ITS - Incident Tracking System & 100 testpiloter

EPersson

New member
En liten fundering. Hur många har nu fått den lilla lådan. Om det skulle skickas fem om dagen borde snart ala vara ute hos testare.
Jag har dock inte fått någon ännu, men kan lungt vänta. Hur går det med appen o hemsidan?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Just en snabb vända runt datorn hemma, under pågående semester..

Ni som inte har fått Cqrify - kontakta Claes direkt på Pawsec och få svar om leverans status.. Det är så att det fortfarande leveras..
(vad jag har fått info om är ca. hälften ute nu och i drift. Dom flesta har fått telefon support runt montering och igångsättning..)

Bilden visar en Cqrify på en GSX750R, vart den sitter bra och diskret under kuttsen - och fungerar även om sätet i kttsen har metal i botten!!

-------

Appen, är tyvärr försenad grundat semester på flera poster - jag är dock lovat en ny version för sista koll innan vi släppar den som sannolikt beta version..
 

Rynkan

New member
Just en snabb vända runt datorn hemma, under pågående semester..

Ni som inte har fått Cqrify - kontakta Claes direkt på Pawsec och få svar om leverans status.. Det är så att det fortfarande leveras..
(vad jag har fått info om är ca. hälften ute nu och i drift. Dom flesta har fått telefon support runt montering och igångsättning..)

Bilden visar en Cqrify på en GSX750R, vart den sitter bra och diskret under kuttsen - och fungerar även om sätet i kttsen har metal i botten!!

-------

Appen, är tyvärr försenad grundat semester på flera poster - jag är dock lovat en ny version för sista koll innan vi släppar den som sannolikt beta version..

Hej!
Tänkte göra lite mer väsen av oss här på forumet, jag är en av utvecklarna på Pawsec/Cqrify Motors. Det är jag som konfigurerar, programmerar och sänder ut enheterna det är även mitt nr ni hittar i den lilla installationsbeskrivning ni får med DIY-kitet.

Kom gärna med frågor jag svarar under dagen :)
 

SuperRetard

New member
Jag har fått, hämtat o packat upp paketet. Installationen verkar ju rätt tydlig enl. anvisningarna. Mitt problem är som ovan nämt monteringen, den får inte plats :-(

Spelar det nån roll om den sitter skyddat? Jag har ett transponderfäste på huggern som kan användas, även om jag ogillar att ha massa sladdar därifrån. Skyddad ledig plats är tagen av power commendergrejer, laptimer-puck och sånt.

Hur känsligt för metaller ovan dosan är det? Och är det värmekänsligt? Annars kanske man kan få plats nära motorn runt säkringshärvan eller nåt.
 

Rynkan

New member
Notera att i testet kommer där att ingå två olika versioner utav "boxen":
CED-210 - Grå IP67-certifierad låda med 8pin-kontakt (Den som visades under Mässan)
CED-220 - Svart IP67-certifierad låda (något lägre till höjden, dock längre samt bredare), 16pin kontakt.

Mycket av den nuvarande försening vi har är att vi inte fick 100 enheter på ett bräde utav vår leverantör, utan de kom i batchar om 10-15st. Vi fick även gå över till version två (CED220) av enheten mycket tidigare än väntat pga rådande komponentbrist, stora företag reserverar enorma kvantiteter utav komponenter och vi mindre får slåss om de komponenter som blir över.

Men det sagt gör vi vårt bästa att få ut enheterna till er sår fort som möjligt, det är därför vi skickar ut enheterna till er i Jiffy-påsar som "Do-It-Yourself"-kit. Hade vi tagit fram en riktig retail-förpackning så hade detta försenats ytterligare.
 
Last edited:

Rynkan

New member
Jag har fått, hämtat o packat upp paketet. Installationen verkar ju rätt tydlig enl. anvisningarna. Mitt problem är som ovan nämt monteringen, den får inte plats :-(

Spelar det nån roll om den sitter skyddat? Jag har ett transponderfäste på huggern som kan användas, även om jag ogillar att ha massa sladdar därifrån. Skyddad ledig plats är tagen av power commendergrejer, laptimer-puck och sånt.

Hur känsligt för metaller ovan dosan är det? Och är det värmekänsligt? Annars kanske man kan få plats nära motorn runt säkringshärvan eller nåt.

