Lidl's ryggskydd

mikekop

New member
CITAT:

Jag har väl tidigare nämnt att jag ENDAST rekommenderar det bästa, dvs jag rekommenderar ingen köpa ett CE 2 klassat ryggskydd vad de än må heta.
Sen kan man ju undra hur bra kvalitetskontroll BILTEMA har då de inte ens har rätt storleksmärkning på skydden.Och är inte märkningen av storlekarna rätt så klarar ändå inte skydden CE märkning eftersom det måste stämma och som sagt, var är kvalitetskontrollen?

Läs på lite Sailor, Level 2 är den "bästa" klassningen av ryggskydd.
Visst är det så, kvalitetskontrollen lämnar säkert mer att önska hos Biltemas tillverkare, troligen är det däri de lägre priserna ligger.

Tråden heter fortfarande "Lidl' ryggskydd", har du nån rekommendation om dom då? Dom har placerat sig inom topp-3 i 2 tester, utförda (läs beställda) av dels Bike, dels MC-Folket. Kostade bara 349 spänn.

Nej, har inte sagt att de är bäst, men vad talar för att dessa hjälmtillverkare, som visat sig i dessa tester vara bäst skulle bli så mycket sämre jämfört med konkurrenterna?
Och vad talar för att Biltemas hjälmar skulle vara så bra, då vi inte ens sett ett enda testresultat från något testinstitut, utan endast ett uttalande att det med råge klarar CE klassning.

Jo, visst har du väl sagt att de är bäst?
Vad som talar emot? SHARP-testerna! Utförda inom det senaste året, av en statlig brittisk instution.
Där placerar sig flertalet mycket billigare hjälmar före Shoei och Arai, ex.vis Marushin, Caberg och Lazer.
Vad diskussionen har handlat om här, är att det inte är likhetstecken mellan pris och säkerhet, en Marushin-hjälm för 1400:- är enligt Sharp-testet säkrare än en Shoei-hjälm för 5000:- som ett exempel.
Som sagt, ger mig inte in på Biltema-hjälmarna, då jag inte vet nåt om dom, tänker inte sitta här och gissa.

Motbevisa mig då,att så inte är fallet? Jag har som sagt bevisat att, om nu ryggskyddet var felmärkt, så var det åtminstone dålig kvalitetskontroll i produktionen och därigenom klarade den inte CE klassningen, eller så var den så dålig att den inte gjorde det, och du har inte bevisat något att deras hjälmar klarar CE märkningen med glans.

Har DU bevisat? Ett (1) slag tog utanför skyddet, därför blev medelvärdet för högt så att skyddet underkändes. Resten av de 7 slagen var med marginal inom gränsvärdena.
Alla som väljer att köpa Biltemas ryggskydd för att dom inte har råd eller lust att betala för ett dyrare ryggskydd har bättre skydd än om dom skulle kört utan, vilket fortfarande VÄLDIGT många motorcyklister gör!
Ett ryggskydd som man använder är ett säkert ryggskydd!

Som P-O har sagt, maila Biltema så kanske du också får ta del av CE-testet på deras hjälmar. Han respekterar ju bara förtroendet han fick av Biltema.

Last edited:

Ducatista

New member
Min högst personliga åsikt är att man ska försöka lägga på skyddet vad man tycker man själv är värd.

En är uppenbarliga riktigt värdefulla och lägger hur mycket pengar som helst på allehanda skydd, medan en del verkar tycka att de 'värdelösa' och t o m kör utan hjälm.

Det finns en tredja kategori och det är de som inte har råd med det bästa men de är ändå värda en eloge eftersom de i vart fall använder något skydd.

puttepj

New member
Min högst personliga åsikt är att man ska försöka lägga på skyddet vad man tycker man själv är värd.
Det må vara en personlig åsikt men de flesta delar den nog.
Problemet som inte minst den här tråden visar är nog att det inte är så lätt att köpa bästa skyddet eftersom det knappast är mängden pengar som ger det bästa skyddet även om ett bra skydd gissningsvis måste få kosta en slant, inte tal om annat.

Men jag håller hur som helst med dig. Man ser en del hårresande exempel på förare som i bästa fall får på sig en hjälm men i övrigt skyddar sig med typ en t-shirt el dylikt, då får man lätt lite dåliga vibbar..

/putte

SailorChief

New member
Okej, du misstog dig på ryggskydden och blandade ihop dom med hjälmarna?

Då förstår jag, sen ska alla andra MOTBEVISA ditt felaktiga påstående.
Ledsen, det funkar inte riktigt så...
;)

Vet inte om du läste mitt svar,eller förstod du inte det. Du har inte kommit med ett enda bevis att jag haft fel angående detta med CE klassningen av hjälmar, jag skrev att du skulle motbevisa mig att jag inte har rätt då de med nöd och näppe klarar CE klassning.

De klarade ju inte det med ryggskyddet, varför skulle de klara sig mkt bättre med hjälmarna, det var min fråga,men inte ett svar på det.

