Chanders
New member
Syns vi inte, så finns vi inte!
(Detta inlägg finns också som debattkommentar under Allmänt om MC frågor)
Jag fick en e-hint om att farhågorna härjar i SMC garaget. SMC är endast en mycket liten del av alla NTF:s medlemmar. Gick vi ur NTF skulle ingen märka detta, samt att vi skulle uppfattas ta avstånd från allt vad trafiksäkerhet står för. Vi skulle patetiskt få fortsätta värna om vårt "utrotningshotade" minoritetsintresse. Att tillämpa strutsmetoden eller avstå demokratin är således ingen framgångsfaktor.
Jag har tagit del av samtliga inlägg, NTF:s policy och inriktningsdokument. NTF har bra mål och tyvärr finns skickliga media skribenter även i den organisationen som vet hur man lobbar (eller droppar) en subversiv synergi-flash i betraktarens öga.
När jag sammanfattat intrycken ställde jag mig följande frågor:
Dessutom står det SMC fritt att på sin hemsida driva samma typ av ensidiga information som NTF, men med fokus på övriga trafikanters olyckor i stället för MC relaterade. Som ex. läste jag om en cyklist som trodde sig har företräde mot en stor tung lastbil som gjorde en högersväng varpå cyklisten som skulle rakt fram hamnade under lastbilen. NTF har som policy att ta parti för de svagaste i trafiken. Därför skriver NTF aldrig om klantiga fotgängare eller ungar som inte kan skilja mellan en gata och gräsmatta. Frågan är om detta ska ske genom att all trafik ska lämna cyklister företräde eller ska vi tillämpa ”sjöregeln” som säger att minst väjer först (men det får kanske tas upp i en annan tråd)!? En annan lösning vore att alla som har en IQ över 105 tillåts vistas i trafiken samt att de som vistas i trafiken skall göra det på lika villkor, d.v.s. ha genomfört godkänd trafikutbildning. Först då skulle nuvarande obildade fotgängare fatta vad det är för skillnad mellan en cykel, moped, MC och ”bil” (men det får ju stå för mig).
Jag är övertygad om att den MC förare som omkom p.g.a. att några ungar kastade sten från en bro finns med i statistiken över MC olyckor i negativ bemärkelse för oss motorcyklister men det tillhör lobbyistens verktyg.
Jag ska erkänna att jag i min -ungdom svor ve och förbannelse över många husvagnsekipage som inte körde ut i vägrenen på motorvägarna tills jag själv körde med husvagn och förstod varför man inte kör ut i vägrenen mer än en gång. Samma förbannelser flödade över långtradarekipagen som inte heller de kunde köra åt sidan tills jag själv fick tillfälle att ratta en långtradare med fullt släp. Idag har jag framfört det mesta på hjul och har en bättre förståelse för olikheternas utmaningar (läs…tror).
Många talar varmt om olika manifestationer i protest för att uppnå vishet. Jag delar inte den uppfattningen att vi ska protestera hit och dit i patetisk trots. De flesta MC åkare är också bilförare. Jag hävdar att vi som har en mer allsidig trafikfärdighet bör visa att vi lätt klarar av att anpassa oss till alla visionära NOLL-åtgärder VV inför. Att åka i kortege eller singel genom vajer försedda vägavsnitt i högst 30 km/h slår tyvärr tillbaka på oss själva. MC åkare är oftast bättre trafikanter än genomsnittet och vi ska visa att ingenting är omöjligt. När jag tog körkort 1968 (fanns NTF) och då hette det att hastigheten skulle anpassas efter föraren, fordonet och vägen. Därför kör jag långsammare på vajerstråken. Klarar vi att anpassa oss, överlever vi! Ett väl fungerande samhälle överlever och blomstrar endast om dess medborgare lever på lika villkor. För att detta ska lyckas måste samhället ta sitt ansvar och möjliggöra tillgång till avlysta områden där bakhjulsåkning och fortkörning är tillåtet som sport. Att inte använda samtliga hjul på ett fordon i rörelse är inte förbjudet, bara olämpligt i vissa situationer. Motocross (sport) är ett exempel där man medvetet riskerar skador, men det tas inte upp i NTF skadestatistik därför att det just är sport. (Om nu någon skulle protestera eftersom NTF vill skydda de oskyldiga och svaga så händer det ibland inom motorsporten att tävlingsbilar hamnar bland åskådarna (de oskyddade).)
Enligt NTF statistik för 2005 dödades bl.a. 46 på MC, 38 på cykel och 50 var fotgängare. 25 % av cyklisterna hade ”hjälm” och vilken skyddsutrustning de dödade fotgängarna saknade framgår inte.
Dessutom framgår inte hur många av dödsfallen som orsakats av t.ex. stenkastning från vägviadukt.
I vårt samhälle får en medborgare vara precis hur okunnig som helst utan gränser. Desto okunnigare, desto mer måste den mer kunnige anpassa sig. Vi ska samverka i trafiken på olika villkor med tron att inget ska hända. NTF är en av regeringens sakkunniga remissinstanser och förordar mer och mer regler istället för att initialt rekommendera obligatorisk trafikvettsutbildning åt de körkortslösa trafikanterna (cyklister och fotgängare samt nyblivna barnvagnsförare). Känslomässigt får 99 % lida för att 1 % omedvetet lider. Bortsett från detta kan vem som helst råka ut för punka i en kurva. Det viktiga i budskapet är inte vad jag skriver utan vad jag exemplifierar och hur ni sedan tolkar det.
Jag kommer att yrka avslag på motionen att SMC går ur NTF. Ett alternativ är att Årsmötet avslår motionen med motivering att en utredning tillsätts i frågan om medlemskap i NTF eller inte.
(Detta inlägg finns också som debattkommentar under Allmänt om MC frågor)
Jag fick en e-hint om att farhågorna härjar i SMC garaget. SMC är endast en mycket liten del av alla NTF:s medlemmar. Gick vi ur NTF skulle ingen märka detta, samt att vi skulle uppfattas ta avstånd från allt vad trafiksäkerhet står för. Vi skulle patetiskt få fortsätta värna om vårt "utrotningshotade" minoritetsintresse. Att tillämpa strutsmetoden eller avstå demokratin är således ingen framgångsfaktor.
Jag har tagit del av samtliga inlägg, NTF:s policy och inriktningsdokument. NTF har bra mål och tyvärr finns skickliga media skribenter även i den organisationen som vet hur man lobbar (eller droppar) en subversiv synergi-flash i betraktarens öga.
När jag sammanfattat intrycken ställde jag mig följande frågor:
- Delar SMC:s styrelse uppfattningen att NTF inte lyssnar på SMC?
- Vem inom SMC har mandat som ledamot att medverka i kallade NTF möten och hur ser engagemanget, rapporter och deltagande ut från NTF möten?
- Vilka frågor har SMC-ledamoten fått i uppdrag att föra fram och vilka remisser har SMC deltagit i?
- Hur ser mandatfördelningen ut bland NTF:s 73 medlemmar?
Dessutom står det SMC fritt att på sin hemsida driva samma typ av ensidiga information som NTF, men med fokus på övriga trafikanters olyckor i stället för MC relaterade. Som ex. läste jag om en cyklist som trodde sig har företräde mot en stor tung lastbil som gjorde en högersväng varpå cyklisten som skulle rakt fram hamnade under lastbilen. NTF har som policy att ta parti för de svagaste i trafiken. Därför skriver NTF aldrig om klantiga fotgängare eller ungar som inte kan skilja mellan en gata och gräsmatta. Frågan är om detta ska ske genom att all trafik ska lämna cyklister företräde eller ska vi tillämpa ”sjöregeln” som säger att minst väjer först (men det får kanske tas upp i en annan tråd)!? En annan lösning vore att alla som har en IQ över 105 tillåts vistas i trafiken samt att de som vistas i trafiken skall göra det på lika villkor, d.v.s. ha genomfört godkänd trafikutbildning. Först då skulle nuvarande obildade fotgängare fatta vad det är för skillnad mellan en cykel, moped, MC och ”bil” (men det får ju stå för mig).
