Gå ur NTF NU!

Chanders

New member
Syns vi inte, så finns vi inte!

(Detta inlägg finns också som debattkommentar under Allmänt om MC frågor)

Jag fick en e-hint om att farhågorna härjar i SMC garaget. SMC är endast en mycket liten del av alla NTF:s medlemmar. Gick vi ur NTF skulle ingen märka detta, samt att vi skulle uppfattas ta avstånd från allt vad trafiksäkerhet står för. Vi skulle patetiskt få fortsätta värna om vårt "utrotningshotade" minoritetsintresse. Att tillämpa strutsmetoden eller avstå demokratin är således ingen framgångsfaktor.

Jag har tagit del av samtliga inlägg, NTF:s policy och inriktningsdokument. NTF har bra mål och tyvärr finns skickliga media skribenter även i den organisationen som vet hur man lobbar (eller droppar) en subversiv synergi-flash i betraktarens öga.

När jag sammanfattat intrycken ställde jag mig följande :confused: frågor:
  1. Delar SMC:s styrelse uppfattningen att NTF inte lyssnar på SMC?
  2. Vem inom SMC har mandat som ledamot att medverka i kallade NTF möten och hur ser engagemanget, rapporter och deltagande ut från NTF möten?
  3. Vilka frågor har SMC-ledamoten fått i uppdrag att föra fram och vilka remisser har SMC deltagit i?
  4. Hur ser mandatfördelningen ut bland NTF:s 73 medlemmar?
När jag fått svaren på dessa frågor ska jag ställa följdfrågor under tråden om det visar sig finnas brister i svaren tills vi har korten på bordet. Jag kan inte bilda mig en uppfattning förrän jag vet varför vissa SMC medlemmar känner misstro mot både SMC och NTF.

Dessutom står det SMC fritt att på sin hemsida driva samma typ av ensidiga information som NTF, men med fokus på övriga trafikanters olyckor i stället för MC relaterade. Som ex. läste jag om en cyklist som trodde sig har företräde mot en stor tung lastbil som gjorde en högersväng varpå cyklisten som skulle rakt fram hamnade under lastbilen. NTF har som policy att ta parti för de svagaste i trafiken. Därför skriver NTF aldrig om klantiga fotgängare eller :p ungar som inte kan skilja mellan en gata och gräsmatta. Frågan är om detta ska ske genom att all trafik ska lämna cyklister företräde eller ska vi tillämpa ”sjöregeln” som säger att minst väjer först (men det får kanske tas upp i en annan tråd)!? En annan lösning vore att alla som har en IQ över 105 tillåts vistas i trafiken samt att de som vistas i trafiken skall göra det på lika villkor, d.v.s. ha genomfört godkänd trafikutbildning. Först då skulle nuvarande obildade fotgängare fatta vad det är för skillnad mellan en cykel, moped, MC och ”bil” (men det får ju stå för mig).

Jag är övertygad om att den MC förare som omkom p.g.a. att några ungar kastade sten från en bro finns med i statistiken över MC olyckor i negativ bemärkelse för oss motorcyklister men det tillhör lobbyistens verktyg.

Jag ska erkänna att jag i min :eek: -ungdom svor ve och förbannelse över många husvagnsekipage som inte körde ut i vägrenen på motorvägarna tills jag själv körde med husvagn och förstod varför man inte kör ut i vägrenen mer än en gång. Samma förbannelser flödade över långtradarekipagen som inte heller de kunde köra åt sidan tills jag själv fick tillfälle att ratta en långtradare med fullt släp. Idag har jag framfört det mesta på hjul och har en bättre förståelse för olikheternas utmaningar (läs…tror).


