Klimathotet - Vad gör SMC? Inget?

Diversion

New member
Ni är medvetna om att tillverkningen av en produkt ofta står för de största utsläppen? Med det i åtanke kan det mycket väl vara miljövänligare att fortsätta köra sin gamla 740 istället för att köpa en ny hybrid.

Motorcyklar behövs inte i Sverige, de är till 99% rekreationsfordon. Det miljövänligaste skulle vara att förbjuda försäljningen och tvinga alla att samköra eller åka kollektivt beroende på situation. Därför känns miljöpolicy som ögontjäneri.

Med det sagt så är jag inte särskilt oroad över klimatet. Dessutom kör man från politiskt håll med fulspel. Svt ljög ju rakt ut om rapporten i höstas. Man sade att det skulle BLI 4 grader varmare enligt rapporten. I själva verket var rapporten ett försök att analysera vad som KANSKE skulle skulle bli effekterna OM det blev 4 grader varmare. Men se det höll man tyst om. Domedagsrubriker säljer ju bättre och rädda får är lydiga får. Bevare mig från ekotalibaner.

SuperRetard

New member
Summan av den (seriösa) forskning som bedrivits de senaste 10 åren på området saknar också stöd för att vår förbrukning av fossila bränslen skulle ha nåt signifikant samband med den globala uppvärmningen.

Träffade en doktorand som jobbade med närliggande frågor ute för ett tag sen, och även om det finns empiri så går det enligt henne tydligen inte att säga vilken del av förändringen vi ser/förutspår som beror på vår påverkan och vad som är en normal fluktuation. Vi har historiskt haft ett antal istider, och mycket högre medeltemperaturer än vi fasar för nu.

Att dessutom bråka om några grams utsläpp på en personbil som rullar 2000 mil / år när industrin står för 98% av det totala utsläppet blir bara patetiskt.

Hela debatten handlar om goodwill, inget annat. Nån reell effekt av våra uppoffringar är bara önsketänkande.

/ Miljöbil 2008-2012 (sen tog dem bort förmånerna och då försvann surdieseln ;))

Jörgensen

New member

Skye

Kör Mycket!
Så länge man delar bland vänner.. och det är alla motorcyklister. :victorious:

Diversion

New member
Om fildelning inte var tillåtet skulle inte internet vara möjligt. När du skickar ett mail fildelar du. När du skriver ett inlägg här fildelar du. När du kopplar upp dig mot en FTP...

Jörgensen

New member
Jag kan hålla med om att låna ut material är OK men att betrakta SMC:s drygt 65 000 medlemmar som vänner och bekanta ryms inte inom lagstiftarens intention med den upphovsrättsliga lagstiftningen. Därtill kan tilläggas att tillåten fildelningen, såsom mail, skriva inlägg och FTP m.m., är begränsad av personuppgiftslagen, PUL. Så visst vi kan fildela men med vissa begränsningar.

Diversion

New member
Det finns inget större hot att tala om men vill ni göra en insats så ge fan i att byta hoj vartannat år. Det är den största insats ni kan göra, ja förutom att sluta köra helt då.

smedpeter

New member
Intressanta skriverier - alltså de få som håller sej till ämnet i tråden.
Ni får göra hur ni vill, jag tänker fortsätta mitt lilla projekt med att förse en Suzuki GZ 125cc med en kinesisk 406cc diesel och tänker köra den på linolja, solrosolja eller hemtillverkad biodiesel. Inga utsläpp. Det går om man vill ;-)
Den som har råd och intresse kan köpa dem här : http://www.motorrad-leitner.de/dieselwiesel/index.html

SuperRetard

New member
Intressanta skriverier - alltså de få som håller sej till ämnet i tråden.
Ni får göra hur ni vill, jag tänker fortsätta mitt lilla projekt med att förse en Suzuki GZ 125cc med en kinesisk 406cc diesel och tänker köra den på linolja, solrosolja eller hemtillverkad biodiesel. Inga utsläpp. Det går om man vill ;-)
Den som har råd och intresse kan köpa dem här : http://www.motorrad-leitner.de/dieselwiesel/index.html

Grejen är nog att om man bortser ifrån det potentiella statusvärdet (som extremt få värderar högre än 0) i att köra miljövänligt på en originell (men dålig) motor så finns det i princip inga fördelar med det.

