll, eller bara troll, är en användare som skriver artiklar eller debattinlägg på Internet (framför allt över Usenet och på internetforum) med huvudsyfte att reta upp övriga användare. De är mestadels ointresserade av fakta eller att föra en egentlig dialog, och ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt, där de föder ilska, vanmakt och rent allmänt skadar sinnesstämningen hos övriga användare.

:)

P-O Noren

New member
:D:D:D
Nej troll är du inte MC tanten.:eek:

Däremot är det lite trollvarning på SailorChief

Missade att jag tog den engelska förklaringen, tack för förtydligandet StefanB

Olsson

New member
..ledsen om inlägget avviker en aning...har blivit kallad för en massa saker... dock aldrig för ett troll tidigare... :D

Bry dig inte om dem. Det finns här några som försöker skrämmas och låtsas som att det finns en inofficiell mall för hur man ska uppträda och uttala sig. När det inte passar dem, blir det ofta personangrepp om "troll" eller liknande. Men det är bara att rapportera till moderator så bör de bli avstängda från forumet.

Blazer

New member
Hmmm....

Ja, man har kanske nyligen registrerat sig, men det säger inget om hur länge man läst på forumet. Kan ju vara så att man har läst på forumet under ett antal år och sedan tycker det är dags men en kommentar/inlägg, är man då ett troll och hur länge är man ett troll en månad, ett år eller var sätter ni gränsen ni som är insatta. :rolleyes:;)
Och för att ta ett exempel Du P-O Noren, är Du ett halvtroll eller? Du registrerade mars 2008, det är inte så länge sedan. I så fall finns det många troll.:eek::D:D;)

Det är ”lite” OT, vet inte vad det här har med Lidl´s ryggskydd att göra, men så är det på forum, säg den tråd som håller sig till ämnet raktigenom.:)

puttepj

New member
Ja, man har kanske nyligen registrerat sig, men det säger inget om hur länge man läst på forumet. Kan ju vara så att man har läst på forumet under ett antal år och sedan tycker det är dags men en kommentar/inlägg, är man då ett troll och hur länge är man ett troll en månad, ett år eller var sätter ni gränsen ni som är insatta. :rolleyes:;)

Jag gör nog inte samma tolkning som dig när jag läser "Nu fattar jag som nybliven medlem i SMC varför man inte fick någon dekal eller dyligt, fattar det nu när man läser Forumet", men visst skall man ha rätt till en åsikt oavsett om man är ny. Däremot som ny kanske man skall först läsa så länge på forumet att man som P-O uttryckte det lär sig den rådande ettiketten....

Det jag reagerade på var dock inte en avvikande åsikt i ämnet 'ryggskydd' utan snarare att hela forumet eller skall jag säga SMC, beskrivs vara något som snedseglaren inte hade förväntat sig, utan bara var ett massa personer som bara bryr sig om sitt utseende och glömmer blinkersen...

Nåväl, jag är nog en sån som bara min mamma tycker är snygg och jag börjar så smått få koll på blinkersen så jag uppskattar i alla fall forumets existens och kommer att betala årsavgiften till SMC även nästa år :)

/putte

P-O Noren

New member
Bry dig inte om dem. Det finns här några som försöker skrämmas och låtsas som att det finns en inofficiell mall för hur man ska uppträda och uttala sig. När det inte passar dem, blir det ofta personangrepp om "troll" eller liknande. Men det är bara att rapportera till moderator så bör de bli avstängda från forumet.

Vi kan tillämpa enkel logik:
A. Antingen finns det etikettregler på de flesta forum, och då kanske den benämning jag använder på ett inlägg är trollvarning. Då har ju betydelsen troll en speciell innebörd. Den som jag just använde. Detta är inget personangrepp.

B. Ingen nätetikett existerar. Då är ordet troll säkert stötande.

C. Detta forum tillämpar de anarkistiska reglerna som vissa forum har. Där är exempelvis personangrepp tillåtet, men inte att bryta mot trådens riktlinje.

Vilket av alternativen tror ni själva är det mest troliga?
Om alternativ b är det som är sant så kanske vi ska starta en tråd speciellt med den kritik som tas upp?

SailorChief

New member
Nja, organisationer som är demokratiska brukar bli som dess medlemmar, det var därför jag reagerade, men nu ser man ju att enl. vissa så ska man inte få uttrycka sin åsikt i denna organisation heller,så är väl ännu en bra anledning till att man inte ska betala in medlemsavgiften för 2010.

Sen trodde jag detta forum var till för hjälpa/informera folk så att deras MC körning ska vara så njutningsfull och säker som möjligt då det är krafter som vill chockhöja trafikförsäkring samt tom förbjuda MC och att då snacka om köra med kläder som är undermåliga.

Jag har inte sagt Shoei eller Arai är absolut bäst,men ingen av Er kan förklara varför Biltema's utrustning ska vara så bra ,jo, förutom priset. När de gör ett ryggskydd som enl test inte klarade lägsta CE kraven , de gjorde en takbox som enl testaren borde förbjudas, var ligger då kvalitetskraven hos Biltema, det var det jag ifrågasatte.