Många talar varmt om olika manifestationer i protest för att uppnå vishet. Jag delar inte den uppfattningen att vi ska protestera hit och dit i patetisk trots. De flesta MC åkare är också bilförare. Jag hävdar att vi som har en mer allsidig trafikfärdighet bör visa att vi lätt klarar av att anpassa oss till alla visionära NOLL-åtgärder VV inför. Att åka i kortege eller singel genom vajer försedda vägavsnitt i högst 30 km/h slår tyvärr tillbaka på oss själva. MC åkare är oftast bättre trafikanter än genomsnittet och vi ska visa att ingenting är omöjligt. När jag tog körkort 1968 (fanns NTF) och då hette det att hastigheten skulle anpassas efter föraren, fordonet och vägen. Därför kör jag långsammare på vajerstråken. Klarar vi att anpassa oss, överlever vi! Ett väl fungerande samhälle överlever och blomstrar endast om dess medborgare lever på lika villkor. För att detta ska lyckas måste samhället ta sitt ansvar och möjliggöra tillgång till avlysta områden där bakhjulsåkning och fortkörning är tillåtet som sport. Att inte använda samtliga hjul på ett fordon i rörelse är inte förbjudet, bara olämpligt i vissa situationer. Motocross (sport) är ett exempel där man medvetet riskerar skador, men det tas inte upp i NTF skadestatistik därför att det just är sport. (Om nu någon skulle protestera eftersom NTF vill skydda de oskyldiga och svaga så händer det ibland inom motorsporten att tävlingsbilar hamnar bland åskådarna (de oskyddade).)

Enligt NTF statistik för 2005 dödades bl.a. 46 på MC, 38 på cykel och 50 var fotgängare. 25 % av cyklisterna hade ”hjälm” och vilken skyddsutrustning de dödade fotgängarna saknade framgår inte.
Dessutom framgår inte hur många av dödsfallen som orsakats av t.ex. stenkastning från vägviadukt.

I vårt samhälle får en medborgare vara precis hur okunnig som helst utan gränser. Desto okunnigare, desto mer måste den mer kunnige anpassa sig. Vi ska samverka i trafiken på olika villkor med tron att inget ska hända. NTF är en av regeringens sakkunniga remissinstanser och förordar mer och mer regler istället för att initialt rekommendera obligatorisk trafikvettsutbildning åt de körkortslösa trafikanterna (cyklister och fotgängare samt nyblivna barnvagnsförare). Känslomässigt får 99 % lida för att 1 % omedvetet lider. Bortsett från detta kan vem som helst råka ut för punka i en kurva. Det viktiga i budskapet är inte vad jag skriver utan vad jag exemplifierar och hur ni sedan tolkar det.

Jag kommer att yrka avslag på motionen att SMC går ur NTF. Ett alternativ är att Årsmötet avslår motionen med motivering att en utredning tillsätts i frågan om medlemskap i NTF eller inte.
 

bikermort

New member
Bitterhet från NTF's sida tjänar knappast nåt till efter de facto, förutsatt att hela befolkningen är införstådda med vad som sker.
Grejen är ju att vi inte kommer att få se någon bitterhet från deras sida, det kommer inte att röra dem i ryggen att vi går ur, så om vi gör det för att straffa dem så är vi fullständigt fel ute. Att tro att vi skulle kunna övertyga hela befolkningen om någonting är rätt naivt för övrigt, de flesta kommer att svälja det rakt av när NTF kapar SMC längs fotknölarna om vi går ur. Ska vi gå ur ska det vara för att VI tjänar på det, och jag har som sagt svårt att se hur vi skulle kunna göra det.
 
M

McAlbert

Guest
Absolut

Varje mc som kraschar ett träd, varje mc som möter en bil på fel sida, åker av vägen på bakhjulet, visar upp sitt flådiga 4-1 system med ett ljud som får JAS att blekna, visar sina prestanda utanför varje skola, centrum, dagis, mm
Vi har alla sett dom, vi kanske inte är en av dom, men...
Vi bör ju själva värna om trafiksäkerhet, för oss och andra, innan vi kan kritisera de organ som finns.QUOTE]


Tyvärr så är det ovanstående,en liten klick av mc-kollektivet
som orsakar denna snedvridna debatt om mc:ns berättigande på
våra vägar.


