Lidl's ryggskydd

steFAN

New member
Njäe, jag tror det är plasthjälmar de säljer. Ni andra som åxå köpt Lidl's ryggskydd i år, vad tycker ni om dom? Bra? Mindre bra?

Kan bara hålla med Ullis ....Körde 12mil med mitt idag å det kändas som jag hade puckelrygg......Ska ge det en chans till att forma sig annars åker det i sopkorgen.....
 

Katarina

Helt okej
Okej, jag har i och för sig bara använt det nån timme i stöten på trafikskolan, det har än så länge känts bra så jag får se hur det känns lite längre fram efter fler timmar och flera mil.
 

Marie

Banned
Kan bara hålla med Ullis ....Körde 12mil med mitt idag å det kändas som jag hade puckelrygg......Ska ge det en chans till att forma sig annars åker det i sopkorgen.....

Och om det inte är bra så åk för hundan tillbaka och reklamera det!!!!!
Skänk inte bort pengarna!!!
 

autogull

New member
Jag fick en utskrift uppstucken under näsan i dag som var från ett annat forum som handlade om ryggskydd. Jag köpte detta ryggskydd i dag på Lidl i Haninge som dessutom är CE-godkänt, den verkar vara hyfsad för 349 pengar. Jag har precis börjat övningsköra och inte haft nåt skydd alls över huvudtaget :eek: så det är bättre med nåt skydd än inget i alla fall. :)
De skulle ha annat inom MC också men tyvärr verkade sakerna gå åt för jag hittade inte ens stövlarna som skulle finnas och detta började de sälja först i går. Hjälmar fanns för en billig peng med 3 års garanti + handskar men det var bara fyra par i stl L + XXL men tunt var det med MC-grejor där.

handlade hjälmar på Lidl i gbg idag. har precis beställt en mc-scooter. nu e de bara lås jag behöver oxå. Ja vill inte betala mer än nödvändigt, men de ska såklart vara klassade och godkända saker. hjälmarna verkar klart schyssta tycker jag.

men jag hittar ingen hemsida för B-Square. konstigt. någon annan som vet? ja tänker om man behöver köpa nytt visir så småningom
 

puttepj

New member
Var på Lidl och klämde på deras klapphjälmar (öppningsbara integral) för 599:-
Kändes sniken jämfört med min Bullfighter VSX Tiger som jag har nu, men som inte är öppningsbar.

Jag kan iofs acceptera en viss skillnad i kvalteteskänsla om man kan lita på hjälmen, du får trots att 4 stycken för samma pris om min Bullfighterhjälm. Hittade inte någon stans en beskrivning om vilket material den var gjord i och är hågad att hålla med om att det verkar vara plasthjälmar.

Efter en stunds funderande både i butiken och hemma lade jag till slut ner det hela. Jag åker nog till Tullinge och köper mig en öppningsbar Bullfighter VSX för 2.5K, just för att jag gillar den har redan har, även om jag insett att jag skulle satsat på en öppningsbar integra från början (lärdomspengar och jag får en rätt bra reservhjälm trots allt i den jag redan har...)

Deras regnställ för 219:- imponerade på mig. Tror dock att det var lite för litet för att ha ovanpå mitt allväderställ, annars hade jag köpt det.


/putte
 

Yamahama

New member
Ryggskydd

Jag var inne i morse på Lidl och kollade deras ryggskydd, kände, vred och klämde men...nä. Fick ingen aha upplevelse, förmodligen är bättre än inget.

När jag övningskörde köpte jag på Biltema, deras ryggskydd är både bekvämt, ledat och ventilerar bra. Körde under sommaren och fick en ordentlig komforttest då(självklart är det godkänt).
 

Bänkad o Klar

New member
...Efter en stunds funderande både i butiken och hemma lade jag till slut ner det hela. Jag åker nog till Tullinge och köper mig en öppningsbar Bullfighter VSX för 2.5K, just för att jag gillar den har redan har, även om jag insett att jag skulle satsat på en öppningsbar integra från början (lärdomspengar och jag får en rätt bra reservhjälm trots allt i den jag redan har...)