Ljudet försvinner
Effekten tynar bort i horisonten
Tillgängligheten till soppa är närmast obefintlig, förmodligen jäkligt dyr också (?)
Dåligt utbud av motorer och delar
Extremt bristande kompetens i "kollektivet" om man behöver hjälp (jmf att fråga om att byta ventiler på en R6a)
osv osv..

Det finns helt enkelt inga bra, miljövänliga alternativ, än.

Jag hoppas att det under min livstid kommer små, effektiva fissionsverk. Fatta det i en Lotus Exige :victorious:. Eller om det kan bli så säkert att det klarar en krasch, i ett 600-chassie! 160 kg och 350 hk, haha.. Med en elmotor som faktiskt går att programmera effektkurva på så att den ger den effekt man faktiskt vill utnyttja på respektive plats. Dejm vad coolt. 60hk i F2, 350hk på dragstriprakan.. Banrekord here we come!

Newlund

New member
Det finns inget större hot att tala om
Fantastisk bra nyhet! Bra att den får komma fram i bruset bland 99,9% av alla forskares rapporter. Jag litar på detta och väljer därför att inte välja de mindre miljöovänliga alternativen som faktiskt finns. Tänker baske mig inte ändra mitt beteende innan någon hittar på en lösning som inte påverkar miljön negativt på något sätt alls. Inte ens en skosula från någon som framställt denna lösning får slitas ut. Den är säkert tillverkad av fossilt material.
Kör så det ryker! // Micke

Diversion

New member
Fantastisk bra nyhet! Bra att den får komma fram i bruset bland 99,9% av alla forskares rapporter. Jag litar på detta och väljer därför att inte välja de mindre miljöovänliga alternativen som faktiskt finns. Tänker baske mig inte ändra mitt beteende innan någon hittar på en lösning som inte påverkar miljön negativt på något sätt alls. Inte ens en skosula från någon som framställt denna lösning får slitas ut. Den är säkert tillverkad av fossilt material.
Kör så det ryker! // Micke

Som jag sa, sluta köra hoj då om du oroar dig och vill göra en insats. Varifrån kommer 99,9%?

SuperRetard

New member
Varifrån kommer 99,9%?

Samma plats som all annan rödgrön smörja. Fantasin!

För ex antal år sen var smör livsfarligt och stora pengar lades på att få "svensken" att äta margarin istället. För transfetter var ju så bra för oss? Detta är ännu inte återtaget.

Snus sades orsaka cancer och klassades på samma sätt som cigaretter, trots att några bevis för snusets skadlighet helt saknades. Heller inte återtaget än trots att det i princip är bevisat (att falsifiera är en sak, bevisa en annan).

Den ökade användningen av fossila bränslen sades vara orsaken till vår stundande undergång. Men inga signifikanta bevis för detta har ännu visats?

Men men.. ju fler trådgårdstomtar som ställer undan bilen desta mer väg och desto billigare soppa (S/D) till mig. Kanon!

Bekymrar mig mer för gummi och bromsdammsrester som vi sprider ut och sabbar ekosystemet med.. För att inte tala om alla ölburkar i Östersjön.

Det finns problem, men koldioxidutsläppen från privattrafik är knappast ett av dem. Är man uppväxt i skärgården och har jämför hur östersjön ser ut nu jämfört med på 80-talet däremot.. Huuga.

stromtrooper

New member
CO2 är miljövänligt. Det är liksom själva förutsättningen för livet på den här kolbaserade divätemonoxidplaneten. Därför eldar jag ved, kör med tvåtaktare, har flera fordon. Jag okynneskör så mycket jag kan, allt för att släppa ut så mycket CO2 jag kan så att alla växter och träd i mitt fordons närhet skall leva, trivas och växa bättre.
Rättelse: det där med tvåtaktare är inte sant egentligen. ;-)

Last edited: