ITS - Incident Tracking System & 100 testpiloter

mikael

New member
Hej i vårsolen

Skulle vara trevligt med någon form av uppdatering om vad som är på G runt ITS testerna/lösningen

MVH
Mikael
 

Mike-

New member
Hej i vårsolen

Skulle vara trevligt med någon form av uppdatering om vad som är på G runt ITS testerna/lösningen

MVH
Mikael

Jag undrar också och har och även skickat mail till Claes Unemar och frågat vad som sker, men ingen som helst respons.

Hör jag inget närmaste veckan så monterar jag bort det hela och skickar på tippen.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hej,

Jag har under dgn varit i möte, vart bl. a Claes Unemar / CQRIFY har deltagit.

Claes, bad mig om att inte göra slut på CQRIFY projektet - eftersom det jobbas på att få gång i projektet igen! Claes ku inte vara mera specifik idag, vilket jag (vi får respektera)..

Hoppas att alla håller kvar sina "dosar" en stund till. Jag väljer att göra så själv.

När jag får mera konkret nytt - återkommer jag eller Claes.
 

EPersson

New member
Jag undrar också och har och även skickat mail till Claes Unemar och frågat vad som sker, men ingen som helst respons.

Hör jag inget närmaste veckan så monterar jag bort det hela och skickar på tippen.

Ja du, jag har inte ens fått dosan. Trots att jag var bland de första på listan. Var utlovad en som skulle skickas personligen av kontakt mannen. Men jag har hållt mig på hjulen :)
 
Hej!
Jag har en dosa som jag inte har monterat i min nya mc än, för den tömde batteriet i min gammla,
Så när jag vet att det fungerar så kommer jag att montera den, men tills vidare så tat den plats på hyllan bland diverse saker.
 

gundj

New member
Nu när säsongen är igång är det viktigt att de som har utrustningen monterad får veta om det är ett fungerande system eller bara en skitsak som kan krångla till vardagen.
SMC vill väl inte att någon som vurpar ska tro att han får hjälp av systemet om det inte ens går fram ett larm.

Vilket larmsystem är kontrakterat för systemet? SOS alarm?

Jag skulle verkligen vilja ha ett liknande system men inte detta, om ingen dramatisk förbättring sker.
Det bästa vore om CQRIFY vore uppriktiga och berättade om både produkten och företagets situation. Nu utnyttjar man SMC-medlemmarna på ett trist sätt.
 

powerglide

New member
Hur då utnyttjar?

Vi är ju testpiloter frivilligt och finns det ingen App finns det inget som motiverar oss att behålla utrustningen monterad.
 

gundj

New member
Marknadsföring t ex.
Några har lagt ned tid på att montera och testa och återmata info, utan att få något tillbaka i form av funktionalitet.
 

powerglide

New member
Fattar fortfarande inte vad du menar.

En pilot är till för att utvärdera en eller flera funktioner i en produkt under verkliga förhållanden.

Finns inget som säger att de som deltar i piloten ska få ngn typ av ersättning eller fördel (även om det är önskvärt : )
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Status CQRIFY Juni 2013

Även om allt står stilla - och inget händer överför testpiloterna - händer det lite bak om kulisserna..

Vi hade i veckan nöjet att vara med Infra struktur ministern under avslappade former, vart vi bl. a körde MC runt i gruset från stödremsorna på Bogesundsvägen!

Vi hade även ett samtal kring elektroniska system, frivilliga som tvungna i framtiden! Ministern är självfallet medveten om att det pratas om lagstiftning för övervaknings system i EU. SMCs åsikt är klar i frågan, att lagstifta kommer inte att fungera - potentiella system måste bli ett krav från konsumenterna / trafikanterna.
Att lille SMC, har kommit så pass långt som vi faktisk har med CQRIFY - synas av omvärlden som imponerande, och det bekräftar att vi tror på att det är konsumenterna som ska sätta sin egen dagordning!
Den feed-back som vi fick, visar att vi har varit på rätt spår i framtidens MC politik - vart SMC vill värna om motorcyklisternas frihet!

Som alla nog har gissat var utvecklingsbolaget Pawsec utrustat med en "kassa" som var för klen - Projektet fick några hick-ups, som dränerade likviditeten - varför det blev som det blev. Vi han dock med att få en bra mängs testdata och ku visa up vad vi hade åstadkommit på senaste Tylösands konferens, vart trafiksäkerhets Sverige träffas.

Idags läget, är vi en sits vart kapital på rimligt nivå är väg in i projektet.

SMC rekommenderar därför att alla testpiloter håller kvar sina "dosar" - och vi tillsammans ganska enkelt ser tiden an. Det kommer ta en period (som vi inte vett hur lång är) innan att det kommer jobbas vidare.

Har du dosan monterad och inga problem med att den drar ström av batteriet, går det bra att låta den sitta kvar.
Drar den ström, dvs tar al ström om hojen står i några dagar - koppla strömmen bort.
Ta för givet att dosen inte för närvarande har kontakt med räddningstjänsten.

