Gå ur NTF NU!

Titania

New member
Vad har långtradarchaffisar med SMCs vara eller inte vara i NTF att göra?

Håll topic!

Kanske en mod kan radera ovidkommande inlägg?


FIXAD - Hälsning Moderator
 
Last edited by a moderator:

Kent@

New member
Känner mig kluven i frågan om att gå ur eller inte. Lite grann tycker jag att SMC borde försöka driva vissa frågor själva och kalla till fler och större presskonferenser med åsikter och förslag som väcker debatt för att lyfta fram mc-kollektivets åsikter (läs nyhetsstoff som säljer för kvällstidningar).

Samtidigt tycker jag att det inte är så konstigt att den här debatten kommer fram från NTF. Handen på hjärtat så vet de flesta här hur det ser ut när vi kör hoj, hur vissa gör omkörningar och filbyten, hur väl hojarna anpassar hastigheten, hur det ser ut när ett gäng sporthojar eller glidare kommer farande.

Det är inte sååå konstigt att det blir frågor och att debatten vinklas för att endera parten ska få en poäng och synas.

SMC borde vinkla debatten från sin sida..ta upp hur andra trafikantgrupper påverkar trafiken. Ta fram exempel på avskräckande beteende bland bussar, lastbilar, gamla gubbar och kärringar bakom ratten osv....fråga vad Tomas Carlsson på NTF och gör för att hindra att dessa grupper skapar förvirring och kaos bland ALLA trafikantgrupper.

//Kent@
 

VFunRider

New member

Enligt NTF statistik för 2005 dödades bl.a. 46 på MC, 38 på cykel och 50 var fotgängare. 25 % av cyklisterna hade ”hjälm” och vilken skyddsutrustning de dödade fotgängarna saknade framgår inte.
Dessutom framgår inte hur många av dödsfallen som orsakats av t.ex. stenkastning från vägviadukt.
[/COLOR]


Det som förvånar mig mest är detta korståg mot motorcyklister. Varför ser man inte NTF, pressen och andra gaphalsar protestera mot att 50 fotgängare dör i trafiken, att 38 cyklister dör i trafiken? Borde inte det vara ett lika bra anledning till att argumentera för ett förbud mot cyklande och promenerande? Är vi i Sverige så hårt drabbade av trafikolyckor om man jämför mot internationella sifror, eller är debatten ett byråkratisk skrivbords skapelse från den svenska utredningsindustri?
 
Last edited:

TomasL

New member
Har inte läst allt i denna tråd men...

Ni vet väl om att det finns något som heter Samverkansgruppen som ordnar körningar på Barkaby och Bromma flygplats. Nedanstående saxat från

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=156435&highlight=BARKABY

[Stunt & Street kvällarna är ett projekt som Samverkansgruppen i Stockholm har dragit igång. Vi vill försöka minska ner buset på de allmänna vägarna, och erbjuder därför ett lämpligare alternativ, om man vill köra av sig, eller allmänt träffa människor. Vi hoppas att projektet kommer falla väl ut. Kan vi sköta det här så är det kanske ett steg i rätt riktning mot en motorbana i framtiden. Samverkansgruppen består av Vägverket, NTF, McRF, SMC, trafikskolor, Polisen, Svensk Bilprovning, försäkringsbolag med flera]

Mycket framgångsrikt och uppskattat samarbete här alla fall.
 

Titania

New member
Det verkar som att det finns två nivåer. Både inom SMC och NTF.

SMC lokalt som bl.a. jobbar med fortbildning av motorcyklister praktiskt och samverkar med olika intressenter däribland NTF (också på lokal nivå) och det verkar på det stora hela fungera bra.

SMC centralt som är de som syns utåt till den breda allmänheten och ska representera oss medlemmar.

NTF lokalt som samverkar och samarbetar (troligtvis) med många av sina intressenter.

NTF centralt som är politikernas opinionsbildare.

I båda fallen upplever åtminstone jag att det verkar vara ett stort glapp mellan lokal och central nivå. Gällande NTF kan jag iofs bara gissa men när det gäller SMC så känns det ibland inte som att det är samma organisation. Och helt ärligt, hade det inte varit för BKK på Rörken och människorna där så är det rätt troligt att jag inte skulle vara en SMC-medlem. SMC känns fantasktiskt långt bort och när vi medlemmar ser hur NTF kastar skit gång efter annan och SMC diplomatiskt svarar så kortas inte det avståndet märkbart. Åtminstone jag saknar krafttag.

