Klimathotet - Vad gör SMC? Inget?

jan-olovj

Active member
Som jag ser det så finns det ingen fritidssyssla som inte påverkar miljön. Det finns altid en transport av något slag bakom, om du endast läser en bok så är det miljöpåverkan. Till och med när vi dör påverkar vi miljön. Det bästa vi kan göra är att minimera de utsläpp som blir. Det bränsle vi själva kan tillverka av biomassa bör vara bäst efter som vi inte frilägger det som magasinerats i forsila.

Jan-Olov
 

Salle

New member
Man ska inte tro allt man läser.... Tex. skövlas inte regnskog för etanolframställning eftersom sockerrör inte trivs på sådan mark. Klart är dock att arbetsförhållanderna på vissa håll är bedrövliga, men.... då är det väl bra att vi startar Svensk produktion som ger arbetstillfällen mm i Sverige?
Här har inte folk det särskilt bra heller: http://ekonominyheterna.se/va/magasin/2007/06/usa_vill_utvidga_sitt_olj/index.xml

Bra inlägg där du.... Konstigt att man ska få höra sådant? :mad: Du anser alltså att om man bryr sig om miljön så bör man sluta köra MC? Jag hoppas att det inte är en åsikt som stämmer med SMCs medlemmar?
//Micke

Försökte bara ge perspektiv. Sett till min totala miljöbelastning här i livet så är min hojhobby en liten påverkan. Jag kommer inte stå och ropa efter E85 för som jag ser det är det en marginell skillnad som det är idag. Det kommer ju ändå ned till att man kan göra mer. E100 t.ex., köra på vätgas och slutligen inte köra alls - eftersom det ändå bara är tidsfördriv och nöje. Bränslet är heller inte den enda miljöpåverkan med hoj. Däck är en bov, tändstift och H#-lamporna är inte särskillt återvinningsbara och vänliga. Motorolja etc.

Det var du som skrev " Klimathotet - Vad gör SMC? Inget?". Om det är sant, misstänker jag att du bara gör några procent mer genom att hojta E85. Är det tillräckligt? Ett steg på vägen kanske, men hur lång är vägen som måste ska vandras? Hur långt skulle det räcka med att SMC drev på E85?
Själv klotade jag hojen i år och har bara kört 70 mil, det är säkert en större miljövinst - tror du inte?

Kan du verkligen se Wetterstrand i ögonen och hävda att du är miljövän bara för att du busar runt på E85 istället för bensin?
Som svar på din fråga, jag anser mig vara miljövän - men min mc-hobby är min lilla synd vid sidan om. Förstår att du finner mitt påstående provocerande, men vad skulle du själv säga till någon som bara återvinner kapsylerna men slänger flaskorna?

Kanske kan konsumenter kräva miljödekleration av alla sina varor, vad har produktion, distribution och konsumtion av en produkt för påverkan? Då kan jag kanske välja bort saker så att mitt samvete tillåter mig köra hoj.

PS. Du har rätt, det är lerjorden söder om skogarna som främst används för sockerrören. Men skitig hantering är det likväl.
 
Last edited:

Newlund

New member
Jag håller med dig Salle.
Det är bättre att stå kvar än att ta de första stegen. I alla fall om resan är längre än att man är inte framme när det första gjorts.

Kan vi seriöst börja diskutera vilka steg SMC kan göra nu istället?

Kör så det ångar // Micke
 

Kungen

New member
Jag tycker vi alla slutar kör motorcykel och ligger hemma i sängen och låtsas som vi kör hoj i stället.. då kan vi köra hoj över hela världen till 0 kronor
på såvis slipper vi miljöförstöring.. olyckor en massa kostnader för allt som har med hojlivet att göra..


nu skall jag ta mig en runda i sängen och låtsas jag är i aplerna o kör en sväng..

Tut tuttt
 

Salle

New member
Nu missförstod ni mig nog. Är det eran argumentation här kommer det inte att nå framgång hos de som är emot motorcyklar.

