Ett par repliker från SMC:s sida...
Ja, det är korrekt att informationen inte är värdens bästa och blixtrande snabb.. Varför vi på gårdagens möte kom överens om att jag lägger lite info in i tråden.
Alla testpiloter kan altid kontakta Claes direkt;
claes.unemar@pawsec.com 0733-408770, alt. Jag/Jesper SMC, fast jag är inte 100% uppdaterat, eftersom vi på SMC inte har al info - vilket vi heller inte behöver ha..
Nya avancerade IT produkter, består av såväl båda hardware (ett mix av olika processorer och annan elektronik) och software som styr hardwaren och ger den olika funktioner. I denna business, är det ganska vanligt att det plötsligt kommer uppdateringar eller rakt av nya smartare grejor - Som enten har flera funktioner eller rakt av kan mera, eller har ett billigare pris!
Det medför ofta att man då får göra större modifikationer eller ändringar i den andra del, som .t.ex. softwaren.
Självfallet medför detta att man får ta beslut, om man vill skicka produkter i marknaden som då plötsligt är gamla eller man tar ett beslut om senare leverans av ett bättra och mera modernt produkt.
Som Claes skrev tidigare, har vi haft ett byta av producent - och denna har i sin iver över att jobba med projektet, kommet på nyliga bra förbättringar!
Delar av systemet vill ha samband med den software som kommer ligga bak den mobil App som SMC kommer lansera.
Tidsterminerna runt appen, har också ändrats, vilket primärt är SMC´s fel. Nu är fel, kanske ett "fel" ord! Det som händer där är så pass enkelt att vi har med stor succés visat upp vad vi håller på med i internationellt perspektiv. Och från att vi har haft ett nationellt App projekt, har vi fått ändra fundamentalt i viktiga basstrukturer. T. ex. att anpassa alla databas strukturer, så dom kan hantera andra länder. Vi har just ett annat land som gett kommitment på att dom kommer vara med i Appen.
Även om "boxen" och appen inte är samma sak - är det Claes´s företag som jobbar med detta, och det är inte dessa två projekt som finansierar bolaget. Och eftersom att testerna av "boxen" är kostnadsfritt for SMC och testpiloterna, har vi tyckt att förseningen absolut kan accepteras. Om några testpiloter skulle välja att kliva av, är det full respekt för.
Viktigt för SMC, utöver att vi motorcyklister kan få snabb hjälp mha systemet, har vi nästan lika viktigt också en MC trafik politisk agenda. Och den har vi redan full nytta av, och då är inte tiden viktigaste faktor, men att produkten får så förutsättningar som möjligt.
Vi har fokus från myndighets sidan, såväl nationellt som internationellt - på att SMC, är med att designa, prova, utveckla det som vi som MC experter själva kommer ville ha!
Allt detta är inga bortförklaringar för sen leverans - men, ganska enkelt det läge som vi har - och dom förutsättningar som vi jobbar med. Att sedan info inte har kommit iväg så bra som önskat är en annan sak, och det är jag den första att beklaga..