Klimathotet - Vad gör SMC? Inget?

Newlund

New member
* För 251 miljoner år sedan höjdes medeltemperaturen på jordens yta med 6 grader med resultatet att 95 % av allt levande försvann.
* IPCC´s värsta scenario är att mänsklig påverkan kommer att höja medeltemperaturen med 6,4 grader till år 2100 om vi inte agerar nu.

Vi har fått tillräckligt med väckningssignaler och det är dags att sluta trycka på snoozeknappen!

En sökning på detta forum med "E85" ger inte en enda träff. :mad:
Hur kommer det sig att inte SMC agerar på något sätt för att främja bränslesnålare motorcyklar och drift med förnybart bränsle?

Det går ju om man vill. // Micke
 
P

Pingo

Guest
* För 251 miljoner år sedan höjdes medeltemperaturen på jordens yta med 6 grader med resultatet att 95 % av allt levande försvann.
* IPCC´s värsta scenario är att mänsklig påverkan kommer att höja medeltemperaturen med 6,4 grader till år 2100 om vi inte agerar nu.

Vi har fått tillräckligt med väckningssignaler och det är dags att sluta trycka på snoozeknappen!

En sökning på detta forum med "E85" ger inte en enda träff. :mad:
Hur kommer det sig att inte SMC agerar på något sätt för att främja bränslesnålare motorcyklar och drift med förnybart bränsle?

Det går ju om man vill. // Micke

Bra att du tänker i de banorna och har själv gjort ditt bästa genom att köra etanolkonverterat. För precis ett år sedan började jag köra hoj och tänkte då på just koldioxiden och har därför gjort medvetna val vad gäller motorcykeltyper som jag köpt.

Ingen av mina hojar drar mer än 0,3 liter per mil visserligen vanlig 95-oktanig bensin eftersom jag inte kunde finna någon billig cykel för något alternativt bränsle. På de ca 1000 milen jag kört sedan dess så har jag sparat en hel del tusenlappar på mitt medvetna val.

Att finna verkligt bränslesnåla hojar är nästan omöjligt om man inte är beredd att förnedra sig och köpa kinesiska hojar. Motorcykelbranschen vill bara sälja stora dyra hojar med enorma prestanda. En riktigt bränslesnål hoj skulle förståss se ut som en sporthoj men ha en rätt liten motor men vem vill ha en sån skapelse utom jag förståss.

Att just etanolen blivit så viktig är underligt eftersom alternativet metanol kräver hälften så mycket energi att framställa och som bland annat kan tillverkas ur vedråvara. Efter andra världskriget fanns drivmedlet Bentyl som bestod av en tredjedel metanol och resten Bensin. Bentylen fungerade visst utmärkt men hade väl en kristidsstämpel över sig så den försvann.

Enda raka är att myndigheterna befriar fordon från skatt om de släpper ut mindre än en viss mängd koldioxid per kilometer. En viss bonus på trafikförsäkringen skulle inte heller skada för det handlar ju om fordon som inte har en alltför ivrig motor. Med en sådan styrning från myndigheterna så kanske även nollvisionen kan komma inom synhåll.

//Gunnar
 

Yasha

New member
I SMC Stockholm har vi antagit en miljöplicy som är kopplad till den verksamhet vi bedriver och den påverkan som är betydande, vilket så klart är körandet av motorcyklar. Problemet är bara att vi inte vill att folk ska köra mindre, men att man ska utöva sin hobby/resa/utbildning med förnuft och om möjligt minska miljöpåverkan. Vi vill trots allt att folk ska komma till våra kurser och lära sig mer om hur man blir en säkrare mc-förare.

I miljöpolicyn har vi ex.vis några punkter:

  • vi uppmanar våra instruktörer att samåka till kurser i största möjliga utsträckning, då vi oftast tar våra motorcyklar på släp.
  • vi uppmanar de som kör bil att välja ett bränsle som är mer miljövänligt om det är möjligt och köra på ett sätt som minskar bränsleförbrukningen och därmed utsläppen och miljöpåverkan.
  • vi har köpt utsläppsrätter från industrins "pott" för att plocka koldioxid från marknaden och därmed minska utsläppen där med samma mängd som vi själva släpper ut genom vår verksamhet, medräknat alla instruktörers mil till, från och på bana, resursers och styrelsens resor.

Det här är en början, vi kände att vi var tvungna att börja någonstans och det är en knivig verksamhet att miljöanpassa då vårt syfte ju inte är att få folk att sluta köra hoj.