/putte

Nu blir jag nyfiken för jag går i samma tankar själv, att köpa en öppningsbar integral. Dock är det många som avråder mig och menar på att jag kommer att ångra mig :eek:
Vad är det som gör att du "insett" att du skulle ha skaffat dig en öppningsbar från början :confused:
/Jojje
 

puttepj

New member
Nu blir jag nyfiken för jag går i samma tankar själv, att köpa en öppningsbar integral. Dock är det många som avråder mig och menar på att jag kommer att ångra mig :eek:
Vad är det som gör att du "insett" att du skulle ha skaffat dig en öppningsbar från början :confused:
/Jojje

Hej Jojje. Jag är glasögonbärare och jag insåg ganska snabbt att den integralhjälm jag, kan jag inte sätta på mig eller ta av med glasögonen på.

Kan låta som ett sk..t-problem men faktum är att det blir rätt många extra moment om man skall ta av sig glasögonen, lägga dem på t.ex. sadeln för att de inte skall ramla i backen, sätta på sig hjälmen och sen sätta på sig glasögonen genom visiröppningen.
Att ta av sig hjälmen lite kort när man stannar till, känns ofta som så jobbigt att man låter bli om man kan t.ex. vid tankning.

Sen i mitt fall har jag ytterligare ett problem. Jag har hörapparater och det finns inte en chans att ha dem i när jag tar av mig eller sätter på mig hjälmen. Nu är jag inte döv, utan har hörselnedsättning så det klarar jag mig utan, normalt sett. Jag har dessutom en blåtandslösning till hörapparaterna så att jag har en kabel runt halsen, kopplad till telefonen via blåtand. Då kan jag höra telefonen när den ringer genom att det ringer i hörapparaterna. Jag har ett sånt jobb att jag då och då behöver veta när nallen ringer. Jag behöver inte svara direkt, men bör kunna köra åt sidan och lyssna av mobilsvar, ringa o.s.v. Vid dessa tillfällen skulle det vara guld om jag kunde få på mig en hjälm med apparaterna i och därmed kunna höra om det ringer.

Men hörapparatsproblemet är sekundärt, det är glasögonen som gör att jag vill ha en öppningsbar integral.

/putte
 
Last edited:

Bänkad o Klar

New member
....glasögon.....hörapparater och blåtand....

Putte, i ditt fall är det en öppningsbar integralhjälm som gäller, ingen tvekan om det ;) I mitt fall är det inte alls så viktigt som det är för dig. Mina funderingar ligger i smidighet och komfort samt att slippa krånglet med solglasögonen (och numera finns det ju inbyggt i båda hjälmtyperna).
Tack så mycket för ditt svar - det gav ytterligare perspektiv på mitt eget behov.
Hälsningar
Jojje
 

Yamahama

New member
Köpte en KBC i höstas på MC poolen (kanon). Fick rådet av dom att inte köpa en öppningsbar pga sämre hållfasthet vid kollision och i de fall det finns infällt solskydd i hjälmen kan de orsaka förvärrade ansiktsskador likaså.

Personligen så tycker jag de verkar jäkla bekväma och smidiga, man slipper bökert med solglasögon och med tiden så kanske det blir en, men som ny i gemet så kalkylerar jag inte med säkerheten.
 

-ah

New member
-och mitt lilla råd är att skydda dig så gott det går, så långt det är rimligt.
Skydden, antingen det är hjälmar, öronproppar eller suspensoirer, ska vara bekväma att bära, möjliga att betala och lätta att hantera.
Ett bra skydd som ligger på hatthyllan är sämre än ett dåligt skydd som används. ;)

Och ja, klapphjälmar ger inte samma skydd som en helgjuten integralhjälm. Av likvärdig kvalité.
Det kan ju vara rent livsfarligt att kliva ur sängen, eller hur? För kalenderbitaren kan riskerna säkert kalkyleras.
För oss andra räcker det med sen gnutta sunt förnuft.