Sen, vem på Biltema hjälper en med passande hjälm, då den ska bla sitta tight vilket inte är bekvämt i början. I Umeå så har både Two Wheels och norrlands MC folk som varit hos tillverkarna av utrustning för att kunna ge service till kunderna om passande utrstning. Har Lidl det? Är det hon i mejeridisken då eller?

Sen är jag ingen segelbåtskapten, aldrig satt min fot i en segelbåt faktiskt

rednax

New member
håller med Olsson för en gångs skull när han säger: bry dig inte:D, men resten låter galet...:rolleyes:
Det går ju att påverka organisationen, (tror jag:p )och det är väl skönt att olika åsikter kan höras. Kolla tråden Sverigemodellen. Inga anklagelser på det planet där inte...:)

Jojye

New member
Sen, vem på Biltema hjälper en med passande hjälm, då den ska bla sitta tight vilket inte är bekvämt i början. I Umeå så har både Two Wheels och norrlands MC folk som varit hos tillverkarna av utrustning för att kunna ge service till kunderna om passande utrstning. Har Lidl det? Är det hon i mejeridisken då eller?

sist jag kollade klarade jag av att köpa mina egna skydd utan hjälp, men sen är jag en stor pojke nu!

sen handlade debatten om hurvida man får det man betalar för, inte om man får hjälp eller ej på biltema eller lidl.

sen behöver du inte vara bitter för du köpta en massa dyra grejor alla är noobs i början nästa omgång du köper så gör du förhoppningsvis inte samma fel igen! Nu kan du glädjas med o va coolast vid korvmojjen!

SailorChief

New member
Nja,du vet väl inte vad jag har för utrustning eller? Jag klarar också köpa skydd som passar,men det finns många som nyss köpt MC som behöver råd om utrustning, men klart,du som är så stor och duktig klarar det säkert,och då är ju forumet helt onödigt för dig eftersom det mesta här handlar om att få råd om saker och ting.

Jag köper det bästa eftersom jag anser mig vara värd den bästa utrustningen,
om du anser du vara värd en 500:- hjälm från Biltema som precis klarar CE klassning så är det ju upp till dig, jag skulle inte rekommendera en sån hjälm till någon som frågar, jag skulle rekommendera det bästa som finns,sen är det ju upp till var och en att välja.

Jag vill ha det bästa som finns på marknaden, och då köper jag det, skiter i vad folk tycker om det, tycker bara det är sorgligt att se massa köper fina motorcyklar men snålar in på utrustning.

Men som jag tror,är detta forum till för att rekommendera folk saker och ting, och jag skulle inte rekommendera någon som frågar att köpa sämre utrustning än vad som finns bara för det är billigare, även om man nu betalar kanske 1500:- mer för en märkeshjälm bara för märket men om den är bäst så är det den jag skulle välja i alla fall, 1500:- är inga pengar i det läget.

rednax

New member
sen handlade debatten om hurvida man får det man betalar för, inte om man får hjälp eller ej på biltema eller lidl.
men visst är det mycket trevligare att handla i en butik med service och vänligt bemötande...Lidl suger!
Nu kan du glädjas med o va coolast vid korvmojjen!
men inte så länge, korven angriper ju hjärnan inifrån med MYCKET colestorol. Nästan som att åka utan hjälm :D:D:D

Katarina

Helt okej
*host*
…jag använder Lild's ryggskydd. På mig sitter den som vore gjuten efter min kropp. Jag har vurpat två gånger med det i ryggen, inga problem och det satt kvar där det skulle sitta. Så här långt är jag nöjd med det. Det var dessutom utsett till bäst i test tillsammans med Halvarssons lösa ryggskydd. =)

P-O Noren

New member
Ska vi köpa det bästa eller det dyraste?

Jag anser att vi ska köpa det bästa produkterna.

För att veta det kollar man upp fakta och oberoende tester.

Det dyraste är just bara det; det dyraste.

Det verkar vara ett mantra att upprepa fraser som:
Vad är du värd?
Ska du inte unna dig det bästa?
Du vill väl inte chansa, köp det dyraste?

Problemet är att pris och skyddsnivå inte är kopplat till varandra i alla fall. Ibland måste du betala mycket för hög skyddsnivå, på vissa andra produkter så har du högsta skyddsnivån på några av de billigare produkterna.

Sedan är jag skeptisk till försäljare som gått utbildningar hos vissa tillverkare; det säger sig självt vad dom vill sälja för märke. Det finns kunniga försäljare, sedan har vi dom som kan liknas vid vår tids hästhandlare. Om man inte har läst på själv kan man aldrig märka skillnaden på handlare själv.

