ITS - Incident Tracking System & 100 testpiloter

SuperMek

New member
Tack för info och kommentarer Jesper, Erik och Agile! Jag uppskattar era besked.
Det jag har framfört är en invändning mot dels bristande information, och att den information som trots allt delges inte är korrekt. I detta avses primärt tidsangivelser. Att nyutveckling av produkter kan drabbas av förseningar är inget nytt, men av respekt för en grupp testpiloter bör man minst kunna informera om vad som händer och delge gruppen testpiloter vad som orsakar förseningen och när i tiden en leverans kan förväntas. Produkten, som den har beskrivits, är en ypperlig lösning för mc-åkare och det är också därför jag ställer upp som testpilot. Jag vill bidra till produktens bästa på de sätt jag kan, men när leverantören väljer att vara mycket knapphändig med info om produkten och upprepade leveransbesked inte infrias uppstår en fråga om hur och när produkten kan komma att se dagens ljus.

Några har framfört att då testgruppen inget betalar något kan man inte ställa krav. Det anser jag att man visst kan. Ev. betalning är i detta sammanhang irrelevant. Jo Agile, jag anser att jag har en fordran på leverantören, nämligen att få korrekt info vilket inkluderar eventuella leveransförseningar som kan ske, inget konstigt i det, men att man då också informeras om detta och vad de nya förutsättningarna innebär. Jag anser att detta hör till grundläggande respekt för de testpiloter som ställer upp med sin tid för att bidra till att utveckla en produkt. Att hävda detta är varken oskäligt eller underligt.

Jag har ett stort intresse för att detta skall bli en bra produkt. Men jag har också mejlat Claes direkt för ytterligare info som Claes anger att man kan göra, dock utan att få något som helst svar på ställda frågor. Den ende som på något sätt försöker få till info till piloterna är Jesper, dvs all heder till dig som försöker så gott du kan.

För att vara tydlig, Agile, så håller jag med dig helt i dina rader att ingen har en fördel av en för tidigt levererad produkt som inte är färdigutvecklad. Det skall man undvika. Men att peka på att hoppa av pilotgruppen för att frågor ställs är ett felaktigt beteende, även om det som du skriver, att den möjligheten står till buds. Att sitta still och tiga när frågor finns att ställa är inte rätt rekommendation.

Bäst vore om Claes eller någon annan representant var lite mer aktiv med att delge testpiloterna tydlig och korrekt info för att hålla piloterna engagerade och informerade.

mvh / Christian
 
Last edited:

powerglide

New member
@SuperMek
Hoppas att "Den kommer när den är klar" räcker som besked.

Mjukvaruutveckling är inte som att bygga en Friggebod över en helg precis och det känns inte som om du hjälper upp läget här.

När det finns en produkt att testa förväntar jag mig också snabb respons på kommentarer och defekter.

Tills dess är det bara att chilla och ägna sig åt andra saker så länge.
 

Ricken

Member
Nu kanske jag har en liten annan syn på det här än er. Jag anser att mitt användande av produkten gynnar utvecklaren.
Det kommer inte gynna mig direkt då jag kör 70% bana och resten av tiden inne i stan.

Däremot så ligger min hoj en hel del på sidan, konstigt nog så är det aldrig mitt fel... :/

Så jag tror att mitt användande av produkten kommer kunna bidra med data till accelerometer, eller hur det nu stavas, som sedan gynnar er som ska använda den på vägen vid "riktiga" nödsituationer.

Så jag skiter i när grejen dyker upp, det är deras problem om dom missar tillfällen att få in data att utvärdera.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag tror mig att vi alla är överens..
Claes & Co., måste ut ur buskan och se till att det ges frekvent status om läget till testpiloterna.. (så, jag slipper att ta hand om detta!)
Vi har på kansliet avsagt oss från början att hantera detta av logiska anledningar:

1. Vi har inte tid (dvs resurser för att administrera detta - bokslutt, semester, etc., etc..)
2. Produkten ska bli kommerciel och då är det inte tänkt att SMC ska stå som distributör eller säljare (vem vett, kanske vi ändrar på detta!!!)
3. Vi ville inte att någon sku ku tro att SMC sku ha möjlighet att snoka i individuella körsätt, rutter, etc.. (kort sagt en integriditets fråga..)


Och ja, jag är själv små irritabel över jag inte har en Cqurify på min hoj just nu - thi, det är drömläge att demonstrera vad vi håller på med "live" - när jag Infrastruktur-ministern på kutsen...
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Fick besked om att Cqrify hardwaren, nu är nånstans i logistiken på väg till Sverige..

Kom iväg aningen senare eftersom det var ytterligare en modifiering som sku göras (på önskemål från Chalmers).
Dvs arbetsprocessen nu är att justera lite mera, och protokolltest i det web-interface som testpiloterna kommer få.

Sedan, ska en snabb "beta-installation" göras på en hoj - en snabb installations manual skrivas, så testpiloterna får en behändig instruktion. Det jobbas på fullt, och jag faktisk sagt Ok på att spara man-timmar med "info om vi är sena utskick till testpiloterna" eftersom vi nu är väldigt nära (om tekniken håller!).
------

Under tiden, kan Ni kolla lite på en annan websida - vart John presenterar sitt examens projekt som Industri designer. LÄNK
För att undvika missförstånd, är det inte så att Cqrify, ska sys in i understället - men, jag tror Ni förstår att processen vi håller på med är ganska omfattande och vi har lekt en del med olika teknologier och kreative processer..
 
Last edited:
Det låter bra.

Fick besked om att Cqrify hardwaren, nu är nånstans i logistiken på väg till Sverige..

