HkanB
New member
"4. Ingen har förnekat att klimatet förändras, ibland långsamt och ibland snabbare. Klimatet har aldrig varit linjärt, vi har haft allt ifrån istid till tropisk värme på våra breddgrader."
Tyvärr så visar siffrorna på att vi mäniskor påverkat jordens medeltemperatur (och därmed klimatet) mycker mer än de tidigare svängningar. Här https://xkcd.com/1732/ finns en bild som visar det på ett förenklat sätt.
Låt er inte luras av det lättsamma formatet. Han som gjort bilden är fysiker och har jobbat med robotteknik på NASA så han har bra koll på det där med fakta och siffror.
Givet hur länge det här klotet funnits och framförallt funnits utan oss så är den tid för vilken vi har tillförlitliga data rätt kort. Det finns så vitt man vet ingen data insamlad i Sverige före ca 1720. Alltså i runda slängar 300 år. Vilket är rätt kort tid jämfört med de flera miljarder år som jorden sannolikt funnits. Om nu inte är kreationist förstås, men det är en annan och ännu tristare diskussion. Det dras alltså rätt långtgående slutsatser utifrån ett rätt litet underlag.
Jodå, jag vet att det finns andra sätt mer eller mindre tillförlitliga sätt att anta, gissa, extrapolera o.s.v fram temperaturer från perioder innan vi började mäta. Nu är jag inte äldre än att jag kommer ihåg, att om det jag fick lära mig i skolan en gång vore sant och rätt så skulle vi var på väg mot en ny istid och inte tropikerna. Gamla sanningar blir som liksom inte så bra längre eller? Visserligen är det en av vetenskapens grundpelare att sätta upp hypoteser, testa dem och ändra och justera utifrån resultat. Förutom nu då det är som att svära i kyrkan att ens försynt undra vart den där kommande istiden tog vägen någonstans?
300 års hyfsat säker data och dra slutsatser utifrån det är -det är fredag em och jag är lite trött men-ungefär som att dra slutsatser om temperaturen i morgon utifrån de senaste 0,57 sekunderna eller nåt sånt, mycket kort.
Oavsett hur det ligger till med värmen eller inte så finns det ingen anledning att slösa med de resurser vi har, Konsekvenserna av exploateringar genom t.ex föroreningar och annat elände borde vara nog för att vi skall vara väldigt försiktiga med vad vi tar oss för.