Vi har lite grejer om resurshushållning vid kurserna i form av engångsartiklar mm, men det är ju inte riktigt i linje med den här diskussionen.

Vi har diskuterat i formen att ha eco-drivingkurser för den som vill lära sig köra bräsnlesnålare och miljövänligare, men jag är inte helt säkert på att vi behöver dessa eller att det är rätt väg. Många pendlare på hoj kör ju väldigt snålt redan idag och de som gasar kanske är svåra att nå, de kör inte hoj för att köra billigt utan kanske av andra anledningar.

Fler förslag mottages tacksamt, men jag tror inte etanolkonvertering är ett alternativ för tillfället. (Förutom formaldehyden blir det en hel del marknära ozon också vid etanolförbränningen...)
 
P

Pingo

Guest
Fler förslag mottages tacksamt, men jag tror inte etanolkonvertering är ett alternativ för tillfället. (Förutom formaldehyden blir det en hel del marknära ozon också vid etanolförbränningen...)

Här får man ta av sig hjälmen och bara gratulera till ett väl genomfört arbete. För den riktigt miljömedvetne (snålvargen) kan jag bara rekommendera en 250 cc Qingqi Cruiser som endast drar 0,3 liter/mil. Nu kan man köpa dem från trendimport.se för 14995 kronor helt nya. Min har fungerat utmärkt i 450 mil och tycks ha många fler mil framöver. Toppfart är 120 km/h men det har jag inte testat så jag vet inte hur fort den egentligen går. Den har väldigt god komfort och flyter över ojämnheterna så fint så.
Man ska ha dock inte ha klent självförtroende för att komma med en sådan hoj till någon MC-träff.

//Gunnar
 

Marie

Banned
* För 251 miljoner år sedan höjdes medeltemperaturen på jordens yta med 6 grader med resultatet att 95 % av allt levande försvann.
* IPCC´s värsta scenario är att mänsklig påverkan kommer att höja medeltemperaturen med 6,4 grader till år 2100 om vi inte agerar nu.

Vi har fått tillräckligt med väckningssignaler och det är dags att sluta trycka på snoozeknappen!

En sökning på detta forum med "E85" ger inte en enda träff. :mad:
Hur kommer det sig att inte SMC agerar på något sätt för att främja bränslesnålare motorcyklar och drift med förnybart bränsle?

Det går ju om man vill. // Micke

Ja för egen del så njuter jag av uppvärmningen i fulla drag och bränner så mycket fossilt bundet kol som jag bara kan.

Det där "klimathotet" uppfattar jag enbart som en lösnummersförsäljningshöjande tidningsanka som kvällspressen älskar att använda.

Kör så det ryker!
 

Tyrannosaurus

New member
Vi har fått tillräckligt med väckningssignaler och det är dags att sluta trycka på snoozeknappen!
Har vi? Kolla här http://www.klimatbluffen.se eller "The Great Global Warming Swindle" som den heter på originalspråk (svenskt text).

I det här läget ska man också betänka följande:
Den här är gratis till skillnad mot Al Gore som av allt att döma har gjort sin film "An Inconvenient Truth" (En Obekväm Sanning) med $$$ för ögonen. Den enda "obekväma sanningen" förefaller vara Al Gores egen profithunger. För hade hans avsikt verkligen varit att värna om miljön och informera människor om ett överhängande miljöhot så hade han gjort filmen tillgänglig på t.ex. YouTube och kanske nedladdningsbar från hans hemsida. Som det är nu går det inte ens att kontakta honom för frågor eller mer information.

Det betyder inte att jag anser att man kan skita i miljön och ösa på med föroreningar. Men vad det gäller t.ex. E85 så är det knappast någon ultimat lösning, inte heller att stänga av kärnkraften som miljömupparna vill. För vad ska dom ha istället? Kol? Olja? Elda upp skogen? Och hur ska flisen ta sig från skogen i kraftverken? Det går åt ca. 1000 ton/dag för en mindre stad.
1000 ton / 50 tons bil och släp = 20 fullastade dieseldrivna lastbilar per dag för en liten stad. Oj vad det blev miljövänligt - Inte!

Här har du lite lösningar som bevisligen fungerar men som regeringar inte satsar på eftersom det troligen skulle hota deras makt.
Jag är mycket miljömedveten och intresserad av nya teknologier, men inte av bluffar som grundar sig på av profithunger skapade panikåtgärder.

http://www.fusion.org.uk
http://www.21stcenturysciencetech.com
Fler länkar: http://improvelife.info/links/v65/links.htm#1 (höger spalt)

En person som blev mördad p.g.a. av sin uppfinning: http://www.waterpoweredcar.com/stanmeyer.html

En sökning på detta forum med "E85" ger inte en enda träff. :mad:
Hur kommer det sig att inte SMC agerar på något sätt för att främja bränslesnålare motorcyklar och drift med förnybart bränsle?

Det går ju om man vill. // Micke
Det är inte SMC:s jobb. Dom ska värna om motorcykelintresset. Sen kan man förvisso påtala nya tekniska bränslelösningar. Men E85 är en sådan paniklösning som jag nämnde ovan och knappast något långsiktigt.

Ställ föresten frågan varför SL (Storstockholms Lokaltrafik) lade ner Vätgasbussprojektet? Det kan knappast bli renare än att köra på vätgas vilket enbart genererar vattenånga. Dessutom är vätgas till skillnad från E85 effektivt t.o.m. effektivare än bensin.
Men idag gäller ju t.o.m. dieselbilar som miljöbil. Totalt obegripligt, som om det skulle bli mindre skit när man bränner olja än en mer raffinerad (läs: renare) produkt = bensin.

Men jag håller med om din slutkläm. "Det går om man vill". Problemet är bara att myndigheterna inte vill utan istället skrämmer upp folk med propaganda, hittar på nya (miljö)anledningar att ta ut mer skatt (blir det bättre miljö av att man pungslår folk?)
För att citera den gamle sossen Per-Albin Hansson från den tiden när sossarna fortfarande brydde sig om folket och inte bara sin egen makt: "Varenda skattekrona som inte kommer folket till gagn är STÖLD!"
 

OH-

Member
.................. Motorcykelbranschen vill bara sälja stora dyra hojar med enorma prestanda. En riktigt bränslesnål hoj skulle förståss se ut som en sporthoj men ha en rätt liten motor men vem vill ha en sån skapelse utom jag förståss.
.................
Motorcykelbranchen säljer precis dom hojar som det finns nämnvärd efterfrågan på. Givetvis olika i varje land, det syns ju tydligt om man nosar lite på t ex Tyskland, Storbrittanien, Japan, USA och vår egen marknad.
 
P

Pingo

Guest
Motorcykelbranchen säljer precis dom hojar som det finns nämnvärd efterfrågan på. Givetvis olika i varje land, det syns ju tydligt om man nosar lite på t ex Tyskland, Storbrittanien, Japan, USA och vår egen marknad.

Ja det är den tråkiga sanningen och om en nästan perfekt miljömotordykel marknadsfördes så är det nog bara jag och några få som skulle köpa en sådan hoj.

Visserligen förbrukar dagens motorcyklar betydligt mindre bränsle än en bil och genererar därmed mindre koldioxidutsläpp. Att minska luftmotståndet är den rätta vägen att gå för då krävs inte så många hästkrafter för att hålla uppe farten. Tyvärr blir ju den typen hojar bestraffade av försäkringsbolagen därför att de då liknar sporthojar och inte blir det väl någon ändring på det efter den hetskampanj som bedrivits mot förment farliga motorcyklar.

Tillverkarna skulle nog kunna producera en perfekt optimerad hoj om marknaden efterfrågade det men tyvärr skulle det nog bli så dyra per mil pga försäkringen att inte ens de mest miljömedvetna får ihop det ekonomiskt.

Det vore ju synd om den enda lösningen är att höja koldioxidskatten rejält för att motivera bränslesnåla fordon och ett bränslesnålt körsätt. Med mina hojars bränsleförbrukning så ler jag varje gång jag tankar och brukar samtidigt reflektera över hur billigt det är att köra hoj.

//Gunnar
 

Newlund

New member
Så bra att det börjar diskuteras om detta även här. ;)
Jag återkommer i ämnet och kommer ge min syn på formaldehyd, metanol, vätgas, matbrist och "klimatbluffen" så snart jag har lite tid att samla ihop info.
Det finns svar på allt och sedan får var och en bilda sig en egen uppfattning om man skall lita på IPCC och världens enade forskare eller Aftonbladetjournalistik.

Kör så det ångar // Micke
 

OH-

Member
............ Att minska luftmotståndet är den rätta vägen att gå för då krävs inte så många hästkrafter för att hålla uppe farten. Tyvärr blir ju den typen hojar bestraffade av försäkringsbolagen därför att de då liknar sporthojar och inte blir det väl någon ändring på det efter den hetskampanj som bedrivits mot förment farliga motorcyklar.
...............

Personligen känner jag inte till något försäkringsbolag som klassar hojar efter utseende. Den vanligaste indelningen är att dels klassa hojen på effekt/vikt och dels föraren efter ålder och/eller år med MC-kort.

För min del vore en klassning efter utseende ett tveeggat svärd. Nån närsynt tjänsteman kanske skulle tro att TDM:en är en racer :rolleyes: . Å andra sidan kanske WR:en slapp ligga i klass 5 (extremt låg vikt), det svider lite med en hoj som självdestruerar kring 120 km/h (med originaldrevning).
 

OH-

Member
...........
En sökning på detta forum med "E85" ger inte en enda träff. :mad:
................

Nu minns jag inte om det var här eller på "gamla forumet" men nånstans här finns en positiv grabb som kallar sig "Etanol-Anders" (om jag minns rätt). Han verkar ha koll på det här och har tipsat om konvertering och fördelar. Så helt tyst är det inte.

Nu kanske MC inte är rätt fordonsgrupp att konvertera först. Dom flesta MC körs som fritidsnöje och är inte särskilt mottagliga för ekonomisk styrning och kör mycket korta sträckor så miljövinst per satsad krona blir urusel. Körbarheten blir klart lidande om man ökar vikten (elfordon och hybrider) och det finns inte rimlig plats för bränslen med mycket sämre energi/volym än bensin.
Därmed inte alls sagt att det skulle vara nåt fel att konvertera sin egen hoj till ett mer hållbart och miljövänligt bränsle, tvärt om.
 

Newlund

New member
MC körning är en viktig del av mitt liv, precis som för er andra som är med i SMC. Framförallt trivs jag bäst på grusvägar mitt i vår natur. Jag gjorde därför ett val när jag såg att det var möjligt. För halva kostnaden (1500 kr) av vad en ”häftig” ljuddämpare kostar etanolbestyckades min KTM på rullande landsväg och blev något mindre miljöbelastande. Det är detta det handlar om: ”alla har ett val”. Nästa gång jag köper hoj ligger exempelvis BMWs X-challange med katalysator bra till. Även den går säkert att konvertera.

Jag är den förste att skriva under på att etanol inte är ”den enda lösningen”. Det finns för och nackdelar med allt. Man måste väga dem mot varandra och ta egna beslut när man har möjlighet att välja. När jag ska byta bil nästa gång blir det kanske en biogasbil istället för etanolare?

Channel 4:s dokumentär "The great climate swindle"
Ingen hade vart gladare än jag om klimathotet var en bluff men även om man bortser från miljövinsterna kan man inte blunda för att beroende av en ändlig energikälla skapar blodsutgjutelse, krig och förtryck.
Man får nog vara bra naiv om man tror att Channel 4 i denna film för fram en sanning som helt omkullkastar vad världens ledande klimatforskare (ex. FN´s klimatpanel IPCC) kommit fram till och enats om. Jag är inte forskare/vetenskapsman men litar mer på de sakliga debatter på Internet som framställer den som en extremt vinklad och osaklig film. Ex. En av huvudkällorna i filmen är Carl Wunsch, professor i oceanografi vid Massachusetts Institute of technology. Han har i ett öppet brev berättat hur han har blivit lurad av filmens producenter så att budskapet blev tvärtemot vad han faktiskt anser. Hans öppna brev ligger ute på nätet, http://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/03/swindled-carl-wunsch-responds
Här har du ett val: Välj att tro/inte tro att vi idag påverkar om dina barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv. kommer kunna leva i en dräglig miljö.

Aldehydutsläpp
Andelen aldehyder är med E85 högre men dessa består huvudsakligen av acetaldehyd som inte utgör någon hälsofara. De farliga formaldehydutsläppen är likvärdigt eller lägre jämfört med bensin
Här har du ett val: Kan aldehyd sättas i relation till det stora hot som koldioxid gör?

Övrig text från www.miljomagasinet.se
Det står en väldig massa vinklade sanningar i denna artikel. Att bemöta dessa med fakta är möjligt men det hade blivit en väldig massa text. Helt klart är dock att etanol bara är en energibärare precis som el. Dvs. etanol kan produceras på olika sätt och det är viktigt att välja de minst miljöbelastande. Ofta lyfts bara de sämsta produktionsmetoderna fram i liknande artiklar.
Även här har du ett val: Är det något särskilt ämne i artikeln du vill veta mer om så tycker jag du kan börja med att läsa här: http://www.baff.info/faq.cfm och sedan fortsätta vidare på Internet eller biblioteket.

(Lite OT: Artikelns optimism kring vätgassamhället delar jag men har vi tid att vänta till dess? Etanol gör det ju möjligt att göra något redan idag, tom med befintliga fordon. Dessutom räcker det inte att bara lösa vätgasdift rent tekniskt i fordon. Vätgas måste produceras och då oftast med el. Är det bättre att köra på flertaligt omvandlad energi från utbyggd kärn- eller kolkraft? Hur transporteras vätgas säkert? Vem vill göra en krocktest med en vätgastank mellan benen?)

Vad kan SMC göra?
Jag tycker det är hög tid att SMC börjar väcka debatt och driva dessa frågor. Det är bättre att förekomma än att förekommas för att vår, till största del, ”nöjeskörning” inte ska börja begränsas av våra myndigheter.
  1. SMC måste börja med att trycka på för en gemensam överenskommelse om att bränsleförbrukning och CO2 utsläpp/km skall redovisas i MC-tester. En 250 kg MC som drar 0,7 liter fossilbränsle/mil är inte ett vettigt transportfordon när bilar kan köras på biobränsle med samma/lägre förbrukning trots 5 ggr högre vikt.
  2. SMC måste jobba för att det skall bli möjligt att ”lagligt” konvertera en MC till alternativa biobränslen. (E85 konvertering av bilar kommer snart vara möjligt)
  3. SMC borde kunna vara en pådrivare både nationellt och internationellt för att visa fabrikanter att framtidens motorcyklister kommer ha andra önskemål än vad vi har idag.
Vi kan säkert gemensamt komma på mer uppgifter för SMC i dessa frågor?

Mvh // MikeTheBike
 
P

Pingo

Guest
SMC måste börja med att trycka på för en gemensam överenskommelse om att bränsleförbrukning och CO2 utsläpp/km skall redovisas i MC-tester. En 250 kg MC som drar 0,7 liter fossilbränsle/mil är inte ett vettigt transportfordon när bilar kan köras på biobränsle med samma/lägre förbrukning trots 5 ggr högre vikt.

Jag tror att du här berör det allra viktigaste i sammanhannget om du inte bara tänker på just motorcyklar utan alla fordon.

CO2 utsläppen beror av luftmotstånd och motorns verkningsgrad vid marschfart om vi nu glömmer körsättet förståss. Om verkningsgraden ökas och luftmotståndet minskas så händer något trevligt.

Lite underligt är det att om motorcyklarna hade dieselmotorer skulle vi få maximal verkningsgrad och ett stort varvtalsregister med högt vridmoment och det utan att behöva lika många hästkrafter för att uppnå samma accelerationen 0-100 km/h. Moderna dieslar är faktiskt inte så tröga som de flesta tror. Diskussionen om partiklar är en annan sak som jag ännu inte har någon uppfattning om.

För att komma någon vart med CO2 utsläppen så krävs det nog att alla trafikantgrupper är villiga att dra sitt strå till stacken och det vore ju synd om statsmakterna måste piska fram den viljan i form av höga skatter på CO2 utsläpp.

//Gunnar
 

Bansaie

New member
Dokumentärer

För er som gillar dokumentärer kan jag rekommendera CBC's "Global warming - Doomsday called off"

Den är lite mer balanserad än både "An Inconvenient Truth" och "The Great Climate Swindle" vilka båda innehåller ganska hårda vinklingar och faktafel.

Doomsday Called off kan ses på YouTube. Länken nedan är till del 1/5
http://youtube.com/watch?v=fr5O1HsTVgA

För er som vet vad BitTorrent är så finns en Torrent på ThePirateBay.org så ni kan få tag på hela filmen i ett stycke om ni vill.
http://torrents.thepiratebay.org/34...ming__Doomsday_Called_Off.3462694.TPB.torrent

Själv använder jag inte bara hojen som nöjesfordon utan även som en andra bil. Arbetspendlar i ur och skur så länge säsongen tillåter. Man kan i.o.f.s. säga att det är ett nöje att åka till jobbet då :D
Den drar ju 40-50% mindre soppa än bilen så det är väl en insats för miljön.
 
Top