Jag antar att du har en CED210 (grå box), Den är IP67-certifierad och ska inte behöva vara lika skyddad som annan utrustning.
Utdrag från Wikipedia:

* 6 - Dust tight - No ingress of dust; complete protection against contact
* 7 - Immersion up to 1 m - Ingress of water in harmful quantity shall not be possible when the enclosure is immersed in water under defined conditions of pressure and time (up to 1 m of submersion). - Test duration: 30 minutes
Immersion at depth of 1m

Största anledningen till att ha den undangömd är för att inte väcka misstanke vid eventuell stöld, enheten har ett internt batteri som räcker i 18h om kabeln blir klippt/mc_batteriet plockas ur.

Angående temperaturer:
CED210 är testad att fungera under -20 till +60°C (-40 till +85°C utan batteri)

Angående metaller:
Det som påverkas är den interna GPS-antennen som är känslig för tyngre metaller samt vid total omslutning utav enheten. Det gick tex inte att ha den i handskfacket på min bil då den inygda NaviDrive enheten var positionerat precis ovanför.
Vad som först påverkas är uträkningen utav hastighet, sedan nogranhet vid positionering.

Viktigast är att alltid rikta rätt sida uppåt.
 

Rynkan

New member
Litet exempel på rådata vi samlar in

  • report_id
  • packet_id
  • packet_sequence_number
  • latitude
  • longitude
  • time_stamp
  • speed
  • heading
  • reasonCode
  • ignitionStatus
  • privateMode
  • gpsValid
  • {...snipp...}
  • accelerometerXAccel
  • accelerometerXDecel
  • accelerometerYAccel
  • accelerometerYDecel
  • accelerometerZAccel
  • accelerometerZDecel
  • {...snipp...}

Code:
report_id,packet_id,packet_sequence_number,latitude,longitude,time_stamp,speed,heading,reasonCode,ignitionStatus,privateMode,gpsValid,{...snipp...},accelerometerXAccel,accelerometerXDecel,accelerometerYAccel,accelerometerYDecel,accelerometerZAccel,accelerometerZDecel,{...snipp...}
7997,2536,31,59.2585678,18.0852966,2012-07-28 20:42:01,40,252,2,0,0,1,{...snipp...},0,0,3,20,16,0,{...snipp...}

Ovanstående rapport är positionerad vid Örbyleden (Hökarängen, Stockholm 6.4 m SV)
https://maps.google.se/maps?q=59.25...,17.378555&sspn=34.529852,106.699219&t=h&z=18
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hoppas bilden nu kom med på en Grå box - som är monterat på en GSX750R.

RYNKAN - det var trevligt med lite kompetent besök här och konkret info.. Kanske mina rynkor nu går bort :wink:
 

Rynkan

New member
Hoppas bilden nu kom med på en Grå box - som är monterat på en GSX750R.

RYNKAN - det var trevligt med lite kompetent besök här och konkret info.. Kanske mina rynkor nu går bort :wink:

Yes, I love my nick :) Jag ser gärna att folk postar information om vart de monterat enheterna. (PM'a era IMEI's så jag kan identifiera er, posta inte dessa publikt här i tråden)
 
Last edited:

Mike-

New member
Viktigast är att alltid rikta rätt sida uppåt.

Och rätt sida upp är den plana sidan enligt installationsbeskrivningen. Jag tolkar det det som att det är den sidan som det sitter en klisterlapp med IMEI nr etc.

Men när jag kikar på bilden som Galne Dansken postade så är den monterad med den andra sidan uppåt.

Bägge sidorna är väl plana... så det spelar kanske ingen roll vilken sida som är uppåt?
 

Mike-

New member
Och gällande elen, är det så enkelt att man tar ström dels från batteriet och sedan skarvar in sig på tex baklyset?

Inga andra säkringar eller annat som man borde ha där emellan?
 

SuperRetard

New member
Hoppas bilden nu kom med på en Grå box - som är monterat på en GSX750R.

RYNKAN - det var trevligt med lite kompetent besök här och konkret info.. Kanske mina rynkor nu går bort :wink:


Ok,

Jag har inte original bakram, så det ser inte riktigt ut sådär. Men framförallt, på bilden sitter den ju inte med plana sidan uppåt, eller nedåt heller för den delen.

Om jag inte ska offra platsen för GPS-pucken till laptimern (som jag hoppas få liv i) så är det rätt kört bakom motorn. Däremot har jag monterat transpondern där tutan borde sitta, fäst i kåpstaget. Om det där med "plana sidan uppåt" inte är så känsligt så finns det ju möjlighet att få plats med ITS:en på andra sidan kåpstaget om den inte kommer ivägen för styrdämparen.