SailorChief

New member
[
Alla som väljer att köpa Biltemas ryggskydd för att dom inte har råd eller lust att betala för ett dyrare ryggskydd har bättre skydd än om dom skulle kört utan, vilket fortfarande VÄLDIGT många motorcyklister gör!

Som P-O har sagt, maila Biltema så kanske du också får ta del av CE-testet på deras hjälmar. Han respekerar ju bara förtroendet han fick av Biltema.[/QUOTE]

Vem har inte råd med bättre ryggskydd än Biltemas???? Lidl's var ju ett av de bästa,för 399:-, har man inte råd med det då har man ju egentligen inte råd med att ha MC

puttepj

New member
[

Som P-O har sagt, maila Biltema så kanske du också får ta del av CE-testet på deras hjälmar. Han respekerar ju bara förtroendet han fick av Biltema.

Vem har inte råd med bättre ryggskydd än Biltemas???? Lidl's var ju ett av de bästa,för 399:-, har man inte råd med det då har man ju egentligen inte råd med att ha MC

Jisses. Du slår snart världsrekord i att måla in dig i hörn.
Ditt råd är alltså nu att gå till 'hon i mejeridisken' på Lidl (tagit ur tidigare tråd från - ja du vet ju vem).....

/putte

SuperRetard

New member
[

Som P-O har sagt, maila Biltema så kanske du också får ta del av CE-testet på deras hjälmar. Han respekerar ju bara förtroendet han fick av Biltema.

Vem har inte råd med bättre ryggskydd än Biltemas???? Lidl's var ju ett av de bästa,för 399:-, har man inte råd med det då har man ju egentligen inte råd med att ha MC[/QUOTE]

Om det här med att ha råd...

Jag räknar med ca 30:- / mil + värdeminskning. Vilket inte ens är överdrivet högt räknat utan bara i ren hojdrift för service, däck och allt.

Det ger 1500 på 50 mil, en bra helg alltså!

Har man inte råd att få allt, så är det lätt att åka en helg mindre en gång, och ha 1500 extra att lägga på riktig utriustning, så slipper man gråta ut på forum om att den lokala mataffärens skydd minsann är MINST lika bra som de som säljs av företag som faktiskt jobbar med motorcyklar!

P-O Noren

New member
Jag räknar med ca 30:- / mil + värdeminskning. Vilket inte ens är överdrivet högt räknat utan bara i ren hojdrift för service, däck och allt.

Det ger 1500 på 50 mil, en bra helg alltså!

Har man inte råd att få allt, så är det lätt att åka en helg mindre en gång, och ha 1500 extra att lägga på riktig utriustning, så slipper man gråta ut på forum om att den lokala mataffärens skydd minsann är MINST lika bra som de som säljs av företag som faktiskt jobbar med motorcyklar!

Sen finns det dom som inte har en hoj som har en värdeminskning på 30kr...
;)
Eller utgick du från att alla har samma hoj som du?

Varför skulle jag vilja köpa ett ryggskydd för 1500 på en mc-affär, när jag kan köpa ett med likvärdigt skydd på lidl för 279kr?
Just denna önskan om att köpa något dyrt, bara för att det ska rinna bort mycket pengar från kontot har jag svårt för...

Jag kommer av någon anledning att tänka på en gammal film som jag glömt namnet på...
5:ans buss till**** eller så. Där säger dom rika barnen om dom fattiga något i stil med att vi har råd att åka till alperna och göra dyra resor, dom fattiga väljer ju att köpa dyra smycken istället...
Problemet är väl just det att alla har inte råd att varken köpa dyra smycken eller långa resor till alperna...

Har det helt plötsligt blivit fult och oansvarigt att äga en gammal hoj och vilja hålla ner kostnaderna och fortfarande köra mycket? Köpa samma skyddsnivå, fast billigare?

Last edited:

puttepj

New member
Varför skulle jag vilja köpa ett ryggskydd för 1500 på en mc-affär, när jag kan köpa ett med likvärdigt skydd på lidl för 279kr?
Just denna önskan om att köpa något dyrt, bara för att det ska rinna bort mycket pengar från kontot har jag svårt för...

Jag är också lite trött på diskussionen om att MC är en hobby som får kosta.
Förutsättningar är olika och det finns nästan lika mycket skillnader som det finns cyklister.

För min del föddes tanken att köpa en skoter, ursprungligen ur ett ekonomiskt perspektiv, jag bränner helt enkelt sjukt mycket pengar på att köra en stor och relativt dyr bil 8,5 mil om dagen varav det mesta i mycket tät trafik.
Jag har god ekonomi, jag är inte snål, men att vara prismedveten är ett sätt att faktiskt ha god ekonomi.
När jag sedan köper en hoj som min fru med all önskvärd tydlighet deklarerar att hon knappast kommer att sitta på bönpallen är det också en kostnad som belastar familjens ekonomi men i grund och botten kommer mig tillgodo.

Baserat på det tittar jag mycket på priser för cykel, försäkring, drift och utrustning. Jag tror inte det gör mig till ett unikum. Därför känner jag inte alltid igen mig i kommentarer som att har du råd med att köpa en cykel har du råd till....

