ITS - Incident Tracking System & 100 testpiloter

SuperRetard

New member
Om hojen är lastad i ett plåtskåp kommer "trackern" inte kunna uppdatera positionen, ingen mottagning av GPS-satellitsignal. Så trackern kommer skicka senaste uppdaterade position, då kommer väktaren i Caddyn stå och glo på ett uppbrutet garage.

Fast det är ju lite märkligt att det funkar att köra efter GPS:en när man sitter i och kör plåtskåpet (bilen/bussen).

Borde väl inte va annorlunda i det här fallet?q
 

Bosseva

New member
Där har man dock glasrutor, men visst även om man får dålig signal så borde man få någon typ av signal även igenom ett hel täckt skåp.


iPhone through Tapatalk.
 

SuperMek

New member
Jag är en av dem som har förmånen att få testa utrustningen vilket är spännande, och även jag undrar över praktikaliteterna som kanske kan få lite hjälp här?
När sker leveransen?
Kan enheten installeras av mc-ägaren själv? Jag hoppas så.
Hur skall enheten installeras och vad innebär "intrimning" eller justering efter montering?

mvh / Christian
 

Carnivore

New member
Jag är en av dem som har förmånen att få testa utrustningen vilket är spännande, och även jag undrar över praktikaliteterna som kanske kan få lite hjälp här?
När sker leveransen?
Kan enheten installeras av mc-ägaren själv? Jag hoppas så.
Hur skall enheten installeras och vad innebär "intrimning" eller justering efter montering?

mvh / Christian

Det känns som att vi kommer få lite klarare besked kring det här när grejerna väl kommer. ;)
 

Pawsec

New member
Jag är en av dem som har förmånen att få testa utrustningen vilket är spännande, och även jag undrar över praktikaliteterna som kanske kan få lite hjälp här?
När sker leveransen?
Kan enheten installeras av mc-ägaren själv? Jag hoppas så.
Hur skall enheten installeras och vad innebär "intrimning" eller justering efter montering?

mvh / Christian
I skrivande stund så är leverans lite oklar, april/maj är en bra gissning. Det vi sitter och sliter med är just din fråga hur den skall installeras, vi har nu ambitionen att ägaren monterar den själv, vilket förändrar kostnadbilden markant. Vi vill kunna kallibrera den automatiskt.
 

Pawsec

New member
Allmänt om stöld / stöldskydd

Det finns egentligen tre kategorier brott som sker mot egendom. Kanske någon kan bekräfta om det även gäller MC.
1. Vandalism, någon slår sönder något, detta är oftas en impulshandling som saknar ekonomisk motiv. Gärningsmannen ofta ungdom.
2. Drogrelaterad stöld skadegörelse, folk stjäl för att finansiera ett drogberodende eller pga att dom är drogpåverkade och vill uppleva en kick. (Starkt överrepresenterad grupp i dödlighet bland MC-förare.)
3. Organiserad brottslighet, syftet är rent ekonimisk, ofta väl planerat och proffigt utfört.

Om jag ska vara relaistisk så tror elektorniska stöldskydd funkar på 1 och 2. Att lösa nummer 3 krävs mycket mer av tekniken. Jag skulle på några rader kunna beskriva exakt hur man stjäl en MC där ingen idag känd teknik är till någon som helst hjälp. Den kriminaliminaliteten är så organiserad, gränsöverksridande, med ramnummerförfalskningar och kopplingar till industi så det är nog som det är.

Om man inte är priskänslig så och extremt rädd om sin MC så skulle jag köpa denna utrustning till mitt garage.
http://www.smokecloak.se/se/
+
http://www.inferno.se/swe-index.shtml
+
Någon form av strobe belysning. Blixtar.

Sannolikheten att MC'n blir stulen är mindre än att tjuven hamnar i djup chock och stitter och talar i tungor.
 

Bosseva

New member
Det hade faktiskt varit betryggande för iallafall mig att få ett litet bekräftelse mail på att ens anmälan är mottagen så man vet att svarstalongen vi fyllde i på nätet gick igenom.
Hade de gått att lösa?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Självfallet ska det komma.

MEN, just nu är jag i 3 dagars konstant möte i Brussels, sedan är det möte med ministern - innan jag vett att jag klivar in i styrgrupps grupps möte på tisdag i den nationelle MC strategi uppe i Borlänge..

Formulerat, som ligger på någon secret webb adress, ska jag få kopierat och skickat till Pawsec - Dock har jag, fortfarande ett par "viktiga kommersiella aktörer" som inte har fyllt i än - det sku hända närmaste dagarna. Och då kan jag / SMC släppa listan.

Detta är straffet med att jag nog är för trevlig, och ambitiös med att några kommercielle aktörer med och med flid, har vald att köra anmälan utanför SMC:s vanliga system... (vilket medförde att jag ku vara aningen mera flexibel)..

Trevlig helg på er..
 

