Alexander76
Member
Men det är ju 135g koldioxid som inte fanns där innan. Tror du inte att det har någon effekt alls om du slänger in extramängder av nånting i ett system?135 g koldioxid per km
Men det är ju 135g koldioxid som inte fanns där innan. Tror du inte att det har någon effekt alls om du slänger in extramängder av nånting i ett system?135 g koldioxid per km
Men det är ju 135g koldioxid som inte fanns där innan. Tror du inte att det har någon effekt alls om du slänger in extramängder av nånting i ett system?
Tyvärr så visar siffrorna på att vi mäniskor påverkat jordens medeltemperatur (och därmed klimatet) mycker mer än de tidigare svängningar. Här https://xkcd.com/1732/ finns en bild som visar det på ett förenklat sätt.
Låt er inte luras av det lättsamma formatet. Han som gjort bilden är fysiker och har jobbat med robotteknik på NASA så han har bra koll på det där med fakta och siffror.
Men det är ju 135g koldioxid som inte fanns där innan. Tror du inte att det har någon effekt alls om du slänger in extramängder av nånting i ett system?
"4. Ingen har förnekat att klimatet förändras, ibland långsamt och ibland snabbare. Klimatet har aldrig varit linjärt, vi har haft allt ifrån istid till tropisk värme på våra breddgrader."
Tyvärr så visar siffrorna på att vi mäniskor påverkat jordens medeltemperatur (och därmed klimatet) mycker mer än de tidigare svängningar. Här https://xkcd.com/1732/ finns en bild som visar det på ett förenklat sätt.
Låt er inte luras av det lättsamma formatet. Han som gjort bilden är fysiker och har jobbat med robotteknik på NASA så han har bra koll på det där med fakta och siffror.
Och jag skäms inte en enda sekund över det, för jag är övertygad om att det inte spelar den minsta roll för klimatet. Och även om jan mot all sannolikhet skulle ha fel, så är jag idag över 60 bast, så innan någon riktig katastrof kan hinna inträffa, är jag både död, begraven och bortglömd. Varför skulle jag då bry mig? :lemon:
Du gör helt rätt i att inte skämmas för den CO2 som din V8 släpper ut för om CO2:n från bilen påverkar nåt överhuvudtaget så skapar det en grönare natur :angel:
Jag förespråkar iofs att man tänker på kommande generationer och all annan skit som den släpper ut påverkar miljön, men det är en helt annan sak. Det blir taskig luft, men det påverkar inte klimatet.
Det intressanta är att politikerna, journalisterna, miljömupparna m.fl. slåss mot en halmgubbe men skiter i miljön. Ta bara exemplet att de vill gräva ner utbränt kärnbränsle i bergrum och hoppas att det inte ska börja läcka på 100.000 år. Istället för att upparbeta och använda det i Thoriumreaktorer och sen efter ett antal upparbetningar lagra resten i 100 år, därefter är det ofarligt. Men det är inget att bry sig om anser miljömupparna, viktigare att se till så korna inte pruttar för mycket eftersom det leder till att vi kommer att drunkna - O Yeah!
På tal om smältande is (de oroar sig ju för havsisen på Nordpolen) så kan man göra ett enkelt experiment. Lägg några iskuber i ett glas, fyll det proppfullt med vatten (med varmvatten går experimentet fortare) och låt isen smälta. Hur mycket vatten har runnit över när isen har smällt?
Svar: Noll! Nada! Zip! Is pressar nämligen undan exakt lika mycket vatten som den består av. Så även om varenda gnutta arktisk havsis genom nåt konstigt fenomen skulle smälta bort imorgon, så skulle inte havsnivåerna stiga en enda millimeter.
Och jag skäms inte en enda sekund över det, för jag är övertygad om att det inte spelar den minsta roll för klimatet. Och även om jan mot all sannolikhet skulle ha fel, så är jag idag över 60 bast, så innan någon riktig katastrof kan hinna inträffa, är jag både död, begraven och bortglömd. Varför skulle jag då bry mig? :lemon:
Grundtips: Högst sannolikt inte.Är du seriös med det där?
Grundtips: Högst sannolikt inte.
Gardera med: Tyvärr, ja.
Lottafia är en reinkarnation av en tidigare om jag inte missförstått det numera bannad användare.Ledsamt i vilket fall... :-/
Du kan hålla ditt vattenglas under en rinnande kran istället för att få ett mer verkligt scenario - det är nämligen på land den mesta isen befinner sig.
Jag tycker det finns ett cyniskt tankefel här; "Jag tror inte på att människan påverkar jorden klimat så därför fortsätter jag och skitar ner så mycket jag kan..."
Agerar vi som att det är mänskliga aktiviteter som driver klimatförändringarna och det sen visar sig att det var naturliga processer så är det värsta som kan hända att vi inte kan förhindra katastrofen i hur vi än gör och i bästa fall har vi drivit teknologin att bli mer miljövänlig så vi vinner andra fördelar som ett hållbart samhälle.
