Lidl's ryggskydd

Jojye

New member
Jag håller helt med dig.
Man skall använda de bästa skydden man har råd att köpa.
Bättre att spara ett tag och köpa bättre skydd än att handla billiga.

som sagt.... man får vad man betalar för.


Såå då kör man utan tills man har råd med det dyrasted skydded på marknadedn även om det kan handla om flera månader?
 

P-O Noren

New member
Det är för mig oförståeligt hur man har råd att snåla på sin egen säkerhet.

Allting handlar inte om pris. Finns många dyra produkter på marknaden som när det har testats i oberoende tester inte visat sig hålla upp till kraven.

Priset är ingen garanti i sig, man måste läsa på i tester och jämförelser. Där klarade sig 2006 lidl-skydd lika bra som exempelvis haqlvarsson.
http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/produkttest/ryggskyddstest _ 06.pdf
 

P-O Noren

New member
För övrigt kan jag tycka synd om dom som sparar pengarna i månader och sedan knatar in till den lokala handlaren med enda målet att köpa det dyraste produkterna han erbjuder.

Sweet jesus...

(handlarnas önskekund, inte undra på att man får gratis kaffe när man väntar...)
 

Jojye

New member
Jag håller helt med dig.
Man skall använda de bästa skydden man har råd att köpa.
Bättre att spara ett tag och köpa bättre skydd än att handla billiga.

som sagt.... man får vad man betalar för.

Så vad är skillnaden på en SHOEI X-Spirit i svart för 7000kr och en SHOEI X-Spirit med grafik för 9000kr? Är det bättre skydd i den senare då? Är färgen magisk?
 

P-O Noren

New member
Så vad är skillnaden på en SHOEI X-Spirit i svart för 7000kr och en SHOEI X-Spirit med grafik för 9000kr? Är det bättre skydd i den senare då? Är färgen magisk?

Så blir det rätt så roligt när man inser att biltemahjälmen för 599:-i glasfiber med innerskal av EPS uppfyller samma tester och säkerhetsnivå.
:D

6400 kronor man kunde ha lagt på något annat roligt som 561 liter bensin eller så kunde man köpa 11 hjälmar på biltema.
 

jan-olovj

New member
Jag läste nån stans att det bästa skydden är dem som jag använder inte de som ligger på hyllan.
 
B

Batman

Guest
Lidl:s ryggskydd

Att köpa mc-skydd på Lidl är som att dricka kranvatten i Egypten!

Poäng:

Har man inte råd att ha "riktiga" skydd på sig när man åker, låt bli att åka en säsong till och spara undan de pengarna. Det kommer inte vara värt det om det händer nåt!

Att prioritera är enkelt ;)!

Läste din insändare och kan bara säga "fantastiskt"
Gjorde en resa till nordvästra Frankrike förra året på 600 mil och i år ska jag ner till Bayern på en vstromträff och den blir på mellan 400-500 mil, nu till min fråga har jag prioriterat rätt om jag använder Lidl:s handskar, ryggskydd och mcstövlar på mina resor?
PS Vet du vart ditt Halvarsonställ är tillverkat? du kommer att få minuspoäng om du svarar Sverige.
 

rednax

New member
Jag har haft ett gäng öppningsbara hjälmar, och jag kan inte påstå att dom fört något särskillt oväsen. De märken jag provat är Lazer, Schubert och BMW Systemhjälm.

Schubert-hjälmen lyckades jag dessutom krocktesta genom att landa på ansiktet vid en omkullkörning. Och jag kan inte påstå att den skulle ha varit mindre säker än en helgjuten hjälm.

Kraschar man så hårt att fronten öppnar sig på en öppningsbar hjälm av bra kvalitet så tror jag faktiskt inte det spelar någon större roll, förutom att man kanske skulle kunnat ha öppen kista på begravningen om man använt en helgjuten hjälm, för har huvudet utsatts för så stora krafter så plockar man nog ner skylten och tackar för sig oavsett...

Enda nackdelen med en öppningsbar hjälm är att den är tyngre, och tyngden spelar stor roll vid en olycka eftersom det blir värre för nacken ju tyngre hjälmen är.

Såg bilder på kraschade flipup-hjälmar på Adv Rider. På vissa märken i alla fall, så är det stor risk att den uppfällbara delen ryker av i första smällen, varefter ansiktet är oskyddat. Det handlade inte om så svåra smällar att det inte spelade någon roll pga skadorna i övrigt.Det lönar sig att kolla ordentligt på låsmekanismen.
 

-ah

New member
poster69861419.jpg


;)

Den har varit uppe här förut, SHARP testen http://sharp.direct.gov.uk/about-sharp/test-protocols/
Det är inte nödvändigtvis den dyraste hjälmen som skyddar bäst.

Men tron på ett häftigt överpris har väl samma verkan som ett riktigt gott sockerpiller.
En småtrist 1000 kronors Lazer LZ 6 ger ju faktiskt ett - objektivt mätt - bättre skydd än en 9000 kronors Shoei X-Spirit med full grafik, flames och provisionsstinn försäljare.