Jag har inte köpt min säkerhetsutrustning på Biltema eller Lidl, med undantag av stövlarna som faktiskt kommer från sagda Biltema. Däremot har jag klämt och tittat på det mesta som båda kedjornas utbud.

Istället handlade jag på hösten i preventivt syfte eftersom jag visste att det skulle äntligen bli av att köpa hoj till våren. Det fanns därmed utrymme för en hel del bättre priser.
Jag har idag bra hjälm, handskar, allväderställ, stövlar ryggskena och lite lull lull för totalt runt knappa 5 tusen kronor.

Hade jag handlat allt direkt i MC-butiken där jag köpte hojen hade det landat på ungefär det dubbla och i alla fall enligt min magkänsla utan att tillföra någon kvalitet.

Jag har också full respekt för att inte alla har råd eller kan göra samma prioriteringar att lägga ens dessa pengar på utrustning, varför skulle jag inte ha det?

Som skoteråkare är det lätt att man sneglar på andra likasinnade i trafiken och det som slår mig är att just dessa ägare många gånger kör med betydligt enklare skydd såsom helt öppna hjälmar, någon form av jacka men jeans och gympadojor verkar vara väl utbrett. Ändå rullar man på i hastigheter och miljöer där en olycka bör kunna ge oreparabla skador.

Så jag sällar mig till kören som säger att de bästa skydden är de som används och därmed kan jag inte med bästa vilja i världen svartmåla Biltemas eller Lidl's produkter.

Ytterligare ett av mina långa inlägg, men summa summarum håller jag med dig.

/putte

SailorChief

New member
Jisses. Du slår snart världsrekord i att måla in dig i hörn.
Ditt råd är alltså nu att gå till 'hon i mejeridisken' på Lidl (tagit ur tidigare tråd från - ja du vet ju vem).....

/putte

Nja,nu läste du väl mitt inlägg inte korrekt eller hur? Inlägget med mejeridisken gällde PERSONALENS kunskaper om ryggskydd ,inte om ryggskyddet i sig.

Läs nu det igen så kanske du också förstår vad det stod där.

SuperRetard

New member
Sen finns det dom som inte har en hoj som har en värdeminskning på 30kr...
;)

Det är läge att gå tillbaka till skolan nu, det här inte första gången du misstolkar inlägg. Bara i den här tråden!

30 :- + värdeminskning.

= 30:- + X

X = värdeminskning

X = 20:- / mil

30:- + X = 50:-/mil

X = variabel

Y = 30:- (i mitt specifika fall)

Driftskostnad für alle:

Y + X = total milkostnad!

Tydligt?

-ah

New member
Det är läge att gå tillbaka till skolan nu, det här inte första gången du misstolkar inlägg. Bara i den här tråden!

X = värdeminskning

X = variabel

Driftskostnad für alle:

Tydligt?

Nä.

Var är dom fasta kostnaderna. Försäkring, skatt? :D

Jisses vad ni håller på.
Jag tror jag ska nöja mig med att tycka att det är rätt kul att köra hoj, jag.:)

Katarina

Helt okej
Håller med, tråden har spårat ur. Kan ni inte ta argument och mothugg för annat än ryggskydd via pm istället? Känns så tråkigt att läsa inlägg i en tråd som handlar om annat än Lidl's ryggskydd.

P-O Noren

New member

X = värdeminskning

X = variabel

Driftskostnad für alle:

Tydligt?

Nej, inte alls. I din ekvation så är din kostnader för driften en fast kostnad på 30 kr.
Din uppställning är felaktigt, men det är inte så viktigt egentligen.

Mitt påpekande gäller fortfarande; Det finns stora skillnader i hur mycket folk betalar för sina hojar och driften. För många så ger det inte alls en så stor besparing att ställa hojen den tid du föreslår...

Det finns anledning att prata om alternativa skydd till de dyraste alternativen, som fortfarande är bra skydd att bära. Jag anser att Lidl's ryggskydd är ett fullgott alternativ till Halvarsson's skydd.

.

Last edited:

-ah

New member
Håller med, tråden har spårat ur. Kan ni inte ta argument och mothugg för annat än ryggskydd via pm istället? Känns så tråkigt att läsa inlägg i en tråd som handlar om annat än Lidl's ryggskydd.

Tänk, jag tyckar att det är skitkul.
Hur länge kan det pågå? :D

rednax

New member

X = värdeminskning

X = variabel

Driftskostnad für alle:

Tydligt?

Alltså...om din hoj inte kostade mer än 150000 och du kört 3000 mil, kan man få den då ?:D:D:D

SuperRetard

New member
Alltså...om din hoj inte kostade mer än 150000 och du kört 3000 mil, kan man få den då ?:D:D:D

Min hoj kostade 100 brax med kompisrabatt och har gått 520 mil!

Kom och hämta, du får 10 000 extra rabatt på det om du hämtar den efter 4 maj! ;)

20:- / mil är sjukt lågt räknat nu när den gått så lite, men jag blir deprimerad av att tänka på vad en mil kostar!