ITS - Incident Tracking System & 100 testpiloter

kakafoni

New member
Montering av behörig personal, garanti på hojen, etc.

Jag undrar om ev garanti på hojen påverkas av montering av ITS-systemet?

Vilka verkstäder är det som kommer montera grejorna?
 

Pawsec

New member
Oj, ursäkta att jag inte följt tråden och besvarat frågor som jag borde, jag kommer att svara så gott jag kan nedan...
 

Pawsec

New member
"Hur vet jag att jag inte blir avlyssnad lite då och då?"

1. Du måste ha appen igång.
2. Telefonen är i alarm-mode.
3. Jag skulle hamna i fängelse om det uppdagades.
4. SMC skulle nog tappa hälfen av sina medlemmar.
5. Bolaget skulle gå i konkurs.
6. Apple skulle aldig släppa igenom en APP som äventyrade deras varumärke.

De som har rättighet att avlyssna i Sverige är Polis (efter domstolsbeslut), samt Svensk Underrättelsetjänst. (De kan dock inte lyssna på krypterade strömmar.)
 

Pawsec

New member
Så där ja.......
Då var man tydligen en av de 100 glada som får möjligheten till att prova detta system.
Sitter här och funderar ang. medhörningen, jag kör med intercom kopplat till telefonen via blåtand som svarar själv när det ringer men jag måste aktivera själv vid samtal ut genom att ringa "manuellt" med telefonen.
Är medhörning en uppringning från centralen vid larm eller ringer enheten på mc'n upp centralen?
Borde ju kvitta men kan va bra att veta.

/Bosse

Vid larm så aktiveras i princip ett överfallslarm, så nej vi motringer inte....
/Claes
 

Pawsec

New member
Jag kommer behöva flytta min mellan flera hojar så det ska bli intressant att se om det går att få till något inom det området.
En av de stora frågorna vi har på bordet nu. Som det ser ut nu bör det fungera. Men testet kommer att utvisa om det funkar i praktiken.

/Claes
 

Pawsec

New member
En fråga innan jag "stämplar och godkänner" det här..


Hur sker monteringen? (Jag har inte helt original elsystem)


Jag har också 2 hojar att välja på.. Den ena rullar betydligt mer än den andra, men huvudsakligen på bana (det är den jag "anmält"). Vilken är bäst lämpad för utvärdering?
Vi har gjort bedömningen att devicen skall kunna monteras av användaren. Något vi jobbat mycket med de senaste månaderna är självkalibrering, (dvs att devicen själv vet vad som är "rätt läge"" vi har kommit så långt att man måste tala om för den vad som är fram/bak/ vänster/höger upp/ned. Finns ingen hoj som är bättre än den andra, det viktiga för oss är att vi får så många hojar och beteenden som möjligt. Den du kör mest mil med skulle jag svara.
 

Pawsec

New member
Övriga svar på FAQ som jag fått.

Fråga: Kommer jag att ha förbundit mig vid några kostnader efter testperioden?
Svar: Nej, förutsatt att du inte misshandlat devicen, så är du inte bunden till någonting.

Fråga: Hur lång kommer testperioden att vara?
Svar: Förhoppningsvis ett par månader, har vi byggt rätt och tänkt rätt så kommer det att gå fort, börjar det krångla och vi har missat något som behöver förändras så håller vi på längre tills vi fått ordning på alla konstigheter. Ni kommer att informeras via SMC hur vi ligger till, om vi under resans gång behöver någon extra input.


Och tusen tack till alla som anmält sig och visat intresse. Bara att fråga på om det finns något ni undrar över.
 

SuperRetard

New member
Japp, den har en ganska avancerad stöldskyddsfunktionallitet inbyggd.

Just det - Awesome!!

Kommer man kunna ha den i olika "modes" då (senare kanske) där man kan ha nolltolerans och att den ringer upp mig om det rubbas? Om man t.ex har hojen på släp och bor annanstans så man vet direkt om nån är på hojen/ekipaget?
 

Pawsec

New member
Priser!!!!

Lite kul nyhet hoppas jag så här inför helgen!

När vi sökte testpiloter hade vi angivit ett pris, detta mest för att få seriösa testpiloter.
Vi har tillsammans med SMC beslutat att inga som helst kostnader kommer att medföra testet.

Utan så länge det är i test kommer ingenting att debiteras er som deltar i testet.

Så tack för ert stöd, och tack SMC som gjort detta möjligt!