Pawsec

New member
Det hade faktiskt varit betryggande för iallafall mig att få ett litet bekräftelse mail på att ens anmälan är mottagen så man vet att svarstalongen vi fyllde i på nätet gick igenom.
Hade de gått att lösa?
Ingen aning, jag ska ta det med SMC, som håller i den amdinistrativa delen.
Lovar att du kommer att få något besked senast nästa vecka.

/Clars
 

Pawsec

New member
Självfallet ska det komma.

MEN, just nu är jag i 3 dagars konstant möte i Brussels, sedan är det möte med ministern - innan jag vett att jag klivar in i styrgrupps grupps möte på tisdag i den nationelle MC strategi uppe i Borlänge..

Formulerat, som ligger på någon secret webb adress, ska jag få kopierat och skickat till Pawsec - Dock har jag, fortfarande ett par "viktiga kommersiella aktörer" som inte har fyllt i än - det sku hända närmaste dagarna. Och då kan jag / SMC släppa listan.

Detta är straffet med att jag nog är för trevlig, och ambitiös med att några kommercielle aktörer med och med flid, har vald att köra anmälan utanför SMC:s vanliga system... (vilket medförde att jag ku vara aningen mera flexibel)..

Trevlig helg på er..
Läste inte ditt inlägg Jesper, men vi ses ju nästa vecka då reder vi ut detta.... Kör hårt där nere : )
 

Mike-

New member
Ingen aning, jag ska ta det med SMC, som håller i den amdinistrativa delen.
Lovar att du kommer att få något besked senast nästa vecka.

/Clars

Jag har inte hört något eller fått ngn bekräftelse på att anmälan kommit in. Någon annan som hört något?
 

SuperMek

New member
Det är inte så mycket info som slipper ut tyvärr. Bra vore om man kunde få någon form av löpande status så man vet vad som pågår samt att man kan förbereda sig och cykeln på montering av systemet. Som det är nu verkar det mest bara vara tyst.
 

gundj

New member
Det är sånt här som händer när man sålt skinnet innan björnen är skjuten.
Det behövs inte några stora bekymmer under utveckling eller provning för att försena en produkt som denna, redan ett par veckors försening ut till slutanvändaren upplevs som "dåligt skött".
Just därför ska man vara försiktig med att lansera en sådan här kampanj utan att vara extremt tydlig med att man inte kan lova en leveranstidpunkt.
Alternativt vänta med att starta kampanjen till produkten verkligen är färdig.
När produkten finns till försäljning kommer jag att överväga att prova en, jag är ännu inte övertygad om att den fyller ett syfte för mig, till dess väntar jag och följer utvecklingen. Hoppas det lossnar snart.
 

SuperMek

New member
Så kan det vara Gunnar. Senaste beskedet gav att dialog/resonemang pågick angående installationsmöjligheterna. Jag vet inte vilka som är engagerade i de dialogerna, men kanske kan det vara som så att det finns en och annan bland testpiloterna eller övriga forumdeltagare som kan vara till gagn för dessa resonemang? Bra vore att höra med de tilltänkta mottagarna om lösningar och möjligheter. Om jag förstod saken rätt är företaget bakom produkten inte själva motorcykelåkare? Jag kanske har helt fel på den punkten, men om så inte vore fallet kan det vara klokt att utöka skaran av intressenter.
 

SuperRetard

New member
Men shit.. Börja gnälla på leveranstider för något ni inte betalar för, när dealen är att vi ska vara en "testgrupp".

Jag "ställer upp" för dem för att jag tycker idén är bra. Om den sen kommer i april eller augusti är sak samma, jag har ju knappast betalat för den!

Så att "sälja skinnet innan björnen är skjuten" känns helfel. Däremot är skinnet bortlovat som gåva innan björnen är skjuten, det är väl gentilt!?
 

Mike-

New member
Men shit.. Börja gnälla på leveranstider för något ni inte betalar för, när dealen är att vi ska vara en "testgrupp".

Jag "ställer upp" för dem för att jag tycker idén är bra. Om den sen kommer i april eller augusti är sak samma, jag har ju knappast betalat för den!

Så att "sälja skinnet innan björnen är skjuten" känns helfel. Däremot är skinnet bortlovat som gåva innan björnen är skjuten, det är väl gentilt!?

Ingen gnäller väl om leveranstider, utan det är bara en önskan om att få mer information. Har det uppkommit problem? I sådana fall tala om det så kan det ju vara så att ngn här på forumet har något förslag till lösning.

Det är ju sådant som testgrupper oftast används till. Testa samt komma med diverse inputs.

Sen om själva produkten blir klar nu eller i höst är väl inte så där jätteintressant, men tar man ut en testgrupp så tycker jag att man iaf kan skicka ut ett bekräftelsemail på att anmälan är mottagen samt att man ngn gång då och då skickar ut status på projektet.
 
Top