Jag är övertygad om att den MC förare som omkom p.g.a. att några ungar kastade sten från en bro finns med i statistiken över MC olyckor i negativ bemärkelse för oss motorcyklister men det tillhör lobbyistens verktyg.
Jag ska erkänna att jag i min -ungdom svor ve och förbannelse över många husvagnsekipage som inte körde ut i vägrenen på motorvägarna tills jag själv körde med husvagn och förstod varför man inte kör ut i vägrenen mer än en gång. Samma förbannelser flödade över långtradarekipagen som inte heller de kunde köra åt sidan tills jag själv fick tillfälle att ratta en långtradare med fullt släp. Idag har jag framfört det mesta på hjul och har en bättre förståelse för olikheternas utmaningar (läs…tror).
Många talar varmt om olika manifestationer i protest för att uppnå vishet. Jag delar inte den uppfattningen att vi ska protestera hit och dit i patetisk trots. De flesta MC åkare är också bilförare. Jag hävdar att vi som har en mer allsidig trafikfärdighet bör visa att vi lätt klarar av att anpassa oss till alla visionära NOLL-åtgärder VV inför. Att åka i kortege eller singel genom vajer försedda vägavsnitt i högst 30 km/h slår tyvärr tillbaka på oss själva. MC åkare är oftast bättre trafikanter än genomsnittet och vi ska visa att ingenting är omöjligt. När jag tog körkort 1968 (fanns NTF) och då hette det att hastigheten skulle anpassas efter föraren, fordonet och vägen. Därför kör jag långsammare på vajerstråken. Klarar vi att anpassa oss, överlever vi! Ett väl fungerande samhälle överlever och blomstrar endast om dess medborgare lever på lika villkor. För att detta ska lyckas måste samhället ta sitt ansvar och möjliggöra tillgång till avlysta områden där bakhjulsåkning och fortkörning är tillåtet som sport. Att inte använda samtliga hjul på ett fordon i rörelse är inte förbjudet, bara olämpligt i vissa situationer. Motocross (sport) är ett exempel där man medvetet riskerar skador, men det tas inte upp i NTF skadestatistik därför att det just är sport. (Om nu någon skulle protestera eftersom NTF vill skydda de oskyldiga och svaga så händer det ibland inom motorsporten att tävlingsbilar hamnar bland åskådarna (de oskyddade).)
Enligt NTF statistik för 2005 dödades bl.a. 46 på MC, 38 på cykel och 50 var fotgängare. 25 % av cyklisterna hade ”hjälm” och vilken skyddsutrustning de dödade fotgängarna saknade framgår inte.
Dessutom framgår inte hur många av dödsfallen som orsakats av t.ex. stenkastning från vägviadukt.
I vårt samhälle får en medborgare vara precis hur okunnig som helst utan gränser. Desto okunnigare, desto mer måste den mer kunnige anpassa sig. Vi ska samverka i trafiken på olika villkor med tron att inget ska hända. NTF är en av regeringens sakkunniga remissinstanser och förordar mer och mer regler istället för att initialt rekommendera obligatorisk trafikvettsutbildning åt de körkortslösa trafikanterna (cyklister och fotgängare samt nyblivna barnvagnsförare). Känslomässigt får 99 % lida för att 1 % omedvetet lider. Bortsett från detta kan vem som helst råka ut för punka i en kurva. Det viktiga i budskapet är inte vad jag skriver utan vad jag exemplifierar och hur ni sedan tolkar det.
Jag kommer att yrka avslag på motionen att SMC går ur NTF. Ett alternativ är att Årsmötet avslår motionen med motivering att en utredning tillsätts i frågan om medlemskap i NTF eller inte.