Kom iväg aningen senare eftersom det var ytterligare en modifiering som sku göras (på önskemål från Chalmers).
Dvs arbetsprocessen nu är att justera lite mera, och protokolltest i det web-interface som testpiloterna kommer få.

Sedan, ska en snabb "beta-installation" göras på en hoj - en snabb installations manual skrivas, så testpiloterna får en behändig instruktion. Det jobbas på fullt, och jag faktisk sagt Ok på att spara man-timmar med "info om vi är sena utskick till testpiloterna" eftersom vi nu är väldigt nära (om tekniken håller!).
------

Under tiden, kan Ni kolla lite på en annan websida - vart John presenterar sitt examens projekt som Industri designer. LÄNK
För att undvika missförstånd, är det inte så att Cqrify, ska sys in i understället - men, jag tror Ni förstår att processen vi håller på med är ganska omfattande och vi har lekt en del med olika teknologier och kreative processer..

Hoppas den snart kommer ut till oss och att det kommer att gå bra med testerna.
För produkten verkar vara bra och syftet med den också. en önskan vore sen att alla hade en sådan.
Örjan
 

powerglide

New member
Ok. Nu däremot är det nog dags att gå ut med lite mer specifik info.

I senaste nummret av MC Folket finns att läsa om systemet samt att det bara är att ladda ner Appen och köra igång.
Fast på Apple AppStore finns den inte ännu.

Även om ITS-lådan inte är klar vore det trevligt med en version av Bikers App i nuvarande form.

Så hur är planen?
Även om den inte innehåller några spikade datum är det intressant att veta vilka delar den innehåller :tummenupp
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
CQRIFY; hardwaren, SIM-Kort ar I Sverige. Sen ar det on-site test av installation och software, funktionalite,skrivning av Kort instruction, packing etc., sedan gar Dom ivag till testpiloterna.
forvantat tid t leverans: Vett Ej! Beror sjalvfallet pa hur test gaar - och prioritets vaxling ang. Appen!

Det ar samma Lille team som haaller I baada.

Function och innehaall I appen: Basal set SMC Boken, med positionering + tillhoerande websida. Sjaelvfallet plus Track & Rutt funktioner.
Vi slapped nar App-store ger OK, svaert AT&T veta naer det blir! Dvs Android och Apple blir samtidigt. Tidsmaessigt man det roera sig om naagra veckor, eller 6+!!
 

powerglide

New member
Ok, så är själva Appen skickad ännu till AppStore och Android?
Det är ju bara att uppdatera den sedan när ITS-delen också är redo.
 

Carnivore

New member
Har fått hårdvaran nu, skall se till att installera den också. :)

Har jobbat hårt med att inte krascha än men snart är det fritt fram med andra ord. ;)
 

powerglide

New member
Fortfarande ingen App på AppStore.
Hur är det tänkt att man ska kunna använda mojen då?

Är Bikers App skickad till Apple ännu??
 

Jåke

New member
Sådär, då dök det upp lite hårdvara i en vadderad påse. Tyvärr kommer jag att skicka tillbaka den och hoppa av testet av den enkla anledningen att boxen troligen inte får plats på nya hojen! Kanske, kanske, går den att klämma in under förarsadeln framme vid tanken men det har jag inte kontrollerat ännu och jag antar att det ändå inte är någon direkt optimal placering...
 

Bansaie

New member
Sådär, då dök det upp lite hårdvara i en vadderad påse. Tyvärr kommer jag att skicka tillbaka den och hoppa av testet av den enkla anledningen att boxen troligen inte får plats på nya hojen! Kanske, kanske, går den att klämma in under förarsadeln framme vid tanken men det har jag inte kontrollerat ännu och jag antar att det ändå inte är någon direkt optimal placering...
Är inte även det en slags test, att ge återkoppling om storlek och utformning för att utrustingen ska gå att montera på alla hojar även om inte första versionen passar på just din hoj?
 

powerglide

New member
Fortfarande ingen App på AppStore.
Hur är det tänkt att man ska kunna använda mojen då?

Är Bikers App skickad till Apple ännu??

Fick den här infon från Galne Dansken via mail :)

13 jul 2012 kl. 15:01 skrev Jesper Christensen :

Hej Dennis,

Pawsec har börjat att skicka Cqrify boxe. Det skickas ca. 5 styck
dagligen, eftersom det ska ges telefon support till att komma igång.
Sannolikt öks takten, i dagarna som kommer.

Ytterligare instruktion kommer direkt från pawsec.

Runt Appen, avvakter vi den vanliga approval sits från Apple - vi släpper
även på Android när Apple melder klart - så båda kommer samma tid.

Trevlig sommar


Med vänliga hälsningar

Jesper Christensen
Generalsekreterare
__________________________________

Sveriges MotorCyklister
Tel 0243 669 78
Mobil 070 55 77 500
Epost jesper.christensen@
www.svmc.se
 

SuperRetard

New member
Kul att saker är på G. Har ju samma problem som Jåke, men har tänkt sätta den externt på huggern i bak. Funkar inte det vette fan hur jag ska få dit den.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Måste ju finnas hur mkt plats som helst om du tittar runt lite under kåporna :va

Med tanke på att ett av de starkare argumenten för att köpa små lättviktsbatterier är att man får plats över i lådan för Power Commandern, och att många får modifiera bakram/kuts för att få plats med den så är det långt ifrån "hur mkt plats som he
 

powerglide

New member
På de lättåtkomliga platserna är det helt klart trångt på många hojar.
Men allting under plasten kan ju inte vara fyllt med grejer.

Fast det innebär en del arbete att plocka ner först.
 
Top