Det är säkert bra att några väljer att köra på E85. Den är tillgänglig. Dock ska man inte göra sig några illusioner om att det är miljövänligt, enbart miljövänligare. Främsta egenskapen tycks vara att det minskar oljeberoendet, politik?

Vad gäller miljöarbete, så erbjuder branchen redan nu hojar som klarar av olika Euro-# avgaskrav. Katalysator har funnits i många år på hojar. Ändå är det bara en liten del av vagnparken. Man ska vara medveten om livscykeln på våra hojar, väldigt många av dem är gamla, >15 år innan avgaskraven.

Miljöarbete är viktigt, men frågan är om SMC verkligen ska förespråka E85? Antar det beror på hur mycket resurser som SMC har "över". SMC bör främst värna om motorcyklisternas intresse, framgångsrikt på säkerhetsarbete och fortbildningar.

Att ge sig in i miljödebatten kan slå tillbaka, E85-hojar lär inte vinna några större miljöpriser. Det är nog bra att vara medveten om detta.

Ska verkligen SMC driva på lagstiftare? Det tycker inte jag. Ska de påverka leverantörena? Ja, där de kan - men mc-marknaden är inte särskillt stor i Sverige.

@Newlund: Vad anser du att SMC ska göra konkret?
För egen del tycker jag inte att E85 passar på min hoj där räckvidden delvis är ett problem för mig redan idag. Jag har idag inga planer på att köpa en ny hoj med katalysator.
 

Newlund

New member
@Newlund: Vad anser du att SMC ska göra konkret?
Jag gav några förslag på sid två innan tråden drog iväg på en massa sidospår. Men det finns säkert skarpare hjärnor än min bland alla medlemmar. Fortsätt gärna att fylla på med förslag på den listan så kanske det kan bli något vettigt av denna tråd.
Brum brum // Micke
 

Salle

New member
Vad kan SMC göra?
Jag tycker det är hög tid att SMC börjar väcka debatt och driva dessa frågor. Det är bättre att förekomma än att förekommas för att vår, till största del, ”nöjeskörning” inte ska börja begränsas av våra myndigheter.
  1. SMC måste börja med att trycka på för en gemensam överenskommelse om att bränsleförbrukning och CO2 utsläpp/km skall redovisas i MC-tester. En 250 kg MC som drar 0,7 liter fossilbränsle/mil är inte ett vettigt transportfordon när bilar kan köras på biobränsle med samma/lägre förbrukning trots 5 ggr högre vikt.
  2. SMC måste jobba för att det skall bli möjligt att ”lagligt” konvertera en MC till alternativa biobränslen. (E85 konvertering av bilar kommer snart vara möjligt)
  3. SMC borde kunna vara en pådrivare både nationellt och internationellt för att visa fabrikanter att framtidens motorcyklister kommer ha andra önskemål än vad vi har idag.
Vi kan säkert gemensamt komma på mer uppgifter för SMC i dessa frågor?

Mvh // MikeTheBike

Ok, hittade det :) Men tycker ändå inte att det passar in 100%-igt.
  1. Tänkvärd idé, men hur ser körcykeln ut för en hoj? Jag ser inte min hoj som transportfordon, utan som en nöjesmaskin. Till och från banan, på banan och så några rundor på vägar där jag vill accelerera/bromsa/svänga hela tiden. Då får jag leva med högre förbrukning. Det är ofrånkommligt.
  2. Jag ser det som självklart att om det kommer en lagstiftning för att konvertera bilar, att den också täcker mc. Euro3 gäller ju bägge fordonstyperna. Det borde så klart bevakas, vad är statusen idag?
  3. Se mitt tidigare inlägg. Dessutom, när man ser vad tillverkarna tar fram för hojar idag, så verkar större cylindervolym, mer effekt, högre varvtal etc. vara viktigt för att locka kunder. Eftermarknadssystem, PowerCommander etc. verkar vara viktigare än katalysarorer f.n. Euro-# har redan raderat hojar ifrån produktion. Tvåtaktare, mindre luftkylda maskiner, förgasarhojar m.m. har redan försvunnit. Jag personligen saknar några av dem iaf.
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Vad kan SMC göra?
Jag tycker det är hög tid att SMC börjar väcka debatt och driva dessa frågor. Det är bättre att förekomma än att förekommas för att vår, till största del, ”nöjeskörning” inte ska börja begränsas av våra myndigheter.
  1. SMC måste börja med att trycka på för en gemensam överenskommelse om att bränsleförbrukning och CO2 utsläpp/km skall redovisas i MC-tester. En 250 kg MC som drar 0,7 liter fossilbränsle/mil är inte ett vettigt transportfordon när bilar kan köras på biobränsle med samma/lägre förbrukning trots 5 ggr högre vikt.
  2. SMC måste jobba för att det skall bli möjligt att ”lagligt” konvertera en MC till alternativa biobränslen. (E85 konvertering av bilar kommer snart vara möjligt)
  3. SMC borde kunna vara en pådrivare både nationellt och internationellt för att visa fabrikanter att framtidens motorcyklister kommer ha andra önskemål än vad vi har idag.
Vi kan säkert gemensamt komma på mer uppgifter för SMC i dessa frågor?