När vi får koll på flytten in i andra bolaget, ska det första som görs bli att få till en Informations struktur via epost - som fungerar. Själv har jag fått grått hår av bristen på samma, under perioden som gått.

Det kommer säkert en del frågor, som jag/vi tyvärr inte kan svara på så där fort - hoppas att alla vill ha förståelse före detta.
 

zodiak06

New member
Följer detta projekt med spänning och hoppas fortfarande på en chans att få hjälpa till som testpilot om det är så att det behövs fler.
 

Bosseva

New member
Och vi som fortfarande väntar på vår "dosa" är vi fortfarande med eller vi kommer behöva köpa den istället, eller hur ser det upplägget ut?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
.. SMC rekommenderar därför att alla testpiloter håller kvar sina "dosar" - och vi tillsammans ganska enkelt ser tiden an. Det kommer ta en period (som vi inte vett hur lång är) innan att det kommer jobbas vidare.

..

Det kommer säkert en del frågor, som jag/vi tyvärr inte kan svara på så där fort - hoppas att alla vill ha förståelse före detta.


Säsongen närmar sig sitt slut - och vad jag är informerat om har det inte händ mera i projektet under semestern.
Från SMC:s sida anser vi att projektet är vilande, detta betyder att vi ganska enkelt får avvakta förslag eller information ang. evt. vidare utveckling. Dvs projektet vill enten dö eller fortsätta!
Vi kommer informera här när nått händer, eller också beslutar vi att stänga officielt på ett senare tidpunkt.
Om det blir en fortsättning, ska vi självfallet försöka att få e möjlighet till Er som inte kom med i första varvet att delta. Och det kommer bli en väsentlig bättra info kanal till projektets deltagare.

Ämnet; e-Call, eller system som registrerar incidenter och ringar efter hjälp - är fortfarande aktuellt i samband med MC.
Teknologier, system, evt. lagstiftning, etc., är flittigt på agendan runt hos forskare, utvecklings företag, politiker, myndigheter, EU, etc..
SMC och FEMA, samt FIM kommer ständigt bevaka, delta aktivt i den politiske process runt detta och övrig teknologi.
Andra aktörer, vill lansera kommersiella produkter, ett ex. är Schuberth.
 

mikael

New member
För en del av oss har säsongen börjar redan eller om den aldrig slutade

Något nytt i detta ämne ?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hälsning från Brussels och konferens om ITS - vart MC industrin representerad av en representant från YAMAHA - hade en dragning om eCall..

Branschen, har identifierad mera eller minera samma problem, som vi fick under CQRIFY projektet. MC industrin, ser inte kortsiktiga lösningar på en eCall lösning för MC - så jag ku endast konstatera att vi har en gemensam utmaning, tyvärr.

Jag har rekommenderad till SMC:s producent att vi officiellt skrotar projektet - och ger besked om detta till alla testpiloter..
MEN, projektägaren/investorn - har bett om att få lite mera tid, innan ett sådant beslut tas. Som jag förstod under dagarna här i Brussels har branschen som sagt en intresse i SMC projektet. Fast, jag kan i ärlighetens namn vara tveksam på om detta i en lite längre fortsättning kan betyda att vi kan börja nytta blackboxen vi installerade på vore hojer??

Jag ett möte med ACEM.eu under fredagen - tror det kan bli lite snack där - men, jag tror inte på en kortsiktig lösning - om någon..

Har du boxen monterad - och den inte stör, låt den sitta! Vill du ha den bort ta den bort.. Och det är Ok att klippa strömkabeln, så den inte tar ström..
Tar du bort boxen, är det Ok att slänga den..

Hursomhelst har projektet varit med att ge SMC politisk kraft - jag hade på en VIP middag (65 VIP personer EU politiken, byråkrater, industrin, forskningen) en kort dragning om den utveckling som vi på SMC bidrar med för att höja MC trafiksäkerheten - och jag måste erkänna att detta har gett ett bifall och ett nivå av respekt för SMC - som jag inte hade trott, sku bli så pass bra..

Allt detta, och en del av dom diskussioner vi har haft tillsammans - har alltså varit del av det politiska arbeta - som är en bärande del av SMCs verksamhet.

Når högtstående EU "top-dog´s" kommer till oss, och talar om att vi nog har rätt i att man inte ska lagstifta runt detta för MC, efter att ha lyssnad på oss - sett vad vi har gjort - Då har SMC lyckas politisk på väldig högt nivå... Och detta tack vara att Ni har ställd upp - tack...

(Nb: CQRIFY - betöd även vi fick till SMC-Appen. Den finns idag även i Holland, Schweiz, och inom kort kommer den upp i Danmark och Norge. På måndag flyger FIM in till Stockholm och vill diskutera global spridning - MEN, det har vi diskuterad även tidigare - och vi vill inte ge kontrollen bort, ganska enkelt för att vi vett vad vi landsvägs motorcyklister vill ha..
Sen, tror jag det kommer ett roligt inslag i appens funktioner runt midsommar..)...
 
Top