Absolut. Visst är det så.
Med hjälp av media så kan man sen redovisa det som man vill.
Det finns bara en Paris Hilton, så uppenbarligen kan media skapa debatt/intresse för vad som helst. Kvar är dock det faktum att alla ser dom som vrålar fram, men få ser dom som sköter sej. Sen har vi har ju de olika "Kriminella mc-gängen" oxo.
Det är mycket negativ marknadsföring i samhället.
Men ingen negativ marknadsföring kan slå en ungtupp, på en mc, som gör konster i samhället. Med dessa "entusiaster" i ryggen står vi oss slätt.

Vart är debatten om att köra snyggt, vårdat och säkert. Vart är fokus på att visa att vi inte är som statistiken. Vart är debatten om säkerhetsställ, skyddsväst, lysväst, och att köra med förstånd. Vart är marknadsföringen om att vi finns, hur vi ser ut. Så fort en artikel skrivs (se kritiken i senaste MC-Folket) så är det tester om supersport, reportage om supersport, wheelies, stoppies, snygga nerlägg. Reportage om Mr X (Han som körde snabbare än tåget gbg-sthlm), touring till europa på minsta möjliga tid.
MC handlar om fart, visst, men så mycket mycket mer utöver det.

Vi kritiserar andra, men vad gör vi själva för att "visa hur det är"?

Det tar 1000 tals motorcyklister för att skapa positiv opinion, men det behövs bara en för att förstöra det...
 

OH-

Member
....................

...ska vi absolut vara kvar!
Vi ska dessutom lyssna och begrunda vad de egentligen säger/menar innan vi sågar dem för att sedan bemöta dem i de punkter de har fel.

...............................

Frågan var inte om NTF är en bra organisation eller om det finns trafikfarliga motorcyklister. Vi skall definitivt inte gå ur NTF med "bad standing" och utmana dom i skitkastning - det vore dummare än att stanna kvar.

Jag håller givetvis med dom som anser att NTF skall få chansen att rätta till det hela. Vi som läser det som att dom vill ha bort alla MC från vägarna kan ju vara lite dumma i huvudet eller så har dom inte kontroll över sin egen mediachef.
Om NTF framhärdar i MC-fientlighet så kan SMC inte stanna. SMC får inte verka för att skada motorcyklismen genom att medverka i organisationer med MC-fientligt program. Även om det formellt skulle vara vi som lämnar NTF så är det egentligen dom som slänger ut oss om dom undantar oss från trafiksäkerhetsarbetet med motiveringen att det vore bättre om vi inte fanns.
 

anders skogh

New member
Ja man kan tycka att SMC bör gå ur NTF men då har vi NOLL% möjlighet att påverka, sattsa lite krut på att ta komandot istället. Makten finns i koridorena och fikarummet så satsa på lobbing till att börja med och se till att få en platts i styrelsen.
 

morsan

New member
Om SMC kunde få med sig FMCK, McRF och SVEMO i en gemensam aktion mot NTF:s uttalanden (ja, det verkar bara vara 4 MC-organisationer av 74 medlemsorganisationer) kan det kanske ha lite effekt.
Jag tycker fortfarande att NTF ska skrotas, det räcker med VV och TSV.
 

OH-

Member
...............................

Gå på möten också bra, men köra dit? Mindre bra, alla vet väl om att man inte får använda motorcykel som färdmedel till NTF's möten så det där med 2-3 personers utspel är en förenkling...

Lite rensning i debatten bara. Nu vet ju inte jag om NTF i Dalarna har egna regler men annars är medlemmar i MC-organisationer undantagna och får (på nåder) andvända MC "i tjänsten". Vi får faktiskt tillåme köra moppe!

Om inte annat så vet jag mer om NTF nu än innan den här debatten, det finns mycket att läsa på deras websida. Dock inget som avslöjar hur makten är fördelad inom NTF.
 
