smedpeter
New member
Grejen är nog att om man bortser ifrån det potentiella statusvärdet (som extremt få värderar högre än 0) i att köra miljövänligt på en originell (men dålig) motor så finns det i princip inga fördelar med det.
Ljudet försvinner
Effekten tynar bort i horisonten
Tillgängligheten till soppa är närmast obefintlig, förmodligen jäkligt dyr också (?)
Dåligt utbud av motorer och delar
Extremt bristande kompetens i "kollektivet" om man behöver hjälp (jmf att fråga om att byta ventiler på en R6a)
osv osv..
Det finns helt enkelt inga bra, miljövänliga alternativ, än.
......
Åh, jag häpnar inför denna mängd struntprat. Låt oss avrätta dessa påståenden punkt för punkt ;
1.Det finns bara fördelar med biologisk diesel jämfört med bensinen.
2.Nej, ljudet försvinner naturligtvis inte - men det låter annorlunda. Detta är alltså en smaksak, och tyckande är inget argument.
3.Om marschfarten på den lilla dieselstånkan är 100km/h, så räcker det till. Vi skall väl inte köra med överhastighet ?
4.Tillgången till soppa är god, du kan gå in på närmaste livsmedelsbutik och köpa en flaska solrosolja - du fattar väl att på 1,5 liter kör du 100 km ? Roa dej med att räkna ut hur långt du kommer om hojen har en 14 literstank.
5.Det finns utmärkt tillgång till reservdelar. Motorn är en Yanmar-kopia, och det är en mycket vanlig stationär motor som används över hela världen.
6.Ja, bristen på teknisk hjälp är kanske uppenbar om man uppmärksamt ser på hur litet DU tycks veta om encylindriga dieselmotorer, men nu finns det en värld utanför denna, och varje person som skruvat på en traktor klarar att serva denna motor också. Det finns fortfarande bysmeder eller motsvarande i de flesta samhällen ;-)
Jag avslutar härmed debatten för min del, jag upplever det bara beklämmande när viljan att förstå saknas, och när toleransen för andras åsikter och sakliga argument är nästan noll.