Andra tips?
 

Rynkan

New member
Och rätt sida upp är den plana sidan enligt installationsbeskrivningen. Jag tolkar det det som att det är den sidan som det sitter en klisterlapp med IMEI nr etc.

Men när jag kikar på bilden som Galne Dansken postade så är den monterad med den andra sidan uppåt.

Bägge sidorna är väl plana... så det spelar kanske ingen roll vilken sida som är uppåt?

Hej, Det ska vara etikettsidan neråt, det är motsatt sida som jag anser vara plan då fästanordningen sticker ut på etikettsidan

View attachment 4889
 
Last edited:

Rynkan

New member
Och gällande elen, är det så enkelt att man tar ström dels från batteriet och sedan skarvar in sig på tex baklyset?

Inga andra säkringar eller annat som man borde ha där emellan?

Jag har inte lagt i några säkringar då jag ansåg att det inte behövdes då enheten är självreglerande. Dock så har jag sett att vid installation på bilar så var vi tvungna att trycka i säkringar emellan, då ska man säkra för 3A.
 

Rynkan

New member
Ok,

Jag har inte original bakram, så det ser inte riktigt ut sådär. Men framförallt, på bilden sitter den ju inte med plana sidan uppåt, eller nedåt heller för den delen.

Om jag inte ska offra platsen för GPS-pucken till laptimern (som jag hoppas få liv i) så är det rätt kört bakom motorn. Däremot har jag monterat transpondern där tutan borde sitta, fäst i kåpstaget. Om det där med "plana sidan uppåt" inte är så känsligt så finns det ju möjlighet att få plats med ITS:en på andra sidan kåpstaget om den inte kommer ivägen för styrdämparen.


Andra tips?

Hej, måste erkänna att jag inte är så insatt i anatomin utav de flesta motorcycklar, även om det ser ut som att det är min installation Dansken länkat en bild på (bilden på GSX750R-installationen).

jag postade en bild i ett av mina förra inlägg som förklarar vad jag anser är "den plana sidan", alltså den sida som måste vara riktad uppåt.

Detta är ju ett pilot test, så installera den där du får plats efter bästa förmåga så kan vi se hur positioneringen är påverkad därefter. :)
 

Mike-

New member
Hej, Det ska vara etikettsidan neråt, det är motsatt sida som jag anser vara plan då fästanordningen sticker ut på etikettsidan

View attachment 4889


Ok. Jag tyckte den sidan hade fasade kanter samt en nedsänkning för ngn etikett i mitten. Frågade runt lite bland några vänner jag hade förbi, och det var 50/50 vilken sida man pekade ut som den plana.

Den bildade du bifogade är nog kalas att ha med i framtida installationsmanualer.
 

Rynkan

New member
Ok. Jag tyckte den sidan hade fasade kanter samt en nedsänkning för ngn etikett i mitten. Frågade runt lite bland några vänner jag hade förbi, och det var 50/50 vilken sida man pekade ut som den plana.

Den bildade du bifogade är nog kalas att ha med i framtida installationsmanualer.

Håller faktisk tpå och skriver en lite mer fullständig användarmanual, jag hade med en enklare bild av den ovan men den verkar ha gått bort på den senaste versionen av manualen, sorry my wrong, så är det när man stressar :lemon:
 
Har min monterad

Har nu haft min monterad några dagar. Så vi får se om det fungerar eller inte.
Har den monterad under bakre sadeln på en gsx-r1100w.
Där finns det mycket plats.
 

SuperRetard

New member
Har nu haft min monterad några dagar. Så vi får se om det fungerar eller inte.
Har den monterad under bakre sadeln på en gsx-r1100w.
Där finns det mycket plats.

Ja, det där är ju dilemmat för min del. Jag har ju ingen skjuts-kuts. Men under det som borde vara det finns det rent krasst gott om plats egentligen, men eftersom kåpdelen från tank till tail är one-piece och alla (jag har flera kåpset) är rejält tighta att få på, så är det ingen plats till övers längre.

Ska kolla på det snarast då jag ska installera om transpondern, som också ska ha el med samma förutsättningar så jag tänkte slå 2 flugor i en smäll när det ändå ska lödas.
 
Top