Agerar vi som att det är naturliga processer som driver klimatförändringarna och det visar sig att det är våra mänskliga aktiviteter så kommer det vara för sent att göra nått när vi väl upptäcker felet och katastrofen som skulle kunna stoppats kommer över oss utan att vi vunnit nått utöver kollapsen av vår civilisation.
Visst så länge mängden vatten i atmosfären ökar på grund av värmen så kommer infrysningen i Antarktis att öka ända tills temperaturen ökat så mycket att isen börjar smälta. Enligt beräkningar sker de när den globala genomsnittstemperaturen har ökat med ca 10 grader.Samtidigt verkar inlandsisen på Antarktis öka.
Nope blandar inte ihop. För mycket CO2 i atmosfären ökar dess löslighet i havet vilket ökar havets försurning vilket i sin tur dödar bl.a. korall vilket kan att ha förödande konsekvens för livet i havet så även om viss växtlighet gillar det så är CO2 är inte enbart positivt.Just där har du ett klassiskt tankefel när du blandar ihop miljö och klimat. Miljön kan man skita ner och sånt är jag kraftig motståndare till. Klimatet går däremot inte att skita ner för CO2 är ingen skit, utan det är vad bl.a. vi andas ut och som gröna växter lever på. Det är en symbios i naturen. Mer CO2 = Mer gröna växter = Mer syre, så det jämnar alltid ut som automatiskt. Det enda planetariska som kan påverka klimatet är stoft i atmosfären och då räcker det inte med några bilar och pruttade kor, inte ens miljontals av varje. Utan det krävs typ gigantiska vulkanutbrott eller liknande som jag nämnde ovan.
Det vet du inte med säkerhet.1. Risken/chansen att klimatet drivs av mänskliga aktiviteter är ganska precis 0%
Det finns även stora och starka ekonomiska intressen som profiterar på att det inte sker något skifte i vårt sätt att producera och förbruka energi så frågan är vem som är medlöpare.2. Om vi ändå agerar som om den fanns, DÅ kommer kollapsen. Inte klimatiskt utan ekonomiskt. Men det finns stora och starka ekonomiska intressen som profiterar på klimatalarmismen liksom massor av andra skadliga verksamheter i samhället (jag tänker inte bli mer politisk än nödvändigt här) som av någon outgrundlig anledning får med sig stora grupper av oerhört naiva människor som sväljer allt med hull och hår och agerar vettlösa medlöpare. Det var såna som stod längst fram och heilade när Doffe höll sina tal. Idag heilar de åt andra, fast med knuten vänsternäve istället, i övrigt är agerandet ganska likt.
Det får stå för dem.SVT gick t.o.m. ut vid något tillfälle och lät en psykolog sätta en sjukdomsdiagnos på de som inte trodde på klimatbluffen. Det är inte helt olikt Sovjetunionen där regimkritiker spärrades in på sinnessjukhus eller omskolningsläger.
Det var Fredrik Hegel, en tysk filosof född 1770Det var nån som nån gång sa att: "Det enda vi har lärt oss av historien är att vi inte har lärt oss nåt av historien".
Som redan nämnts ovan, det finns storfinanser på "båda sidor" så vems lögner ska vi inte lyssna på? Den ena eller andra sidans lögner eller ingen av dem?Snälla! Gå inte på storfinansens lögner! Lyssna istället på erkända forskare som t.ex Lars Bern. Det spelar heller ingen roll om det råder konsensus eftersom forskning inte är demokratisk. Eller som Einstein sa: "Många experiment har bevisat att jag har rätt, men det krävs bara ett för att bevisa att jag har fel".
CO2 är ingen skit, utan det är vad bl.a. vi andas ut och som gröna växter lever på
Vill bara påpeka att det var Tyrannosaurus som skrev det citat som du tillskriver mig.Det funkar inte så. Om du har ett system i balans med komponenterna A, B och C så kommer du sabba systemet om du stoppar in mer av någon komponent. En ökning av gröna växter (som du nämner otroligt ofta) behöver inte vara en bra sak, även om just du råkar tycka om färgen. Till exempel så har jag hört att flytalger i haven är den största konsumenten av koldioxid och producenten av syre. Vad skulle hända om du säg fördubblar algernas mattillgång? Om du tänker några steg fram?
Vill bara påpeka att det var Tyrannosaurus som skrev det citat som du tillskriver mig.
Det vet du inte med säkerhet.
Det finns även stora och starka ekonomiska intressen som profiterar på att det inte sker något skifte i vårt sätt att producera och förbruka energi så frågan är vem som är medlöpare.
Dessutom har du nu enligt Godwins lag dessutom förlorat argumentationen i.o.m. detta stycke.
Aldrig i livet, jag slutar inte med hojåkning om jag inte på något vis blir fysiskt tillbakahållen, antingen av lagen eller någon hemsk skada. Men jag inbillar mig iaf inte att min nöjesåkning inte har någon effekt på miljön och klimatet.Vi lägger ner allt, speciellt vårt hojintresse för det är ju mest bara nöjeskörning och därmed helt onödig spridning av CO2