ITS - Incident Tracking System & 100 testpiloter

swischmc

New member
Tack för dina frågor.
Några frågor:

I artikeln står något om att systemet även ska gå att använda vid stöld. Innebär det att systemet måste vara igång hela tiden? (Frågan bygger på svaret till Hund, att alla rutter raderas när man stänger av systemet - raderas data aldrig om man inte stänger av den?) Om du vill använda systemet som stöldlarm, så stänger du inte av det utan aktiverar stöldlarm. I det läget går larmet så fort MC rör sig i princip.

Strömmen till systemet tas från mc:n eller lokalt batteri? Den tar primärt av sitt egna batteri, som laddas av mc:n när det kan.

Hur fungerar systemet om man kör/kör omkull i områden som inte har mobiltäckning?
Saknas mobiltäckning fungerar inte systemet. Systemet kräver minst att kunna skicka SMS. "Lådan" har dock starkare antenn än en vanlig mobil. Önskar jag kunde säga att det fungerar överallt, med det gör det inte. Ser man till olyckstatistiken så sker ganska få olyckor utanför "täckning". Så man ska nog se vårt system som ett komplement till sunt förnuft, förarkunskap och grundläggande säkerhetsåtgärder snarare än ett skyddssystem.

Nyfiken!

Tack för svar!

Läste vidare i tråden och såg att alla banor ska bli "svarta hål" - bra! Annars blir det många falsklarm...
 

Pawsec

New member
Hej Claes,
Hur kan den tänkas fungera för en motoryklist som jag, som ibland (ganska ofta...) lämnar de vägar som finns på kartorna och kör på ställen där jag kanske inte borde köra?
Även utanför det allmänna vägnätet kan ju hastigheterna variera rätt ordentligt från 2-140 km/h :)
Ansökan skickas iallafall!
Tack för din fråga.
Systemet i sig vet inte om du är på en väg eller inte, kör du omkull i skogen, så kommer gyrot att agera, dvs ett larm går och vi ser koordinaterna följer dig med strömmande medhörning och gör en manuell bedömning om det är en skada eller om du skriker svordomar och förbannar ditt mc-åkande.

/Claes
 

gundj

New member
Hur ser säkerhetsbiten ut?
Strömmande medhörning? Hur säkerställs det att det inte medhörs lite nu och då?
 

Pawsec

New member
Hur ser säkerhetsbiten ut?
Strömmande medhörning? Hur säkerställs det att det inte medhörs lite nu och då?
Hej, nu kom du in på mina hjärtefrågor, personlig integritet, den här frågan skulle jag kunna ägna hela dagen åt. Jag drar kortversionen här.
Strömningnen sätts endast igång när ett larm har utlösts. Helt omöjligt att dra igång den på något annat sätt än att larma.
Det är endast användaren som kan starta strömning, varken vi, larmcentralen, eller operatören kan "remote-starta" strömning.
Om man målar upp ett worst-case scenarium, att polis får domstolsbeslut på att avlyssna dig, så är det inte ens tekniskt möjligt för oss att bidra med detta.

Vill du veta mer om brandväggar mm, får du hojta till om det med.

/Claes
 

gluffis

Regnmakare
Klart intressant projekt. Enda jag kan sakna är en version för Symbian/MeeGo ( Nokia ) Några planer för detta ?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vi har nu skickat info till alla som blev testpiloter.

(Jag svarade på alla ursprungs mail, utan att tänka över att några av dessa mails formatering medförde att länken som ska användas - fick en rad brytning! Därför fungerar den inte. Har du fått ett sådant mail - samla länken på en rad, och den fungerar..)
 

Bosseva

New member
Så där ja.......
Då var man tydligen en av de 100 glada som får möjligheten till att prova detta system.
Sitter här och funderar ang. medhörningen, jag kör med intercom kopplat till telefonen via blåtand som svarar själv när det ringer men jag måste aktivera själv vid samtal ut genom att ringa "manuellt" med telefonen.
Är medhörning en uppringning från centralen vid larm eller ringer enheten på mc'n upp centralen?
Borde ju kvitta men kan va bra att veta.

/Bosse
 

SuperRetard

New member
En fråga innan jag "stämplar och godkänner" det här..


Hur sker monteringen? (Jag har inte helt original elsystem)


Jag har också 2 hojar att välja på.. Den ena rullar betydligt mer än den andra, men huvudsakligen på bana (det är den jag "anmält"). Vilken är bäst lämpad för utvärdering?
 

Bosseva

New member
En fråga innan jag "stämplar och godkänner" det här..


Hur sker monteringen? (Jag har inte helt original elsystem)


Jag har också 2 hojar att välja på.. Den ena rullar betydligt mer än den andra, men huvudsakligen på bana (det är den jag "anmält"). Vilken är bäst lämpad för utvärdering?
Bra fråga, även om man skulle byta hoj.
Vad händer då?
 

Ricken

Member
Den bör ju ha en egen energikälla, gärna kärnkraft, ;) för man vet ju faktiskt inte vad som händer med hojen om man går omkull.

Hojen kan ju rent teoretiskt gå av på mitten och batteriet kan lossna.

TL1000R har ju batteriet innanför sidokåpan t.ex.
 

MarcinGo

New member
Den bör ju ha en egen energikälla, gärna kärnkraft, ;) för man vet ju faktiskt inte vad som händer med hojen om man går omkull.

Hojen kan ju rent teoretiskt gå av på mitten och batteriet kan lossna.

TL1000R har ju batteriet innanför sidokåpan t.ex.

Har redan svarats på i tråden:

Strömmen till systemet tas från mc:n eller lokalt batteri?
Den tar primärt av sitt egna batteri, som laddas av mc:n när det kan.
 

SuperRetard

New member
Har redan svarats på i tråden:

Strömmen till systemet tas från mc:n eller lokalt batteri?
Den tar primärt av sitt egna batteri, som laddas av mc:n när det kan.

Betyder det att jag lika gärna kan montera den helt utan att behöva bry mig om elen från hojen då? Om jag bara ser till att ladda den när den står i garaget (vilket den oftast gör)?

Har ett ledigt transponderfäste som den skulle sitta som en smäck i med liten modd :) Då blir ju saker fantastiskt enkla och smidiga.
 

druid

New member
Jag kommer behöva flytta min mellan flera hojar så det ska bli intressant att se om det går att få till något inom det området.
 

Bosseva

New member
Jag kommer behöva flytta min mellan flera hojar så det ska bli intressant att se om det går att få till något inom det området.
I artikeln i första inlägget i denna tråd står där "Måste kalibreras och monteras av kunnig personal" om den är en plug and play eller om boxen måste kalibreras med hjälp av olika lutningar på hojen så kanske det inte går att göra rätt för en lekman utan rätt verktyg.

Bara en tanke......
 

powerglide

New member
Kan det dubblera som tjuvlarm.
Dvs. om ngn försöker flytta på hojen när tändningen är av, kommer den att kunna ringa upp mig och meddela händelsen samt nuvarande position?
 
Top