Mvh // MikeTheBike
Ok, hittade det :) Men tycker ändå inte att det passar in 100%-igt.
  1. Tänkvärd idé, men hur ser körcykeln ut för en hoj? Jag ser inte min hoj som transportfordon, utan som en nöjesmaskin. Till och från banan, på banan och så några rundor på vägar där jag vill accelerera/bromsa/svänga hela tiden. Då får jag leva med högre förbrukning. Det är ofrånkommligt.
  2. Jag ser det som självklart att om det kommer en lagstiftning för att konvertera bilar, att den också täcker mc. Euro3 gäller ju bägge fordonstyperna. Det borde så klart bevakas, vad är statusen idag?
  3. Se mitt tidigare inlägg. Dessutom, när man ser vad tillverkarna tar fram för hojar idag, så verkar större cylindervolym, mer effekt, högre varvtal etc. vara viktigt för att locka kunder. Eftermarknadssystem, PowerCommander etc. verkar vara viktigare än katalysarorer f.n. Euro-# har redan raderat hojar ifrån produktion. Tvåtaktare, mindre luftkylda maskiner, förgasarhojar m.m. har redan försvunnit. Jag personligen saknar några av dem iaf.
Jag har troligen redan kommenterat det här inlägget tidigare vad det gäller "Klimatbluffen". Men kan ju tillägga att ju längre tiden går så framgår det med all tydlighet att Al Gore är en bluffmakare med enbart sin egen profithunger för ögonen.
Ytterligare en sak som bekräftar det är att jag häromdan mötte en granne som är sjökapten och klimatforskare och precis hade kommit hem från en expedition från Nordpolen med isbrytaren Oden. För att göra en lång historia kort så fick dom assistans av en rysk atomisbrytare och dom hade aldrig sett ett så massivt istäcke och trots två stora och starka isbrytare så lyckades dom inte nå Nordpolen. Så det där med global uppvärmning ger jag inte mycket för, och absolut inte att det skulle bero på koldioxid, möjligen solfläckar. Hur skulle man annars kunna förklara att det i historisk tid på våra breddgrader har varit allt från tropiskt klimat till istid? Någon som såg serien "Wild Europe" som gick på SVT för ett tag sen? Men det kanske berodde på alla bilar? :rolleyes:

Som jag sa tidigare så betyder det absolut inte att jag anser att man kan skita i miljön. Tvärt om ska man ta fram miljövänliga och säkra bränslen som t.ex. vätgas och fusionsenergi. Men jag anser att det handlar mindre om några miljöförändringar som domedagsprofeterna talar om utan snarare om vår miljö och att kunna andas ren luft. För även om jorden inte går under så vill man helst slippa att kvävas av ett smoglager som det var i LA tidigare.
  1. Det är sant att man kan tycka att en hoj borde kunna dra betydligt mindre soppa än en bil som väger 5 ggr mer. Men det är inte bara vikten som är avgörande. Även om en hoj är lättare och har mindre front aria så har den ett CV värde som en buss p.g.a. förhållandevis dålig aerodynamik. Sen har vi såna saker som trimningsgrad. Om man räknar på litereffekten på en liten sport 600 men ca. 120 hk så skulle en vanlig Volvo ligga på kanske 5-600 hk och då skulle den nog dra mer. Men det är ändå inte så enkelt, en vassare motor behöver ofta inte köras lika hårt för att uppnå samma prestanda som en slöare.
    Man kan t.ex. jämföra en slö Volvo 740GL på 104 hk som är törstig som en häst eftersom man i princip alltid håller full gas för att skiten överhuvudtaget ska röra sig framåt. Sen kan jag ta min chiptrimmade bil på 170 hk som drar 0,63 l/mil vid blandad runt-stan-körning. Ändå sitter det vassaste chipet som finns i som t.o.m. gör att motorstyrningen bråkar lite ibland och gör så att lambdalampan indikerar fel då och då.
  2. Det finns redan hojar som körs på E85, här är en av EtanolAnders http://www.etanolmc.se
    Det ger förvisso mer effekt att köra på etanol, men det drar betydligt mer och blir därmed dyrare eftersom etanolen inte är såpass förhållandevis billigare än bensin. Men känner jag de nya skattehöjarsoss... jag menar moderaterna rätt så kommer det snart en rejäl skattehöjning på soppa istället för att sänka eller t.o.m. ta bort skatten på etanol. Men dom har ju vanan inne på att höja alla skatter som finns (eller byta namn på dom och kalla det avgifter) så det kommer nog.
  3. Vadå för andra önskemål? Jag skulle gärna köra hojen på vatten, man andra önskemål förutom det har jag inte. Någon slö skoter med 125cc motor? Nej tack.
 

HonkyTonkMan

New member
Sen har vi såna saker som trimningsgrad. Om man räknar på litereffekten på en liten sport 600 men ca. 120 hk så skulle en vanlig Volvo ligga på kanske 5-600 hk och då skulle den nog dra mer. Men det är ändå inte så enkelt, en vassare motor behöver ofta inte köras lika hårt för att uppnå samma prestanda som en slöare.

Dessutom har en högkompad motor bättre verkningsgrad. Det vill säja, om två motorer har samma effekt, så drar den som har mindre slagvolym men högre kompressionsförhållande mindre bränsle. Därför försöker bil- och motorcykeltillverkare att göra motorer med så högt komp som möjligt. Detta motverkas av risken för knackning, vilket dels sänker verkningsgraden dramatiskt, dels är direkt skadligt för motorn.
Vi kanske skulle satsa på små gasturbiner istället. Moderna gasturbiner drar med jämförbart bränsle ungefär lika mycket per kWh som en diesel. Den stora nackdelen är inköpspriset som är tre till fem gånger så mycket som en kolvmotor. Fördelarna är långt serviceintervall, mellan fem och tio gånger så långt som för en kolvmotor, och stor flexibilitet i bränsleval. Beroende på vilka insprutningsmunstycken man väljer kan man köra en gasturbin på nästan vadsomhelst från biogas till havregrynsgröt.
 

Tyrannosaurus

New member
Dessutom har en högkompad motor bättre verkningsgrad. Det vill säja, om två motorer har samma effekt, så drar den som har mindre slagvolym men högre kompressionsförhållande mindre bränsle. Därför försöker bil- och motorcykeltillverkare att göra motorer med så högt komp som möjligt. Detta motverkas av risken för knackning, vilket dels sänker verkningsgraden dramatiskt, dels är direkt skadligt för motorn.
Det är sant som du skriver. Som exempel har nog nya BMW K1200 (tvärställda motorn) ett kompförhållande på 13:1 vilket är något av ett rekord på serieproducerande motorer. Jag tror inte ens att moderna 600 ligger så högt utan någonstans runt 12,5:1.

Det har också gjort att BMW rekommenderar att köra på högoktanig soppa. Den går på vanlig 95 utan att ta skada, men då ser en smart knacksensor till att skydda motorn och sänka effekten.