Last edited:

OH-

Member
Om SMC kunde få med sig FMCK, McRF och SVEMO i en gemensam aktion mot NTF:s uttalanden (ja, det verkar bara vara 4 MC-organisationer av 74 medlemsorganisationer) kan det kanske ha lite effekt.
Jag tycker fortfarande att NTF ska skrotas, det räcker med VV och TSV.

TSV? Verkar som om det lades ner 1993 :rolleyes:
 
P

Pingo

Guest
Ja man kan tycka att SMC bör gå ur NTF men då har vi NOLL% möjlighet att påverka, sattsa lite krut på att ta komandot istället. Makten finns i koridorena och fikarummet så satsa på lobbing till att börja med och se till att få en platts i styrelsen.

Jag instämmer och tycker att det vore synd att gå ur NTF för att några politiska föredettingar inom NTF vill sola sig i rampljuset genom diverse kampanjer riktade mot motorcyklister. Förhoppningsvis är det en minoritet inom NTF som ställer till allt elände och som vi kan hjälpa ut ur NTF.

//Gunnar
 
P

Pingo

Guest
Som svar på inlägg tidigare; SMC har ingen representant i NTFs styrelse. Vilka som sitter där hittar du här: http://www.ntf.se/omoss/default.asp?RecID=8580 SMC har representanter på NTFs kongress.

Ja det var ena sköna juveler det där hmmm...

Där finns åtminstone en som är välkänd för att göra precis vad som helst för att komma i rampljuset. Han hamnade visst ute i kylan och blev förvisad från maktens boningar.
Är han en värdig representant för NTF?
 

OH-

Member
Känns konstigt, efter vad jag förstått är vi den största organisationen som är ansluten till NTF. I så fall borde det vara självklart att vi ska vara representerade i NTFs styrelse

Nåja, en del här har väl antytt att SMC är den mest aktiva organisationen. När det gäller storleken finns ju t ex Kommunalarbetarförbundet 560 000, Svenska Naturskyddsföreningen 168 000, Pensionärernas Riksorganisation 399 000 och Lärarförbundet 230 000. SMC ligger väl en bit under 70 000 :(
 

@nderz

New member
Nåja, en del här har väl antytt att SMC är den mest aktiva organisationen. När det gäller storleken finns ju t ex Kommunalarbetarförbundet 560 000, Svenska Naturskyddsföreningen 168 000, Pensionärernas Riksorganisation 399 000 och Lärarförbundet 230 000. SMC ligger väl en bit under 70 000 :(

Aah, just så var det ja.
Men i vilket fall som helst borde SMC ha en representant i styrelsen, då kanske vi skulle få åtminstone en liten chans att göra oss hörda.
OBS: Jag klagar inte på det jobb som genomförs idag eller på dom som gör det.
Men faktum är ju att ju närmare man kommer "maktens boning" desto större chans har man ju att påverka
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
Aah, just så var det ja.
Men i vilket fall som helst borde SMC ha en representant i styrelsen, då kanske vi skulle få åtminstone en liten chans att göra oss hörda.

Jag fann följande länk
http://www.ntf.se/Tidning/default31480.asp där Björn lovar att det är hans sista mandatperiod och att han vill ha in yngre krafter i NTF. Det finns kanske en möjlighet för oss att då få in någon i styrelsen.

Gubben börjar bli gammal och kanske inte är lika klartänkt som i forna dar så vi kanske ska försöka besinna oss inte göra något förhastat även om det känns jäkligt.

//Gunnar
 

Kortstubina

New member
Personlig reflektion ang. NTF är att dom behövs allmänt.
Tyvärr är läget kanske inte det bästa efter alla Thomas Carlsons uttalanden.

Men jag jag tror får vi dessa förslappade kontorsråttor som i många fall bara har läst statistik och siffror (och tror på dem som vissa tror på bibeln och lagboken) att följa med oss medlemar/styrelser på en touring och diskutera på neutrall mark så kommer de kunna få en annan uppfattning.