Då återstår det individuella valet, passform, komfort, ljudnivå, storleken på plånboken. Och kanske lyckan av att ha råd med och äga något som inte kreti och pleti går runt med.
Men det är ju inte alla som bryr sig om sån't. Lyckligtvis.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
PS Vet du vart ditt Halvarsonställ är tillverkat? du kommer att få minuspoäng om du svarar Sverige.

Mitt Halvarssonställ är bränt på tippen sen 12 år eller så..

Jag kör STR, Sidi, och Shoei!


Din referens om tillverkningsland är i det närmaste skrattretande. Alla produktionslinjer har fallgropar. Frågan är hur kvalitetskontrollen ser ut.


Och den som påstår att 1000 biltemahjälmar håller lika jämn kvalitet som Arai eller Shoei får börja plugga igen. Detsamma för de som hänvisar till diverse "jämförelsetester" där biltemahjölmen minsann var lika bra som en 10 ggr dyrare hjälm.

De testerna är alldeles för enkla och skevt utförda för att ge mig trygghet.

Tror ni verkligen att en plastbit med random instoppad frigolit skyddar era huvuden lika bra som en komposithjäm? Tror ni verkigen att man betalar 4,5 pix för en XR1000, eller 7 lök för en Arai för märkets skull?
 

SuperRetard

New member
Hund.
Det du skriver är att betalar jag mycket så får jag en säkrare produkt.
Tror inte att det alltid finns en slavisk koppling mellan prisbild och kvalitet så som du beskriver den.

Gissningsvis har du säkert rätt att en hjälm för 500:- hos en mathandlare inte kan mäta sig med en etablerad hjälmtillverkare hos en 'proffsbutik', men jag är helt övertygad om att den fina butiken också gör en betydligt större vinst, pengar som inte går till kvalitet.
/putte

Nej, jag menar inte att dyrast = bäst. Det har jag aldrig skivit.

Jag skulle ha råd att köpa en werstingArai för 8 släng om det var så. Men har fastnat för Shoei XR1000 för att den är:

"Riktig" - Gjord i riktiga material, testad i massa olika simulationer med gott resultat.
"Lätt" - Att extravikten för nacken spelar roll behöver man inte vara fysiker för att förstå
"Prisvärd" - Jag har betalat runt 3500-4000 för de jag köpt hittills, nu har de tydligen gått upp, men det är väl kronans värde som med allt annat.
"Perfekt passform" - En hjälms första kriterie för att vara bra är att den ska sitta perfekt!

För mig är den perfekt, absolut inte snordyr, heller inte värst. Men det är en BRA hjälm, som passar mitt huvud perfekt.

Att spara 3000 och åka runt med glasskartong från Lidl på huvet är det dumsnålaste jag hört. Att man inte värderar sig själv högre än så är skrämmande!
 

swischmc

New member
Jag håller med. Det måste vara viktigare att hitta en hjälm som passar kanonbra och som fungerar, än att hitta den billigaste/dyraste.

Min erfarenhet av kvalitét är att man ska välja den i mitten. Billigaste är generellt dåligt och dyraste är generellt märkeskostnader. Ingen vettigt (=normal-ekonomisk) människa köper väl en hjälm för 20 000:- bara för att den är dyrast? Samtidigt är jag klart skeptiskt om en hjälm kostar 500-1000:-, hur går det att tillverka en hjälm för det priset? Man får trots allt vad man betalar för. De stora hjämtillverkarna utvecklar och testar sin hjämar och tar naturligtvis betalt även för den delen i produktionen. Sedan kommer Lidl mfl och säljer "samma" hjäm för en tusenlapp. Materialet kostar, liksom tillverkning.

Det blir lite som IKEA's produkter. Visst fungerar de, men inte lika bra och inte lika länge. Så det handlar mest om hur man vill leva sitt liv. Hemma har jag gärna IKEA-möbler, just för att de är billiga och funktionella. På hojen lägger jag mera pengar, där handlar det om mitt liv.

Lidl ska dock ha en eloge för att de, tillsammans med bla. Meconomen, drar ner priset på andra hjälmar. Förhoppningsvis leder det till att vi får bra hjälmar till vettiga priser.
 

SuperRetard

New member
Swisch: Bra! :tummenupp

Allmänt:

Även OM Lidl kunde sälja en hjälm lika bra som en XR1000 men för 1000:- minde, så hade jag köpt den av Shoei.

Jag skänker pengar till barncancerfonden, jag har autogiro till stadsmissionen och jag betalar GÄRNA några kronor extra i "märkespengar" för att det ska stå Shoei på min hjälm.

För faktum är, att det är Shoei, Arai och några till som driver utvecklingen framåt när det gäller säkerhet. Och en dag är det mina barns säkerhet jag prutar på annars!
 