Usch, vad präktig man blir här...:(

Det finns bra klapphjälmar som kan rymma de hörhjälpmedel du vill ha, och som är bekväma att använda med glasögon. Nackdelen är väl i första hand att klapphjälmar generellt är lite tyngre - somliga väldigt mycket tyngre - än integralhjälmar.
 

jan-olovj

New member
Öppningsbar hjälmar väsnas mer med dess leder och öppningar för solglasen åtminstone Cabergs Justisimo. HJälmen är väldigt bekväm och solgasen jättebra men vilket helvetiskt oväsen det är inne i hjälmen bra hörselskydd är ett måste.
 

puttepj

New member
Jag beställde öppningsbar Bullfighter VSX i fosfor-färg.
I princip är det samma hjälm som den jag har förutom att den är öppningsbar.
Tar ett par veckor innan jag får den, men det är det värt.

/putte
 
Last edited:

Blomqvist

New member
Öppningsbar hjälmar väsnas mer med dess leder och öppningar för solglasen åtminstone Cabergs Justisimo. HJälmen är väldigt bekväm och solgasen jättebra men vilket helvetiskt oväsen det är inne i hjälmen bra hörselskydd är ett måste.

Jag har haft ett gäng öppningsbara hjälmar, och jag kan inte påstå att dom fört något särskillt oväsen. De märken jag provat är Lazer, Schubert och BMW Systemhjälm.

Schubert-hjälmen lyckades jag dessutom krocktesta genom att landa på ansiktet vid en omkullkörning. Och jag kan inte påstå att den skulle ha varit mindre säker än en helgjuten hjälm.

Kraschar man så hårt att fronten öppnar sig på en öppningsbar hjälm av bra kvalitet så tror jag faktiskt inte det spelar någon större roll, förutom att man kanske skulle kunnat ha öppen kista på begravningen om man använt en helgjuten hjälm, för har huvudet utsatts för så stora krafter så plockar man nog ner skylten och tackar för sig oavsett...

Enda nackdelen med en öppningsbar hjälm är att den är tyngre, och tyngden spelar stor roll vid en olycka eftersom det blir värre för nacken ju tyngre hjälmen är.
 

puttepj

New member
Jag har haft ett gäng öppningsbara hjälmar, och jag kan inte påstå att dom fört något särskillt oväsen. De märken jag provat är Lazer, Schubert och BMW Systemhjälm.

Schubert-hjälmen lyckades jag dessutom krocktesta genom att landa på ansiktet vid en omkullkörning. Och jag kan inte påstå att den skulle ha varit mindre säker än en helgjuten hjälm.

Kraschar man så hårt att fronten öppnar sig på en öppningsbar hjälm av bra kvalitet så tror jag faktiskt inte det spelar någon större roll, förutom att man kanske skulle kunnat ha öppen kista på begravningen om man använt en helgjuten hjälm, för har huvudet utsatts för så stora krafter så plockar man nog ner skylten och tackar för sig oavsett...

Enda nackdelen med en öppningsbar hjälm är att den är tyngre, och tyngden spelar stor roll vid en olycka eftersom det blir värre för nacken ju tyngre hjälmen är.

Skall bli intressant att jämföra eftersom jag har en hjälm av samma fabrikat och modell, bortsett från att den jag har inte är öppningsbar. Får väl se om det är någon större skillnad. Båda är gjorda i tri composit. Den jag har idag väger 1390gr och den öppningsbara bör ju logiskt bli tyngre.

Det blev nästan lite trådkapning det här, och det var inte avsikten. Mitt ursprungsämne här, var att jag inte upplevde Lidls klapphjälm lika kvalitativ som den hjälm jag har och långt ifrån lika gedigen i öppningskontruktionen som den Bullfighter jag klämde på idag.

Sen om den faktiskt ÄR sämre eller ej, kan jag inte svara på, bara att det kändes lite sniknare.

/putte
 

-ah

New member
Den jag har idag väger 1390gr och den öppningsbara bör ju logiskt bli tyngre.



/putte

Efter tillräckligt många år med en BMW EVO 4 bytte jag till en Shoei Multitech.
Betalade €250 i höstas inkl alla tillbehör, så inte blev jag ruinerat helller. Betydligt lättare, men väger ändå nått hundratal gram mer än en helintegral. Ca 1500 g enligt min våg.
Den känns dock lättare än vad den är i förhållande till BMW-hjälmen, antagligen pga bättre skalform. Den är dessutom mycket tystare.
-å så får jag bekvämt plats med glasögonen, inte minst! :)
 

SuperRetard

New member
Att köpa mc-skydd på Lidl är som att dricka kranvatten i Egypten!

U just don´t!

En bra hjälm kostar från ca 3000, ett rygg dryga tusenlappen, stövlar 2500 och uppåt och handskar också runt tusenlappen.

Köper man skydd för att de ska vara bekväma, billiga och snygga så kan man lika gärna stoppa en kudde på sadeln och köpa en vindtät jacka på Stadium så är ju saken biff.

Bryr man sig om skydden så inser man att det finns en anledning till att saker kostar pengar.

Tjejen har börjat övningsköra nu. Hon provade tom att krascha i helgen (bromsade på sig (på inhägnat område)). Redan när hon började åka med bakpå inköptes:

Halvarsson allväder - beg (billigt men med bra, fasta skydd)
Halvarsson ryggskydd - samma begrunda
A-stars stövlar av ok kvalisort och lite för billiga handskar
Shoei Raid II - 4000.. NY (självklart!)

Nu är det tyvärr dags för en ny hjälm igen efter ca 3 mil. Nya handskar har redan räddat handlederna på henne eftersom hon gled på händerna en bit (de gamla hade gått igenom direkt och asfalten ätit upp ledband och allt i handlederna. Nytt ryggskydd ska till i mer optimal stl och med mer rörlighet och stövlar med "riktigt" skydd ska uppgraderas då hon själv insåg skillnaden på hennes "enklare" stövel mot mina racepjäxor om hon hade hamnat mellan hoj och asfalt istället.

Faktaspalt:

- Det kostar att åka hoj
- Man är vansinnigt oskyddad på hoj
- Hälften så många hjul som en bil gör att man kan ramla av tusen orsaker
- Ingen är perfekt
- Det är inte värt att skada sig i onödan
- Man KAN påverka hur illa man skadar sig av en ev. olycka
- Det händer alla, förr eller senare
- Pengar är bara papper
- Att åka hoj är en prioritering, fullfölj den med bra utrustning

Poäng:

Har man inte råd att ha "riktiga" skydd på sig när man åker, låt bli att åka en säsong till och spara undan de pengarna. Det kommer inte vara värt det om det händer nåt!

Det är för mig oförståeligt hur man har råd att snåla på sin egen säkerhet. Ett rygg skydd kostar 2 utekvällar, ett par stövlar 5-6 utekvällar, en bra hjälm en partyweekend med boende och dåliga skydd kan kosta en livstids invaliditet!

Att prioritera är enkelt ;)!
 

puttepj

New member
Hund.
Det du skriver är att betalar jag mycket så får jag en säkrare produkt.
Tror inte att det alltid finns en slavisk koppling mellan prisbild och kvalitet så som du beskriver den.

Gissningsvis har du säkert rätt att en hjälm för 500:- hos en mathandlare inte kan mäta sig med en etablerad hjälmtillverkare hos en 'proffsbutik', men jag är helt övertygad om att den fina butiken också gör en betydligt större vinst, pengar som inte går till kvalitet.
t.ex. Varumärke och brandning av varumärken kostar också en massa pengar som inte kommer säkerheten tillgodo.
Det kan därmed finnas anledning till att inte blint lita på att ju dyrare dessto säkrare. Det måste finnas mer faktorer som spelar in.

Jag ratade Lidl's hjälm pga av att den kändes rätt sniken, att det inte framgick av vilket material den var tillverkad. Köper man produkter till ett lägre pris måste man självklart vara betydligt mer kritisk.

/putte
 

P-O Noren

New member
Jag håller helt med dig.
Man skall använda de bästa skydden man har råd att köpa.
Bättre att spara ett tag och köpa bättre skydd än att handla billiga.

som sagt.... man får vad man betalar för.

Du ska nog hellre läsa på ordentligt och studera tester.

Finns ingen solklar koppling mellan pris och skyddsnivå.
I dagens globaliserade värld finns det gott om företag som köper in produkter tillverkade med samma material och metod till bråkdelen av kostnaden.

Idag betalar du mer för märket än den faktiska produkten många gånger.
 
Top