Tyrannosaurus
New member
I detta håller jag fullständigt med. I dagsläget hålls vi gisslan av OPEC med diverse excenstriska miljardärer och t.o.m. styr hela länder.Channel 4:s dokumentär "The great climate swindle"
Ingen hade vart gladare än jag om klimathotet var en bluff men även om man bortser från miljövinsterna kan man inte blunda för att beroende av en ändlig energikälla skapar blodsutgjutelse, krig och förtryck.
Tänk vad skönt det vore att kunna be dom dra något gammalt över sig och i princip hälla vatten i tanken.
Det stämmer nog, men samtidigt var det ju onekligen ett antal av dessa forskare som var med i filmerna (dom ligger på "Klimatbluffen allihop, inte bara "The Great Global Warming Swindle") och att IPCC har reviderat sina uppgifter. Ingen utom Al Gore och ett fåtal andra extremistiska domedagsprofeter verkar t.ex. längre tro på "The Hockey Stick Theory".Man får nog vara bra naiv om man tror att Channel 4 i denna film för fram en sanning som helt omkullkastar vad världens ledande klimatforskare (ex. FN´s klimatpanel IPCC) kommit fram till och enats om. Jag är inte forskare/vetenskapsman men litar mer på de sakliga debatter på Internet som framställer den som en extremt vinklad och osaklig film.
Men som jag redan sa. Jag tar inte såna filmer som intäkt att vi kan skita i mljön och så tolkar jag inte heller budskapet. Men jag har aldrig varken gillat eller trott på skrämselpropaganda och domedagsprofeter ("Jesus kommer, domedagen närmar sig, var redo") My (_*_)
Att det både har varit betydligt varmare och betydligt kallare och betydligt extremare väder på våra breddgrader framkom även tydligt i miniserien "Wild Europe" som nyligen gick på SVT och som inte alls handlade om klimatdebatten.
Sen måste man också betänka vad de olika grupperna skulle vinna på sina utspel?
Vem vinner på att tala om att det är en bluff? OPEC? Exxon? m.fl. För bilindustrin bryr sig knappast, dom tillverkar motorer, vad motorerna sen ska köras på är mindre intressant, dom vill sälja bilar och det är allt. Men om det var såna överjävliga inressen bakom varför har då motargumentarna så förhållandevis små resurser?
Vem vinner på skrämselpropagandan? Ofta makthungriga politiker som lättare kan få folket att dansa efter deras pipa och den sidan har betydligt större resurser.
Om nu domedagsprofeterna verkligen är så miljömedvetna som dom säger, varför låter dom då som miljöpartister allihop med sitt "back to the stone age" istället för att tala om ny revolutionerande teknik med t.ex. Vätgas (både direktdrift och bränslecell) och Fusionsenergi?
Jag nämnde just fusionsenergi för en miljöpartist för en del år sen och fick svaret "men vi ska ju inte ha kärnkraft" vilket enbart bevisade att personen överhuvudtaget inte visst vad han snackade om.
En annan fråga som jag redan tog ovan är varför Al Gores film ska köpas, medan motargumentfilmerna är gratis? Jag skulle gärna vilja se den, men betala en stenrik amerikansk politiker för den, "no way".
Det var något som jag gillade med "The Governator" Arnold Schwartzenegger. När han först ställde upp så sa han: "I'm not doing this for the money, I don't need to since I'm rich already".
Ärligt och klart som säkert gav honom många extra röster
Vad det gäller etanol ställer jag mig ganska kallsinnig. Visst, det kan vara ett bra tillfälligt alternativ för att kunna modifiera bensinmotorer. Å andra sidan går det att modifiera bensinmotorer till att köras på vätgas också, så det agrumentet håller inte hur man än vrider det. Etanol är kanske något enklare att hantera och ger framför allt skatteintäkter till skillnad mot vatten och lite ström.Även här har du ett val: Är det något särskilt ämne i artikeln du vill veta mer om så tycker jag du kan börja med att läsa här: http://www.baff.info/faq.cfm och sedan fortsätta vidare på Internet eller biblioteket.
Vad det gäller produktion så ska bensin, diesel, motorgas, etanol mm. också produceras. Det är dessutom lättare att ha med sig motsvarande 20 liter vätgas på hojen än 300 kg batterier.(Lite OT: Artikelns optimism kring vätgassamhället delar jag men har vi tid att vänta till dess? Etanol gör det ju möjligt att göra något redan idag, tom med befintliga fordon. Dessutom räcker det inte att bara lösa vätgasdift rent tekniskt i fordon. Vätgas måste produceras och då oftast med el. Är det bättre att köra på flertaligt omvandlad energi från utbyggd kärn- eller kolkraft? Hur transporteras vätgas säkert? Vem vill göra en krocktest med en vätgastank mellan benen?)
Till slut, vad det gäller krocktesten. Men det är ok att göra en krocktest med en bensintank mellan benen och ett högtrycksbränslesystem under häcken?
Nej jag skulle heller inte vilja göra ett krocktest med en vätgastrycktank mellan benen. Men det är inte aktuellt eftersom en sån tank skulle räcka för kanske 10 km körning.
Nästa fel är att folk när man säger ordet "vätgas" tänker på zeppelinaren Hindenburg. GLÖM DET! Det är ingen som förvarar vätgas på det sättet längre idag. Vi talar om Metallhydrid- eller Grafitnanofibertankar http://www.cem.msu.edu/~cem181h/projects/97/fuelcell/chem1.htm och såna kan du skjuta på med K-pist utan att det händer ett dugg. Prova att göra det på en bensintank