mikekop
New member
CITAT:
Jag har väl tidigare nämnt att jag ENDAST rekommenderar det bästa, dvs jag rekommenderar ingen köpa ett CE 2 klassat ryggskydd vad de än må heta.
Sen kan man ju undra hur bra kvalitetskontroll BILTEMA har då de inte ens har rätt storleksmärkning på skydden.Och är inte märkningen av storlekarna rätt så klarar ändå inte skydden CE märkning eftersom det måste stämma och som sagt, var är kvalitetskontrollen?
Läs på lite Sailor, Level 2 är den "bästa" klassningen av ryggskydd.
Visst är det så, kvalitetskontrollen lämnar säkert mer att önska hos Biltemas tillverkare, troligen är det däri de lägre priserna ligger.
Tråden heter fortfarande "Lidl' ryggskydd", har du nån rekommendation om dom då? Dom har placerat sig inom topp-3 i 2 tester, utförda (läs beställda) av dels Bike, dels MC-Folket. Kostade bara 349 spänn.
Nej, har inte sagt att de är bäst, men vad talar för att dessa hjälmtillverkare, som visat sig i dessa tester vara bäst skulle bli så mycket sämre jämfört med konkurrenterna?
Och vad talar för att Biltemas hjälmar skulle vara så bra, då vi inte ens sett ett enda testresultat från något testinstitut, utan endast ett uttalande att det med råge klarar CE klassning.
Jo, visst har du väl sagt att de är bäst?
Vad som talar emot? SHARP-testerna! Utförda inom det senaste året, av en statlig brittisk instution.
Där placerar sig flertalet mycket billigare hjälmar före Shoei och Arai, ex.vis Marushin, Caberg och Lazer.
Vad diskussionen har handlat om här, är att det inte är likhetstecken mellan pris och säkerhet, en Marushin-hjälm för 1400:- är enligt Sharp-testet säkrare än en Shoei-hjälm för 5000:- som ett exempel.
Som sagt, ger mig inte in på Biltema-hjälmarna, då jag inte vet nåt om dom, tänker inte sitta här och gissa.
Motbevisa mig då,att så inte är fallet? Jag har som sagt bevisat att, om nu ryggskyddet var felmärkt, så var det åtminstone dålig kvalitetskontroll i produktionen och därigenom klarade den inte CE klassningen, eller så var den så dålig att den inte gjorde det, och du har inte bevisat något att deras hjälmar klarar CE märkningen med glans.
Har DU bevisat? Ett (1) slag tog utanför skyddet, därför blev medelvärdet för högt så att skyddet underkändes. Resten av de 7 slagen var med marginal inom gränsvärdena.
Alla som väljer att köpa Biltemas ryggskydd för att dom inte har råd eller lust att betala för ett dyrare ryggskydd har bättre skydd än om dom skulle kört utan, vilket fortfarande VÄLDIGT många motorcyklister gör!
Ett ryggskydd som man använder är ett säkert ryggskydd!
Som P-O har sagt, maila Biltema så kanske du också får ta del av CE-testet på deras hjälmar. Han respekterar ju bara förtroendet han fick av Biltema.
Last edited: