ITS - Incident Tracking System & 100 testpiloter

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag träffar "killarna" på fredag - och ska lyfta frågan om information till Testpiloterna..

Hoppas att alla förstår och vill acceptera att såväl SMC och vår IT partner inte är globala företag, med obegränsade resurser..
Men, vi gör så gott vi kan med dom resurser som vi har..

Och självfallet ska testpiloterna hållas informerade..


(Att vi sedan, håller på med att få kopplat olika forsknings team, industridesigners, etc., in gör endast projektet mera intressant...)
 

Carnivore

New member
Vi har ju inte ens kommit till vad som är förväntat leveransdatum.

Så mitt tips är att sitt still i båten så kommer det nog så småningom. :)

I skrivande stund så är leverans lite oklar, april/maj är en bra gissning. Det vi sitter och sliter med är just din fråga hur den skall installeras, vi har nu ambitionen att ägaren monterar den själv, vilket förändrar kostnadbilden markant. Vi vill kunna kallibrera den automatiskt.
 

SuperMek

New member
Grabbar, det handlar inte om att klaga, utan det handlar om frågan "kan vi hjälpa till?". Om nu enheten har frågetecken som behöver rätas ut kan det vara klokt att göra sin stämma hörd till de 100 testpiloter som uppenbart har visat intresse för att just kunna stå till tjänst. Så varför inte gå tillväga på det sättet då. Det är den frågan som har ställts. Ren välvilja således.
 

Pawsec

New member
Efter lite förfrågningar vill jag klargöra hur "utrullningen" kommer att ske.

1. Under Maj månad kommer samtliga testpiloter att få en device hemsänd via Post.
2. Det kommer att finnas monteringsanvisningar som inte kommer att vara allt för komplexa utan vi har nu som ambition att du själv kommer att kunna montera devicen.
3. Juni, vi kommer att testa telematrin, dvs att devicen skickar upp data på rätt sätt till oss och att vi har korrekta positioner.
4. Juli larmcentralen kopplas in och hela kedjan kommer att testas så länge vi känner att den behövs.

INGA KOSTNADER KOMMER ATT VARA FÖRKNIPPAT MED DENNA TEST.

Vi kommer även kontakta dem som inte monterat devicen rätt, t ex under plåt. Och se om vi kan göra det på något annat sätt.

Du kommer i god tid att erbjudas att nermontera devicen och skicka tillbaka den kostnadsfritt om du inte gillar produkten.

OBS! DETTA ÄR ETT TEST, INGEN PRODUKT VI TJÄNAR PENGAR PÅ INITIALT.
Under resans gång här har vi "bytt" hårdvara för att få ner priserna om produkten blir verklighet.

Tveka inte att kontakta mig eller Jesper om du har några frågor eller synpunkter.
claes.unemar@pawsec.com 0733-408770
 

SuperMek

New member
Tack för info Claes, det uppskattas!
Finns det återstående och ännu ej lösta frågor där vi testpiloter kanske kan bidra i arbetet att finna svar och lösningar? Kanske kan dessa frågor dryftas här?
 

SuperMek

New member
Ngt nytt på fronten eller ngt datum som vi kan se fram mot?

Jag har mejlat Claes men får tyvärr inget svar från honom. Varför vet jag inte. Jag får intrycket att produkten inte är färdig och/eller att det finns sådana problem att det har satt pannor i djupa veck och att man inte vet vart man skall ta vägen. I annat fall hade det varit mer förståeligt att informationsflödet hade varit bättre än vad det är nu, vilket mest liknar "den stora tystnaden"...
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag har mejlat Claes men får tyvärr inget svar från honom. Varför vet jag inte. ....

Typ såhär är det!
Det finns en organisation av några Svenska MotorCyklister, som har en galen chef i Borlänge, som har lite jobbigt att kontrollera sig.. Enligt hörsago, har han hittat på att "Sqrify" ska styres av en mobil - app.. Och i samband med detta, har han tydligen gett instrux om några enstaka extra funktioner, som en gäng av kloka folk nu håller på att förverkliga.. Under tiden hoppar han själv runt och håller på med annat - idag har han t.ex konspirerad med infrastrukturministern..

Skämt åtsido (fast det var nog ganska seriöst!), ska jag be att Pawsec får en info mail iväg til testpiloterna..
 
Än har jag inte hört något.

Typ såhär är det!
Det finns en organisation av några Svenska MotorCyklister, som har en galen chef i Borlänge, som har lite jobbigt att kontrollera sig.. Enligt hörsago, har han hittat på att "Sqrify" ska styres av en mobil - app.. Och i samband med detta, har han tydligen gett instrux om några enstaka extra funktioner, som en gäng av kloka folk nu håller på att förverkliga.. Under tiden hoppar han själv runt och håller på med annat - idag har han t.ex konspirerad med infrastrukturministern..

Skämt åtsido (fast det var nog ganska seriöst!), ska jag be att Pawsec får en info mail iväg til testpiloterna..

Har inte fåt något mail om när det blir någon leverans.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hej
Det är absolut inte tjatigt att ftåga vad som händer - jag har själv varit aningen irritabel under dagen (zxxx!! = nån typ av smiley!!)

Jag är lovad idag att senast under onsdagen ska alla testpiloter få leveransbesked, etc.
- har du inget besked onsdag afton, skicka ett mail t.: claes.unemar(emailtecken)pawsec.com och en cc t.: jesper.christensen(emailtecken)svmc.se

Jag har varit nöjd med dagens besked från Pawsec.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Det är en inte fråga om att inte ville dela med sig..

Den info jag har fått är i sin enkelhet att alla testpiloter ska få informations mail senast på onsdag, och leverans termin ska vara fastställd i detta mail.

Dvs att innan om några veckor, bör alla ku vara igång.

Och det är mycket pyssel som ska matcha; Hardware box, kabelage, styrnig av box, webb, mobila SIM kort, betalflöden (fast testpiloterna ska inte betala), registrering av testpiloter, adresser, statistik underlag, kommunikation, test av hela pakettet, larm central, etc., -- och sedan SMC som vill ha status - medlem som saknar information, etc..

Sagt i al sin enkelhet..
Men, snart är vi igång...
 
Last edited:

SuperMek

New member
E-postmeddelandet från Claes för 15 dagar sedan innehöll ett besked att larmenheterna skulle levereras till piloterna samma vecka eller senast veckan efter. Det betyder att de nu är försenade ytterligare en eller två veckor. Det är mycket snack på det där företaget. Info och trovärdighet ligger inte på topp.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Ett par repliker från SMC:s sida...

Ja, det är korrekt att informationen inte är värdens bästa och blixtrande snabb.. Varför vi på gårdagens möte kom överens om att jag lägger lite info in i tråden.

Alla testpiloter kan altid kontakta Claes direkt; claes.unemar@pawsec.com 0733-408770, alt. Jag/Jesper SMC, fast jag är inte 100% uppdaterat, eftersom vi på SMC inte har al info - vilket vi heller inte behöver ha..

Nya avancerade IT produkter, består av såväl båda hardware (ett mix av olika processorer och annan elektronik) och software som styr hardwaren och ger den olika funktioner. I denna business, är det ganska vanligt att det plötsligt kommer uppdateringar eller rakt av nya smartare grejor - Som enten har flera funktioner eller rakt av kan mera, eller har ett billigare pris!
Det medför ofta att man då får göra större modifikationer eller ändringar i den andra del, som .t.ex. softwaren.
Självfallet medför detta att man får ta beslut, om man vill skicka produkter i marknaden som då plötsligt är gamla eller man tar ett beslut om senare leverans av ett bättra och mera modernt produkt.
Som Claes skrev tidigare, har vi haft ett byta av producent - och denna har i sin iver över att jobba med projektet, kommet på nyliga bra förbättringar!

Delar av systemet vill ha samband med den software som kommer ligga bak den mobil App som SMC kommer lansera.
Tidsterminerna runt appen, har också ändrats, vilket primärt är SMC´s fel. Nu är fel, kanske ett "fel" ord! Det som händer där är så pass enkelt att vi har med stor succés visat upp vad vi håller på med i internationellt perspektiv. Och från att vi har haft ett nationellt App projekt, har vi fått ändra fundamentalt i viktiga basstrukturer. T. ex. att anpassa alla databas strukturer, så dom kan hantera andra länder. Vi har just ett annat land som gett kommitment på att dom kommer vara med i Appen.

Även om "boxen" och appen inte är samma sak - är det Claes´s företag som jobbar med detta, och det är inte dessa två projekt som finansierar bolaget. Och eftersom att testerna av "boxen" är kostnadsfritt for SMC och testpiloterna, har vi tyckt att förseningen absolut kan accepteras. Om några testpiloter skulle välja att kliva av, är det full respekt för.

Viktigt för SMC, utöver att vi motorcyklister kan få snabb hjälp mha systemet, har vi nästan lika viktigt också en MC trafik politisk agenda. Och den har vi redan full nytta av, och då är inte tiden viktigaste faktor, men att produkten får så förutsättningar som möjligt.

Vi har fokus från myndighets sidan, såväl nationellt som internationellt - på att SMC, är med att designa, prova, utveckla det som vi som MC experter själva kommer ville ha!

Allt detta är inga bortförklaringar för sen leverans - men, ganska enkelt det läge som vi har - och dom förutsättningar som vi jobbar med. Att sedan info inte har kommit iväg så bra som önskat är en annan sak, och det är jag den första att beklaga..
 

EPersson

New member
E-postmeddelandet från Claes för 15 dagar sedan innehöll ett besked att larmenheterna skulle levereras till piloterna samma vecka eller senast veckan efter. Det betyder att de nu är försenade ytterligare en eller två veckor. Det är mycket snack på det där företaget. Info och trovärdighet ligger inte på topp.


Den 29 maj kom eposten som du talar om.Där skrevs följande:

" Efter lite förseningar, krångel, ändringar och nytänkande är nu "lådorna" på väg ut till Er.
I skrivande stund så konfigureras dom i Manchester och kommer därefter att under denna senast nästa vecka var oss tillhanda, då ska vi slänga i ett SIM-kort och skicka dom så fort vi kan till er."

Jag tycker inte det är något datum/vecka utlovat i detta utalande! Nu är det den 14 juni det har således gått dryga 2 veckor sedan mailet. Han skriver ju mycket riktigt att det är svårt att få ut en ny produkt på test. Och jag kan vänta då jag INTE spenderat en endaste krona på detta projekt. Får hellre en okey produkt en något som skickats för tidigt.

En som gärna väntar på något gott, nu iväg till Gotland!
 

SuperRetard

New member
E-postmeddelandet från Claes för 15 dagar sedan innehöll ett besked att larmenheterna skulle levereras till piloterna samma vecka eller senast veckan efter. Det betyder att de nu är försenade ytterligare en eller två veckor. Det är mycket snack på det där företaget. Info och trovärdighet ligger inte på topp.

???

Jag ser det som att jag ställer upp för ITS skull i form av testperson. Om det testet kommer igång i april, maj eller nästa år spelar ingen som helst roll för min del.

Du verkar se det som att du har en fordran på dem, för vad? Har du betalat något? Uppoffrat något mer än ett mail?

Jag tycker dem gör en oss en kanontjänst genom att försöka utveckla en sån här sak för oss, om deras bedömning då är att produkten inte är driftklar, vilka är vi att säga emot? Du kan ju under testperioden knappast "räkna med" någon nytta av det heller, eftersom det är just ett test. Tester är som till för att finna fel, brister och svagheter, inte förse konsumentmarknaden med gratisprodukter.

Så sitt still i båten, du får säkert din chans att hjälpa till du också. Vill du inte det går det som Jesper säger säkert fint att avanmäla sitt intresse.
 
Top