Claes Unemar
VD Pawsec
 

Pawsec

New member
Japp, det kommer att ha (om jag inte missminner mig 3 modes, "Drive" "Pause" samt "Protect". Läget protect sätter devicen i sleepmode, vilket stänger av allt utom accelarometern, vidare pratar den med vår server en gång i timmen och säger, här står jag och ingenting har hänt. (Detta för att den även kan säga t ex "här står jag och börjar få slut på batteri.). När accelarometern känner av någonting, då går den från sleepmode till full funktionallitet. Då får vi in orsakskod "stöld" vilket aktiverar ett larm, vad som skall ske i det läget bestämmer du själv. Vanligtvis skicka ett SMS till mig och 4 kompisar. Vidare kör den i full mode hela tiden d v s skickar position var 5:e sekund. Så har någon stulit den så har du en s k tracer på den också.
 

SuperRetard

New member
Japp, det kommer att ha (om jag inte missminner mig 3 modes, "Drive" "Pause" samt "Protect". Läget protect sätter devicen i sleepmode, vilket stänger av allt utom accelarometern, vidare pratar den med vår server en gång i timmen och säger, här står jag och ingenting har hänt. (Detta för att den även kan säga t ex "här står jag och börjar få slut på batteri.). När accelarometern känner av någonting, då går den från sleepmode till full funktionallitet. Då får vi in orsakskod "stöld" vilket aktiverar ett larm, vad som skall ske i det läget bestämmer du själv. Vanligtvis skicka ett SMS till mig och 4 kompisar. Vidare kör den i full mode hela tiden d v s skickar position var 5:e sekund. Så har någon stulit den så har du en s k tracer på den också.

Och det funkar redan nu?

AWESOME!!!!!!!!!

Fan vad nöjd jag är med att jag ställde upp som testpilot :D. Går det att få den kopplad så att det går larm direkt till polisen om "pågående stöld/skadegörelse" också så kanske den statistiken kan förändras tack vare er om polisen bara gör sitt jobb och drar på direkt istället för att dricka upp kaffet först.
 

Pawsec

New member
Och det funkar redan nu?

AWESOME!!!!!!!!!

Fan vad nöjd jag är med att jag ställde upp som testpilot :D. Går det att få den kopplad så att det går larm direkt till polisen om "pågående stöld/skadegörelse" också så kanske den statistiken kan förändras tack vare er om polisen bara gör sitt jobb och drar på direkt istället för att dricka upp kaffet först.

Du kan få den kopplad till larmcentral som sen kopplar till polis men vad som på fackspråk kallas "konstaterat pågående brott". Därifrån till att få farbor polis att vidtaga någon åtgärd skulle jag nog betrakta som tur. Men jag ska faktiskt när du väckte frågan kolla vad ett vaktbolag skulle kunna tänkas göra med denna information.

(Har i o f s svår att se en VW Caddy jaga en sprothoj, men jag skall ta upp frågan.)
 

Marie

Banned
(Har i o f s svår att se en VW Caddy jaga en sprothoj, men jag skall ta upp frågan.)

Med tanke på att de flesta nya hojar har immobilizer, så är nog det sannolikare scenariot en Caddy som jagar en lite större skåpvagn eller rent av flakbil med kran. Och den jakten har nog en aning större odds att bli framgångsrik.:)
 

SuperRetard

New member
(Har i o f s svår att se en VW Caddy jaga en sprothoj, men jag skall ta upp frågan.)

Marie har rätt där. För att få igång hojen utan nycklar krävs en del. Det vanligaste är att de lyfts upp/in på släp/skåpbil och sen görs finliret i ett garage nånstans. Immobilizers osv har gjort det lite knivigt för dem små svinen iaf :)
 

AndersX

New member
Med tanke på att de flesta nya hojar har immobilizer, så är nog det sannolikare scenariot en Caddy som jagar en lite större skåpvagn eller rent av flakbil med kran. Och den jakten har nog en aning större odds att bli framgångsrik.:)

Om hojen är lastad i ett plåtskåp kommer "trackern" inte kunna uppdatera positionen, ingen mottagning av GPS-satellitsignal. Så trackern kommer skicka senaste uppdaterade position, då kommer väktaren i Caddyn stå och glo på ett uppbrutet garage.
 

Bosseva

New member
Om hojen är lastad i ett plåtskåp kommer "trackern" inte kunna uppdatera positionen, ingen mottagning av GPS-satellitsignal. Så trackern kommer skicka senaste uppdaterade position, då kommer väktaren i Caddyn stå och glo på ett uppbrutet garage.
Någon gång måste ju hojen packas ut, även om det skulle vara i ett annat land så får man en fixering på hojen.
Sen om lagens långa gör något åt det i ett annat land är ju nästa fråga......
 
Top