Vi kanske skulle satsa på små gasturbiner istället. Moderna gasturbiner drar med jämförbart bränsle ungefär lika mycket per kWh som en diesel. Den stora nackdelen är inköpspriset som är tre till fem gånger så mycket som en kolvmotor. Fördelarna är långt serviceintervall, mellan fem och tio gånger så långt som för en kolvmotor, och stor flexibilitet i bränsleval. Beroende på vilka insprutningsmunstycken man väljer kan man köra en gasturbin på nästan vadsomhelst från biogas till havregrynsgröt.
Exakt, och det finns redan. Bara att beställa och hala fram libarn, $150.000 USD är väl inget att bråka om? :D
http://www.marineturbine.com (tryck på MTT logon uppe till vänster). Det skulle faktiskt ha sin charm att komma glidande på en hoj med det ljudet :)
 
P

Pingo

Guest
Vadå för andra önskemål? Jag skulle gärna köra hojen på vatten, man andra önskemål förutom det har jag inte. Någon slö skoter med 125cc motor? Nej tack.

Det är ju inte så att du ska använda en slö 125a istället för en mer fullfjädrad motorcykel annat än i stan för mindre ärenden och då istället för bilen. En större hoj behöver lite längre körsträckor för att bränsleförbrukningen och CO2 utsläpp ska bli riktigt låga.

En 125a kostar så lite i inköp, försäkring och skatt att om du använder den till småärenden istället för bilen så minskar du CO2 utsläppen rejält. Den är dessutom betydligt billigare att äga en en moped.

Du kanske bara inte gillar moppekänslan?

//Pingo
 

Tyrannosaurus

New member
Det är ju inte så att du ska använda en slö 125a istället för en mer fullfjädrad motorcykel annat än i stan för mindre ärenden och då istället för bilen. En större hoj behöver lite längre körsträckor för att bränsleförbrukningen och CO2 utsläpp ska bli riktigt låga.

En 125a kostar så lite i inköp, försäkring och skatt att om du använder den till småärenden istället för bilen så minskar du CO2 utsläppen rejält. Den är dessutom betydligt billigare att äga en en moped.

Du kanske bara inte gillar moppekänslan?
Det här helt sant som du säger att en moppe/scoter/offroad kan vara ett bra komplement och det förordar jag gärna och jag har inga problem med moppekänslan ;)

Problemet för mig är bara att jag bor för långt utanför stan och har för nära till mitt lokala centrum för åka moppe eller liknande.
Jag var inne på en offroad ett tag för flera år sen, och köpte också en, men efter att ha kickat sönder höger ben och fot så gav jag upp och sålde den :eek:
Det senaste jag kickade var moppen för 100 år sen och det är något helt annat än att få snurr på en långslagig 500 stånka. Dom är inte tunga att kicka, men för att få skiten att tända behövs det en viss teknik och snärt som jag inte fick till. Killen jag sålde den till hoppade igång den utan problem på första försöket.

Sen har jag också varit inne på en liten sporthoj. Helst skulle jag vilja ha tre hojar. Den jag har eller liknande (kanske BMW K1200S) För seriöst träff- och långåka, en sporthoj som leksak runt stan och en offroad för korta ärenden.
 
P

Pingo

Guest
Problemet för mig är bara att jag bor för långt utanför stan och har för nära till mitt lokala centrum för åka moppe eller liknande.
Jag var inne på en offroad ett tag för flera år sen, och köpte också en, men efter att ha kickat sönder höger ben och fot så gav jag upp och sålde den :eek:

Att du bor så nära ditt lokala centrum antyder att du kanske förlitar dig på apostlahästar eller trampcykel. Här luktar det en liten miljöfara. Risken med trampcykel och apostlahästar är att du släpper väder och därmed metangas. Just metangasen anses ju vara 10 ggr värre en CO2 för växthuseffekten.

Att ha flera olika stora hojar för olika körsträckor är nog den rätta melodin. Det gäller bara att hitta den optimala kombinationen för de olika körsträckorna man har.

Kanske en elcykel passar till centrumet då?