SuperRetard

New member
Om man så köper en Lidl hjälm för 500 så går pengarna fortfaramde till nån äckligt fet tysk som åker padd-merca och röker Glenn!
 

rednax

New member
det var väl tidningen Bike som hade ett stort hjälmtest för ngt år sedan. Två märken klarade sig bra inkl sk avrullningsprov och det var väl Shoei och Arai. De andra var det många svagheter på. Nog lönar det sig att betala lite mer.
 

stagfock

New member
Man får trots allt vad man betalar för.

Nja, man får aldrig mer än man betalar för:)

I sakfrågan, trådämnet, kan jag inte svara nåt, men om man inte är säker på vad man ska välja så låter det i alla fall vettigt att välja ett godkänt skydd som sitter/passar bra. På mässor mm kan man hitta icke godkända skydd billigt. Säljarna säger att det kostar att få nåt godkänt, men man kan slås av tanken att det kanske inte skulle klara av att bli godkänt...

Snart sluter det nog att regna...:cool:
 

P-O Noren

New member
Tror ni verkligen att en plastbit med random instoppad frigolit skyddar era huvuden lika bra som en komposithjäm? Tror ni verkigen att man betalar 4,5 pix för en XR1000, eller 7 lök för en Arai för märkets skull?

Nej, men det var inte riktigt det vi pratade om.
Biltemahjälmen är en glasfiberhjälm med EPS inredning, dvs samma som min Shoei xr1000. Väger ungefär lika mycket, kanske tom. mindre.
Har dubbelt D-spänne sitter komfortabelt men kostar bara 599:-

Jag betalar mer för mina extravisir till min Shoeihjälm.

Betalar jag för märket eller säkerheten?

Tveklöst att jag betalar för märket...

Kanske man ska tillägga att biltemahjälmen har klarat alla föreskrivna tester med god marginal. Så om ni tror att den är sämre på säkerheten måste ni nog ha mer på fötterna...
 

SailorChief

New member
Klart man betalar en del extra för märket, om det är Shoei eller Arai så kostar det extra,men hjälmarna är ju top of the line, det är INTE Biltemas hjälmar.

Och när man nu har oturen och råka ut för en olycka och man ligger på sjukhuset med skador och läkaren säger "Att om han hade haft den säkraste typen av hjälm så hade han inte fått framtida men,men tyvärr hade han en inte lika fullt så bra", är det då värt att man sparar 4000:- när man köpte en hjälm på Biltema, godkänd men inte mer än man köpte hjälmen som är top of the line??

Biltemas ryggskydd var CE 1 märkt,men klarade inte ens av den lägre nivån, 1 för CE märkningen.Halvarsson var bäst,klarade CE 2 nivån, men klart,Biltemas var billigare men varför spara för sämre säkerhet?

Biltemas takbox klarade inte en krocktest, testarna ville förbjuda den, är det de kvalitetskraven man vill ha på sin utrustning?

Har Ni inte råd med bättre säkerhetsutrustning, sälj motorcykeln och börja trampa, Ni har då Biltemas MC hjälm och kan skryta med att Ni har en cykelhjälm top of the line
 

SuperRetard

New member
Klart man betalar en del extra för märket, om det är Shoei eller Arai så kostar det extra,men hjälmarna är ju top of the line, det är INTE Biltemas hjälmar.

Och när man nu har oturen och råka ut för en olycka och man ligger på sjukhuset med skador och läkaren säger "Att om han hade haft den säkraste typen av hjälm så hade han inte fått framtida men,men tyvärr hade han en inte lika fullt så bra", är det då värt att man sparar 4000:- när man köpte en hjälm på Biltema, godkänd men inte mer än man köpte hjälmen som är top of the line??

Biltemas ryggskydd var CE 1 märkt,men klarade inte ens av den lägre nivån, 1 för CE märkningen.Halvarsson var bäst,klarade CE 2 nivån, men klart,Biltemas var billigare men varför spara för sämre säkerhet?

Biltemas takbox klarade inte en krocktest, testarna ville förbjuda den, är det de kvalitetskraven man vill ha på sin utrustning?

Har Ni inte råd med bättre säkerhetsutrustning, sälj motorcykeln och börja trampa, Ni har då Biltemas MC hjälm och kan skryta med att Ni har en cykelhjälm top of the line

ORD!

Att något är "Godkänt" ger jag inte mkt för. Vilket skit som helst blir godkänt i de tama testerna.

Se bara på Rukka allvädersställ. "Fullt godkända skydd" säger säljaren, men det räcker med att ta på för att inse att det är som ett dubbelvikt toapapper på axel/armbåge etc.

Hjälmar testas fortfarande i alla "märkningar" för slag och tryck. Friktionsrullning, dvs säga hur hjälmen jämnar ut rotationen för huvet när det träffar marken med fart (för jag tvivlar på att jag kommer ramla rakt ned när jag en dag kraschar) mäts öht inte. Ngt som börjar komma fram i staterna bl.a. Men som de ledande märkena jobbat med länge.

Men den som vill spara ett par dagslöner för att slippa köpa en "riktig" hjälm får göra det för mig. Hoppas bara vi inte har samma fsk-bolag!
 
Top