Nu ser det ut som att jag kastar mig över Dansken, det gör jag inte. Han och jag har pratat om just det här och jag vet att han jobbar men i mina ögon inte på ett optimalt sätt. Alldeles för diskret och diplomatiskt. Buller och bång vill jag se. Högljudda protester och nyttjande av media på samma sätt som NTF använder media för sina syften. SMC måste också mata media med lösnummersäljande rubriker, i vårt syfte.
 

Kent@

New member
Bra skrivet brev...men går det här till medierna också?
Ex...Det jäser i NTF:s led, SMC hotar med uttträde pga Carlssons uttalanden under sommaren...

Kent@
 

Titania

New member
Bra skrivet brev...men går det här till medierna också?
Ex...Det jäser i NTF:s led, SMC hotar med uttträde pga Carlssons uttalanden under sommaren...

Kent@

Det bör det göra. Vad är annars vitsen med ett _Öppet_ brev?

Frågan är bara om det är tillräckligt hett rent medialt? Tidningarna är ju fyllda nu med Kallur, Holm och alla andra fyror idag. :(
 

morsan

New member
Jag uppfattar det som att det bara är Aftonbladet som bedriver "häxjakt" på motorcyklister. De övreig rapporterar mera normalt och blåser inte upp det så stort. Eller har jag fel?
 
P

Pingo

Guest
Bra första steg

Återhållsamt men ändå med en lämplig skärpa i detta läge.

Det ska bli intressant att få veta hur styrelsen i NTF förklarar ett agerande som inte ligger i linje med den egna policyn utan mer handlar om att några ur styrelsen vill sola sig i rampljuset.

Kanske läge för den där utlovade föryngringen i NTF's styrelse?

Nu ligger bollen hos NTF och de har bara att tala om huruvida de vill att vi ska samarbeta eller motarbeta varandra i fortsättningen.

//Gunnar
 

Guzzi-Leif

New member
Jag uppfattar det som att det bara är Aftonbladet som bedriver "häxjakt" på motorcyklister. De övreig rapporterar mera normalt och blåser inte upp det så stort. Eller har jag fel?

Inte är det väl skriverierna som är problemet?
Nog är det väl i stället verkligheten; hur vi kör, stör, oroar och olyckas, som är problemet?!!!!
Först skärper vi till oss rejält och sedan kan vi ha synpunkter på omgivningen...
 
P

Pingo

Guest
Inte är det väl skriverierna som är problemet?
Nog är det väl i stället verkligheten; hur vi kör, stör, oroar och olyckas, som är problemet?!!!!
Först skärper vi till oss rejält och sedan kan vi ha synpunkter på omgivningen...

Du får väl skärpa dig då men vi som kör med förstånd gillar inte att drabbas av Björntjänster i tid och otid.

//Gunnar
 

morsan

New member
Inte är det väl skriverierna som är problemet?
Nog är det väl i stället verkligheten; hur vi kör, stör, oroar och olyckas, som är problemet?!!!!
Först skärper vi till oss rejält och sedan kan vi ha synpunkter på omgivningen...

Den stora majoriteten behöver troligen inte ändra på sitt körsätt. Stör? Ja visst, vissa tål inte att se eller höra en el-moppe ens...
Oroa? På vilket sätt?
Alla olyckor har inte varit påverkbara. Hur ska vi få viltolyckorna att minska? Svängande bilister som inte ser att det är en MC? (Alla de olyckorna beror inte på för hög fart för MC:n!) Osv

Skriverierna antyder att majoriteten att MC-förarna beter sig på det sätt de beskriver!

Om du följer forumet i AB där de flesta bilister verkar anse att vi inte ska finnas till överhuvud taget oavsett hur vi kör så kanske du förstår hur jag menar.
http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa?threadID=10889
Som man ställer en fråga får man svar.
 

Guzzi-Leif

New member
Du får väl skärpa dig då men vi som kör med förstånd gillar inte att drabbas av Björntjänster i tid och otid.

//Gunnar

Jag tror vi ALLA måste skärpa oss - även jag!
De värst urflippade är, precis som NTF säger, helt bortom styrsel och kontakt vilket gör att det är den stora skötsamma gruppen som måste ta ytterligare ett steg framåt. Så kan vi visa att vi är en del av den övriga trafiken, på samma villkor, med samma rytm och beaktande samma regler, tystgående och fina.
Ungefär så...
 
Top