@SailorChief:
om du anser du vara värd en 500:- hjälm från Biltema som precis klarar CE klassning så är det ju upp till dig
För övrigt klarade Biltemas hjälm ce-märkningen med mycket god marginal, jag har själv sett testresultatet. Så kan du vänligen ge mig referens på ditt påstående om att hjälmen klarade testerna med liten marginal? Eller gissar du bara?
Som jag har sagt; det är bra att läsa på fakta

Last edited:

SailorChief

New member
Va bra detta forum är, har misstagit mig helt, ber om ursäkt,nu är de försäljare som varit hos fabrikanterna inte duktiga, utan de här på forumet vet desto mer.

Kan jag få se testet för Biltema's hjälm,låt oss andra se det, varför hemlighålla detta, är väl bra att de kan få bästa tänkbara hjälm till lägsta priset.

En undran bara, varför misslyckades de så kapitalt då med ryggskyddet,som inte ens klarade det lägsta CE kraven ens?

P-O Noren

New member
Hade du en referens till ditt påstående om att hjälmarna från biltema med knapp marginal klarade testerna eller ej?
Du kom med ett påstående som jag ifrågasätter...

Men har du inget att komma med, som stödjer ditt påstående, så är det okej oxå...

Som jag sa, har jag sett testet men har ingen egen kopia. Jag tog mig tid att ringa och e-posta biltema och dom var vänliga nog att svara mig. Har du ens sett testet själv?

Angående ryggskyddet dom säljer:
Vet inte något om det, har bara hört att det fick dåliga testresultat.
Har själv köpt lidls ryggskydd som hade enastående bra resultat i test.
Skulle inte köpa biltemas ryggskydd om inte det framkommer ett test som visar att detta håller enligt högre standarden av CE-märkning. Sedan tror jag du har fel även på den punkten. Ryggskyddet klarade de lägre CE-märkningen men inte den övre. Dessutom var väl deras ryggskydd märkt enligt den lägre standarden? Slutsatsen på det blir väl inget annat än att ryggskyddet var korrekt märkt?
Eller har jag fel?

.

Last edited:

Jojye

New member
SailorChief självklart håller jag me dig om att man ska försöka ha det bästa.
Men Dyrast pris betyder inte automatiskt bästa skydd. Det är där du måste se skillnaden.

SailorChief

New member
Titta på Bike's hjälmtest, där är de 2 enda hjälmarna som egentligen klarar CE märkningen av 15!! st "godkända" hjälmar av fabrikaten , hrmm, Arai och Shoei.

Dessa är de ENDA 2 som klarade dessa krav, trots att alla hjälmar var godkämda enl. CE klassningen.

Sen är visst Arai det enda fabrikatet som frivilligt testar sina hjälmar på enligt SNELLS testinstitut, världens högst renommerade test institut för hjälmar.

Klart Biltema kan visa dig, konstigt att bara du fått sett dig, en CE klassning då de finns länder som enligt MC folkets undersökning är snälla mot tillverkarna
Se www.improvelife.info/links/v65/images/Safety_Helmet.pdf

Kollade även tester från KTH, opps, där var Shoei 1.a och Arai 3.a i testerna.

Nu har jag visat lite "bevis", men dina verkar väldigt vaga angående Biltemas hjälm,"jag har sett ett papper som visar att de klarar CE märkningen". Inte direkt något bevis

Som du kan läsa, av totalt 15 GODKÄNDA hjälmar, så var det alltså bara 2 som egentligen klarade av godkännande normen, och de var Arai och Shoei, så kan du kanske tro att Biltema låg inom de 13 som "var" godkända?

P-O Noren

New member
Titta på Bike's hjälmtest, där är de 2 enda hjälmarna som egentligen klarar CE märkningen av 15!! st "godkända" hjälmar av fabrikaten , hrmm, Arai och Shoei.

Dessa är de ENDA 2 som klarade dessa krav, trots att alla hjälmar var godkämda enl. CE klassningen.

Sen är visst Arai det enda fabrikatet som frivilligt testar sina hjälmar på enligt SNELLS testinstitut, världens högst renommerade test institut för hjälmar.

Klart Biltema kan visa dig, konstigt att bara du fått sett dig, en CE klassning då de finns länder som enligt MC folkets undersökning är snälla mot tillverkarna
Se www.improvelife.info/links/v65/images/Safety_Helmet.pdf

Kollade även tester från KTH, opps, där var Shoei 1.a och Arai 3.a i testerna.

Nu har jag visat lite "bevis", men dina verkar väldigt vaga angående Biltemas hjälm,"jag har sett ett papper som visar att de klarar CE märkningen". Inte direkt något bevis

Som du kan läsa, av totalt 15 GODKÄNDA hjälmar, så var det alltså bara 2 som egentligen klarade av godkännande normen, och de var Arai och Shoei, så kan du kanske tro att Biltema låg inom de 13 som "var" godkända?

Var ens Biltema med där med hjälm och var har du testet?

Länken du visar är ju gammal på forumet, den har vi ju redan diskuterat.
Finns allvarliga betänkligheter angående den artikeln som jag redan har redogjort för...