Jag är sedan gammalt in snöad och uppfostrad i trafiksäkerhetsvärlden genom min pappa som hade mycket arbete med NTF i Uppsala. Så jag känner de äldre som sitter på kontoret.
Åsikten om MC är inte bra, allt med MC är farligt....
Nu är det 2 personer på NTF i Uppsala som åker hoj.
Den ena en fd trafikskolärare och den andra en ung tjej.

Jag tror att i och med detta kan vi få en annan kommunikation med NTF.

SMC Uppsala län har förövrigt samarbetat i olika projekt med NTF sedan flera år tillbaka och fått bra stöd även om de då inte var motorcykle älskare som vi övriga.

Tänk om vi alla som åker hoj;
bara för 1 månad, hålla alla hastigheter, köra med alla de rekommenderade skydd, tänka åt alla andra trafikanter. Hur tror ni då att organisationer och privatpersoner skulle tycka om oss då?

P.S Fresten var det en av NTF tjejerna som sjöng på SMCs årsmötet i Uppsala 2005 D.S
 
Last edited:

tabman

New member
Jag har gjort lite efterforskningar om NTF via internet bla. Det är helt klart en skum organisation, en slags propagandaorganisation som finansieras via regering och riksdag. Finns bla historik om bokföringsmanipulation som beskrivs i en rapport av RSV från 1999.

Är stärkt i min tro att SMC bör gå ur som medlem i organisationen. Bättre att vi satsar på att samverka med Vägverket. Egentligen bör vi inte ens bemöta NTF med någon motargumentation över huvudtaget.

Är då VV med sin syn på MC något alternativ?
 

Johny

New member
Är då VV med sin syn på MC något alternativ?

Nja de har väl på senaste tiden inte drivit någon hetskampanj direkt förutom att de har hållit med NTFs förslag om registreringsskylt fram.

Jag är mer inne på att det är bättre att fokusera de knappa resurserna som finns till buds till att samarbeta med de som har direkt ansvar för vägnätet än en organisation som bara tycker utan ansvar. Tillsammans med vägverket kan vi påverka såna saker som vajerräcken, rullgrus, speciella varningsskyltar för motorcyklister osv. Dvs direkta tänkbara åtgärder som kan rädda våra liv. Vad är det för vits att diskutera såna saker med NTF?
 

Göken

New member
Man ska givetvis inte underskatta vare sig inflytandet, eller den goda viljan, hos dem som arbetar inom NTF. Däremot är jag principiellt emot den typen av organisation som lånar sin legitimitet, d.v.s kallar sig folkrörelse utan att egentligen vara det. Det skaffar den förmenta legitimiteten via det indirekta medlemskap som vi har genom andra organisationer, ofta utan vi ens vet om detta. En folkrörelse anser jag ska ha en huvuddel direkta medlemmar, som dessutom ska ha konkret inflytande över organisationens beslut och verksamhet.

NTF skulle möjligen kunna ha en roll i arbetet att sprida kunskap och förståelse mellan olika trafikantgrupper, vilket jag inte tycker att de i tillräcklig grad gör, samt hantera speciella utsatta grupper. Det övriga specialiserade trafiksäkerhetsarbetet (och ansvaret för detta) bör istället kanaliseras via de olika trafikantorganisationerna (exempelvis i detta fall SMC).

Min åsikt är att pengaflödet till NTF borde strypas och verksamheten begränsas till arbete med säkerhet för de grupper som saknar egna egentliga trafikantorganisationer. Inom det området skall givetvis NTF ges möjlighet att fritt kritisera andra trafikantgrupper om de visar bristande hänsyn. Fortfarande finns i trafiken en allt för utbredd störst-går-först-attityd. (Undantaget långtradarchaufförerna som jag, såväl när jag går, cyklar, kör bil eller MC, tycker är uppmärksamhma och hänsynsfulla.) Nåväl jag inser att det är en utopi att NTF skulle kunna genomgå en genomgripande förändring, eller att någon ens skulle våga röra de ekonomiska anslagen.
 
Top