//Gunnar
 

Hasse

New member
Metangas ä bra

Förlåt men här tror jag ändå att du är något på spåren.
Metangas är ju en fin drivkälla.
Det är kanske dags att gå tillbaka till de privata torrdassen igen.
En liten gastank i bil och hoj med gas som framställs av små familjeföretag vore väl något att satsa på.

Gasbussar i Stockholm fanns ju tidigare men lades ned av för mig okänd
anledning.
Kanske föll det på tillgången av rörliga gasproducenter i storstaden.:D

Skämt åsido tror jag på metangas som drivmedel.
Finns kurser i Linköping för bondgårdsbrukare hur man kan använda gasen
som drivmedel och uppvärmning bla.
/hasse



Att du bor så nära ditt lokala centrum antyder att du kanske förlitar dig på apostlahästar eller trampcykel. Här luktar det en liten miljöfara. Risken med trampcykel och apostlahästar är att du släpper väder och därmed metangas. Just metangasen anses ju vara 10 ggr värre en CO2 för växthuseffekten.

Att ha flera olika stora hojar för olika körsträckor är nog den rätta melodin. Det gäller bara att hitta den optimala kombinationen för de olika körsträckorna man har.



Kanske en elcykel passar till centrumet då?

//Gunnar
 

Tyrannosaurus

New member
Att du bor så nära ditt lokala centrum antyder att du kanske förlitar dig på apostlahästar eller trampcykel. Här luktar det en liten miljöfara. Risken med trampcykel och apostlahästar är att du släpper väder och därmed metangas. Just metangasen anses ju vara 10 ggr värre en CO2 för växthuseffekten.
Shit (bokstavligt talat), det har jag inte tänkt på. Vi måste omedelbart förbjuda utfordring av ärtsoppa med fläsk annars kanske det kommer att rapporteras till Al Gore som kommer utsätta Sverige för ekonomiska sanktioner på miljömässiga grunder.

För att försäkra oss att ingen står i sina mörka köksgömmor med neddragna persienner och dämpad belysning och kokar ärtor ändå så föreslår jag också att vi för säkerhets skull förbjuder torsdagar också och inför 6-dagarvecka.
Váfan, något måste man väl offra för miljöns skull.

Jag tycker också att det kan vara bra att införa miljöskatter på apostlahästarna och trängelskatt i tunnelbanan. Sen springskatt och inte minst spolskatt som jag utvecklade vid något tidigare tillfälle med ett räkneverk på spaken och statligt avlönade WC-kontrollanter som ska läsa av de plomberade räkneverken en gång per månad.
Den som håller sig och bara går varannan dag kan få en skatterabatt och får göra skitavdrag i deklarationen.
 
P

Pingo

Guest
Shit (bokstavligt talat), det har jag inte tänkt på. Vi måste omedelbart förbjuda utfordring av ärtsoppa med fläsk annars kanske det kommer att rapporteras till Al Gore som kommer utsätta Sverige för ekonomiska sanktioner på miljömässiga grunder.
QUOTE]

Utsläpp av metangas från levande kreatur är inte försummbart. Exempelvis de söta kossorna med sina fyra magar producerar massvis med gas.

Jag tror på att straffbeskatta överviktiga personer för de äter ju som grisar och släpper väder i motsvarande grad.
Även idrottsmän och andra hurtbullar producerar mycket gas även om de inte är överviktiga så de behöver också miljöbeskattas.

//Gunnar
 

Newlund

New member
Eftersom jag var vice ordningsman i skolan :) hoppas jag, ännu en gång, på seriösare inlägg från SMC´s medlemmar.
Vad kan SMC göra för att vara en seriös part i debatten om framtida transporter?
Enligt min åsikt borde motorcyklar kunna utgöra en betydande del av framtida generationers transportmedel. Idag ser man oss bara som nöjesåkare som skapar onödig miljöbelastning.
//MikeTheBiker

Ps! Tviveldiskussioner mm kanske vi kan hålla i denna tråd istället?
http://forum.svmc.se/showthread.php?p=13058#post13058
 
Last edited:
Top