Hälsning från Brussels och konferens om ITS - vart MC industrin representerad av en representant från YAMAHA - hade en dragning om eCall..
Branschen, har identifierad mera eller minera samma problem, som vi fick under CQRIFY projektet. MC industrin, ser inte kortsiktiga lösningar på en eCall lösning för MC - så jag ku endast konstatera att vi har en gemensam utmaning, tyvärr.
Jag har rekommenderad till SMC:s producent att vi officiellt skrotar projektet - och ger besked om detta till alla testpiloter..
MEN, projektägaren/investorn - har bett om att få lite mera tid, innan ett sådant beslut tas. Som jag förstod under dagarna här i Brussels har branschen som sagt en intresse i SMC projektet. Fast, jag kan i ärlighetens namn vara tveksam på om detta i en lite längre fortsättning kan betyda att vi kan börja nytta blackboxen vi installerade på vore hojer??
Jag ett möte med ACEM.eu under fredagen - tror det kan bli lite snack där - men, jag tror inte på en kortsiktig lösning - om någon..
Har du boxen monterad - och den inte stör, låt den sitta! Vill du ha den bort ta den bort.. Och det är Ok att klippa strömkabeln, så den inte tar ström..
Tar du bort boxen, är det Ok att slänga den..
Hursomhelst har projektet varit med att ge SMC politisk kraft - jag hade på en VIP middag (65 VIP personer EU politiken, byråkrater, industrin, forskningen) en kort dragning om den utveckling som vi på SMC bidrar med för att höja MC trafiksäkerheten - och jag måste erkänna att detta har gett ett bifall och ett nivå av respekt för SMC - som jag inte hade trott, sku bli så pass bra..
Allt detta, och en del av dom diskussioner vi har haft tillsammans - har alltså varit del av det politiska arbeta - som är en bärande del av SMCs verksamhet.
Når högtstående EU "top-dog´s" kommer till oss, och talar om att vi nog har rätt i att man inte ska lagstifta runt detta för MC, efter att ha lyssnad på oss - sett vad vi har gjort - Då har SMC lyckas politisk på väldig högt nivå... Och detta tack vara att Ni har ställd upp - tack...
(Nb: CQRIFY - betöd även vi fick till SMC-Appen. Den finns idag även i Holland, Schweiz, och inom kort kommer den upp i Danmark och Norge. På måndag flyger FIM in till Stockholm och vill diskutera global spridning - MEN, det har vi diskuterad även tidigare - och vi vill inte ge kontrollen bort, ganska enkelt för att vi vett vad vi landsvägs motorcyklister vill ha..
Sen, tror jag det kommer ett roligt inslag i appens funktioner runt midsommar..)...